Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

Knickedick skrev: 2022-04-02 21:04:47
Petsson skrev: 2022-04-02 21:01:48 Nån som sitter på idéer om spelare? Förklara gärna varför ni vill se dem representera djurgården, attityd , spelsätt eller bara personlighet.
Ska vi inte ta det i Silly-tråden?
Kan vara bäst faktiskt, sortera trådar, låt denna föra diskussion om grundliga saker istället
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

Knickedick skrev: 2022-04-02 21:04:23
bbjs skrev: 2022-04-02 20:54:55 Kanske inte rätt tidpunkt att skriva när skallen är utbränd efter den totala förnedringen...
(Även om den gick att förutse redan i oktober/november så svider det hårt..)

Men IMHO:

-Viktigast måste vara att satsa ALLT i kapitalväg till nästa säsong när det fortfarande finns ngt i kassan, omställningsbidrag från SHL och (kanske..) sponsorer som vill vara kvar.... gissningsvis +50 MSek i minskade intäkter per säsong därefter.

-Bygg från J20 så långt det är möjligt, både för få in hunger och spara kapital till en handfull nyckelspelare.

-STÄDA i ledning och styrelse.... egentligen bara K-G och Fagervall jag vill se kvar... och att de jobbar 110% från nästa vecka..
Varför säger alla att vi ska bygga från J20? Vad är syftet? De bästa kommer vara draftade till nästa säsong och då styr NHL-Klubben deras utveckling och de kommer inte vara med i framtiden iaf.
Otroligt få lag i allsvenskan bygger sina lag på Juniorer. Jag börjar tro att vi tittat för mycket efter "egna spelare" istället för att inse att det finns en uppsjö utav bra spelare i andra klubbar som kan tänka sig att spela för oss. Öppna ögonen och börja scouta istället. Ta bort skygglapparna från "stockholmsanknytning" Stockholms-ungar är ofta bortskämdare än ungar från landsbygden och att vara bortskämd är ingen bra egenskap inom Elithockeyn.
För att vi behöver tilltala folk att stanna, kolla hur mycket Stockholms killar och tillochmed Djurgårdare vi har ute i mindre städerna
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Praetori »

Petsson skrev: 2022-04-02 20:41:28 Vad står djurgården för?

Vill höra era svar, vad är djurgården för er? Varför älskar ni djurgården?
Stenhårda, hårdjobbande, icke-gnällande, icke-externaliserande Järnkaminer som aldrig gnäller på domaren eller motståndarna (är det nån motståndare som gör något dumt så kör man över denne i nästa byte och sedan är det klart oavsett åtgärder från domarna).
Samtidigt spelar man alltid för varandra och skölden och säger inte ett ont ord om varandra eller knappt ens motståndarna (det visar man istället på isen).

Gladiatorer på is men sportsliga Stora Grabbar utanför som inte låter journalister, domare eller motståndare påverka något synbart. En familj som visar glädje på isen för sporten Ishockey och att spelar tillsammans och som motståndarna får ångest av att möta i varje byte snarare än att tycka att det är "roligt".

Kravställningen skall inte vara sådan att folk bänkas. Kravställningen skall göra att bara "rätt" spelare hamnar i ordinarie uppställning till att börja med (och det sitter i det mentala snarare än en enskild spetsförmåga) och Kravställningen skall göra att spelare höjer sig i sin roll i kollektivet.

Det sitter i mer än spelarna. Föreningen får aldrig (ALDRIG) kompromissa med identiteten/DIF andan bara för att någon är duktig. Ingen kan glida utanför DIF-andan även om man skulle ha skills som McDavid.

Det var DIF för mig en gång i tiden. Lite finare Lite Bättre Lite Hårdare och brydde sig inte ett skit om vad andra tyckte eller gjorde.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
made0714
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-10-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Ingarö
Kontakt:

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av made0714 »

En total genomgång av hela föreningen bör och lär komma.

Jag tror att det absolut viktigaste är att presentera en plan och få oss Djurgårdare med på det tåget.
Presentera en plan om hur vi ska ta oss tillbaka. Vilken organisation, tränare och spelare som ska göra det och sälj in det till oss supportrar så att vi tar oss till Hovet och är den där extra spelaren varje match. Gör det enkelt för alla oavsett bakgrund och förutsättningar att kunna gå på hockey.

Ta även lärdomar utifrån?
Kan vi likt fotbollen skapa en superduo på VD och sportchef som går i fronten för DIF och inte gömmer sig.

