Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Daniel942 »

2020 under pandemin deklarerade SHL att man har förlängt avtalet med dåvarande Cmore/TV4 till 2030. En lyckoträff för dom 14 SHL-klubbar när ersättningen ökar till ca 70 miljoner kronor per klubb från nästa säsong.

https://www.shl.se/article/r53bakhap-40 ... -till-2030

Samtidigt går HockeyAllsvenskans avtal ut 2026 där varje klubb får lite mindre än 5 miljoner kronor per år i ersättning. Nu när TV-rättigheterna krisar så lär vi inte se en saftig ökning av ersättning här när omförhandling sker trots att det spelar storklubbar i ligan.

Det kommer skilja 65 miljoner kronor PER KLUBB mellan HA och SHL. Detta är helt ohållbart för vår framtid och dom andra klubbarna i HockeyAllsvenskan, tyvärr måste vi ju se sanningen i vitögat att DIF har varit en stor spelare i att se till att det är som det är nu. Vi måste svälja det och erkänna att vi gjorde fel. Bara förra året lämnade 2 klubbar HockeyAllsvenskan på icke sportsliga grunder och det laget som åkte ur i kvalet klarade sig kvar ändå. Vem som helst måste ju se att detta är inte en hållbar situation.

Samtidigt som detta sker ekonomiskt så börjar inflytelserika personer som Håkan Loob snacka i media om att man borde börja kvala igen mot varandra. Han vill se att lag 13 & 14 i SHL spelar i bäst av 7 och förloraren får möta HockeyAllsvenskans bästa lag i ett direktkval till SHL i Bäst av 7.
Tänk er själva att Modo efter att ha vunnit match 7 i finalen förra året skulle behöva ladda om för att möta Brynäs i Bo7. :lol:
Skulle Loobs förslag gå vidare på något sätt kan vi lika gärna lägga ner verksamheten.

https://www.svt.se/sport/ishockey/hakan ... an-och-shl

Vår kommande representant Wikegård var ute direkt och högg på detta för den som har missat det vilket var fantastiskt:
https://www.svt.se/sport/ishockey/nikla ... an-dra-det



Detta är ett extremt stort hot mot DIF & faktiskt den svenska idrottsmodellen. Öppnar vi locket och tittar ner på Division 1 så är det ett 40-tal klubbar som tävlar om EN plats i HockeyAllsvenskan. Good luck!

Jag gillar fotbollens modell med SEF i spetsen som arbetar för klubbarna i Allsvenskan & Superettan. I hockeyn har vi 3 olika ligaorganisationer i SHL, HA och HE där ingen vill se till helheten utan man skyddar sitt egna bo. Det är klart att ligaorganisationen HockeyAllsvenskan jublar åt att vi, aik, Brynäs, SSK, Björklöven & Västerås spelar i deras liga. Kopiera fotbollen rakt av här! Detta skriver SEF på sin hemsida:
SEF skrev: SEF skall genom professionellt agerande, tillsammans med sina medlemsklubbar, aktivt skapa sportsliga, ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar för att till fullo ta tillvara på den utvecklingspotential som finns för Allsvenskan, Superettan och den nationella herreliten i fotboll.
Tycker fler supportrar måste vakna och se på vilket sjukt sätt hockeyn är uppbyggd. En ökad rörlighet mellan SHL / HA och HockeyEttan skulle göra att det inte är kaos och katastrof om man åker ur, man har en god chans att ta sig tillbaka.
DIF!
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Vikas »

Svensk Ishockeys framtid är i mina ögon ganska dyster. Och det mesta handlar om pengar och var de kommer ifrån samt junior-fostran.

Det kan ingen ha undgått att SHL mer och mer blir en småstadssyssla där hockeyn är det enda som finns och därför pumpar kommunerna in oändligt med skattepengar i sina respektiva föreningar.

"All well and good" tycker väl de som bor där - men tittar man närmare och tänker mer långsiktigt så inser man problemen. Inte bara intresset bland tittarna, utan jag tänker även på framtida hockey-generationer. Om lag som Oskarshamn, Växjö, Örebro osv, som inte har några junior-program ska "sno åt sig" alla pengar inom hockeyn för att sedan lägga allt på importerade spelare i SHL samtidigt som de klubbar som faktiskt fostrar mängder med spelare långtsamt dör ut ekonomiskt så kommer vi inom en snart framtid att vara urholkade inom sporten ishockey.

