Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Säsongen 23/24

Inlägg av Philly Flu »

Jag såg att SHL släppte spelschemat nu för nästa säsong. Är det någon som sett något om Hockeyallsvenskan?
Jag räknade till 13 fredag/lördagsmatcher hemma förra säsongen. Alltså hälften av hemmamatcherna. Hockey för mig är torsdag 19.00 och söndag 17.00, eventuellt någon tisdag ibland. Fredag/lördag gör man annat. Det känns inte jätteintressant att förlänga säsongskortet för 25 gången när man får stå över fler och fler matcher. Vad tycker forumet?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

Jag tippar att det släpps inom tio dagar. Söndagsmatcher ser jag ingen mening med då jag inte tror många vill åka iväg och se på hockey på söndagar.

Jag håller med om torsdagarna men det är ju SHL:s dag där HA har tisdag/onsdag och fredag. Personligen gillar jag fredagarna men misstänker att barnfamiljer inte gör det.
Avskaffa tre mot tre.
supreme
Inlägg: 483
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Säsongen 23/24

Inlägg av supreme »

Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Säsongen 23/24

Inlägg av Philly Flu »

Så, då kom spelschemat. Åtta fredagsmatcher hemma, varav en i mellandagarna. I praktiken sju då och ingen lördagsmatch. Passar mig bra. Det blir säsongskort 25 nu då.
Bad_Brett
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-04-04

Säsongen 23/24

Inlägg av Bad_Brett »

Intervju med Anton Gradin i Allehanda.

https://www.allehanda.se/2023-06-07/gra ... tig-kansla

Är väl bakom betalvägg, men några intressanta punkter:

- Anton höll på Djurgården i finalserien och hade hoppats på att få spela i SHL
- Han tror dock att det kan vara bättre för hans personliga utveckling att få en större roll i HA
- Han längtar efter att få uppleva det massiva publiktrycket på Hovet
- Han hoppas få spela powerplay med Klasen, men är beredd att ta vilken roll som helst så länge det hjälper laget
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 744
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Tobbis »

Abstinensen börjar bli påtaglig nu..
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2417
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Det är många som bojkottar Marabou just nu men då ska man ju också bojkotta Gevalia som tillhör samma företag som Marabou Mondelez International. Och Gevalia är ju en av Brynäs huvudsponsorer. Så Brynäs bygger sitt lag på blodspengar nästa säsong. Det är Karma att de åkte ur. Hoppas karman slår till igen rejält.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av m0ng00se »

vad säger ni om Wennerholms tips? Har Karln nånsin haft nått rätt? Tycker nästan synd om Brynäs som blir jinxade av Wennerholm;)

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2023-2024





NYA TIPSET: SÅ SLUTAR HA 23/24


14. Kalmar
Kommentar: Har ju haft en mardröm med överklagande och sena beslut om Kristianstads vara eller inte vara och det är inte helt avgjort än. Talar vi hundrameters lopp har de inte ens startat då resten är i mål. Att bygga ett konkurrenskraftigt allsvenskt lag med de förutsättningar är snudd på omöjligt. Men det finns kunnande, intresse och framtidstro där vid Kalmarsund. Men första året handlar det bara om att hålla sig kvar och allt utom kvalspel är en sensation.


13. Västervik
Kommentar: Det här är klubben med nio liv som jag nästan alltid tippar på kvalplats. Och till sist fick jag rätt, då Västervik blev tvärsist och sedan förlorade nedflyttningskvalet mot Tingsryd. Och vad händer? Vita Hästen går i konkurs och Västervik var tillbaka innan de ens hade nuddat vid HockeyEttan. När sedan Kristianstad flyttades ner på grund av ekonomin, så hängde smålänningarna kvar med marginal. Så kan det gå. Men inte en gång till? Eller?