Gör DIF till en förening där man vill spela och inte ser det som ett alterantiv om allt annat inte går vägen.

Organisation
Har vi rätt organisationsuppbyggnad för att attrahera "rätt" personal på alla positioner för att driva DIF framåt?
Hela styrelsen ska ses över tillsammans med ledningsgruppen.
DIF behöver en handlingskraftig styrelse där personer från olika bakgrunder och erfarenheter ska ingå.
En styrelse som på riktigt kan börja ställa krav på Stockholm stad m.fl om att förändringar måste ske för att Stockholms hockeyn inte ska bli än värre.

Produkten som vi nu kommer att ha i Hockeyallsvenskan måste paketeras och säljas på rätt sätt och då måste hela föreningen vara med på samma spår.

Trupp
Vår juniorverksamhet går bra men hur kan vi på kort och lång sikt nyttja det?
Tydlig roll- och ansvarsfördelning i och runt truppen.
En tydlig och ledande lagkapten,
Var öppen och kommunikativ.
Förutbestämda rutiner, t.ex. om det börjar gå dåligt i en match eller över en period vem tar tag i det och sätter stopp. Bestäm även hur vi sätter stopp så att det inte går 10matcher innan vi börjar fundera på förändringar.

Alla spelare bör kunna svara på,
• Varför vill du spela i DIF?
• Vilken typ av kultur skulle du vilja att motståndarna får möta när de spelar mot DIF?
• Hur skulle du bygga upp och bidra till den kulturen?

”You hire for attitude, you train for skills”.
How do you feel mjölk?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9471
Blev medlem: 2009-12-01

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Jim Morrison »

Hoppas alla förstår att Kaarel Lehiste och Göran Tidström måste försvinna innan den här föreningen kan ta minsta lilla steg framåt. Fram tills dess fortsätter resan nedåt i seriesystemet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Buford »

Praetori skrev: 2022-04-02 21:10:19
Petsson skrev: 2022-04-02 20:41:28 Vad står djurgården för?

Vill höra era svar, vad är djurgården för er? Varför älskar ni djurgården?
Stenhårda, hårdjobbande, icke-gnällande, icke-externaliserande Järnkaminer som aldrig gnäller på domaren eller motståndarna (är det nån motståndare som gör något dumt så kör man över denne i nästa byte och sedan är det klart oavsett åtgärder från domarna).
Samtidigt spelar man alltid för varandra och skölden och säger inte ett ont ord om varandra eller knappt ens motståndarna (det visar man istället på isen).

Gladiatorer på is men sportsliga Stora Grabbar utanför som inte låter journalister, domare eller motståndare påverka något synbart. En familj som visar glädje på isen för sporten Ishockey och att spelar tillsammans och som motståndarna får ångest av att möta i varje byte snarare än att tycka att det är "roligt".

Kravställningen skall inte vara sådan att folk bänkas. Kravställningen skall göra att bara "rätt" spelare hamnar i ordinarie uppställning till att börja med (och det sitter i det mentala snarare än en enskild spetsförmåga) och Kravställningen skall göra att spelare höjer sig i sin roll i kollektivet.

Det sitter i mer än spelarna. Föreningen får aldrig (ALDRIG) kompromissa med identiteten/DIF andan bara för att någon är duktig. Ingen kan glida utanför DIF-andan även om man skulle ha skills som McDavid.

Det var DIF för mig en gång i tiden. Lite finare Lite Bättre Lite Hårdare och brydde sig inte ett skit om vad andra tyckte eller gjorde.
Så träffande Praetori, blir tårögd av att läsa det! 💛❤️💙
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

Praetori skrev: 2022-04-02 21:10:19
Petsson skrev: 2022-04-02 20:41:28 Vad står djurgården för?

Vill höra era svar, vad är djurgården för er? Varför älskar ni djurgården?
Stenhårda, hårdjobbande, icke-gnällande, icke-externaliserande Järnkaminer som aldrig gnäller på domaren eller motståndarna (är det nån motståndare som gör något dumt så kör man över denne i nästa byte och sedan är det klart oavsett åtgärder från domarna).
Samtidigt spelar man alltid för varandra och skölden och säger inte ett ont ord om varandra eller knappt ens motståndarna (det visar man istället på isen).

