Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Nattuggla_ »

Vikas skrev: 2023-11-10 00:45:19 Känns väldigt mycket "går vi inte upp i år så är föreningen i stort sett död" av det man läser här.

Doomscrolling kallas det, va?
Är det såhär illa?
Fyfan vilket mörker.
SirDIFalot skrev: 2023-11-09 22:26:02 Visst var KG oerhört defensiv på vissa frågor? Tydlig försvarsställning.

Angående om han själv anser sig vara kompetent att utse nästa tränare efter två misslyckade rekryteringar på två år så sa han bara "Det är inte jag som tar beslutet själv". Kom aldrig till "MEN det är jag som är sportslig ansvarig".
Menar han en tränare som är här säsongen ut eller långsiktig? Helt hopplöst om han även ska lösa den tränare som ska coacha från och med 24/25.
Även om han, som han själv säger, inte tar beslutet själv. Han ska utse nästa sportchef sen ska han inte ha med tränarposten att göra, tycker jag.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Jim Morrison »

Nu förstår väl alla att butiken är helt stängd vad gäller fler värvningar i år åtminstone?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av klintan85 »

Jim Morrison skrev: 2023-11-10 06:26:06 Nu förstår väl alla att butiken är helt stängd vad gäller fler värvningar i år åtminstone?
Det spelarmaterialet man har är nog för att hålla sig kvar i HA för man kommer inte gå upp i år. Inge idé att slösa mer pengar denna säsong.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2012-03-01

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Ohddan »

Per-Allan skrev: 2023-11-09 22:58:51 -3: Blir svårt att med den oreda som nu är i organisationen att värva en kompetent HC och tillika assisterande.
Märkligt sagt när Säcken tackade ja?
Osten östlund
Inlägg: 1691
Blev medlem: 2022-08-10

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Osten östlund »

Ohddan skrev: 2023-11-10 08:34:07
Per-Allan skrev: 2023-11-09 22:58:51 -3: Blir svårt att med den oreda som nu är i organisationen att värva en kompetent HC och tillika assisterande.
Märkligt sagt när Säcken tackade ja?
Föreningen kommer "aldrig dö". Det ytterst viktigaste nu. Är att få in bra "folk". Som gör rätt saker.

Troligtvis går vi ej upp. För mycket som är trasigt. Nästa säsong behöver vi nog bygga upp lite "kassa". Samt bli av med Rensfeldt/ Klasen . Förhoppningsvis lura kvar Kruger.

Det kommer ta tid.

Säcken ville hit. Han tackade ja. Var "vi" som bad han att avvakta. För att vi ville undersöka andra alt.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2012-03-01

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Ohddan »

Osten östlund skrev: 2023-11-10 08:53:56
Ohddan skrev: 2023-11-10 08:34:07
Per-Allan skrev: 2023-11-09 22:58:51 -3: Blir svårt att med den oreda som nu är i organisationen att värva en kompetent HC och tillika assisterande.
Märkligt sagt när Säcken tackade ja?
Säcken ville hit. Han tackade ja. Var "vi" som bad han att avvakta. För att vi ville undersöka andra alt.
Menar det. Vi är så jävla lågt i hierarkin och så ber vi en duglig coach att avvakta. På det får ett nej. Nu står vi med händerna i fickorna och sparkar lite på stenen framför och beklagar över att det är en svår sits.

Tycker det låter lite knäppt agerat.
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Viktory »

Så klart att det berättades att det ekonomiska läget är minst sagt desperat, men har man inte förstått det redan så har man bott under en sten. Bra om fler får upp ögonen dock.

Skulden för detta bör läggas på den gamla styrelsen (med tidigare ordförande och vice ordförande i absoluta spetsen) som inte gett rätt ekonomiska ramar till KG och istället bara öst pengar ner i ett svart hål på spelarmarknaden. KG kan inte spendera mer än han får av styrelsen så det är där skulden bör läggas, även om vissa löner är orimliga och liknande.

Med det sagt var mitt allmänna intryck igår faktiskt att vi verkligen är på rätt väg, med denna till större delen nya styrelse som gav ett förtroendegivande intryck i en rad frågor och hade det bäst uppstyrda års/medlemsmötet på många år i DIF Hockey där föreningsdemokrati tidigare känts som ett nödvändigt ont. Nu gäller det att hitta rätt vd och sportchef för att denna nystart ska spridas ner i organisationen.
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-11-10 06:26:06 Nu förstår väl alla att butiken är helt stängd vad gäller fler värvningar i år åtminstone?
Samtidigt bekräftade man att man kollar på målvaktsmarknaden. Så jag tror du har fel där. Man kollar säkert på lån från SHL, då det är billigast.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-11-10 09:32:08
Jim Morrison skrev: 2023-11-10 06:26:06 Nu förstår väl alla att butiken är helt stängd vad gäller fler värvningar i år åtminstone?
Samtidigt bekräftade man att man kollar på målvaktsmarknaden. Så jag tror du har fel där. Man kollar säkert på lån från SHL, då det är billigast.
Lån är inte värvningar enligt mig.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Man kan ju undra över vilka olika stenar det verkar finnas att sova under. Verkar inte bara finnas en typ.

