HA 23/24: Djurgårdens IF - Västervik 8/12

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
dr111DIF
Inlägg: 1018
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Djurgårdens IF - Västervik 8/12

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-12-11 09:33:48
Magnutz skrev: 2023-12-09 11:36:35 Det är väl precis såna här matcher vi måste vinna? När det ser lite vingligt ut... Det är svinigt viktigt att veta att vi klarar av att vinna denna typen av matcher.. Att tagga på och köra skiten ur sig mot ett bättre motstånd är enklare och motståndet spelar mer konstruktivt etc.. Vi har ju börjat hitta nån typ av vinnartrend och denna vinst rankar jag högt.

Har vi lite bekymmer fortfarande? Absolut. Det trillar in för många puckar bakom våra målvakter och det är allvarligt. Där hoppas jag på en utveckling, eller en trend.
Just så. 100% enig.

Kan tycka att det är ganska självklart att vi spelar olika mot ett spelförande offensivt lag än mot ett lag som sätter defensiven först.
Lite märkligt att man kan förvänta sig att spelet ska se likadant ut mot Björklöven och Västervik.
Det är rätt sällan som topplagen städar av bottenlagen med stora siffror. Allsvenskan håller betydligt högre nivå än många tror.
Det är ännu jämnare mellan topp och botten i år känns det som och stor skillnad mot två år sedan. Alla lag har haft problem mot Västervik, Östersund, Kalmar eller TAIF. Finns en bredd av spelare även i dessa lag som klarar att stänga ner och göra det svårt. Nyckeln om det ska gå att "städa av" är väl att man punkar mentalt med 3/4 mål i en period. DIF hade chansen på det i fredags men ett baklängesmål från ingenstans så är det match igen.

Jag tror såväl fans, tränare och lag reagerade för kraftigt efter den lilla bortaturnén i Småland omgång 2/3. Det startade en nedgående spiral av grubbel, tvivel och omkastning i kedjor. Inte som att det är några drastiska skillnader taktiskt under Honken bortsett från kanske återgång till lite mer kreativ frihet, mer en mental nollställning.
Skriv svar