Gladiatorer på is men sportsliga Stora Grabbar utanför som inte låter journalister, domare eller motståndare påverka något synbart. En familj som visar glädje på isen för sporten Ishockey och att spelar tillsammans och som motståndarna får ångest av att möta i varje byte snarare än att tycka att det är "roligt".

Kravställningen skall inte vara sådan att folk bänkas. Kravställningen skall göra att bara "rätt" spelare hamnar i ordinarie uppställning till att börja med (och det sitter i det mentala snarare än en enskild spetsförmåga) och Kravställningen skall göra att spelare höjer sig i sin roll i kollektivet.

Det sitter i mer än spelarna. Föreningen får aldrig (ALDRIG) kompromissa med identiteten/DIF andan bara för att någon är duktig. Ingen kan glida utanför DIF-andan även om man skulle ha skills som McDavid.

Det var DIF för mig en gång i tiden. Lite finare Lite Bättre Lite Hårdare och brydde sig inte ett skit om vad andra tyckte eller gjorde.
Visdomens ord! Gillar allt du säger, hockey är en enormt rolig och intensiv sport som ska avnjutas, kolla på Strandberg, Dicken, Nilsson, eller Ceder, bygga en identitet av kämpaglöd och sen ta det därifrån. Lite finare Lite bättre, Alltid Oavsett!
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Praetori »

Petsson skrev: 2022-04-02 20:50:55
Praetori skrev: 2022-04-02 20:45:44
Petsson skrev: 2022-04-02 19:45:36
Vad behöver vi för att hitta tillbaka till storhetstiden? Jag själv såg guldet 2000 och även 2001, och har funderat mycket över vart vi är, varför vi är där, och varför det pulserar, mot botten mot toppen etc.

Min personliga åsikt är att vi har förlorat identiteten om att det gör jävulskt ont om man ska plocka en match från oss.

Hur ska vi hitta tillbaka till toppen?
Identitet. Hockeyn i Sverige har förändrats men DIF har inte lyckats anpassa sig.
Det är inget "speciellt" att företräda en klubb som inte vunnit något på över 20 år och vars gamla identitet som bäst är nån vag nostalgisk föreställning hos ett fåtal av spelarna och dessutom olika beroende på vem du frågar.

Gamla meriter vinner inga matcher. Det måste till antingen en återgång till gamla värden eller kanske något helt nytt som bättre speglar dagens hockey.
Hmm, du har nog mycket rätt i det du säger, antingen försöka hitta oss själva, eller bygga nånting nytt. Men som jag sagt Djurgården hockey har alltid(iaf förut) varit nyskapande , med en grundläggande identitet. Du verkar ha lite kunnande i dagens hockey(för mig är det 10 år sen) så kan jag fråga ärligt vad du tror?
Vad jag tror och vad jag vill är tyvärr två olika saker.
Om vi skall bli framgångsrika igen och aspirera på toppen måste vi bli identitetslösa tråkmånsar som fuskar ekonomiskt, skaffar oljemiljoner eller motsvarande externt kapital som får rida vårat klubbmärke som en mara medan vi använder pengarna till att köpa det bästa som finns på marknaden.
Alternativt så hittar vi nån modern hipsteridentiet som funkar hos kids med pengar och fräcka datorbyggen ala e-sportslagen och sönderkommersialiserar oss.

Jag skulle dock vilja att vi chansar på att leda Svensk hockey med tiden med ett gammalt koncept som gjorde oss dominanta en gång i tiden. Nämligen att vara Stockholms mest eftertraktade klubb och att därmed kunna värva grymma spelare som verkligen brinner för DIFandan. Men det är inget som sker i en handvändning.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

Men varför har det börjat försvinna? Varför ser vi inte djurgården som vi gjorde? Vi kan förändra, delta på medlemsmöten och framför eran åsikt!
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av emilin »

