Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av crike »

Alla bör lyssna på DIFpodden och avsnittet med vår nya VD och Wiken.

Dels tycker jag det är ett oerhört oväntat, och friskt, drag av DIF hockey att köra ut den här presentationen på det här sättet. Vi får alltså den "fulla" storyn i en DIF-kanal och inte bakom en +artikel på AB.

Sen säger dom förstås mycket, dock säger dom inte ATT det ska in en sportchef men dom betonar ju också vilken roll Wiken har och det är inte sportchef, det hör man. Han kommer inte sitta med scouting av en spelare till tredje backpar. Så jag drar slutsatsen att någon kommer att fylla den positionen. Man är också tydliga med att allt går inte att säga just nu.

Sen kör man på med spåret som rådde med Jocke, att den sportsliga organisationen inte rapporterar till VD utan Wiken rapporterar direkt till styrelsen, jag tycker spontant det är lite konstigt men kanske finns en narturlig förklaring som inte kommit fram. VD sitter ändå med all ekonomi osv och det ska man (utan chefsskap) få den sportsliga sidan att acceptera/följa. Jag ser vissa problem här.

Oavsett, jag tycker detta är bra och det är ju rätt kronologisk ordning att sätta Wiken före SC.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Buford »

bbjs skrev: 2023-12-19 13:52:39 Don Vito Wikegård är hemma.

Perfekt matchning med Sånemyr för att bygga föreningen för den nya mediaframtiden.
Förutsätter att Nybladh följer rätt omgående som ansvarig för representationslaget.

Få (om någon) har levt merparten av livet med samma närhet/insikt i svensk hockey och
med en passion, kunskap och framför allt tydlighet (..en kuklängds avstånd) ingen matchar.
Att han dessutom brinner för DIF är ingen nackdel.

Gammal och omodern med avsaknad av förståelse för yngre generationer och spelets utveckling ?
Glöm det.
Mest imponerande på senare år är synligheten av hans empati och mänsklighet vilket framkommit
tydligt i CMore/TV4:s intervjuserie... fan jag gillar ju t.om Rahimi numera.

Min respekt och lojalitet Don Wiken, välkommen hem.
Visst var det han sa till Fimpen, "å då menar jag inte Joaquin Gages, utan din"?
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av bbjs »

Buford skrev: 2023-12-19 14:14:41
bbjs skrev: 2023-12-19 13:52:39 Don Vito Wikegård är hemma.

Perfekt matchning med Sånemyr för att bygga föreningen för den nya mediaframtiden.
Förutsätter att Nybladh följer rätt omgående som ansvarig för representationslaget.

Få (om någon) har levt merparten av livet med samma närhet/insikt i svensk hockey och
med en passion, kunskap och framför allt tydlighet (..en kuklängds avstånd) ingen matchar.
Att han dessutom brinner för DIF är ingen nackdel.

Gammal och omodern med avsaknad av förståelse för yngre generationer och spelets utveckling ?
Glöm det.
Mest imponerande på senare år är synligheten av hans empati och mänsklighet vilket framkommit
tydligt i CMore/TV4:s intervjuserie... fan jag gillar ju t.om Rahimi numera.

Min respekt och lojalitet Don Wiken, välkommen hem.
Visst var det han sa till Fimpen, "å då menar jag inte Joaquin Gages, utan din"?
Precis så enligt legenden.
dr111DIF
Inlägg: 1018
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av dr111DIF »

crike skrev: 2023-12-19 14:13:00
Oavsett, jag tycker detta är bra och det är ju rätt kronologisk ordning att sätta Wiken före SC.
Kan ju också vara så att Nybladh är i princip klar sedan flera veckor. Han är ju kontrakterad av NHL-lag och det kanske finns regler där om hur man får gå ut med saker. Nybladh vore ett klockrent komplement i den luckan som nu finns. Såpass mycket att man kanske kan tänka sig att man verkligen ville åt Nybladhs kontaktnät och scoutingexpertis, men att han kanske inte ville ha en så bred roll som KG haft nu och att det är därför Wikegård nu dyker upp ganska oväntat i en roll som man sannolikt mycket medvetet inte kallar "Sportchef herrlaget" . Rena spekulationer men jag tror inte upplägget sett ut så här om vi hade landat Mårtensson tidigare under hösten.

Nu blir det sannolikt Wikegård som ansvarig för tränarstaben och spelidé genom hela föreningen. John Doe(troligen Nybladh) som ansvarig för spelartruppen i a-laget.
thelinho
Inlägg: 986
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av thelinho »

Kan säkert slås ner som önsketänkande, men efter att ha konsumerat dagens intervjuer och artiklar gällande Djurgården och Wikegård får jag faktiskt känslan av att pengar är påväg in. Troligtvis till nästa säsong. Hade Wikegård ens övervägt jobbet om det inte fanns resurser att arbeta med? Tveksamt.

Mycket positiv till dagens nyheter. Med tanke på vart vi befinner oss såväl sportsligt som ekonomiskt känns det här som ett stort steg i rätt riktning.
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Bogart skrev: 2023-12-19 13:41:01
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-12-19 13:19:31
Bogart skrev: 2023-12-19 11:16:50
Dusinator skrev: 2023-12-19 11:12:55 Kan någon nu förklara hur hela denna soppa ska se ut framöver?

Niklas Wikegård blir sportsligt ansvarig för herrlaget, damlaget, junior- samt ungdomsverksamheten!

Nybladh SC för herrlaget?

Vår vän Tobbe trollkarl, är han med i denna snurra också?
Tobias Pehrsson har varit ansvarig för juniorerna i flera år nu och där finns det väl inget du kan klaga på? Sveriges bästa juniorverksamhet där J18 och J20 radar upp medaljer år efter år trots att klubbarna på landet kastar pengar på 14-åringar i Stockholm för att få dem komma till deras klubb. Nä, att kritisera Tobias Pehrsson är trams och okunnigt och det är dags att släppa det.

Eftersom Wikegård är sportsligt ansvarig för allt så kan man lätt tänka sig att det kommer vara personer som är huvudsakligen ansvariga för de olika sektionerna i klubben.
Jag tycker det är helt oväsentligt om vi tar medaljer på juniornivå. Viktigast av allt är att få fram välutbildade spelare som kan tillföra i A-laget. Hellre tar jag 2-3 superjuniorer som åkt i kvartsfinal och går rakt in i A-laget och glänser, än 15 duktiga juniorer som tagit guld men där ingen tillför i A-laget.
Sedan, skulle vi inte få fram flest duktiga juniorer vore det väl själva fan. :D
Snacka om att vi år efter år dammsuger Storstockholm på en mängd riktiga russinlirare. Finns väl knappast någon motsvarighet i landet. Är det några som ska hyllas är det ungdomsledarna ute i klubbarna som fostrat dem från nybörjare till duktiga juniorer.
Tråkigt att det oftast lyfts fram J18-J20-tränare som de som "fostrat" och tagit fram nya spelare. Grunden är ju redan lagd innan dess.

Men visst, vi skulle ju kunna göra saker sämre :wink: .
Haha vad fan pratar du om? Medaljer på juniornivå indikerar ju på att vi gör någonting rätt och att talangen finns i våra juniorled? Spelarna som vi får upp kommer ju också till Djurgården som 14-15-16-åringar och då är det ganska mycket kvar i utvecklingen som ska göra dem till spelare som kan spela i vårt herrlag, vilket vi har fått fram många av.

Klart ungdomsledarna runt om i landet och Stockholm ska få sina hyllningar men här pratar vi Djurgården och när kritik mot Pehrsson kommer upp 2023 i samband med herrlagsdiskussioner så får man faktiskt ta och säga till och berätta hur situationen faktiskt ser ut.
Håller med om att man behöver hålla isär de diskussionerna. Han kan ju inte belastas för A-lagets bravader ifall han huserar i juniorlagen.

Försökte mig på att ge min åsikt över att jag tycker vi SKA ha en god juniorverksamhet med tanke på rådande förutsättningar.
(Bäst tillgång av talanger).
Jag är alltså inte lika imponerad och bländad av att vi får fram duktiga spelare ur det enorma urvalet som finns.
Sedan tänker jag att det är tränarna som ska ha störst hyll där, inte Tobbe.
Men jag accepterar att du fan inte fattar min poäng där. :D
Köper också att vi är oense om medaljer vs spelare som slår sig in i A-laget.
Jag tror helt enkelt mer på att utveckla individerna i junioråldern än spelsystemens betydelse.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 189
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Philly Flu »

Välkommen Niklas! Vi får väl dra igång "Wikegårds jacka brinner" imorgon på Hovet.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Praetori »

crike skrev: 2023-12-19 14:13:00 Alla bör lyssna på DIFpodden och avsnittet med vår nya VD och Wiken.
Jag SKA men eftersom jag har attention-span när det kommer till poddar som motsvarar en 3åring som skall städa rummet men hittat chips så får det vänta tills jag sitter i bilen. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 808
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Rojk »

Praetori skrev: 2023-12-19 16:00:37
crike skrev: 2023-12-19 14:13:00 Alla bör lyssna på DIFpodden och avsnittet med vår nya VD och Wiken.
Jag SKA men eftersom jag har attention-span när det kommer till poddar som motsvarar en 3åring som skall städa rummet men hittat chips så får det vänta tills jag sitter i bilen. :lol:
Vilken tid? Så att jag vet när jag ska undvika vägarna :wink:
It's easier to be an asshole to words than to people
Galning1998
Inlägg: 245
Blev medlem: 2023-04-16

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Galning1998 »

Kommer KG sluta helt nu efter denna säsong? Eller går han tillbaka som klubbdirektör igen? Ska vi värva en till sportchef som bara fokuserar på herrlaget.
Jag är lite orolig vart det här kommer ta vägen… vi bygger en jättestor organisation som är större än många i SHL medans vi med stor sannolikhet härvar runt i HA nästa säsong också.

