Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Säsongen 22/23

Inlägg av Olon »

Nattuggla_ skrev: 2023-04-29 15:36:30 Ser att det snackas lite om att ingen vänt 3-1 till vinst i final. Det har faktiskt hänt i en Hockeyallsvensk final.
Timrå vände 3-1 underläge mot Karlskrona och vann sista matchen borta med 0-2.

Hur matchserien såg ut spelmässigt vet jag inte dock.
Nä, de menar skitnödigt nog att det inte var en hockeyallsvensk final utan ett kval eftersom det stod mellan ett SHL-lag och ett HA-lag... Det här systemet har väl bara funnits i ett par år. Sedan vet jag inte om de räknar in de tidigare hockeyallsvenska finalerna mellan lag 1 och 2 i tabellen, där det handlade om att kvalificera sig för något playoffsystem med lag från SHL och slutspelsserier och gud vet vad. Extremt litet sample size oavsett. Ungefär som när du tolkar statistik felaktigt.
Praetori
Inlägg: 13701
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Olon skrev: 2023-04-29 19:59:01
Nattuggla_ skrev: 2023-04-29 15:36:30 Ser att det snackas lite om att ingen vänt 3-1 till vinst i final. Det har faktiskt hänt i en Hockeyallsvensk final.
Timrå vände 3-1 underläge mot Karlskrona och vann sista matchen borta med 0-2.

Hur matchserien såg ut spelmässigt vet jag inte dock.
Nä, de menar skitnödigt nog att det inte var en hockeyallsvensk final utan ett kval eftersom det stod mellan ett SHL-lag och ett HA-lag... Det här systemet har väl bara funnits i ett par år. Sedan vet jag inte om de räknar in de tidigare hockeyallsvenska finalerna mellan lag 1 och 2 i tabellen, där det handlade om att kvalificera sig för något playoffsystem med lag från SHL och slutspelsserier och gud vet vad. Extremt litet sample size oavsett. Ungefär som när du tolkar statistik felaktigt.
Ska man dra meningslös statistik så kan man inflika att inget hemmalag i Allsvenskan har vunnit ett game7. 8)
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Foppas78
Inlägg: 94
Blev medlem: 2014-04-19

Säsongen 22/23

Inlägg av Foppas78 »

Vart drar folk i Stockholm och tittar på matchen imorgon? Tänkte om det fanns nått ställe att sluta upp tillsammans på och mildra ångesten.
thelinho
Inlägg: 974
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Olearys Östermalm är fullbokat av Djurgårdare. Men det finns ståplatser i baren. Dock liten lokal, så kommer bli löjligt tryck.

Någon som vet om det blir något guldfirande i Stockholm vid vinst? Vore ju passande på måndag.
Andrén vs Voutilainen 4-1
Andrén vs Ignatjew 4-2
Andrén vs pizzasås 0-1
EspenK
Inlägg: 8976
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

Puckey skrev: 2023-04-29 17:50:17
EspenK skrev: 2023-04-29 17:30:43
mforce skrev: 2023-04-29 09:35:29 Även om det skulle gå åt skogen imorgon så får laget, efter detta, omdömet godkänt för den här säsongen, i min bok. Djurgården skulle aldrig leka hem säsongen och avancemanget men laget tog sig fram till sista kontrollen och där görs det upp med värdigt motstånd.
Om vi inte går upp får vi börja bygga från grunden. Talanger och rejects måste in och svetsas samman så att vi kan gå för det om två år. Nästa år är en förlorad säsong. Brunsås värvar sönder hela marknaden och kommer ha ett bättre lag än de hade i shl känns det som.
Det gjorde iofs vi också vilket uppenbart inte är en garanti för avancemang
Mm men enligt rykten är brynäs satsning ännu större.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Nyckel imorgon att göra första målet. Alla som har gjort första målet i finalen har vunnit. Och imorgon blir det ännu viktigare att göra första målet för det kommer vara två nervösa lag på planen imorgon. Fördelen för DIF är att man redan har varit i den här situationen två gånger nu med kniven mot strupen och måste vinna. För Modo är det första gången. Och Modo publiken är medgångssupportrar så gör man första målet så kan det nog börja knorras rätt snabbt. Och Modo var mindre än 2 minuter från SHL senast men förlorade på det tyngsta sättet man kan förlora på... på övertid.

De hade ju tagit ut segern efter sitt mål och nu måste de ladda om för en ny nervös match. Och det har nog snackats rätt mycket i Ö-vik om att de är på väg att tappa det. Det är egentligen första gången den här säsongen som Modo har varit i denna situation när folk har tvivlat på dem och när inte har gått felfritt. Medans DIF är vana efter den här säsongen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4764
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av diftobbe89 »

EspenK skrev: 2023-04-29 22:38:39
Puckey skrev: 2023-04-29 17:50:17
EspenK skrev: 2023-04-29 17:30:43
mforce skrev: 2023-04-29 09:35:29 Även om det skulle gå åt skogen imorgon så får laget, efter detta, omdömet godkänt för den här säsongen, i min bok. Djurgården skulle aldrig leka hem säsongen och avancemanget men laget tog sig fram till sista kontrollen och där görs det upp med värdigt motstånd.
Om vi inte går upp får vi börja bygga från grunden. Talanger och rejects måste in och svetsas samman så att vi kan gå för det om två år. Nästa år är en förlorad säsong. Brunsås värvar sönder hela marknaden och kommer ha ett bättre lag än de hade i shl känns det som.
Det gjorde iofs vi också vilket uppenbart inte är en garanti för avancemang
Mm men enligt rykten är brynäs satsning ännu större.
Spelare hit och dit. Det handlar om att få ihop en grupp, jag skiter i deras nyförvärv. Kolla nu. Rensfeldt, en stabil SHL-center är just nu extraspelare i ett allsvenskt lag. Och med allt rätt vill jag påstå. Det handlar om så mycket mer än vad det står för namn på ryggen. Brynäs IF verkar just nu vilja ta hela HV's ledning och bara köra ett gigantisk grupp-knull, dom tar ju in allt HV hade och tror det per automatik ska göra samma resa dom själva. Lycka till säger jag bara. Ni blir det nya MoDo.
Spela fult
thelinho
Inlägg: 974
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Vaknade med tårar i ögonen, för gårdagen på Hovet var det mäktigaste jag upplevt på 10-15 år. Ja kanske i hela mitt liv. Och då trodde jag att det bästa (publikmässigt) låg bakom oss i hockeyn. Men herregud vilken insats. Ett kollektivt jävla monster på 8000 man.

Jag tror många av oss gav upp SHL-drömmen redan i höstas. Och ytterligare en gång efter årsskiftet. Definitivt efter första matcherna mot Björklöven. Sen var det nog inte många som trodde på detta för ett par matcher sen heller. Även om man varit besviken större delen av säsongen, så har spelarna kompenserat med otrolig karaktär och stolthet. Det är svårt att inte älska den här laget, den här säsongen, trots allt.

Och imorgon avgörs det. En match. En sargad men sammansvetsad djurgårdstrupp. Ett omskakat Modo. En Garpen som plötsligt bara myser och småler. En Karlin utan matlust. Djurgården med vind i seglen och Klasen med ett löfte.

Vågar man hoppas på en filmatisering av den här säsongen? Den kommer gå till historien.
Andrén vs Voutilainen 4-1
Andrén vs Ignatjew 4-2
Andrén vs pizzasås 0-1
DIF_1891
Inlägg: 97
Blev medlem: 2022-03-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_1891 »

thelinho skrev: 2023-04-30 00:29:13 Vaknade med tårar i ögonen, för gårdagen på Hovet var det mäktigaste jag upplevt på 10-15 år. Ja kanske i hela mitt liv. Och då trodde jag att det bästa (publikmässigt) låg bakom oss i hockeyn. Men herregud vilken insats. Ett kollektivt jävla monster på 8000 man.

Jag tror många av oss gav upp SHL-drömmen redan i höstas. Och ytterligare en gång efter årsskiftet. Definitivt efter första matcherna mot Björklöven. Sen var det nog inte många som trodde på detta för ett par matcher sen heller. Även om man varit besviken större delen av säsongen, så har spelarna kompenserat med otrolig karaktär och stolthet. Det är svårt att inte älska den här laget, den här säsongen, trots allt.

Och imorgon avgörs det. En match. En sargad men sammansvetsad djurgårdstrupp. Ett omskakat Modo. En Garpen som plötsligt bara myser och småler. En Karlin utan matlust. Djurgården med vind i seglen och Klasen med ett löfte.

Vågar man hoppas på en filmatisering av den här säsongen? Den kommer gå till historien.
Word! Hoppas verkligen det går vägen.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

diftobbe89 skrev: 2023-04-29 23:13:25
EspenK skrev: 2023-04-29 22:38:39
Puckey skrev: 2023-04-29 17:50:17
EspenK skrev: 2023-04-29 17:30:43
mforce skrev: 2023-04-29 09:35:29 Även om det skulle gå åt skogen imorgon så får laget, efter detta, omdömet godkänt för den här säsongen, i min bok. Djurgården skulle aldrig leka hem säsongen och avancemanget men laget tog sig fram till sista kontrollen och där görs det upp med värdigt motstånd.
Om vi inte går upp får vi börja bygga från grunden. Talanger och rejects måste in och svetsas samman så att vi kan gå för det om två år. Nästa år är en förlorad säsong. Brunsås värvar sönder hela marknaden och kommer ha ett bättre lag än de hade i shl känns det som.
Det gjorde iofs vi också vilket uppenbart inte är en garanti för avancemang
Mm men enligt rykten är brynäs satsning ännu större.
Spelare hit och dit. Det handlar om att få ihop en grupp, jag skiter i deras nyförvärv. Kolla nu. Rensfeldt, en stabil SHL-center är just nu extraspelare i ett allsvenskt lag. Och med allt rätt vill jag påstå. Det handlar om så mycket mer än vad det står för namn på ryggen. Brynäs IF verkar just nu vilja ta hela HV's ledning och bara köra ett gigantisk grupp-knull, dom tar ju in allt HV hade och tror det per automatik ska göra samma resa dom själva. Lycka till säger jag bara. Ni blir det nya MoDo.
Detta stämmer. Man har en känsla av att Brynäs kan bli ett flopplag. Har svårt att se att de ska vara lika överlägsna som Hv var.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Tyvärr gör man sin sämsta match i slutspelet när man behövde göra sin bästa prestation.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
GoseeDIF
Inlägg: 82
Blev medlem: 2022-08-05
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av GoseeDIF »

Skriver redan nu eftersom jag måste försöka kapsla in det här mentalt sett.
Tack för en berg-och-dalbana säsong. Vi kom längre än man kunde tro i höstas, då var det ett konstigt spelsystem som sabbade allt, sen blev det juniorvm och efter det alla jkla otursskador. Bittert att slå ut Björklöven och sen gå på pumpen mot Modo.
Just nu är avgrunden djup och mörk, enda ljuset därnere är gnaget som vi iaf får lite derbyn mot nästa säsong.
Nu loggar jag ut så hörs vi i höst om gud vill.
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1336
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 22/23

Inlägg av Exile »

Förbannade jävla skador alltså... Varje jävla slutspel. Modo hade knappt någon spelare skadad...

Varför drabbas alltid DiF av så många skador... Herregud.
Senast redigerad av Exile den 2023-04-30 19:54:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5694
Blev medlem: 2012-09-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Vikas »

Så efter många om och men så är det näst största fiaskot i Hockeyallsvenskans historia fullbordat. En bedrövlig säsong fylld med skador, tränarstrul och bristande spel som med nån sorts konstgjord andning tar sig till final.

Nu är vi nere i skiten på riktigt. Ekonomisk avgrund där vi inte längre är herrar på täppan utan kommer få se oss omsprungna budgetmässigt av en handfull lag. För att inte tala om Brynäs som lär ha 5x våran budget.

Nej, det här var vår stora chans. Nu är DIFHockey "on lifesupport".
Döden
Inlägg: 1882
Blev medlem: 2022-02-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Döden »

Vikas skrev: 2023-04-30 19:53:13 Så efter många om och men så är det näst största fiaskot i Hockeyallsvenskans historia fullbordat. En bedrövlig säsong fylld med skador, tränarstrul och bristande spel som med nån sorts konstgjord andning tar sig till final.

Nu är vi nere i skiten på riktigt. Ekonomisk avgrund där vi inte längre är herrar på täppan utan kommer få se oss omsprungna budgetmässigt av en handfull lag. För att inte tala om Brynäs som lär ha 5x våran budget.

Nej, det här var vår stora chans. Nu är DIFHockey "on lifesupport".
Vill ändå säga … att trots allt ovanstående så tog vi det till 7e avgörande final . Det vill jag ändå ge spelarna
Skriv svar