Ja herre gud så patetisk man är, snart fyllda 50 år och tårarna rinner.
Gick på muggen och stirrade mig själv i spegeln, fråga satte mig själv vad var det som gjorde så jävla ont, ja vi åkte ut det gör ont, men har ligan man tillhör speciellt stor betydelse, om jag inte känner hundra för laget som äntrar isen mår jag då bättre om vi tillhör högsta ligan eller kommer jag må bättre om vi lirar i en lägre division med ett lag som berör.
Svaret jag kom fram till( djup dialog med mig själv) är att jag personligen kommer älska ett lag som andas Djurgården, som är hatat av alla utomstående,(vill inte tyckas synd om) som krigar i varje moment spelare likt Ahlén, Hank mm laget som tog oss upp, då var det kul och man kunde med stolthet benämna sig som Djurgårdare.
Så min analys av tårarna beror inte på att vi åkte ut, utan de kom från uppgivenhet och att man har totalt suddat ut vårat DNA.
Jag har under flera år hankat sig fram mentalt med någon idiotisk ursäkt att vi är i högsta ligan, och idag kom pungsmällen och uppvaknandet, det jag hat följt i flera år är fan inte Djurgården.
Min dröm för framtiden, skapa ett lag som berör sen skiter jag fullständig i vilken liga vi ligger i, jag vill känna glädjas våndas med våra spelare, veta att dessa krigar till hundra Procent oavsett bristande kunskap.
Ge mig Djurgården igen, ta detta som en oerhörd kostsam lärdom tumma aldrig på vårt DNA.
Senast redigerad av emilin den 2022-04-02 21:30:35, redigerad totalt 2 gång.
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

Praetori skrev: 2022-04-02 21:20:10
Petsson skrev: 2022-04-02 20:50:55
Praetori skrev: 2022-04-02 20:45:44
Petsson skrev: 2022-04-02 19:45:36
Vad behöver vi för att hitta tillbaka till storhetstiden? Jag själv såg guldet 2000 och även 2001, och har funderat mycket över vart vi är, varför vi är där, och varför det pulserar, mot botten mot toppen etc.

Min personliga åsikt är att vi har förlorat identiteten om att det gör jävulskt ont om man ska plocka en match från oss.

Hur ska vi hitta tillbaka till toppen?
Identitet. Hockeyn i Sverige har förändrats men DIF har inte lyckats anpassa sig.
Det är inget "speciellt" att företräda en klubb som inte vunnit något på över 20 år och vars gamla identitet som bäst är nån vag nostalgisk föreställning hos ett fåtal av spelarna och dessutom olika beroende på vem du frågar.

Gamla meriter vinner inga matcher. Det måste till antingen en återgång till gamla värden eller kanske något helt nytt som bättre speglar dagens hockey.
Hmm, du har nog mycket rätt i det du säger, antingen försöka hitta oss själva, eller bygga nånting nytt. Men som jag sagt Djurgården hockey har alltid(iaf förut) varit nyskapande , med en grundläggande identitet. Du verkar ha lite kunnande i dagens hockey(för mig är det 10 år sen) så kan jag fråga ärligt vad du tror?
Vad jag tror och vad jag vill är tyvärr två olika saker.
Om vi skall bli framgångsrika igen och aspirera på toppen måste vi bli identitetslösa tråkmånsar som fuskar ekonomiskt, skaffar oljemiljoner eller motsvarande externt kapital som får rida vårat klubbmärke som en mara medan vi använder pengarna till att köpa det bästa som finns på marknaden.
Alternativt så hittar vi nån modern hipsteridentiet som funkar hos kids med pengar och fräcka datorbyggen ala e-sportslagen och sönderkommersialiserar oss.

Jag skulle dock vilja att vi chansar på att leda Svensk hockey med tiden med ett gammalt koncept som gjorde oss dominanta en gång i tiden. Nämligen att vara Stockholms mest eftertraktade klubb och att därmed kunna värva grymma spelare som verkligen brinner för DIFandan. Men det är inget som sker i en handvändning.
Det andra du nämner tror jag på, oljemoguler går inte ens i svensk hockey 51% osv. Skapa en produkt som tilltalar, med Stockholms kommun i ryggen hade vi kunnat skapa en era, men dem ser bara svart text på ett vitt papper, nu kommer förändring... dock inte pågrund av känslor utan ett måste för ekonomin.
Petsson
Inlägg: 240
Blev medlem: 2016-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Petsson »