Spendera pengarna rätt inte bara spendera för att
benganfs
Inlägg: 515
Blev medlem: 2012-05-29

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av benganfs »

Galning1998 skrev: 2023-12-19 16:35:51 Kommer KG sluta helt nu efter denna säsong? Eller går han tillbaka som klubbdirektör igen? Ska vi värva en till sportchef som bara fokuserar på herrlaget.
Jag är lite orolig vart det här kommer ta vägen… vi bygger en jättestor organisation som är större än många i SHL medans vi med stor sannolikhet härvar runt i HA nästa säsong också.

Spendera pengarna rätt inte bara spendera för att
Det är inte jag. Helt rätt tänkt. Och nej Wikegård kommer inte vara sportchef i Djurgården dom ska med all säkerhet komplettera med en annan person. Jag hoppas på Nybladh.
Galning1998
Inlägg: 245
Blev medlem: 2023-04-16

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Galning1998 »

benganfs skrev: 2023-12-19 16:48:43
Galning1998 skrev: 2023-12-19 16:35:51 Kommer KG sluta helt nu efter denna säsong? Eller går han tillbaka som klubbdirektör igen? Ska vi värva en till sportchef som bara fokuserar på herrlaget.
Jag är lite orolig vart det här kommer ta vägen… vi bygger en jättestor organisation som är större än många i SHL medans vi med stor sannolikhet härvar runt i HA nästa säsong också.

Spendera pengarna rätt inte bara spendera för att
Det är inte jag. Helt rätt tänkt. Och nej Wikegård kommer inte vara sportchef i Djurgården dom ska med all säkerhet komplettera med en annan person. Jag hoppas på Nybladh.
Skönt att någon tror på det! Men vad händer med KG
benganfs
Inlägg: 515
Blev medlem: 2012-05-29

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av benganfs »

Galning1998 skrev: 2023-12-19 16:56:13
benganfs skrev: 2023-12-19 16:48:43
Galning1998 skrev: 2023-12-19 16:35:51 Kommer KG sluta helt nu efter denna säsong? Eller går han tillbaka som klubbdirektör igen? Ska vi värva en till sportchef som bara fokuserar på herrlaget.
Jag är lite orolig vart det här kommer ta vägen… vi bygger en jättestor organisation som är större än många i SHL medans vi med stor sannolikhet härvar runt i HA nästa säsong också.

Spendera pengarna rätt inte bara spendera för att
Det är inte jag. Helt rätt tänkt. Och nej Wikegård kommer inte vara sportchef i Djurgården dom ska med all säkerhet komplettera med en annan person. Jag hoppas på Nybladh.
Skönt att någon tror på det! Men vad händer med KG
Nja gäller bara att tänka positivt va mer kan gå åt helvete liksom? Är det någon som har stake att vända detta tsm med övriga är det just Wikegård. Sen behöver han givetvis hjälp i sportchefsrollen men det kommer dom tillsätta någon förmodligen. Senaste var väl att han skulle stanna i Djurgården iaf sen va han ska göra återstår och se.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Praetori »

Rojk skrev: 2023-12-19 16:04:58
Praetori skrev: 2023-12-19 16:00:37
crike skrev: 2023-12-19 14:13:00 Alla bör lyssna på DIFpodden och avsnittet med vår nya VD och Wiken.
Jag SKA men eftersom jag har attention-span när det kommer till poddar som motsvarar en 3åring som skall städa rummet men hittat chips så får det vänta tills jag sitter i bilen. :lol:
Vilken tid? Så att jag vet när jag ska undvika vägarna :wink:
Too late! Skämt åsido så är det just podderiet jag har svårt att ta till mig om jag gör något annat. Men köra bil går bra för då kan jag inte syssla med något annat samtidigt än att hålla koll på trafiken. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Niklas Wikegård ny sportsligt ansvarig

Inlägg av Praetori »

crike skrev: 2023-12-19 14:13:00 Alla bör lyssna på DIFpodden och avsnittet med vår nya VD och Wiken.

Dels tycker jag det är ett oerhört oväntat, och friskt, drag av DIF hockey att köra ut den här presentationen på det här sättet. Vi får alltså den "fulla" storyn i en DIF-kanal och inte bakom en +artikel på AB.

Sen säger dom förstås mycket, dock säger dom inte ATT det ska in en sportchef men dom betonar ju också vilken roll Wiken har och det är inte sportchef, det hör man. Han kommer inte sitta med scouting av en spelare till tredje backpar. Så jag drar slutsatsen att någon kommer att fylla den positionen. Man är också tydliga med att allt går inte att säga just nu.

Sen kör man på med spåret som rådde med Jocke, att den sportsliga organisationen inte rapporterar till VD utan Wiken rapporterar direkt till styrelsen, jag tycker spontant det är lite konstigt men kanske finns en narturlig förklaring som inte kommit fram. VD sitter ändå med all ekonomi osv och det ska man (utan chefsskap) få den sportsliga sidan att acceptera/följa. Jag ser vissa problem här.

Oavsett, jag tycker detta är bra och det är ju rätt kronologisk ordning att sätta Wiken före SC.
Jag håller med om att det lät väldigt positivt. Att Wiken sedan säger att han hoppas få sitta med i podden regelbundet för lång tid framöver ger också en positiv, öppen bild.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar