Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Säsongen 22/23

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Grundsäsongen rent spelmässigt/prestationsmässigt kan omöjligt få godkänt.
Ständig osynk, korkade beslut och en sjukt låg lägstanivå

Men allt det där blir ju helt irrelevans om DIF ändå tar steget upp.
Då kan det istället ses som taktisk smartness, att vara som allra bäst när det faktiskt gäller, precis de tsom Löven varit sämst på senaste 20 åren

DIF har höjt lägstanivå rejält.
Den kreativa offensiven lyser dock fortfarande med sin frånvaro (undantaget Klasen och Krüger)

Men, jag kan tänka mig att skita i det också söndag kväll om DIF skapar Slutspelshistoria.
Så klart är det ingen slump att inget lag ännu har vänt 1-3 underläge med game 7 på bortais.
Över 7 matcher jämnar det ut sig, så rent logiskt tar MoDo detta nu efter 2 raka DIF-vinster

Kan man få be om lite icke logik, eller är det för mycket begärt kanske...?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
DIFLuWi
Inlägg: 2460
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av DIFLuWi »

Lee Harvey Oswald skrev: 2023-04-29 10:09:52 Grundsäsongen rent spelmässigt/prestationsmässigt kan omöjligt få godkänt.
Ständig osynk, korkade beslut och en sjukt låg lägstanivå

Men allt det där blir ju helt irrelevans om DIF ändå tar steget upp.
Då kan det istället ses som taktisk smartness, att vara som allra bäst när det faktiskt gäller, precis de tsom Löven varit sämst på senaste 20 åren

DIF har höjt lägstanivå rejält.
Den kreativa offensiven lyser dock fortfarande med sin frånvaro (undantaget Klasen och Krüger)

Men, jag kan tänka mig att skita i det också söndag kväll om DIF skapar Slutspelshistoria.
Så klart är det ingen slump att inget lag ännu har vänt 1-3 underläge med game 7 på bortais.
Över 7 matcher jämnar det ut sig, så rent logiskt tar MoDo detta nu efter 2 raka DIF-vinster

Kan man få be om lite icke logik, eller är det för mycket begärt kanske...?
En match är alltid ett undantag.
Statistiskt har vi inte förlorat en enda game 7 mot Modo i HA-finalen i år.
Det finns heller inte några siffror att titta på från den matchen.

Det är den enda statistik som spelar någon som helst roll.
dr111DIF
Inlägg: 961
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Lee Harvey Oswald skrev: 2023-04-29 10:09:52 Grundsäsongen rent spelmässigt/prestationsmässigt kan omöjligt få godkänt.
Ständig osynk, korkade beslut och en sjukt låg lägstanivå

Men allt det där blir ju helt irrelevans om DIF ändå tar steget upp.
Då kan det istället ses som taktisk smartness, att vara som allra bäst när det faktiskt gäller, precis de tsom Löven varit sämst på senaste 20 åren

DIF har höjt lägstanivå rejält.
Den kreativa offensiven lyser dock fortfarande med sin frånvaro (undantaget Klasen och Krüger)

Men, jag kan tänka mig att skita i det också söndag kväll om DIF skapar Slutspelshistoria.
Så klart är det ingen slump att inget lag ännu har vänt 1-3 underläge med game 7 på bortais.
Över 7 matcher jämnar det ut sig, så rent logiskt tar MoDo detta nu efter 2 raka DIF-vinster

Kan man få be om lite icke logik, eller är det för mycket begärt kanske...?
Inget lag har vänt 1-3 till vinst i final visst, det har dock hänt i övrigt slutspel. Att ett lag har 3-1 och sedan tappar det ur händerna till 3-3, hur ofta har det hänt och vad är fördelning i match 7 då? Det är väl den statistik som möjligen är intressant men jag vet inte hur det ligger till.

Statistik känns dock oviktigt, det är en match liksom.

Psykologiskt kan väl alla vara överens om att DIF drömt om denna match sedan i tisdags medans MoDo velat undvika den till varje pris.

MoDo har å andra sidan ett mer samspelt grundspel att luta sig på. Nyckeln är att vara tillräckligt aggressiva för att få stopp i deras rull för de blir de rejält sårbara.

Om DIF avvaktar och blir rädda för att förlora igen eller om MoDo dukar under mentalt så kan det vara avgjort snabbt. Annars blir det tillfälligheter som i 5 av 6 matcher hittills.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 635
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Rudi »

Det kan givetvis gå hur som helst på söndag och jag kommer i likhet med många andra muntergökar här inne vara klädsamt pessimistisk, men om man ska försöka vara lite klarsynt ett tag står jag hellre i våra skor än i deras.

Karlin tyckte ju att hans spelare höll hårt i klubban redan under match fem. Då hade de alltså tre matchbollar framför sig med två segrar på bortais i ryggen. De var praktiskt taget klara för SHL. I den här matchen går de i stället in med två förluster och risken att fullborda ett historiskt fiasko. Därtill var de alltså 106 sekunder från att stänga säsongen i går. Om de höll hårt i klubban under match fem, hur blir då greppet i morgon? Hade det varit vi hade jag legat i fosterställning hela dagen, men det kommer jag göra ändå, för det finns ju inte en enda jävla chans i helvetet att det här går vägen. Fy fan. Det är så jävla skönt att den här skiten snart är slut så man kan få leva sitt liv bara.
Tellqvist32
Inlägg: 526
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Tellqvist32 »

Rätt otroligt att vi är där vi är med våra skador och de som spelar skadade. Alla lag har såklart lite skavanker, men för oss är det ju extra mycket. Går ju inte att jämföra. Vi spelar med tredjeslipsen, vår bästa center är skadad samt ett gäng andra användbara spelare borta.

Vinner vi tre raka mot Modo med det här laget är det en mindre bragd.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2417
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Även fast man inte går upp så har man gjort en bra säsong med tanke på alla problem man har haft och alltid varit tvungen att ändra om i kedjor. Detta lag har otroligt starkt psyke att alltid komma tillbaka från underläge och fixa saker när ingen annan tror på dem. Bara en sådan sak att tappa den bästa målvakten i slutspelet som har räddat oss så många gånger den här säsongen var ju otroligt starkt att lyfta sig ifrån. Inget annat lag har gått igenom de här problemen och lyckats så bra. MoDo har haft i stort sätt ett helt lag hela säsongen och ändå kan de inte avgöra fast de ledde med 3-1 i matcher. Sen att bästa målgöraren i DIF, Liss helt gått under isen. Otroligt starkt av älskade DIF.

Edit. De får rulla ut en banderoll på söndag med texten. "Foppa sänkte Modo" :D
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
PETTAX
Inlägg: 168
Blev medlem: 2013-04-13

Säsongen 22/23

Inlägg av PETTAX »

Att vi har två raka vinster inför avgörandet i morgon ger mig delade känslor. Visst är det bra att vi har två vinster i bagaget, men vi har ju inte spelat överdrivet bra. Vi har ju snarare haft tur att vi vann två raka och tagit oss till en sjunde avgörande.

Gå för att vinna, var inte passiva. Spela kontrollerat, d.v.s. undvik utvisningsbåset. Kötta framför deras kasse. Gör man det och vi får 7-0 i arslet så är jag ändå nöjd. Hellre det än att vi leder och bestämmer oss för att backa hem och förlorar på det sättet. Skador och sjukdomar spelar ingen roll nu i och med att det är en direkt avgörande match. Vi ställer upp med det bästa vi kan och de gör likadant. Vi kanske har fler skadade, men de kan ju få någon skadad under matchen, eller att någon av deras bättre spelare får psykbryt och får matchstraff. Hoppas att vi vinner och att några nya hjältar kliver fram.

Att vi tog oss till 7 avgörande final gör att jag ger ett klart godkänt på säsongen hur det än går.
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2417
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

PETTAX skrev: 2023-04-29 12:53:32 Att vi har två raka vinster inför avgörandet i morgon ger mig delade känslor. Visst är det bra att vi har två vinster i bagaget, men vi har ju inte spelat överdrivet bra. Vi har ju snarare haft tur att vi vann två raka och tagit oss till en sjunde avgörande.

Gå för att vinna, var inte passiva. Spela kontrollerat, d.v.s. undvik utvisningsbåset. Kötta framför deras kasse. Gör man det och vi får 7-0 i arslet så är jag ändå nöjd. Hellre det än att vi leder och bestämmer oss för att backa hem och förlorar på det sättet. Skador och sjukdomar spelar ingen roll nu i och med att det är en direkt avgörande match. Vi ställer upp med det bästa vi kan och de gör likadant. Vi kanske har fler skadade, men de kan ju få någon skadad under matchen, eller att någon av deras bättre spelare får psykbryt och får matchstraff. Hoppas att vi vinner och att några nya hjältar kliver fram.

Att vi tog oss till 7 avgörande final gör att jag ger ett klart godkänt på säsongen hur det än går.
Matchen uppe i Modo är DIF bättre och vinner välförtjänt. Matchen igår var DIF mycket bättre i första och skulle ha lett med större siffror och sen tappar man i andra och lite i tredje. Men sen när det ska avgöras i förlängningen så är DIF det bättre laget och visar att man vill vinna och därför vinner man. Man ska inte alls be om ursäkt för dessa vinster.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Nattuggla_
Inlägg: 2863
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Ser att det snackas lite om att ingen vänt 3-1 till vinst i final. Det har faktiskt hänt i en Hockeyallsvensk final.
Timrå vände 3-1 underläge mot Karlskrona och vann sista matchen borta med 0-2.

Hur matchserien såg ut spelmässigt vet jag inte dock.
PETTAX
Inlägg: 168
Blev medlem: 2013-04-13

Säsongen 22/23

Inlägg av PETTAX »

klintan85 skrev: 2023-04-29 15:30:02
PETTAX skrev: 2023-04-29 12:53:32 Att vi har två raka vinster inför avgörandet i morgon ger mig delade känslor. Visst är det bra att vi har två vinster i bagaget, men vi har ju inte spelat överdrivet bra. Vi har ju snarare haft tur att vi vann två raka och tagit oss till en sjunde avgörande.

Gå för att vinna, var inte passiva. Spela kontrollerat, d.v.s. undvik utvisningsbåset. Kötta framför deras kasse. Gör man det och vi får 7-0 i arslet så är jag ändå nöjd. Hellre det än att vi leder och bestämmer oss för att backa hem och förlorar på det sättet. Skador och sjukdomar spelar ingen roll nu i och med att det är en direkt avgörande match. Vi ställer upp med det bästa vi kan och de gör likadant. Vi kanske har fler skadade, men de kan ju få någon skadad under matchen, eller att någon av deras bättre spelare får psykbryt och får matchstraff. Hoppas att vi vinner och att några nya hjältar kliver fram.

Att vi tog oss till 7 avgörande final gör att jag ger ett klart godkänt på säsongen hur det än går.
Matchen uppe i Modo är DIF bättre och vinner välförtjänt. Matchen igår var DIF mycket bättre i första och skulle ha lett med större siffror och sen tappar man i andra och lite i tredje. Men sen när det ska avgöras i förlängningen så är DIF det bättre laget och visar att man vill vinna och därför vinner man. Man ska inte alls be om ursäkt för dessa vinster.
Förlåt, jag kanske uttryckte mig för dåligt. Det jag menade är att de senaste två vinsterna inte bör inge alltför stort självförtroende. Vi spelade inte ut dem och vann med 10 - 0. Hade vi gjort det så hade självförtroendet varit på topp och det här hade känts klappat och klart. Jag ber absolut inte om ursäkt för att DIF vann. Men vinsterna satt långt inne, så det är stenhårt jobb som gäller.
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
#10
Inlägg: 13063
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 22/23

Inlägg av #10 »

PETTAX skrev: 2023-04-29 16:24:12
klintan85 skrev: 2023-04-29 15:30:02
PETTAX skrev: 2023-04-29 12:53:32 Att vi har två raka vinster inför avgörandet i morgon ger mig delade känslor. Visst är det bra att vi har två vinster i bagaget, men vi har ju inte spelat överdrivet bra. Vi har ju snarare haft tur att vi vann två raka och tagit oss till en sjunde avgörande.

Gå för att vinna, var inte passiva. Spela kontrollerat, d.v.s. undvik utvisningsbåset. Kötta framför deras kasse. Gör man det och vi får 7-0 i arslet så är jag ändå nöjd. Hellre det än att vi leder och bestämmer oss för att backa hem och förlorar på det sättet. Skador och sjukdomar spelar ingen roll nu i och med att det är en direkt avgörande match. Vi ställer upp med det bästa vi kan och de gör likadant. Vi kanske har fler skadade, men de kan ju få någon skadad under matchen, eller att någon av deras bättre spelare får psykbryt och får matchstraff. Hoppas att vi vinner och att några nya hjältar kliver fram.

Att vi tog oss till 7 avgörande final gör att jag ger ett klart godkänt på säsongen hur det än går.
Matchen uppe i Modo är DIF bättre och vinner välförtjänt. Matchen igår var DIF mycket bättre i första och skulle ha lett med större siffror och sen tappar man i andra och lite i tredje. Men sen när det ska avgöras i förlängningen så är DIF det bättre laget och visar att man vill vinna och därför vinner man. Man ska inte alls be om ursäkt för dessa vinster.
Förlåt, jag kanske uttryckte mig för dåligt. Det jag menade är att de senaste två vinsterna inte bör inge alltför stort självförtroende. Vi spelade inte ut dem och vann med 10 - 0. Hade vi gjort det så hade självförtroendet varit på topp och det här hade känts klappat och klart. Jag ber absolut inte om ursäkt för att DIF vann. Men vinsterna satt långt inne, så det är stenhårt jobb som gäller.
Klart som fan vinsterna ger självförtroende, det handlar om att hitta sätt att vinna på, resten är betydelselöst.
EspenK
Inlägg: 8729
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

mforce skrev: 2023-04-29 09:35:29 Även om det skulle gå åt skogen imorgon så får laget, efter detta, omdömet godkänt för den här säsongen, i min bok. Djurgården skulle aldrig leka hem säsongen och avancemanget men laget tog sig fram till sista kontrollen och där görs det upp med värdigt motstånd.
Om vi inte går upp får vi börja bygga från grunden. Talanger och rejects måste in och svetsas samman så att vi kan gå för det om två år. Nästa år är en förlorad säsong. Brunsås värvar sönder hela marknaden och kommer ha ett bättre lag än de hade i shl känns det som.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Säsongen 22/23

Inlägg av Puckey »

EspenK skrev: 2023-04-29 17:30:43
mforce skrev: 2023-04-29 09:35:29 Även om det skulle gå åt skogen imorgon så får laget, efter detta, omdömet godkänt för den här säsongen, i min bok. Djurgården skulle aldrig leka hem säsongen och avancemanget men laget tog sig fram till sista kontrollen och där görs det upp med värdigt motstånd.
Om vi inte går upp får vi börja bygga från grunden. Talanger och rejects måste in och svetsas samman så att vi kan gå för det om två år. Nästa år är en förlorad säsong. Brunsås värvar sönder hela marknaden och kommer ha ett bättre lag än de hade i shl känns det som.
Det gjorde iofs vi också vilket uppenbart inte är en garanti för avancemang
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

Allt kokar ner till vilket lag som håller nerverna i styr bäst.
Statistik, Grundserie, historia spelar ingen roll nu. Nu handlar det om vilket lag som hanterar pressen bäst.

Hemmaplansfördel för modo, bortaplansfördel för oss?

Vi har hämtat igen 1-3 till 3-3. Har gjort grymt bra bortamatcher i övik hitills i serien. Sist dom spelade hemma hade dom matchboll och såg darriga ut, vi får hoppas på en repris och att guden är mänsklig och Myran drar sitt strå till stacken. Kungluga Krigaren Kruger kraftsamlar kroppen kamp!

Fan vad kul, härligt, underbart, skräckinjagande att hela säsongen ställs på sin spets i en 7e avgörande. Finns det nått mer nervpirrande?

Faniljen ska iväg på fest imorrn, jag meddelade att jag sluter upp sen. Alla var frågande, "den går väl på play sen?". S U C K!! hur kan nån tro att man ske se en 7e avgörande match i efterhand? Det är som att säga till Dolly Parton att sova på mage!😄
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Som DIFpodden pratade om så tror jag inte att någon lag vänder 0-2 underläge i matchen. Då bryter laget som ligger under ihop. Det kommer vara sjukt viktigt att få första målet. Vi har det mentala övertaget men Modo är faktiskt ett mer samspelt lag och är bättre än oss i fem mot fem.

Jag orkar inte med en förlust imorgon.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar