HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av BigJ »

Nattuggla_ skrev: 2023-12-06 21:54:47
Bogart skrev: 2023-12-06 21:44:40
Nattuggla_ skrev: 2023-12-06 21:41:04
Praetori skrev: 2023-12-06 21:34:53
Nattuggla_ skrev: 2023-12-06 21:29:52 Backar hem ända ner i knäet på Andrén, sen att han aldrig tar en puck som han inte förväntas ta, det är ju också en faktor.
Vore ju kul med någon av TOLV forwards som någon gång sätter en en puck på FYRTIO försök så slipper man ha en målvakt som skall vara 100%ig varje match för att vi ska ha en chans. 8)
Absolut, jag är med på det.
Svarade precis en annan i tråden ang det.
Men ändå. Andrén måste också kunna ta puckar han inte förväntas ta.
Dessutom släpper han fortfarande väldigt tveksamma skott, som 1-1 idag exempelvis.
Haha vafan, någon måtta får det väl ändå vara?? Det är ju en styrning som smiter in mellan benen, kan ju inte skylla på honom för det. 2-1 är ett skott rakt framifrån i slottet som går i krysset, målvakter som räddar skott de inte ska ta räddar inte dom heller. Ryck upp dig!
Det är möjligt att pucken touchar Moraspelares klubba men den ändrar inte riktning. Den går altså rakt in.
Där ska det vara stängt.
Så du menar att pucken inte ändrar riktning trots att den tar på en klubba? Självklart ändrar den riktning om än bara lite men självklart räcker det för att ställa målvakten.
Knickedick
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Knickedick »

BigJ skrev: 2023-12-06 21:56:03
Knickedick skrev: 2023-12-06 21:50:28
BigJ skrev: 2023-12-06 21:48:40
Knickedick skrev: 2023-12-06 21:45:22
BigJ skrev: 2023-12-06 21:30:35 Andrén, Liss och Costmar bra samt Karlsson fram till sista icke ingripandet. Konstigt att lira Nilsson på slutet istället för t.ex. Liss som var mer eller mindre utvilad, Nilsson såg helt slut ut och inte bara han ..
Du kan tyvärr inte ha Liss i 3v3 av olika anledningar......även om det ska sägas att jag idag satt och funderade på om Liss gnuggat extra skridskoåkning med Skridskocoach..
Där är jag övertygad om att du har fel men känns inte som han kommer att få bevisa det...
Vad menar du att jag har fel i....Att Liss skulle vara bra i 3v3?
Snabba spelvändningar är inte för Olle Liss....
Jag håller med om att Olle var bra idag. Men kvick i vändningarna och mobil....är han inte...
Helt övertygad om att en pigg Liss hade gjort det bättre än en helt slut Nilsson ja. Liss måste ha haft betydligt mindre istid än Nilsson gissar jag.
Nej, det hade han inte. Det spelar ingen roll om Nilsson är trött, om Nilsson och Liss är bakom offensiv förlängd mållinje och vi tappar puck och spelet vänder och båda startar från stillastående så lovar jag dig att Nilsson är före Liss i backchecken till egen zon och hur mycket du än vill kommer du aldrig kunna ändra på det hur mycket du än vill.
Jag förstår att du gillar Liss, han har många fina egenskaper och som sagt idag gör han nog sin finaste match denna säsong. Men att inte kunna se detta är lite FÖR enögt om du frågar mig...
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Magnutz »

Bogart skrev: 2023-12-06 21:42:46 Väldigt väl genomförd bortamatch som vi borde vunnit och det trots att vi spelade på tre centrar hela matchen och fem backar i tredje. För visst klev Axel av? Såg inte honom i tredje i alla fall. Det är sjukt svårt att lira med tre centrar på fyra forwardspar, svårt att få in en rytm och kemi samtidigt som centrarna tröttnar snabbare. Surt med torsk i förlängning men insatserna fortsätter att vara bra. Forumet måste sluta leta syndabockar hela tiden, ibland torskar man bara.
Den enkla vägen är att peka ut någon ska bära hundhuvdet.. Det verkar vara en del av det mänskliga DNAt. Att ens kolla på hur motståndet spelade för att förstöra för oss och göra vissa av våra spelare ineffektiva finns inte. Det är bara våra killar som är skeva och usla.

Det är klart att en raljerar över enstaka idiotgrejer de gör på isen men det blir lite väl mkt skit kastat på våra egna.

Det var till och med två som passade på att kasta skit på Berglund, som inte ens spelade.. "Jag ser inte fram mot Berglunds comeback. han tillför 0." Typ. Det är att ta det ett steg längre..

Med det skrivet.. Vi gjorde en stabil laginsats. Spelarna såg ut att ha det bra på jobbet och såg avspända ut. Det är bara att fortsätta jobba för det tar tid att vända trender och det tar tid att sätta nya.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Bogart

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Bogart »

För att vara lite positiv så vill jag ge ett litet plus till Hammarlund. Han har inte haft det enkelt den här säsongen men i dag gör han ett gott jobb. Han vågar bära puck lite mer senaste tiden (kanske något nya ass-tränaren gett honom lite självförtroende i?), han använder sin stora hydda för att vinna puck mer (inte att han smäller på en massa, han ser till att blocka åkvägar m.m) och ser allmänt stabilare ut i egen zon. Kul!
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av BigJ »

Knickedick skrev: 2023-12-06 22:02:21
BigJ skrev: 2023-12-06 21:56:03
Knickedick skrev: 2023-12-06 21:50:28
BigJ skrev: 2023-12-06 21:48:40
Knickedick skrev: 2023-12-06 21:45:22

Du kan tyvärr inte ha Liss i 3v3 av olika anledningar......även om det ska sägas att jag idag satt och funderade på om Liss gnuggat extra skridskoåkning med Skridskocoach..
Där är jag övertygad om att du har fel men känns inte som han kommer att få bevisa det...
Vad menar du att jag har fel i....Att Liss skulle vara bra i 3v3?
Snabba spelvändningar är inte för Olle Liss....
Jag håller med om att Olle var bra idag. Men kvick i vändningarna och mobil....är han inte...
Helt övertygad om att en pigg Liss hade gjort det bättre än en helt slut Nilsson ja. Liss måste ha haft betydligt mindre istid än Nilsson gissar jag.
Nej, det hade han inte. Det spelar ingen roll om Nilsson är trött, om Nilsson och Liss är bakom offensiv förlängd mållinje och vi tappar puck och spelet vänder och båda startar från stillastående så lovar jag dig att Nilsson är före Liss i backchecken till egen zon och hur mycket du än vill kommer du aldrig kunna ändra på det hur mycket du än vill.
Jag förstår att du gillar Liss, han har många fina egenskaper och som sagt idag gör han nog sin finaste match denna säsong. Men att inte kunna se detta är lite FÖR enögt om du frågar mig...
Ok, Liss var ett exempel på en utvilad spelare, du kan ta Schlyter istället om det bara är farten tillbaka du tittar på. Vi ska ju gärna göra mål också och där har ju Liss hyfsade egenskaper...
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av BigJ »

Bogart skrev: 2023-12-06 22:07:41 För att vara lite positiv så vill jag ge ett litet plus till Hammarlund. Han har inte haft det enkelt den här säsongen men i dag gör han ett gott jobb. Han vågar bära puck lite mer senaste tiden (kanske något nya ass-tränaren gett honom lite självförtroende i?), han använder sin stora hydda för att vinna puck mer (inte att han smäller på en massa, han ser till att blocka åkvägar m.m) och ser allmänt stabilare ut i egen zon. Kul!
Absolut och ngt jag också tänkt skriva vilket känns viktigt då jag haft synpunkter tidigare på hans spel.
Knickedick
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Knickedick »

BigJ skrev: 2023-12-06 22:09:43
Knickedick skrev: 2023-12-06 22:02:21
BigJ skrev: 2023-12-06 21:56:03
Knickedick skrev: 2023-12-06 21:50:28
BigJ skrev: 2023-12-06 21:48:40
Där är jag övertygad om att du har fel men känns inte som han kommer att få bevisa det...
Vad menar du att jag har fel i....Att Liss skulle vara bra i 3v3?
Snabba spelvändningar är inte för Olle Liss....
Jag håller med om att Olle var bra idag. Men kvick i vändningarna och mobil....är han inte...
Helt övertygad om att en pigg Liss hade gjort det bättre än en helt slut Nilsson ja. Liss måste ha haft betydligt mindre istid än Nilsson gissar jag.
Nej, det hade han inte. Det spelar ingen roll om Nilsson är trött, om Nilsson och Liss är bakom offensiv förlängd mållinje och vi tappar puck och spelet vänder och båda startar från stillastående så lovar jag dig att Nilsson är före Liss i backchecken till egen zon och hur mycket du än vill kommer du aldrig kunna ändra på det hur mycket du än vill.
Jag förstår att du gillar Liss, han har många fina egenskaper och som sagt idag gör han nog sin finaste match denna säsong. Men att inte kunna se detta är lite FÖR enögt om du frågar mig...
Ok, Liss var ett exempel på en utvilad spelare, du kan ta Schlyter istället om det bara är farten tillbaka du tittar på. Vi ska ju gärna göra mål också och där har ju Liss hyfsade egenskaper...

Igen, du kan inte ha en spelare på planen i 3v3 som BARA är där för skottet. Det kanske du kan ha i PP. Men i 3v3 måste du ha en skridskokapacitet som klarar av att täcka större ytor för att du inte har lika många medspelare som täcker ytor.

Schlyter hade kunnat funka. Men inte Liss. Jag förstår varför man valde Nilsson. Han besitter många Egenskaper som många i laget inte har och framförallt har han en edge i sin skkridskoåkning då han har en hög frekvens i överstegen
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Praetori »

Knickedick skrev: 2023-12-06 22:16:43 Igen, du kan inte ha en spelare på planen i 3v3 som BARA är där för skottet. Det kanske du kan ha i PP. Men i 3v3 måste du ha en skridskokapacitet som klarar av att täcka större ytor för att du inte har lika många medspelare som täcker ytor.

Schlyter hade kunnat funka. Men inte Liss. Jag förstår varför man valde Nilsson. Han besitter många Egenskaper som många i laget inte har och framförallt har han en edge i sin skkridskoåkning då han har en hög frekvens i överstegen
Såg du ens matchen? Det hade varit tjänstefel att inte spela Liss. Han var het ikväll i varje byte och varje aktion.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Knickedick »

Praetori skrev: 2023-12-06 22:27:42
Knickedick skrev: 2023-12-06 22:16:43 Igen, du kan inte ha en spelare på planen i 3v3 som BARA är där för skottet. Det kanske du kan ha i PP. Men i 3v3 måste du ha en skridskokapacitet som klarar av att täcka större ytor för att du inte har lika många medspelare som täcker ytor.

Schlyter hade kunnat funka. Men inte Liss. Jag förstår varför man valde Nilsson. Han besitter många Egenskaper som många i laget inte har och framförallt har han en edge i sin skkridskoåkning då han har en hög frekvens i överstegen
Såg du ens matchen? Det hade varit tjänstefel att inte spela Liss. Han var het ikväll i varje byte och varje aktion.
Vad snackar du om? Snacka om att komma in från sidan? :lol: Jag har skrivit att Liss gjorde sin bästa match för säsongen. Vi snackar om 3v3 här.....där ska Liss inte spela och ingen kan övertyga mig om att han ska det för det kräver mycket skridskoåkning och snabba spelvändningar och där går LIss bort för mig oavsett om han är "piggare" än någon annan.

Somna om, tack
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Praetori »

Knickedick skrev: 2023-12-06 22:34:04 Vad snackar du om? Snacka om att komma in från sidan? :lol: Jag har skrivit att Liss gjorde sin bästa match för säsongen. Vi snackar om 3v3 här.....där ska Liss inte spela och ingen kan övertyga mig om att han ska det för det kräver mycket skridskoåkning och snabba spelvändningar och där går LIss bort för mig oavsett om han är "piggare" än någon annan.

Somna om, tack
Då blir man nyfiken på hur du ser på Liss och vad som krävs i 3v3. Om jag tolkar din motivering borde vi även aldrig lira Krüger eller Klasen eller Ludde eller Brodda i 3v3 heller eftersom de inte har samma axx under buggarna som Blomman eller WN?

