VM 2022

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

VM 2022

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-26 16:07:14 Fascinerande ändå, denna otroliga respekt för Kanada från domarkåren, eller vad fan det nu handlar om?!
Jag vet ingen annan idrott där ett lag tillåts göra saker efter avblåsningar, som är tydliga regelbrott, utan åtgärd från domarna (slashing, crosschecking, tripping osv.)

Tänker Belgien-Sverige, Lukaku fäller Isak, efter avblåsning, sedan när han väl ligger i gräset så delas det ut några njurslag också som bonus
Finsk domare kändes ju sådär på förhand.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1282
Blev medlem: 2016-02-24

VM 2022

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2022-05-26 17:20:11
Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-26 16:07:14 Fascinerande ändå, denna otroliga respekt för Kanada från domarkåren, eller vad fan det nu handlar om?!
Jag vet ingen annan idrott där ett lag tillåts göra saker efter avblåsningar, som är tydliga regelbrott, utan åtgärd från domarna (slashing, crosschecking, tripping osv.)

Tänker Belgien-Sverige, Lukaku fäller Isak, efter avblåsning, sedan när han väl ligger i gräset så delas det ut några njurslag också som bonus
Finsk domare kändes ju sådär på förhand.
Känns lite grann som ursäkter nu el. försök att leta efter ursäkter.

Hur många försök fick Sverige i PP utan att ta vara på chanserna? Då hade Sverige ledningen och Kanada tog vara på sina chanser ist. Vilket i sin tur gav dem momentum pga Kanada har en tro att dem kan vända och vinna. Sen var man redo att göra det ”fula” och grisjobbet som gör att man vinner matcher.

Det som jag tycker är märkligt är att det är synd om Garpen för att det varit Corona, inställda turneringar, osv. Detta har ju drabbat andra landslag och förbundskaptener också. Skillnaden är att övriga landslag lyckas ställa om. Helt klart så Sverige tappat.

Om det beror händelserna med Boustedt, ändringen av GM el. annan orsak låter jag vara osagt. Men hoppas Hallam inför någon form av nyenergi.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

VM 2022

Inlägg av Praetori »

Harmageddon skrev: 2022-05-26 17:46:53
Praetori skrev: 2022-05-26 17:20:11
Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-26 16:07:14 Fascinerande ändå, denna otroliga respekt för Kanada från domarkåren, eller vad fan det nu handlar om?!
Jag vet ingen annan idrott där ett lag tillåts göra saker efter avblåsningar, som är tydliga regelbrott, utan åtgärd från domarna (slashing, crosschecking, tripping osv.)

Tänker Belgien-Sverige, Lukaku fäller Isak, efter avblåsning, sedan när han väl ligger i gräset så delas det ut några njurslag också som bonus
Finsk domare kändes ju sådär på förhand.
Känns lite grann som ursäkter nu el. försök att leta efter ursäkter.

Hur många försök fick Sverige i PP utan att ta vara på chanserna? Då hade Sverige ledningen och Kanada tog vara på sina chanser ist. Vilket i sin tur gav dem momentum pga Kanada har en tro att dem kan vända och vinna. Sen var man redo att göra det ”fula och grisjobbet som gör att man vinner matcher.

Det som jag tycker är märkligt är att det är synd om Garpen för att det varit Corona, inställda turneringar, osv. Detta har ju drabbat andra landslag och förbundskaptener också. Skillnaden är att övriga landslag lyckas ställa om. Helt klart så Sverige tappat.

Om det beror händelserna med Boustedt, ändringen av GM el. annan orsak låter jag vara åsikt. Men hoppas Hallam inför någon form av nyenergi.
42-19 i skott speglade matchen rätt bra. Kanada ägde period 2 och 3 och Sverige stod inte att känna igen.
Men det är ändå surt att domarna släpper det mesta på Kanada och Sverige inte har något alls att kontra med.

Jag ska inte såga Hallams chanser på förhand men när det i princip är ansett som galenskap att blanda lagledarrollen med GM och tränarrollen på klubbnivå så förstår jag inte hur förbundet tänker.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1282
Blev medlem: 2016-02-24

VM 2022

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2022-05-26 17:54:40
Harmageddon skrev: 2022-05-26 17:46:53
Praetori skrev: 2022-05-26 17:20:11
Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-26 16:07:14 Fascinerande ändå, denna otroliga respekt för Kanada från domarkåren, eller vad fan det nu handlar om?!
Jag vet ingen annan idrott där ett lag tillåts göra saker efter avblåsningar, som är tydliga regelbrott, utan åtgärd från domarna (slashing, crosschecking, tripping osv.)

Tänker Belgien-Sverige, Lukaku fäller Isak, efter avblåsning, sedan när han väl ligger i gräset så delas det ut några njurslag också som bonus
Finsk domare kändes ju sådär på förhand.
Känns lite grann som ursäkter nu el. försök att leta efter ursäkter.

Hur många försök fick Sverige i PP utan att ta vara på chanserna? Då hade Sverige ledningen och Kanada tog vara på sina chanser ist. Vilket i sin tur gav dem momentum pga Kanada har en tro att dem kan vända och vinna. Sen var man redo att göra det ”fula och grisjobbet som gör att man vinner matcher.

Det som jag tycker är märkligt är att det är synd om Garpen för att det varit Corona, inställda turneringar, osv. Detta har ju drabbat andra landslag och förbundskaptener också. Skillnaden är att övriga landslag lyckas ställa om. Helt klart så Sverige tappat.

Om det beror händelserna med Boustedt, ändringen av GM el. annan orsak låter jag vara åsikt. Men hoppas Hallam inför någon form av nyenergi.
42-19 i skott speglade matchen rätt bra. Kanada ägde period 2 och 3 och Sverige stod inte att känna igen.
Men det är ändå surt att domarna släpper det mesta på Kanada och Sverige inte har något alls att kontra med.

Jag ska inte såga Hallams chanser på förhand men när det i princip är ansett som galenskap att blanda lagledarrollen med GM och tränarrollen på klubbnivå så förstår jag inte hur förbundet tänker.
I sista perioden får Sverige chansen två gånger i PP när ställningen är 3-1. Första perioden får man spela i fem mot tre och lyckas inte ta vara på det heller. Även i andra då man får PP i slutet när man ledde med 3-0 och där man lyckades skapa 1 skott på hela perioden utan utdelning. Ändå lyckas du hitta ett sätt att gnälla på att det var en finsk domare. Vad har det med saken att göra?

Men ja, som väntat var Kanada bra och det vet om historiskt med deras sätt att spela och psyke. Då är det ännu viktigare att ta vara på sina PP och chanser.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

VM 2022

Inlägg av Praetori »

Harmageddon skrev: 2022-05-26 18:16:08
Praetori skrev: 2022-05-26 17:54:40
Harmageddon skrev: 2022-05-26 17:46:53
Praetori skrev: 2022-05-26 17:20:11
Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-26 16:07:14 Fascinerande ändå, denna otroliga respekt för Kanada från domarkåren, eller vad fan det nu handlar om?!
Jag vet ingen annan idrott där ett lag tillåts göra saker efter avblåsningar, som är tydliga regelbrott, utan åtgärd från domarna (slashing, crosschecking, tripping osv.)

Tänker Belgien-Sverige, Lukaku fäller Isak, efter avblåsning, sedan när han väl ligger i gräset så delas det ut några njurslag också som bonus
Finsk domare kändes ju sådär på förhand.
Känns lite grann som ursäkter nu el. försök att leta efter ursäkter.

Hur många försök fick Sverige i PP utan att ta vara på chanserna? Då hade Sverige ledningen och Kanada tog vara på sina chanser ist. Vilket i sin tur gav dem momentum pga Kanada har en tro att dem kan vända och vinna. Sen var man redo att göra det ”fula och grisjobbet som gör att man vinner matcher.

Det som jag tycker är märkligt är att det är synd om Garpen för att det varit Corona, inställda turneringar, osv. Detta har ju drabbat andra landslag och förbundskaptener också. Skillnaden är att övriga landslag lyckas ställa om. Helt klart så Sverige tappat.

Om det beror händelserna med Boustedt, ändringen av GM el. annan orsak låter jag vara åsikt. Men hoppas Hallam inför någon form av nyenergi.
42-19 i skott speglade matchen rätt bra. Kanada ägde period 2 och 3 och Sverige stod inte att känna igen.
Men det är ändå surt att domarna släpper det mesta på Kanada och Sverige inte har något alls att kontra med.

Jag ska inte såga Hallams chanser på förhand men när det i princip är ansett som galenskap att blanda lagledarrollen med GM och tränarrollen på klubbnivå så förstår jag inte hur förbundet tänker.
I sista perioden får Sverige chansen två gånger i PP när ställningen är 3-1. Första perioden får man spela i fem mot tre och lyckas inte ta vara på det heller. Även i andra då man får PP i slutet när man ledde med 3-0 och där man lyckades skapa 1 skott på hela perioden utan utdelning. Ändå lyckas du hitta ett sätt att gnälla på att det var en finsk domare. Vad har det med saken att göra?

Men ja, som väntat var Kanada bra och det vet om historiskt med deras sätt att spela och psyke. Då är det ännu viktigare att ta vara på sina PP och chanser.
Domarkommentaren var ju ett svar på LHOs inlägg.
Sveriges PP sög hårt ja men att kanadensarna gång efter annan kommer undan hos domarna mer än andra lag är ju vad som ger dem deras momentum i många lägen. Men jag tror inte några domare vill riskera att hamna på kanadensarnas radar genom att döma dem för hårt heller eftersom de har en jävligt stor räckvidd i IIHF.
Många halvfula grejer som domarna ofta släpper som Tyskar, Ryssar och andra mindre bemedlade åker för varje gång.

Jag gillar generellt sett hårt spel och tom lite över gränsen i sann tävlingsanda men man kan inte sätta hårt mot hårt på jämna villkor mot Kanada för då kommer utvisningarna på löpande band.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

VM 2022

Inlägg av Mattias_87 »

Kanada är verkligen bäst i världen på att vända underlägen. Vi får se vilka som gör nästa mål.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

VM 2022

Inlägg av Rudi »

Det klart sopan Nord köper den där filmningen. Han är lika pinsam som turneringen i stort. Lägg ned skiten. Snälla.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11860
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

VM 2022

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Rudi skrev: 2022-05-29 21:11:11 Det klart sopan Nord köper den där filmningen. Han är lika pinsam som turneringen i stort. Lägg ned skiten. Snälla.
Tydligt klubba mellan benen där.
Tycker det var njutbart att domarna för omväxlings skull INTE slutade ta utvisningar på Kanada....bara för att inte avgöra...och då indirekt avgöra (Kanada tjänar alltid på när reglerna släpps).

Sedan att det är SHL-domare i en VM-final är ju lite intressant, med tanke på hur "Sämst i Europa" dessa domare är enligt expertisen här inne

Sjukt rolig final tycker jag, som opartisk tittare.
Kan tänka mig att några fick stroke i Finland vid 3-3 målet :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

VM 2022

Inlägg av Rudi »

Att enbart placera sin klubba mellan en motspelares ben ska inte rendera en utvisning. Det där kan fotbollen hålla på med.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7143
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

VM 2022

Inlägg av DIF_Soldier »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-05-29 21:45:05
Rudi skrev: 2022-05-29 21:11:11 Det klart sopan Nord köper den där filmningen. Han är lika pinsam som turneringen i stort. Lägg ned skiten. Snälla.
Tydligt klubba mellan benen där.
Tycker det var njutbart att domarna för omväxlings skull INTE slutade ta utvisningar på Kanada....bara för att inte avgöra...och då indirekt avgöra (Kanada tjänar alltid på när reglerna släpps).

Sedan att det är SHL-domare i en VM-final är ju lite intressant, med tanke på hur "Sämst i Europa" dessa domare är enligt expertisen här inne

Sjukt rolig final tycker jag, som opartisk tittare.
Kan tänka mig att några fick stroke i Finland vid 3-3 målet :wink:
Har själv finska gener, skäl att fira idag faktiskt. Otroligt imponerad av lilla Finland och deras förmåga att avla bra hockeyspelare.

Varför Finland just nu utklassar Sverige? Svaret är Ledare, i plural. Filppula, Anttila, Hietanen, Armia... Listan kan göras lång på spelare som tar sitt land på ryggen. I Sverige stannar det vid kapten OEL.

Fun fact: I Finland kallas Marko Anttila för "Mörkö." Det är finska för "Mårran" för de som kan något om Mumintrollet ;)
.
Säg den glädje som varar
Donkels-3.0
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

VM 2022

Inlägg av Donkels-3.0 »

Sopan Nord lika usel som vanligt med andra ord - vet inte hur många jag fått blodstörtning av att se den genetiska bajskorven döma i SHL men likväl grattis Finland er sak är inte vår men ändå...
Skriv svar