12. Tingsryd
Kommentar: Allt pekar mot en rent småländsk bottenstrid den här vintern och klassiska Tingsryd kvalade sig kvar i våras, även om det visade sig att inget lag åkte ut till slut. Ett tag trodde jag att Oliver Ekman Larsson skulle göra en Kenny Jönsson och komma hem och försöka spela upp laget, men jag tror inte ens det hade hjälpt. Men det finns en tradition och en kärlek till hockeyn som gör att jag ändå tror att Tingsryd överlever några år till.


11. Östersund
Kommentar: Hängde kvar som nykomlingar och var höstens stora senastionslag, innan verkligheten kom ikapp. De slutade en poäng från kvalspel till slut. Nu har succétränaren och legendaren Kjell-Åke Andersson lämnat över till Roger Forsberg och det är mycket nytt i laget. Men inget pekar mot något lyft i tabellen och att det i första hand handlar om att hänga kvar ännu en säsong. De tillhör fortfarande det bottenskikt där det handlar om att överleva.


10. Nybro
Kommentar: Jag trodde på Nybro redan innan de lyckades få tränaren Tommy Samuelssons namn på ett kontrakt. Det är den bästa värvning laget gjort. Det finns en smittande optimism kring det här smålandsgänget som jag gillar. Nybro har också varit aktiva på transfermarknaden och fått in namn som målvakten Tex Williamsson och letten Richards Marenis från Örebro. Det känns som ett lag som inte kommer att försöka gneta sig kvar, utan gå för att röra om i grytan direkt från nedsläpp.


9. Almtuna
Kommentar: Är väl det lag som förutom Kalmar har flest hål i truppen. Var en av de största överraskningarna i fjol med sin sjundeplats och både sportchefen Tony Mårtensson och tränaren Robert Kimby har en kunskap och en hockeyfilosofi som man måste gilla. Och precis som förra säsongen har Almtuna ett väldigt ungt lag, där nyckeln till framgång heter spelarutveckling. Problemet är att de ständigt tappar de spelare som tar de största kliven.


8. AIK
Kommentar: Det har pumpats in nya miljoner i AIK Hockey, men på något sätt har det hänt så många gånger att det inte gör någon större skillnad. Nu har nye sportchefen Niklas Persson försökt förvalta pengarna på den begränsade spelarmarknad som finns på den här nivån, men viktigast var ändå att spelare som Daniel Muzito Bagenda och Oscar Nord blev kvar. AIK:s hjärta. Ett svårbedömt lag, men historien säger att det slutar i besvikelse den här gången också.


7. BIK Karlskoga
Kommentar: Har BIK Karlskoga någonsin bytt ut så många spelare på en och samma gång? Allsvenskans evighetsmaskin brukar leva på sin kontinuitet och sina starka grundstomme, men nu är det mer nytt än jag kan minnas att det varit inför någon tidigare säsong - även om namn som Gustaf Thorell och Albert Lyckåsen är hemvändare. Ny tränare här också i spännande Dennis Hall, som gjort Hudiksvall till ett topplag i HockeyEttan. Var det landar vet ingen, men värmlänningarna går aldrig att räkna bort.


6. Björklöven
Kommentar: Jag tar smällen att bli idiotförklarad av hela Umeå med omnejd. Och jag erkänner att det är hundra procent magkänsla när jag placerar det ständiga topplaget på den sista direkta kvartsfinalplatsen. Eller också gör jag Per Knettä & Co en tjänst som skruvar ner förväntningarna lite. Men någon gång måste det komma en dipp även i björkarnas stad, även om den inte är överdrivet stor. Men det känns som Löven har fastnat där i sista steget på något sätt. Jag ser inget som ska knuffa dem över kanten den här gången heller.


5. Mora
Kommentar: Här trodde jag på ett ras direkt efter säsongsslutet, men det byggde på ett utgångsläge där SHL norpade de största talangerna och tränaren Johan Hedberg försvann till Örebro. Den fruktade förstakedjan med Daniel Ljunggren, Fabian Ilestedt och Johan Persson var i stort sett allt som blev kvar. Men sportchefen Andreas Hägglund har gjort ett imponerande jobb och fyllt på med en hel drös nya och intressanta namn. Det känns spännande, även om jag erkänner att jag spänner bågen till bristningsgränsen.


4. Djurgården
Kommentar: När Djurgården missade att ta sig upp försvann hela lagets talangbank. Swish sa det bara och så var Carl Lindbom, Jonathan Lekkerimäki, Noah Östund och Liam Öhgren borta. Det har kommit in nytt blod, men inte tillräckligt för att lyfta Djurgården till de favoriter de var i fjol. Och nu blir det ännu viktigare att lagets ålderstigna stjärnor håller sig friska. Johan Garpenlöv måste krama ur några droppar till hos spelare där bäst före-datumet gått ut sedan länge.Det är ingen drömsits.


3. Västerås
Kommentar: Västerås är den största klättraren sedan jag gjorde mitt första kamikazetips direkt efter sista allsvenska finalen i slutet av april. Klubben presenterade ju sin vision 2024 för tre år sedan, en satsnings skulle sluta SHL I så fall är det bråttom. Om den nu ens finns kvar. Men nye sportchefen Niklas Johansson har byggt om laget i det närmaste totalt. Det ser spännande ut och känslan är att det kan bli ett riktigt lyft - såväl som en kraschlandning. Men jag väljer att tro på succé.


2. Södertälje
Kommentar: Det här kan ju se ut som att sticka ut hakan, men glöm inte att Södertälje blev femma senast och bara var en poäng från tredjeplatsen. Nu har sportchefen Emil Georgsson och tränaren Magnus Bogren fortsatt det arbete de gjorde i fjol då de förvandlade SSK från ett kvallag till en toppkandidat. Det finns rutin och erfarenhet i ett lag där medelålder är ovanligt hög, men där Linus Videll fortfarande glänser som 38-åring. Se upp i backen.


1. Brynäs
Kommentar: Det är inte bara att ställa ut skridskorna och ta sig tillbaka till SHL, men Brynäs är så skyhöga favoriter att det inte finns några ursäkter om de misslyckas. De har den bästa truppen, den största plånboken och troligtvis det största revanschbegäret. Eller borde finnas hos alla stora namn som storsint följde laget ner. Och Brynäs är basta av alla lag på papperet. Från målvakt till trettonde forward.
dr111DIF
Inlägg: 960
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

Finns inte så mycket mer att säga än att Wennerholm i stort sett alltid har fel i sina tips. Med det sagt kan karln inte varit särskilt nykter när han kokade ihop detta.

Placeringen av Västerås och Löven sticker ut som helt galna. Har han blivit flyttad från VIP-hyllan till vanliga pressläktaren i Umeå? Med någon slags konsekvent tänk borde de rimligen vara förstatips även i år, givet att brunsås har 3 backar med seniorerfarenhet på kontrakt.

Skulle man tippa in något nytt lag utöver brynäs i topp 6 så är det gnägget. Västerås har gjort sig av med alla sina bättre forwards och ersatt med en hygglig breddspelare från SHL samt fem riktiga importchansningar utan erfarenhet av stor rink.

DIF svårtippade men att påstå att vår kärna av forwards födda 90-92 skulle vara "långt efter bäst före-datum" är väl inte riktigt genomtänkt heller. Klasen är passé men Ericsson och Videll är i sin prime såklart.
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av m0ng00se »

genomgång av lagbygget. Känns ändå rätt intressant med vårt lagbygge tycker jag. sjuka %-siffrror på Andrén i slutspelet för ett par år sen :shock:

https://www.svenskafans.com/hockeyzon/d ... pen-660356

youtubade fram lite highlights på magwood också. verkar ha ett rätt bra skott. snabbt skott. kladdar inte så mycket utan skjuter vilket känns bra. lite sköna Klasen-passningar så kan han säkert ksotta in några mål. nån som ha nån koll på vilke nivå tyska 2a ligan håller?

Användarvisningsbild
Legion
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av Legion »

m0ng00se skrev: 2023-08-14 12:55:17
youtubade fram lite highlights på magwood också. verkar ha ett rätt bra skott. snabbt skott. kladdar inte så mycket utan skjuter vilket känns bra. lite sköna Klasen-passningar så kan han säkert ksotta in några mål. nån som ha nån koll på vilke nivå tyska 2a ligan håller?

Hmm, handlederna ser ju faktiskt både mjuka och ostressade ut. Det kan ju i och för sig vara samling felträffar i klippet, enskilda droppar i ett världshav i övrigt fyllt av Brodin-isklonkare.

Vi lär bli varse.

Hmm, tänk att hockeyspelare måste vara födda vid sidan av ett Lönnträd för att förstå att puckarna enklast smeks in via ribbans undersida
Nattuggla_
Inlägg: 2863
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Brynäs gör verkligen mos av Hudiksvall.
Visst försäsong och allt det där men vi var verkligen darriga från minut 1 förra säsongen.
7-0 as we speak, typ halva matchen spelad.
Brynäs ser lika vassa ut som HV71 gjorde. Blir en rolig säsong i Gävle, garanterat.
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 23/24

Inlägg av Manijock »

Nattuggla_ skrev: 2023-08-17 18:48:19 Brynäs gör verkligen mos av Hudiksvall.
Visst försäsong och allt det där men vi var verkligen darriga från minut 1 förra säsongen.
7-0 as we speak, typ halva matchen spelad.
Brynäs ser lika vassa ut som HV71 gjorde. Blir en rolig säsong i Gävle, garanterat.
Säkerligen. Vi kommer nog bli undantaget så länge fallskärmen finns. Inte förvånande att det är just vi! Hela DIF Hockey har blivit nerlusat med losermentalitet. Skölden är en enda stor ryggsäck!

Serien kommer att vara avgjord kring nyår sanna mina ord.
dr111DIF
Inlägg: 960
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

Manijock skrev: 2023-08-18 11:26:01
Nattuggla_ skrev: 2023-08-17 18:48:19 Brynäs gör verkligen mos av Hudiksvall.
Visst försäsong och allt det där men vi var verkligen darriga från minut 1 förra säsongen.
7-0 as we speak, typ halva matchen spelad.
Brynäs ser lika vassa ut som HV71 gjorde. Blir en rolig säsong i Gävle, garanterat.
Säkerligen. Vi kommer nog bli undantaget så länge fallskärmen finns. Inte förvånande att det är just vi! Hela DIF Hockey har blivit nerlusat med losermentalitet. Skölden är en enda stor ryggsäck!

Serien kommer att vara avgjord kring nyår sanna mina ord.
Man kan väl tolka hur man vill men inte är Hudiksvall någon värdemätare som blottar svagheter i spelet?
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4408
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Säsongen 23/24

Inlägg av captcash »

dr111DIF skrev: 2023-08-19 17:22:46
Manijock skrev: 2023-08-18 11:26:01
Nattuggla_ skrev: 2023-08-17 18:48:19 Brynäs gör verkligen mos av Hudiksvall.
Visst försäsong och allt det där men vi var verkligen darriga från minut 1 förra säsongen.
7-0 as we speak, typ halva matchen spelad.
Brynäs ser lika vassa ut som HV71 gjorde. Blir en rolig säsong i Gävle, garanterat.
Säkerligen. Vi kommer nog bli undantaget så länge fallskärmen finns. Inte förvånande att det är just vi! Hela DIF Hockey har blivit nerlusat med losermentalitet. Skölden är en enda stor ryggsäck!

Serien kommer att vara avgjord kring nyår sanna mina ord.
Man kan väl tolka hur man vill men inte är Hudiksvall någon värdemätare som blottar svagheter i spelet?
Absolut, men puckarna ska ju in också. Vänta till vi möter Visby om några dagar och når uddavinst med typ 2-1. Näe, jag tror inte någon har en chans att rubba Real Brynäs denna säsong, tyvärr. Bara hoppas nästa besökare i HA är helt utan ekonomi så vi har en chans att fightas om plats 1.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Skriv svar