Stockholm står, om jag inte minns helt galet, för typ hälften av landets juniorer. Och vi vet alla hur Stockholms politiker gör allt för att strypa ihjäl den här sporten. Och utan storstadsklubbar som genererar intresse hos barn för att börja med det här så kommer det oundvikligen att bli färre och färre potentiella storspelare både här i Sverige och internationellt.

Så visst, stäng SHL. Låt alla klubbar i lägre divisioner självdö. Men stå inte där om 15 år och undra varför den svenska högstaserien består till 80% av importer då vi inte har några egna, duktiga spelare att fylla på med. Och Tre Kronor kommer inte ha något alls att säga till om i internationella mästarskap.

Sånt här bryr sig SHL-klubbsdirektörer inte ett skvatt om, förstås. De bryr sig enbart om den egna skattekistan och det kommer därför aldrig bli bättre.

Blev nästan en C-uppsats av det här.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Jim Morrison »

Hur kan vi organisera oss bäst? Tyvärr behöver man ju draghjälp från supportar ovanifrån och där blir det ju oftast en raljerande ton om att ”nu passar det” och att dom ser om sitt eget hus.

I en drömvärld har vi precis som i fotbollen där tre riskerar åka ut samt tre lag har möjligheten att gå upp. Varje säsong.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Praetori »

Jag skulle gärna se ett större HA som en nord-syd liga men med SHL som renodlad slutspelsliga på våren.

Drar man upp det ytterligare, till 18 lag i varje kan man köra betydligt färre möten. 2x mot varje lag i "sin" division och 1x cross-div-möte (det lag med bäst tabellplacering från förra säsongen har hemmaplan och därmed en liten publikslant) och ändå landa på ungefär lika många grundseriematcher som nu.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Mattias_87 »

Antalet lag bör vara mellan 14-16 och sedan måste fler lag oftare få ta sig tillbaka till SHL. Det är alldeles för svårt att ta sig tillbaka och det skrev jag även här när vi spelade i SHL.

Konkurrensen i HA är för stor idag. Sedan bör HA få en något större andel av TV-pengarna men det är ju ändå SHL som är vår högstaliga och det är den som ska ha den allra största delen som idag. Jag tycker någon borde lyfta diskussionen om varför alla klubbar i en liga ska ha lika mycket av dessa pengar? Vågar ingen?

Sedan börjar det bli dags för två nya lag i SHL varje säsong. Tre är alldeles för mycket och det skulle innebära att laget som går upp åker ned säsongen efter nästan varje säsong.

Blir Håkan Loobs förslag verklighet tänker jag aldrig någonsin se på hockey igen.
Avskaffa tre mot tre.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av dr111DIF »

Jag tycker hela grejen med att ha två ligor som nästan konkurrerar med varandra men med väldigt olika villkor blir konstig som fan. När HA-slutspelet nästan engagerar mer än SM-slutspelet som förra året. HA bör tydligt vara en andraliga utan slutspel. Förbundet måste ta ett helhetsgrepp.

Sen måste SHL och HA utökas enligt mig. Att det skulle urholka kvalitén på något sätt är skitsnack. Fler lag som kan åka ur. Med 18 lag och skrotat "play in" får man tydligare ingenmansland som kudde. Ska inte vara allmän rättighet att spela slutspel, det ska bara de allra bästa i serien göra. Som det är nu är det så mycket streck och hets kring kval så alla tokgarderar med en massa importer. Direkt värdelöst för svensk hockey. Fler unga och inhemska spelare bör kunna ha chansen i framskjutna roller. Spelschemat kan man lösa med tex nord/syd-grupper. Minskar resandet också.

Jag skulle säga 2 lag rakt in/ut mellan SHL och HA där någon form av kvalspel kan spelas i HA. 4 lag in/ut mellan 18 lags HA och Div1.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Praetori »

dr111DIF skrev: 2024-01-22 20:00:48 Jag tycker hela grejen med att ha två ligor som nästan konkurrerar med varandra men med väldigt olika villkor blir konstig som fan. När HA-slutspelet nästan engagerar mer än SM-slutspelet som förra året. HA bör tydligt vara en andraliga utan slutspel. Förbundet måste ta ett helhetsgrepp.

Sen måste SHL och HA utökas enligt mig. Att det skulle urholka kvalitén på något sätt är skitsnack. Fler lag som kan åka ur. Med 18 lag och skrotat "play in" får man tydligare ingenmansland som kudde. Ska inte vara allmän rättighet att spela slutspel, det ska bara de allra bästa i serien göra. Som det är nu är det så mycket streck och hets kring kval så alla tokgarderar med en massa importer. Direkt värdelöst för svensk hockey. Fler unga och inhemska spelare bör kunna ha chansen i framskjutna roller. Spelschemat kan man lösa med tex nord/syd-grupper. Minskar resandet också.

Jag skulle säga 2 lag rakt in/ut mellan SHL och HA där någon form av kvalspel kan spelas i HA. 4 lag in/ut mellan 18 lags HA och Div1.
Problemet med 18 lag (HA och/eller SHL) är att det antingen blir 4möten (68 grundseriematcher är för mycket) eller 2 möten (34 är för lite).
Det skulle krävas nord/syd-serier och då landade jag i att det är bättre att ha SHL som renodlad slutspelsliga på våren för de bästa lagen från säsongen och att Hockeyallsvenskan är "serien" fast med 30-36 lag i nord/syd-upplägg där de 8 bästa spelar om Le Mat och de sämsta 4 (2 ur varje div) spelar negativt kval och 1 ur varje ersätts med Div1-vinnarna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Cyber
Inlägg: 216
Blev medlem: 2022-11-27

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Cyber »

Fel
Senast redigerad av Cyber den 2024-01-23 13:26:23, redigerad totalt 1 gånger.
Cyber
Inlägg: 216
Blev medlem: 2022-11-27

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Cyber »

Praetori skrev: 2024-01-23 11:24:17
dr111DIF skrev: 2024-01-22 20:00:48 Jag tycker hela grejen med att ha två ligor som nästan konkurrerar med varandra men med väldigt olika villkor blir konstig som fan. När HA-slutspelet nästan engagerar mer än SM-slutspelet som förra året. HA bör tydligt vara en andraliga utan slutspel. Förbundet måste ta ett helhetsgrepp.

Sen måste SHL och HA utökas enligt mig. Att det skulle urholka kvalitén på något sätt är skitsnack. Fler lag som kan åka ur. Med 18 lag och skrotat "play in" får man tydligare ingenmansland som kudde. Ska inte vara allmän rättighet att spela slutspel, det ska bara de allra bästa i serien göra. Som det är nu är det så mycket streck och hets kring kval så alla tokgarderar med en massa importer. Direkt värdelöst för svensk hockey. Fler unga och inhemska spelare bör kunna ha chansen i framskjutna roller. Spelschemat kan man lösa med tex nord/syd-grupper. Minskar resandet också.

Jag skulle säga 2 lag rakt in/ut mellan SHL och HA där någon form av kvalspel kan spelas i HA. 4 lag in/ut mellan 18 lags HA och Div1.
Problemet med 18 lag (HA och/eller SHL) är att det antingen blir 4möten (68 grundseriematcher är för mycket) eller 2 möten (34 är för lite).
Det skulle krävas nord/syd-serier och då landade jag i att det är bättre att ha SHL som renodlad slutspelsliga på våren för de bästa lagen från säsongen och att Hockeyallsvenskan är "serien" fast med 30-36 lag i nord/syd-upplägg där de 8 bästa spelar om Le Mat och de sämsta 4 (2 ur varje div) spelar negativt kval och 1 ur varje ersätts med Div1-vinnarna.
Jag skulle inte ha något problem med att man möter lagen i den andra gruppen tre gånger istället för fyra. I NHL går det utmärkt att köra på sådana upplägg, men i Sverige går det banne mig inte då det inte blir millimeterrättvisa.

Dagens upplägg har två stora problem.
1. Fördelningen av pengar från TV-avtalet. SIF borde reglera det för det är nästan omöjligt för HA att få till ett vettigt avtal. Den aktör som har SHL har hela produktionsapparaten med tv-bussar, kommentatorer, tekniker osv. De kan skambjuda på HA då det är för dyrt för någon annan. Sedan gnäller idioter på att HA är dåliga på att förhandla, men de har tyvärr ingen möjlighet att lösa det.
2. Det är för dålig rörlighet mellan serierna.

Är man som den sura gubbdjävlen Loob rädd för att åka ur är väl det bästa att ta in fler lag i SHL, samt att fördela tv-avtalet bättre så skillnaden inte blir astronomiskt. Det senare är ju surgubbens eget fel då hans gnidiga kumpaner i FBK drivit på för att fullständigt utarma hockeysverige till förmån för SHL.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2024-01-23 11:24:17
dr111DIF skrev: 2024-01-22 20:00:48 Jag tycker hela grejen med att ha två ligor som nästan konkurrerar med varandra men med väldigt olika villkor blir konstig som fan. När HA-slutspelet nästan engagerar mer än SM-slutspelet som förra året. HA bör tydligt vara en andraliga utan slutspel. Förbundet måste ta ett helhetsgrepp.

