HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.

Hur slutar matchen?

Vinst med uddamålet
2
12%
Vinst med två eller fler mål
13
76%
Vinst efter förlängning/straffar
1
6%
Förlust med uddamålet
1
6%
Förlust med två eller fler mål
0
Inga röster
Förlust efter förlängning/straffar
0
Inga röster
 
Antal röster: 17

Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2023-02-10 21:21:19 10-15 bra minuter i andra räckte. Tredje blev jag vansinnig ett par gånger om. Inte på individuella misstag utan för att man slutar spela och gör idiotiska grejer som inte alls är i linje med 'lagspel'. Väljer fel ytor, slår alibipuckar, tar alibiåkningar och petar med klubban.
Leda med 3-0 betyder inte att man kan ha huvudet i morgondagens match... menmen.
3p är 3p. Skål!
Lite tråkigt att vi ska spela såhär mot de sämre lagen när vi leder. Det är något HV var riktigt bra på förra säsongen - samma spel och disciplin i varenda match oavsett motstånd.
Vi såg det igår. Först väldigt lojt spel, sen när Tingsryd tog ledningen så gasade vi och var dominanta tills ledning, sen går man ner sig igen.
Ikväll samma sak med skillnaden då att vi är påkopplade från start. Tar en tillräcklig ledning sen stänger vi av helt.

Ikväll är 13 av 17 skott emot avlossade i skottsektorn, vi fortsätter arrangera allmänhetens åkning i slottet.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av Jim Morrison »

Nu tycker jag att det ser likadant ut som under Fagervall. Vi släpper till otroligt mycket farliga lägen match efter match. Finns inte en chans att vi går upp med det här spelet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2023-02-10 22:05:20
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-10 21:20:40 Medioker insats mot en motståndare som visat sig vara vårt ” bogey- team”, spelmässigt.
Påminner om när vi mötte OIK. De spelar sig lätt ur vår press, vi tar oss knappt ur egen zon på ett vettigt sätt.

Men just nu är det enda viktiga att vinna. Vi har passerat det skedet att vi har lyxen att kolla på prestation.
Vinster ger självförtroende. Självförtroende ger fler vinster.

Fortsätt vinn.
Blir dock galen på att de kan spela sig ur mot yttre märkena/fickan/halfwall (insert valfritt modeord men ni vet vart) och sedan mot rödlinje gång efter annan utan att det tar stopp nånstans. Vår center eller vinge backcheckar som en galning men backarna avvaktar och kliver ner från egen blå med gap-control + säkerhetsmarginal deluxe och vips är vi djupt nere i egen zon istället för att NÅN tar ett beslut att panga på och lita på att hjälpen tar hand om pucken som garanterat kommer fortsätta i tangentens riktning.
Jo. Sedan spelet ur egen zon, ikväll tog vi ett steg tillbaka. Har tyckt mig se ett rakare spel ( ur zon på färre pass) senaste tiden, men denna match vände vi hem alldeles för ofta. Spelade fast oss flertalet gånger.

Vill lyfta fram Odelius som det stora undantaget. Hittade fyndiga lösningar mest hela tiden. Gillar hur han håller uppe blicken och läser av situationerna. Måste såklart få mer speltid framöver om han fortsätter såhär. Gjorde en riktig indianare, men vilken back var felfri?
4 segrar kvar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-10 22:32:47
Praetori skrev: 2023-02-10 22:05:20
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-10 21:20:40 Medioker insats mot en motståndare som visat sig vara vårt ” bogey- team”, spelmässigt.
Påminner om när vi mötte OIK. De spelar sig lätt ur vår press, vi tar oss knappt ur egen zon på ett vettigt sätt.

Men just nu är det enda viktiga att vinna. Vi har passerat det skedet att vi har lyxen att kolla på prestation.
Vinster ger självförtroende. Självförtroende ger fler vinster.

Fortsätt vinn.
Blir dock galen på att de kan spela sig ur mot yttre märkena/fickan/halfwall (insert valfritt modeord men ni vet vart) och sedan mot rödlinje gång efter annan utan att det tar stopp nånstans. Vår center eller vinge backcheckar som en galning men backarna avvaktar och kliver ner från egen blå med gap-control + säkerhetsmarginal deluxe och vips är vi djupt nere i egen zon istället för att NÅN tar ett beslut att panga på och lita på att hjälpen tar hand om pucken som garanterat kommer fortsätta i tangentens riktning.
Jo. Sedan spelet ur egen zon, ikväll tog vi ett steg tillbaka. Har tyckt mig se ett rakare spel ( ur zon på färre pass) senaste tiden, men denna match vände vi hem alldeles för ofta. Spelade fast oss flertalet gånger.

Vill lyfta fram Odelius som det stora undantaget. Hittade fyndiga lösningar mest hela tiden. Gillar hur han håller uppe blicken och läser av situationerna. Måste såklart få mer speltid framöver om han fortsätter såhär. Gjorde en riktig indianare, men vilken back var felfri?
Jag tycker mig kunna ana samma tendenser i de matcher där det sett rackigt ut. Forwards utan puck tänker och och tappar tid, back med puck tittar/väntar och tänker en gång extra istället för att kunna "göra" och ytan/tiden krymper som en konsekvens. Passar därefter över till backkollega som absolut inte har bättre förutsättningar och sen händer antingen något meningslöst eller farligt.
Hade jag varit förstaback i ovannämnda situation hade jag lessnat efter ett par byten och börja lägga sarg ut på direkten eller åtminstone på yta där det inte finns "rättvända" motståndare och låtit forwards reda ut det i mittzon. Gång efter annan om inte kollegorna kuggar i.
Att transportera runt pucken i egen zon och leta efter blad som inte är tillgängliga/blockerade är meningslöst.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2023-02-11 00:24:01
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-10 22:32:47
Praetori skrev: 2023-02-10 22:05:20
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-10 21:20:40 Medioker insats mot en motståndare som visat sig vara vårt ” bogey- team”, spelmässigt.
Påminner om när vi mötte OIK. De spelar sig lätt ur vår press, vi tar oss knappt ur egen zon på ett vettigt sätt.

Men just nu är det enda viktiga att vinna. Vi har passerat det skedet att vi har lyxen att kolla på prestation.
Vinster ger självförtroende. Självförtroende ger fler vinster.

Fortsätt vinn.
Blir dock galen på att de kan spela sig ur mot yttre märkena/fickan/halfwall (insert valfritt modeord men ni vet vart) och sedan mot rödlinje gång efter annan utan att det tar stopp nånstans. Vår center eller vinge backcheckar som en galning men backarna avvaktar och kliver ner från egen blå med gap-control + säkerhetsmarginal deluxe och vips är vi djupt nere i egen zon istället för att NÅN tar ett beslut att panga på och lita på att hjälpen tar hand om pucken som garanterat kommer fortsätta i tangentens riktning.
Jo. Sedan spelet ur egen zon, ikväll tog vi ett steg tillbaka. Har tyckt mig se ett rakare spel ( ur zon på färre pass) senaste tiden, men denna match vände vi hem alldeles för ofta. Spelade fast oss flertalet gånger.

Vill lyfta fram Odelius som det stora undantaget. Hittade fyndiga lösningar mest hela tiden. Gillar hur han håller uppe blicken och läser av situationerna. Måste såklart få mer speltid framöver om han fortsätter såhär. Gjorde en riktig indianare, men vilken back var felfri?
Jag tycker mig kunna ana samma tendenser i de matcher där det sett rackigt ut. Forwards utan puck tänker och och tappar tid, back med puck tittar/väntar och tänker en gång extra istället för att kunna "göra" och ytan/tiden krymper som en konsekvens. Passar därefter över till backkollega som absolut inte har bättre förutsättningar och sen händer antingen något meningslöst eller farligt.
Hade jag varit förstaback i ovannämnda situation hade jag lessnat efter ett par byten och börja lägga sarg ut på direkten eller åtminstone på yta där det inte finns "rättvända" motståndare och låtit forwards reda ut det i mittzon. Gång efter annan om inte kollegorna kuggar i.
Att transportera runt pucken i egen zon och leta efter blad som inte är tillgängliga/blockerade är meningslöst.
Helt rätt.
Det finns såklart en plan på hur vi ska ta oss ur. Men igår synkade det inte alls bra. Men det var ju även Luss inne på under intervjun. Det här jobbas det ju såklart stenhårt på.
Det har sett bättre ut stundtals efter jul.
4 segrar kvar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-11 10:28:18 Helt rätt.
Det finns såklart en plan på hur vi ska ta oss ur. Men igår synkade det inte alls bra. Men det var ju även Luss inne på under intervjun. Det här jobbas det ju såklart stenhårt på.
Det har sett bättre ut stundtals efter jul.
Det har sett bättre ut på senaste men återfallen måste bort. 2, 3 försök som inte bär frukt (och främst på grund av egen lag-dumhet) så är krafterna i bytet slut och nästa byte får börja i uppförsbacke när motståndaren istället fått momentum.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

HA 22/23: Djurgårdens IF - Östersund

Inlägg av förevigtdjurgården »

Praetori skrev: 2023-02-11 12:18:39
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-11 10:28:18 Helt rätt.
Det finns såklart en plan på hur vi ska ta oss ur. Men igår synkade det inte alls bra. Men det var ju även Luss inne på under intervjun. Det här jobbas det ju såklart stenhårt på.
Det har sett bättre ut stundtals efter jul.
Det har sett bättre ut på senaste men återfallen måste bort. 2, 3 försök som inte bär frukt (och främst på grund av egen lag-dumhet) så är krafterna i bytet slut och nästa byte får börja i uppförsbacke när motståndaren istället fått momentum.
Jag tror att en stor del av förklaringen till att det ser ut som det gör är att det någonstans är en trupp som är "för fin" för HockeyAllsvenskan med många meriterade och bra namn som borde kunna spela sig ur de flesta situationer. Anfallarna borde kunna lösa sina situationer, och då spelar man inte enkel sarg ut eller slår icing två-tre gånger i rad för att döda momentum när matchbilden kräver det utan har istället en förutfattad mening att man ska spela sig ur varje situation.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Skriv svar