Jag kan absolut förstå en önskan om att bara spela speedkulor i 3v3 men det är väldigt endimensionellt och inte fullt så enkelt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2023-12-06 23:15:36
Knickedick skrev: 2023-12-06 22:34:04 Vad snackar du om? Snacka om att komma in från sidan? :lol: Jag har skrivit att Liss gjorde sin bästa match för säsongen. Vi snackar om 3v3 här.....där ska Liss inte spela och ingen kan övertyga mig om att han ska det för det kräver mycket skridskoåkning och snabba spelvändningar och där går LIss bort för mig oavsett om han är "piggare" än någon annan.

Somna om, tack
Då blir man nyfiken på hur du ser på Liss och vad som krävs i 3v3. Om jag tolkar din motivering borde vi även aldrig lira Krüger eller Klasen eller Ludde eller Brodda i 3v3 heller eftersom de inte har samma axx under buggarna som Blomman eller WN?

Jag kan absolut förstå en önskan om att bara spela speedkulor i 3v3 men det är väldigt endimensionellt och inte fullt så enkelt.
Verkar som herr Knickedick bara vill ha sista ordet...
EspenK
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av EspenK »

Bogart skrev: 2023-12-06 22:07:41 För att vara lite positiv så vill jag ge ett litet plus till Hammarlund. Han har inte haft det enkelt den här säsongen men i dag gör han ett gott jobb. Han vågar bära puck lite mer senaste tiden (kanske något nya ass-tränaren gett honom lite självförtroende i?), han använder sin stora hydda för att vinna puck mer (inte att han smäller på en massa, han ser till att blocka åkvägar m.m) och ser allmänt stabilare ut i egen zon. Kul!
Hammarn spelar nu som förväntat. Starkare över puck. Enkelt spel. Städat bort de grova missarna.

Kevin gör lite gamla synder idag. Kastar iväg puckar.
Manijock
Inlägg: 7797
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Manijock »

Hade betydligt hellre gett istid till Schlyter - Liss än Rensfeldt - Blomgren.... Vafan ska de göra liksom? En boxplay-uppställning. Liss är inte snabb men väger upp till viss del med offensiv tanke och smartness. Får han då spela med typ Kevin Karlsson bakom och som sagt, Schlyter bredvid så har vi skridskoåkning som väger upp Olles akilleshäl.

Ser inte hur det ska bli sämre än alibi-Blomgren och en nästan lika statisk som Liss-Ludvig.
Knickedick
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av Knickedick »

Praetori skrev: 2023-12-06 23:15:36
Knickedick skrev: 2023-12-06 22:34:04 Vad snackar du om? Snacka om att komma in från sidan? :lol: Jag har skrivit att Liss gjorde sin bästa match för säsongen. Vi snackar om 3v3 här.....där ska Liss inte spela och ingen kan övertyga mig om att han ska det för det kräver mycket skridskoåkning och snabba spelvändningar och där går LIss bort för mig oavsett om han är "piggare" än någon annan.

Somna om, tack
Då blir man nyfiken på hur du ser på Liss och vad som krävs i 3v3. Om jag tolkar din motivering borde vi även aldrig lira Krüger eller Klasen eller Ludde eller Brodda i 3v3 heller eftersom de inte har samma axx under buggarna som Blomman eller WN?

Jag kan absolut förstå en önskan om att bara spela speedkulor i 3v3 men det är väldigt endimensionellt och inte fullt så enkelt.
Nej nu tar du saker ur sitt sammanhang.
Eller jämförde du just Broddas och Klasens med skridskoskicklighet med Liss?
Det endimensionella i det hela är att Liss ska vara där bara för sitt skott och storlek.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Mora - Djurgårdens IF 6/12

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Hammarlund var bra igen. Riktigt stabil.
Skönt att de som bestämt sig för att han ska vara årets hackkyckling börjar få allt svårare att höja sina röster. :D

En jämn match. Tycker vi hade väldigt svårt att täppa till slottet. Kändes som att alla Moras skott var från den ytan.
Den inlånade backen borde det ju förlängas med. Eller åtminstone lånas in de gånger PJ är i Götet.

Varför tog vi inte med en extraspelare? Den förstörda rytmen i kedjorna kan mycket väl ha varit orsaken till 2 tappade poäng.
Märkligt och amatörvarning. Besparing?

Nja, detta var en vattendelare. Räddades upp lite av att övriga resultat gick vår väg och att vi ändå tog 1 p.
Men nu måste vi vinna ett par i rad igen för riktig tätkänning. Börja imorgon.
4 segrar kvar
Skriv svar