HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1840
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Andspe »

henka83 skrev: 2023-12-27 21:25:27 Är så trött när folk skriver att vi är bättre. Ni kan inte hockey. Aik va bättre på alla sätt. Xg hade troligtvis varit mer än 3-1.
Vi skjuter på allt, dom gör det i bra skottzon samt med skymning…. Vi gör det utifrån och orkar inte ta oss innanför aik….

Nej, nu är smekmånaden över…. Det här va ett rejält vattenmärke
Äh lägg av. Vi hade rätt många bra chanser vi med.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
thelinho
Inlägg: 986
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av thelinho »

Krävs 3 pinnar på fredag för att ha häng på toppen.

Trist bara att det behöver utföras utan PJ, Costmar, Krüger och Grewe.

In med Melvin Wersäll nu och se till att behåll honom i truppen resten av säsongen. Tillfört mer fart än halva truppen på bara några matcher.
Wikegårds järnkaminer
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av BigJ »

Andspe skrev: 2023-12-27 22:11:34
henka83 skrev: 2023-12-27 21:25:27 Är så trött när folk skriver att vi är bättre. Ni kan inte hockey. Aik va bättre på alla sätt. Xg hade troligtvis varit mer än 3-1.
Vi skjuter på allt, dom gör det i bra skottzon samt med skymning…. Vi gör det utifrån och orkar inte ta oss innanför aik….

Nej, nu är smekmånaden över…. Det här va ett rejält vattenmärke
Äh lägg av. Vi hade rätt många bra chanser vi med.
Håller tyvärr med henka83, vårt försvarsspel idag var tillbaka på ruta 1 vilket gav dem väldigt bra lägen för sina skott.

Likadant snurrade vi ordentligt i offensiv zon, men bara på utsidan och den enda som får hål därifrån är Olle Liss när vi inta har ngn skymning, vilket vi sällan hade...

aik gjorde det tyvärr bra, tog bort vår bästa spelare, naturligtvis avsiktligt och filmade sedan till sig ett matchstraff på Grewe så disharmonin i kedjorna blev uppenbar. deras tränares budord är ju just "spela fult" vilket uppnbaligen även innefattar filmningar...

Väldigt orolig inför fredagen, vi fick en lång streak med torskar förra året efter torsken mot just aik i mellandagarna om jag minns rätt, måtte det inte bli en repris.
tomten
Inlägg: 1005
Blev medlem: 2009-01-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av tomten »

Gillar att Grewe är en fysisk spelare men han måste kunna välja sina lägen mycket bättre...

Gör Wiktor Nilsson sin sämsta match för säsongen? Har flera lägen som han sumpar och är inne på flera mål bakåt och går bort sig ordentligt på ett av målen.
STINGRAY71
Inlägg: 150
Blev medlem: 2021-02-21

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av STINGRAY71 »

Oavsett Grewe's lite "oaktsamma" axel m axel träff vad jag kunde se efter 25 repriser..!?
Känns som han är den enda riktiga mannen med fysik i laget just nu..
Än en gång (3 säsongen) som vår äldre halvtrasiga återvändare går sönder.. och laget blir akut blött / ångestladdat och trubbigt..
Hur ser Andrens räddnings % ut ⁉️ ..what more to say ⁉️ krävs nog lite mer när det gäller..
Karlsson's sprättande av puckar i egen zon kan väl ingen missa..hamnar som oftast på motståndarens rygg eller bara knuffas undan..
Även rätt platta insatser från Rensfält, Norman, Gradin med fler i press spelet..totalt överspelade många ggr..svag insats rakt av med avsaknad av glöd tyvärr..
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av BigJ »

tomten skrev: 2023-12-27 22:53:39 Gillar att Grewe är en fysisk spelare men han måste kunna välja sina lägen mycket bättre...

Gör Wiktor Nilsson sin sämsta match för säsongen? Har flera lägen som han sumpar och är inne på flera mål bakåt och går bort sig ordentligt på ett av målen.
Han har fått hybris tyvärr, dåliga soloräder mest hela tiden.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sirwilliam skrev: 2023-12-27 21:36:20 Andren igen ihålig. WN tror han kan göra allt själv när krüger är borta. Krüger utgick. Klasen ser vilsen ut utan krüger. Grewes hjärnsläpp igen!! Där är några faktorer till denna torsk!
Tycker du sammanfattar det bra.

Vi är inte så pass bra att vi kan bjussa på 5 minuters pp, ha en kapten som sätter sig i skiten och blir skadad.
Sedan var ju inte Gnaget just något bättre. Men vi kan betydligt bättre och kan som sagt inte bjuda bort marginaler i ett derby.

Jag hade en dålig känsla innan match, och inget under matchen fick mig att börja hoppas. Möjligen en kort stund när Liss bombade in 1-1.
Ner i papperskorgen med det här. Nya tag på fredag.
Men trist att Kruger verkar gå sönder titt som tätt.
Och oroväckande att Andren fortsätter att släppa billiga puckar. Isare från blålinjen?

Kan blir ett jäkligt spännande slutspel i årets Allsvenska.Gäller att komma in skadefria och att slippa sina bogey- team.
Många lag som kommer kunna bjuda upp till kamp.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av crike »

Man kan förstås tycka olika men…detta är ett derby. I ett derby ska stämningen på planen vara lite extra infekterad. Det är tjyvsmällar, tjafs och allmänt stökigt efter avblåsningar.

Det Grewe gör är en tjyvsmäll, vad han inte gör är dock att använda ”excessive force”. Han trycker till mot en motståndare som åker i hans riktning. Ja, jag ser att Grewe ser motståndaren och söker kontakten men hade div1-spelaren (som inte är van vid derbyn av den här digniteten) varit vem som helst annan så hade han med största sannolikhet sett vad som var på väg o ske och det hade inte blivit något av det. För han hade varit beredd på tjafs efter avblåsning samt haft koll på vilka han precis spelat mot.

Jag fattar att Grewe är en återfallsförbrytare men ser man nyktert på situationen går det inte att finna belägg för att det ska vara avstängning för detta. Tycker inte situationen uppfyller ett enda krav på det. Enda anledningen till att det blir en femma är ju för att Grewe trycker samtidigt som div1-spelaren är framåtlutad vilket gör att kåpan tar på hakan (ej första kontakt).

Andra situationer som jag tycker att domarna helt o hållet släpper i svensk hockey är när man är tredje man in i ett tjafs. När Gradin står upp för Krüger så har han en råtta som håller strypgrepp på honom samtidigt som han får ta emot smällar av en annan.
Rolv
Inlägg: 248
Blev medlem: 2009-10-29

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Rolv »

Tycker det är sällan (inte bara denna matchen) som vi försöker vara kreativa när vi går till anfall, eller ens låter våra forwards anfalla.

Allt som oftast innebär ett anfall pass upp på forward (eventuellt något mer pass i mittzonen), puckbärande forward tar in den i anfallszon, vänder ut mot sarg, söker back, som sedan söker backkollegan på andra sidan.
Därifrån försöker vi komma till avslut som antingen innebär backskott/styrning som går i mål/eller som skapar oreda som vi kan förvalta. Alternativt börjar det rullas runt längs sargen och vi hamnar allt som oftast på utsidan.

Är kanske såhär modern hockey ska spelas idag. Men tycker ändå det är oftare våra motståndare anfaller med sina forwards och det är dessa som försöker vara kreativa och försöker lirka upp vårt försvar.
Beror det på att vi får fler omställningar emot oss som gör att det ser ut så här?
Eller är det bara jag som pratar i nattmösan, eller håller ni med?! 😀
daaviid
Inlägg: 4228
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av daaviid »

Nästa möte med packet, då hoppas jag att någon sänker den där Calle Åsell på riktigt. Släck honom så att han inte kan lira vidare. Filmare har inget på isen att göra. Ligga och dö på isen för att spela nästa byte. Usch och fy fan. Börja spela fotboll istället för att dra in skräpet i hockeyn.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Buford »

Jag har mått jävligt dåligt den senaste tiden, pga mina val i livet! Min sambo har lämnat mig och jag kämpar varje dag för att mina barn ska må bra och få vara den bästa pappan som finns... Med det sagt, Djurgården berör, Djurgården är aldrig perfekt precis som jag. Liksom mina barn så består DIF och båda berör! Jag är inte i en position att kritisera andra och deras brister, för jag har själv många!

Men fan, detta kunde slutat på annat sätt!
Morwiin
Inlägg: 693
Blev medlem: 2018-09-21

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Morwiin »

Kan man ge bort Brodin, Rensfeldt, Norman, Gradin och woodie till något lag eller sälja på blocket ? Dem gör ju fan ingenting och lyfter högsta en av dem högsta lönerna...
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1388
Blev medlem: 2021-01-22

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Exile »

Med både Kruger och Costmar borta så håller inte centeruppställningen tyvärr. Med bara 1 SHL-lån kvar så hänger slutspelet på om vi får låna in Costmar och PJ igen...

Annars får vi vara nöjda att Honken räddade säsongen, så får vi se hur laget byggs framöver under nytt ledarskap.

Dessvärre har vi en hel del dåliga kontrakt även nästa säsong, inte alls bra med dessa långa kontrakt på veteraner i ligor med internationella mått på rinken.
Galning1998
Inlägg: 245
Blev medlem: 2023-04-16

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av Galning1998 »

Grewe anmäld till disciplinnämnden. Lär bli lång avstängning
#10
Inlägg: 13632
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

HA 23/24: Aik - Djurgårdens IF 27/12

Inlägg av #10 »

Buford skrev: 2023-12-28 03:01:04 Jag har mått jävligt dåligt den senaste tiden, pga mina val i livet! Min sambo har lämnat mig och jag kämpar varje dag för att mina barn ska må bra och få vara den bästa pappan som finns... Med det sagt, Djurgården berör, Djurgården är aldrig perfekt precis som jag. Liksom mina barn så består DIF och båda berör! Jag är inte i en position att kritisera andra och deras brister, för jag har själv många!

Men fan, detta kunde slutat på annat sätt!
Kämpa, det vänder
Skriv svar