Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
sirwilliam
Inlägg: 1029
Blev medlem: 2012-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av sirwilliam »

dr111DIF skrev: 2023-04-15 08:52:26
Cyber skrev: 2023-04-14 21:01:54
#10 skrev: 2023-04-14 20:05:02
crike skrev: 2023-04-14 20:02:20 Efter fyra matcher står det 2-2, det ”vet” jag.
Skillnaderna mot Björklöven skulle jag säga är att dom har spetsigare backar men sämre ”lag”.

Kan vi plocka ned någon av stjärnorna här så är mycket vunnet.
Spetsigare, men sämre defensivt enligt mig
MoDo har släppt in klart minst mål per match i slutspelet. Mot Mora endast fyra stycken på fyra matcher där målvakten hade räddningsprocent på 96,5%
Var de dåliga mot AIK, så var de desto bättre mot Mora. Främst defensivt.
Gudlevski hade dessutom näst minst insläppta per match i grundserien (GAA).
Det ser inte alltid bra ut, men underskatta inte MoDos defensiv. Det var den som vann serien mot Mora.
Det är ändå mer svårbedömt vart Modo står någonstans, dalmasarna är väl det topplag som förlitar sig allra mest på enskilda spelare, framför allt Ljunggren och Persson. Dessa herrar kom inte alls upp i nivå under slutspelet och var typ osynliga. Utan den individuella effektiviteten och 30% PP är Mora mediokra.

Med det sagt svårt att bedöma om Moras nyckelspelare helt enkelt tappade formen eller om MoDo stängde ner effektivt, lär visa sig på söndag.

Tycker MoDo har varit bra mot oss när de får spela sitt possessionspel mot mer avvaktande försvar eller när de bjuds på kontringar och indianare, men det senare gäller för de flesta lag. Kommer vi upp i forecheck och gap control så kommer vi vinna denna serie får då blir de betydligt sämre. De spelar med ganska hög risk i egen zon och på offensiva blå, där kan våra forwards skada dem i försvarsspelet och det tror jag man tittar på.

Sen har vi det mentala, Modos sportchef redan ute och gnäller i media över att vi inte behöver stoppa en 17-åring i mål istället för Myhrenberg.

Jag tror vi tar det 4-2, liknande förlopp som i semin. Första matchen är otroligt viktig för Modo.
var kan man läsa om modos sportchef?
thelinho
Inlägg: 987
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av thelinho »

Får vi med oss en vinst från Modo nu så lever drömmen om att avgöra hemma fredag 28/4. Visualize it :lol: :lol: :lol:
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4781
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av diftobbe89 »

Håll koll på Ålgård, han kommer vilja köra över målvakter. Var på er vakt.

Jag tror vi går upp Onsdag 26 April. Slakta.
Spela fult
sirwilliam
Inlägg: 1029
Blev medlem: 2012-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av sirwilliam »

diftobbe89 skrev: 2023-04-16 00:14:43 Håll koll på Ålgård, han kommer vilja köra över målvakter. Var på er vakt.

Jag tror vi går upp Onsdag 26 April. Slakta.
Han kommer jävlas på tekningar mot Kruger också. Tror dock inte Kruger bryr sig det minsta.
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1658
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av jsson »

Härligaste och jobbigaste delen av säsongen är här.

Hur fan ska detta sluta. Och hur ska man orka med... Ångest deluxe :roll:
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
EspenK
Inlägg: 9052
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av EspenK »

Upp en nivå till i egen zon.

Upp en nivå i pp.

Upp en nivå i fysik.

=Recept för seger
DIF_1891
Inlägg: 99
Blev medlem: 2022-03-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av DIF_1891 »

Dags att gilla läget och rida vidare på de tre raka segrarna vi tog mot björklöven. Laget vet att dom kan vända underlägen och kan samtidigt hålla huvudet kallt när det stormar. Har en bra känsla inför finalserien. Hoppas bara spelarna kommer ut starkt och håller uppe noggrannheten i spelet. Som flera sagt, får vi med oss en vinst nu i övik kommer det bli tufft för modo hemma på hovet. Kämpa Djurgår'n!
Galning1998
Inlägg: 248
Blev medlem: 2023-04-16

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av Galning1998 »

Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1846
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av Andspe »

EspenK skrev: 2023-04-16 06:22:17 Upp en nivå till i egen zon.

Upp en nivå i pp.

Upp en nivå i fysik.

=Recept för seger
Stressa deras backar och inte bli stressade när de försöker stressa oss. Stora skillnaden på Mora och Aik. Mora spelar ett långsammare mer spelande spel. Om man tar Bernhardt tex så är det en offensiv spetsig back som gör det bra när han får ytor, men när stressen kommer så börjar han slänga puckar. Det gäller att utnyttja det tillsammans med att lite medstuds för våra nålvakter.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1261
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av Henkos »

Ge inte Bernhardt och Nässen någon tid och tackla så mycket det går, spela på gränsen. De ska vara mörbultade efter match ett.
Användarvisningsbild
schampo
Inlägg: 75
Blev medlem: 2010-03-18

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av schampo »

Vore väl själva fan om just David Bernhardt avgör hela skiten
Djurgår'n tills jag dör,
jag é Djurgår'n tills jag dör.
Jag vet, jag är säker,
jag é Djurgår'n tills jag dör
DIFLuWi
Inlägg: 2517
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av DIFLuWi »

Nervositeten börjar smyga sig på…!

Märkligt hur så många experter och tyckare framhäver ”vilan” som Modo haft.
Vi har spelat lika många matcher under slutspelet.
Vi hade en match som gick till förlängning, sen fått vila i princip 4 dagar.
Två matcher sen en extra vilodag innan match 3.
Jämför man med vad ens egen chipskropp mäktar med eller?
SNOPPEL
Inlägg: 11
Blev medlem: 2022-11-25

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av SNOPPEL »

Nu tror jag snarare att de menar att vilan Modo fått har gett dem tid att läka trasiga kroppar än själva orken.

Nej jag tycker att Modo är rätt läskiga. De gillade kanske inte gnagets tuffa spel i kvarten men hittade ändå vägar att vinna den och i semifinalen mot Mora vann de komfortabelt och lätt utan att egentligen behöva ta ut sig nämnvärt.

Nej fy fan jag har ont i magen.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av crike »

Tror absolut inte man ska underskatta drivkraften av vad en vinst betyder. Det är sanning i det Dusan skriver att Bernhardt (och fler i Modo) är klara för SHL oavsett och att dom inte vänt ”hem” till sitt lag för att hjälpa dom upp i SHL.

Jag säger inte att dom kommer göra dåliga insatser men jag tar hellre den motivation som Krüger, Brodin, Norman mfl har kontra sitsen för Modo-spelarna.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4516
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Final 1 22/23 Modo - Djurgårdens IF 16/4

Inlägg av captcash »

Målvaktsfrågan då?

Lindbom är fortfarande skadad antar jag och i så fall lär han inte spela denna matchserie, skulle vara rätt korkat att börja med en målis, låta honom komma in i "zonen" och sen swappa mitt i serien för en som inte lirat på 3 veckor. Jag vill ha in Lindbom IDAG, annars vettefan hur vi ska göra om han blir frisk i match 4?

Galajda verkar ju nära att återvända, sätter vi verkligen lånet Myrenberg åt sidan för honom? Känner mig tryggare med Myrans storlek medan Galajda känns så pluttig i målet och typ hukar sig varje gång det kommer ett skott mot krysset. Är det en moral smäll att inte lira sin egna målis före ett lån?

Äh fan, jag tror jag tycker att om inte Lindbom är tillbaka IDAG, så kör vi på med Myran och så får det bli, kontinuitet känns viktigt nu i sista matcherna!

Vad tror ni boys?
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Skriv svar