Det är läääääääänge sedan ett Stockholmslag i ishockey kunde ha en sund ekonomi. Ifall man nu vill tävla mot klubbar runt om i landet (Allsvenskan och SHL).

Så, antingen bor det bara ekonomiska idioter i Stockholm. Eller så är förutsättningar usla.
Jag vill tro att det är det sistnämnda och att det varit så sedan slutet på 90-talet.
Efter det kan vi se hur både AIK och DIF hamnat allt mer efter ekonomiskt.

Om inte Stockholm stad ändrar förutsättningarna för klubbarna kommer vi självklart ha ett stort mörker framöver.
I fotbollen regerar storstäderna, i ishockeyn småstäderna.

Det som håller och har hållit oss ovanför vattenytan är 2 saker.
- En god spelarutveckling i Stockholm. Många och duktiga juniorer som hållit ner värvningskostnaderna. De har också kommit tillbaka efter utlandsäventyr.
- Rika människor som pumpat in åtskilligt med miljoner när det behövts.
Utan dessa 2 faktorer hade vi hållit till i division 1 för länge sedan.

Men man kan ju alltid skylla på Jocke Eriksson annars.....
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Jim Morrison »

Viktory skrev: 2023-11-10 09:19:03 Så klart att det berättades att det ekonomiska läget är minst sagt desperat, men har man inte förstått det redan så har man bott under en sten. Bra om fler får upp ögonen dock.

Skulden för detta bör läggas på den gamla styrelsen (med tidigare ordförande och vice ordförande i absoluta spetsen) som inte gett rätt ekonomiska ramar till KG och istället bara öst pengar ner i ett svart hål på spelarmarknaden. KG kan inte spendera mer än han får av styrelsen så det är där skulden bör läggas, även om vissa löner är orimliga och liknande.

Med det sagt var mitt allmänna intryck igår faktiskt att vi verkligen är på rätt väg, med denna till större delen nya styrelse som gav ett förtroendegivande intryck i en rad frågor och hade det bäst uppstyrda års/medlemsmötet på många år i DIF Hockey där föreningsdemokrati tidigare känts som ett nödvändigt ont. Nu gäller det att hitta rätt vd och sportchef för att denna nystart ska spridas ner i organisationen.
Den nya styrelsen känns något mer modern och ansvarsfull samt verkar ha sjukdomsinsikt. Hoppas man kan ta hjälp utifrån via kunniga människor som kan bolla upp lite förslag till exempelvis sportchefer. Man behöver inte göra allt själv och man behöver inte enbart lyssna på människor som kontinuerligt visat på bristande omdöme vad gäller rekryteringar.

Jag hoppas att den nya VDn är en förlängning av den kompetenta delen av styrelsen som i sin tur kan anställa en duktig, driven, sportchef. Då behöver vi inte ha den bästa ekonomin för att nå framgång med tanke på att vi har en fantastisk juniorverksamhet och det finns hundratals guldkorn till spelare där ute som kan plockas. Vi kommer att få en välmående organisation där alla jobbar i symbios från styrelseordförande enda ned till tränaren.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Klyftig
Inlägg: 66
Blev medlem: 2021-10-01
Medlem: Ja, ständig medlem

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Klyftig »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-11-10 09:52:18 Det är läääääääänge sedan ett Stockholmslag i ishockey kunde ha en sund ekonomi. Ifall man nu vill tävla mot klubbar runt om i landet (Allsvenskan och SHL).

Så, antingen bor det bara ekonomiska idioter i Stockholm. Eller så är förutsättningar usla.
Jag vill tro att det är det sistnämnda och att det varit så sedan slutet på 90-talet.
Efter det kan vi se hur både AIK och DIF hamnat allt mer efter ekonomiskt.

Om inte Stockholm stad ändrar förutsättningarna för klubbarna kommer vi självklart ha ett stort mörker framöver.
I fotbollen regerar storstäderna, i ishockeyn småstäderna.
Jag har funderat över detta och vi betalar 80.000 kr för en hemmamatch på Hovet, vilket faktiskt är mycket lägre än vad jag trodde iallafall. Det nämndes att vi tjänade flera miljoner på en säsong i kringförsäljning vilket också är mer än vad jag trodde. Att spela i Globen verkar inte vara någon större vinst idag däremot.

Och som vanligt tog dom upp att företagsförsäljningen är något vi ligger efter på jämfört med konkurrenterna. Vi verkar inte ha särskilt mycket där alls.

Är de kommunala förutsättningarna verkligen så usla som vi tror? Jag tror inte man kan sänka våran Hovet-hyra särskilt mycket och även om man skulle halvera den så blir det inte så stora skillnader i kassan att värva spelare för.

Förövrigt fick jag också ett bra intryck av nya styrelsen. Det känns som dom kommer in med ny energi och verkligen är engagerade.
Osten östlund
Inlägg: 1691
Blev medlem: 2022-08-10

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Osten östlund »

Klyftig skrev: 2023-11-10 10:25:09
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-11-10 09:52:18 Det är läääääääänge sedan ett Stockholmslag i ishockey kunde ha en sund ekonomi. Ifall man nu vill tävla mot klubbar runt om i landet (Allsvenskan och SHL).

Så, antingen bor det bara ekonomiska idioter i Stockholm. Eller så är förutsättningar usla.
Jag vill tro att det är det sistnämnda och att det varit så sedan slutet på 90-talet.
Efter det kan vi se hur både AIK och DIF hamnat allt mer efter ekonomiskt.

Om inte Stockholm stad ändrar förutsättningarna för klubbarna kommer vi självklart ha ett stort mörker framöver.
I fotbollen regerar storstäderna, i ishockeyn småstäderna.
Jag har funderat över detta och vi betalar 80.000 kr för en hemmamatch på Hovet, vilket faktiskt är mycket lägre än vad jag trodde iallafall. Det nämndes att vi tjänade flera miljoner på en säsong i kringförsäljning vilket också är mer än vad jag trodde. Att spela i Globen verkar inte vara någon större vinst idag däremot.

Och som vanligt tog dom upp att företagsförsäljningen är något vi ligger efter på jämfört med konkurrenterna. Vi verkar inte ha särskilt mycket där alls.

Är de kommunala förutsättningarna verkligen så usla som vi tror? Jag tror inte man kan sänka våran Hovet-hyra särskilt mycket och även om man skulle halvera den så blir det inte så stora skillnader i kassan att värva spelare för.

Förövrigt fick jag också ett bra intryck av nya styrelsen. Det känns som dom kommer in med ny energi och verkligen är engagerade.

Håller med , man tog med sig en del positiva intryck.

Tråkiga är att DIF hockey har låtit det gå så här långt.

Med sparkade tränare. 4-5 gubbar som är arbetsbefriade, får lön.

Skit i Jocke nu. Samt förhoppningsvis får KG vara vanlig supporter inom en nära framtid.

Nyckelrekrytering nu är sportchef/ tränare. Är direkt avgörande hur snabbt vi kan börja "klättra upp ur detta hål"!
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Nattuggla_ »

80k/match att hyra Hovet. Minst 300k för Globen.

Hur fan ska vi klara den skillnaden med nuvarande TV-avtal? Det var precis det här man var rädd för när vi tvingas ut ur Hovet.
När man inte själv väljer att byta arena och har noll att säga till om så är det idiotiskt att man ska behöva betala 220k mer per match?
Sinnesjukt.
Döden
Inlägg: 1885
Blev medlem: 2022-02-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Medlemsmöte 2023-11-09. Krisens år

Inlägg av Döden »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-11-10 09:52:18 Man kan ju undra över vilka olika stenar det verkar finnas att sova under. Verkar inte bara finnas en typ.

Det är läääääääänge sedan ett Stockholmslag i ishockey kunde ha en sund ekonomi. Ifall man nu vill tävla mot klubbar runt om i landet (Allsvenskan och SHL).

Så, antingen bor det bara ekonomiska idioter i Stockholm. Eller så är förutsättningar usla.
Jag vill tro att det är det sistnämnda och att det varit så sedan slutet på 90-talet.
Efter det kan vi se hur både AIK och DIF hamnat allt mer efter ekonomiskt.

Om inte Stockholm stad ändrar förutsättningarna för klubbarna kommer vi självklart ha ett stort mörker framöver.
I fotbollen regerar storstäderna, i ishockeyn småstäderna.

Det som håller och har hållit oss ovanför vattenytan är 2 saker.
- En god spelarutveckling i Stockholm. Många och duktiga juniorer som hållit ner värvningskostnaderna. De har också kommit tillbaka efter utlandsäventyr.
- Rika människor som pumpat in åtskilligt med miljoner när det behövts.
Utan dessa 2 faktorer hade vi hållit till i division 1 för länge sedan.

Men man kan ju alltid skylla på Jocke Eriksson annars.....
Dom nämnde ju faktiskt att Stockholm stad inte gör speciellt mycket för hockeyn.
Skriv svar