emilin skrev: 2022-04-02 21:23:31 Ja herre gud så patetisk man är, snart fyllda 50 år och tårarna rinner.
Gick på muggen och stirrade mig själv i spegeln, fråga satte mig själv vad var det som gjorde så jävla ont, ja vi åkte ut det gör ont, men har liga man tillhör speciellt stor betydelse, om jag inte känner hundra för laget som äntrar isen mår jag då bättre om vi tillhör högsta ligan eller kommer jag må bättre om vi lirar i en lägre division med ett lag som berör.
Svaret jag kom fram till( djup dialog med mig själv) är att jag personligen kommer älska ett lag som andas Djurgården, som är hatat av alla utomstående,(vill inte tyckas synd om) som krigar i varje moment spelare likt Ahlén, Hank mm laget som tog oss upp, då var det kul och man kunde med stolthet benämna sig som Djurgårdare.
Så min analys av tårarna beror inte på att vi åkte ut, utan de kom från uppgivenhet och att Djurgården har totalt suddat ut vårat DNA.
Man har under flera år hankat sig fram mentalt med någon idiotisk ursäkt att vi är i högsta ligan, och idag kom pungsmällen och uppvaknandet, det jag hat följt i flera år är fan inte Djurgården.
Min dröm för framtiden, skapa ett lag som berör sen skiter jag fullständig i vilken liga vi ligger i, jag vill känna glädjas våndas med våra spelare, veta att dessa krigar till hundra Procent oavsett bristande kunskap.
Ge mig Djurgården igen, ta detta som en oerhörd kostsam lärdom tumma aldrig på vårt DNA.
Du är inte ensam, vi är en familj, ditt lidande är vårat! Tyvärr så älskar man hockey över allt annat, det finns bra och dåliga dagar men sett över allting så har vi en gemenskap som binder oss samman!

Hockeyn är en förbannelse men även en frälsning
Thorwald
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-04-02

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Thorwald »

Som Timråsupporter vill jag bara säga att jag lider med er och hoppas ni kan bygga något bra till nästa säsong. Ni är en stolt och anrik förening och kan nog tala för många Timråsupportrar och säga att ni uppträtt sportsligt hela serien och det ska ni ha en stor eloge för. Ni är ett av de få stora lagen inom svensk hockey som man som supporter för en liten klubb ändå gillar, plus att vi haft ett utbyte med spelare och ledare genom tiderna mellan klubbarna. Vet att det är en klen tröst nu, men hockeyallsvenskan har ändå fått upp sin status och har många bra lag och riktigt roliga matcher som jag kikat en hel del på denna säsong trots att mitt Timrå nu spelar i SHL. Jag är dock övertygad om att ni tar er tillbaka till SHL inom en snar framtid. Förhoppningsvis är vi kvar i SHL då, men man vet aldrig med hockeyn. Det viktigaste är att bygga från grunden och att hjärta för hockeyn är viktigt att ha i laget(som vi hade med den lite okände Svensson denna säsong). Ni har gjort det förr och kan göra det igen. Kör hårt!
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Praetori »

Jag satt och tänkte på Tumba och Hank. Två helt olika spelare men ändå med samma anda. Glada skitar som älskade att spela för DIF. Positiva i uttryck och vek ALDRIG ner sig i byte efter byte.

Bittra självkritiska "proffs" som underpresterar är vad som fått oss att hamna i den här sitsen.
Stenhårda glada skitar som älskar att lira för DIF är vad som saknats. Motivation slår skills när det kommer till kontinuitet. Sen vinner man inga titlar utan spets men spets som sänker laget och identiteten var fel väg att gå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Åsiktstråd om att återbygga Djurgården!

Inlägg av Praetori »

Thorwald skrev: 2022-04-02 21:36:00 Som Timråsupporter vill jag bara säga att jag lider med er och hoppas ni kan bygga något bra till nästa säsong. Ni är en stolt och anrik förening och kan nog tala för många Timråsupportrar och säga att ni uppträtt sportsligt hela serien och det ska ni ha en stor eloge för. Ni är ett av de få stora lagen inom svensk hockey som man som supporter för en liten klubb ändå gillar, plus att vi haft ett utbyte med spelare och ledare genom tiderna mellan klubbarna. Vet att det är en klen tröst nu, men hockeyallsvenskan har ändå fått upp sin status och har många bra lag och riktigt roliga matcher som jag kikat en hel del på denna säsong trots att mitt Timrå nu spelar i SHL. Jag är dock övertygad om att ni tar er tillbaka till SHL inom en snar framtid. Förhoppningsvis är vi kvar i SHL då, men man vet aldrig med hockeyn. Det viktigaste är att bygga från grunden och att hjärta för hockeyn är viktigt att ha i laget(som vi hade med den lite okände Svensson denna säsong). Ni har gjort det förr och kan göra det igen. Kör hårt!
Tack för den. Spelare som Walli mfl i Timrå som DIF vänt ryggen för att plocka in hyrsvärd är symptomatiskt för vad som gått fel hos vår fina gamla klubb. "Hjärna" före hjärta straffade sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar