Spelarkontrakt

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cellus
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Spelarkontrakt

Inlägg av Cellus »

Jag läste i Sportbladet idag (http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 47,00.html) att vissa NHL klubbar tänker sänka biljettpriserna till säsongen som kommer, antadligen pga att det införs ett lönetak i ligan.

Detta kanske vore något för Elitserien, att införa ett lönetak.
"Men preseterar man så ska man ha betalt." som en spelare har sagt i karusellen mellan NHL och NHLPA (Om jag inte minns fel så var det Marian Hossa, men skit samma), men varför itne införa prestations kontrakt? Gör man mål så får man en viss extra peng i kassa, assist och så vidare. Detta gör att spelarna måste göra poäng för att tjäna sina pengar, och det är poängproduktion som publiken vill se. Sen ska även målvakterna ha liknade kontrakt så klart.
Fast detta kanske redan finns i dagens kontrakt, jag vet inte.

Detta var bara en liten idé, någon som förstår vad jag menar och vad tycker ni om det?
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Peter
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Peter »

Till att börja med måste man skilja på frågan om lönetak och prestationsbaserade kontrakt. Det system NHL kommer införa begänsar den sammanlagda lönesumman för ett lag. Enskillda spelare kommer fortfarande kunna förhandla till sig rejäla löner. Jag tycker att lönetak är ett väldigt artificiellt sätt att utjämna skillnader mellan bra och dåliga lag. Då föredrar jag absolut den svenska elitlicensen där man får betala hur mycket man vill så länge man sköter ekonomin. Jag ser inga sportsliga skäl till att FBK inte skulle få använda alla sina pengar till ett slagkraftigt lag bara för att andra lag inte kan få ihop lika mycket.

När det gäller prestationsbaserade kontrakt är klubbarna redan idag fria att skriva sådana. Det finns dock ett antal skäl till att det oftast inte är så kontrakten ser ut. Ur spelarens synvinkel så kommer faktorer som han inte kan påverka att inverka på lönen. Poäng, plus/minus och annat som kan styra lönen påverkas ju i högsta grad av vilka spelare man spelar tillsammans med, hur mycket istid man får och vilken roll tränaren väljer att använda en viss spelare i.
Sett ur klubbens synvinkel betyder prestationsbaserade kontrakt att man inte vet vad lönesumman slutar på. Det finns ju inget absolut samband mellan t.ex gjorda poäng och klubbens inkomst. Sen finns det alltid en risk att spelare med den sortens kontrakt försöker maximera sin egen nytta istället för lagets och t.ex blir onödigt själviska.
Tomas
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Tomas »

Men är inte lönetaken en form av "handbroms" som, i nuläget, var/är mer eller mindre nödvändig liksom? Kanske omförhandlar de hela grejen om några år eller nåt?
Skriv svar