Sen måste SHL och HA utökas enligt mig. Att det skulle urholka kvalitén på något sätt är skitsnack. Fler lag som kan åka ur. Med 18 lag och skrotat "play in" får man tydligare ingenmansland som kudde. Ska inte vara allmän rättighet att spela slutspel, det ska bara de allra bästa i serien göra. Som det är nu är det så mycket streck och hets kring kval så alla tokgarderar med en massa importer. Direkt värdelöst för svensk hockey. Fler unga och inhemska spelare bör kunna ha chansen i framskjutna roller. Spelschemat kan man lösa med tex nord/syd-grupper. Minskar resandet också.

Jag skulle säga 2 lag rakt in/ut mellan SHL och HA där någon form av kvalspel kan spelas i HA. 4 lag in/ut mellan 18 lags HA och Div1.
Problemet med 18 lag (HA och/eller SHL) är att det antingen blir 4möten (68 grundseriematcher är för mycket) eller 2 möten (34 är för lite).
Det skulle krävas nord/syd-serier och då landade jag i att det är bättre att ha SHL som renodlad slutspelsliga på våren för de bästa lagen från säsongen och att Hockeyallsvenskan är "serien" fast med 30-36 lag i nord/syd-upplägg där de 8 bästa spelar om Le Mat och de sämsta 4 (2 ur varje div) spelar negativt kval och 1 ur varje ersätts med Div1-vinnarna.
Jo precis, 18 eller fler lag så får det vara nord/syd. Blir ju inte millimeterrättvisa såklart men en del fördelar ändå.

Ditt förslag är intressant men 30-36 lag så tycker jag man börjar få fog för argumentet att nivån på högstaligan blir för utspridd.

En variant är 16 lag SHL med 60 matcher, fimpa play in och stryk en c-landslagsturnering. 8 lag slutspel. 6 ingenmansland. 2 åker ur.

Sen kan HA vara 22-24 lag med en Nord och en Syd höstserie för att spara resor. Avslutas med en fortsättande uppflyttningsserie och nedflyttningsserie på våren där lagen behåller poäng. Vinnaren i uppflyttningsserien går rakt upp medans 1-5 spelar litet playoff. 4 lag åker ur från bottenserien.
Klyftig
Inlägg: 66
Blev medlem: 2021-10-01
Medlem: Ja, ständig medlem

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Klyftig »

Ni sitter verkligen och överanalyserar ut nya lösningar. 18 lag är alldeles för mycket för lilla Sverige. Övriga proffsligor förutom NHL har 14 lag (Ok Finland 15) och jag tror inte SHL har något behov utav fler lag. Däremot måste en del lag bytas ut och det kan man göra även sportsligt igenom att ge de klubbar med stora varumärken en större andel av TV-pengarna och för det måste SHLs makt i nuvarande form skrotas.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Hur vill vi att ishockeyns framtid ska se ut?

Inlägg av Andspe »

När majoriteten av intäkterna kommer från tv-avtalet så gagnas mindre klubbar. Marken är billig, kostnaden för ishall och diverse är billigare och ofta har de en kommun i bakfickan som hjälper föreningen.

Tycker det bör undersökas hur fördelningen ska ske. Sportslig rättvisa absolut, men så är det inte idag. Hierarkin ska ju vara så att populära klubbar ska ha mer pengar att värva för. Annars kommer vi långsiktigt ha en intressefattig högstaliga utan storlag. Vilket leder till att intresset i stort minskar då fotbollen tar över.

Förstår inte varför inte ens debatten vågas tas?

Växjö tex. Ligger på 13:onde plats i publikligan och har knappast en av de minsta budgetarna i SHL. Folk undrar varför intresset för slutspelet är så svalt? Jo det är för att Växjö(13 i publik) möter Saik(12) i final år efter år.

Intresset blir större om Frölunda, Färjestad, Leksand etc tampas om guldet. (Vi också såklart…) Just nu är hierarkin skev. Sen absolut, gör någon klubb det jäkligt bra och sticker upp så är det skitkul, men år efter år. Det blir till slut ett problem.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Skriv svar