40 år i Djurgår'ns tjänst – bli medlem i Järnkaminerna!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

40 år i Djurgår'ns tjänst – bli medlem i Järnkaminerna!

Inlägg av Viktory »

Det här är mitt första inlägg i detta forum på väldigt, väldigt länge, men det verkar ju lite upprustat nu och fått en liten nystart!

Bild

Under 2021 är det 40 år sedan Blue Saints bildades (som senare blev Järnkaminerna, sedan mitten av 90-talet). Vi önskar ju att vi hade kunnat inleda det firandet med JK-dagen och fortsatt med massa annat kul under året, men nu är ju läget som det är. Oavsett om man kommer kunna träffas på riktigt eller inte så kommer jubileumsåret dock inte gå obemärkt förbi!

2019 slog JK medlemsrekord och nådde över 5800 medlemmar, så vad passar väl bättre än att passera 6000 under 40-årsjubileet?

Läs mer och bli medlem här: https://www.jarnkaminerna.se/2021/01/25 ... -du-ocksa/

Vet att många här inne säkerligen vurmar mer för hockeyn än fotbollen. Jag inledde själv mitt Djurgårdsliv på Globen och Hovet och jag har missat en hemmamatch på flera år (innan pandemin då). Jag och vi i JK-styrelsen vet att stämningen inte varit vad den borde vara på Hovet de senaste åren. Det är inget som kommer gå att ändra i en handvändning men det är inget vi tar lätt på, vi jobbar med det hela tiden. Förra året kom Daniel942 in i styrelsen också som jobbar extra fokuserat med denna fråga med DIF Hockey.

Vårt mål är att få så många Djurgårdare som möjligt att gå på både hockey och fotboll och att läktarkulturen ska vara så lik som möjligt på Hovet och Stockholmsarenan. Det är då vi kan utvecklas som allra bäst. Vi känner nu också att vi har DIF Hockey med oss i detta, som ser en allt större vikt av att samarbeta med fotbollen i många frågor.

Om du har några frågor om medlemskapet eller annat JK-relaterat, feel free att slänga iväg ett DM eller mejla mig på viktor@jarnkaminerna.se!

/Viktor, ordförande i Järnkaminerna
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

40 år i Djurgår'ns tjänst – bli medlem i Järnkaminerna!

Inlägg av m0ng00se »

ja jag är en av dom som du omnämner som "vurmar mer för hockeyn än fotbollen".

Gillar initiativet till mer samarbete mellan Fotboll och hockey, hur exakt är det tänkt att gå till och vilka frågor tänker ni på i första hand?

Görs det någon typ benchmarking eller dylikt för att fånga upp "oss". Hur mergar man kulturerna på ett bra sätt och ska man göra det?

Gör Ni det här själv och har kompetensen inom styrelsen/gruppen eller kan det vara bättre med en annan vinkel?
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

40 år i Djurgår'ns tjänst – bli medlem i Järnkaminerna!

Inlägg av Viktory »

m0ng00se skrev: 2021-01-29 08:28:14 ja jag är en av dom som du omnämner som "vurmar mer för hockeyn än fotbollen".

Gillar initiativet till mer samarbete mellan Fotboll och hockey, hur exakt är det tänkt att gå till och vilka frågor tänker ni på i första hand?

Görs det någon typ benchmarking eller dylikt för att fånga upp "oss". Hur mergar man kulturerna på ett bra sätt och ska man göra det?

Gör Ni det här själv och har kompetensen inom styrelsen/gruppen eller kan det vara bättre med en annan vinkel?
Fotbollen och hockeyn samarbetar redan i en hel del frågor, t.ex. driver man ju Djurgårdsbutiken tillsammans. Det är precis den typen av samordning som vi också vill se när det gäller säsongskort, biljetter, kampanjer, kommunikation och annat, för att försöka nå ut till en liknande supporterskara. Vår upplevelse senaste åren är att hockeyn mer försökt rikta sig till rent allmänna "hockeyälskare" vilket är för kortsiktigt. Spelar DIF dåligt kommer de som bara går dit för hockeyn inte komma tillbaka.

Ett konkret initiativ från oss som genomförts är att vi inför denna säsong (där det ju tyvärr inte varit någon publik) fick igenom att man enkelt kunde flytta från klacken som säsongskortsinnehavare om man inte var beredd att ställa upp på de som man förväntas bidra med i kurvan. Vill man bidra ibland eller vissa matcher finns ju närliggande sektioner. Vi tror att klacken mår som bäst om alla som är där delar samma kravbild och offervilja.

Klackmässigt går det att ha ungefär samma kultur i båda sporterna, och det börjar nog med att man börjar ställa krav från läktarna själva, dvs att vi som står i kurvan på Hovet faktiskt ställer krav på varandra att man ska bidra, annars får man helt enkelt köpa biljett någon annanstans.

Vi jobbar med detta ihop med DIF Hockey och DIF Fotboll så klart, som sagt så är det ju ett ganska långsiktigt arbete då en del tyvärr gått förlorat av tidigare misstag genom åren men det handlar mycket om att nå ut till kommande generationer supportrar, och även fånga upp en del äldre som fallit av. Det arbetet kan alltid må bra av fler hjärnor och fler som lägger tid och kraft på den dialogen, så är man intresserad kan man mejla mig/oss så får vi se om man kan bidra på något sätt.
Användarvisningsbild
Millwall
Inlägg: 415
Blev medlem: 2010-04-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

40 år i Djurgår'ns tjänst – bli medlem i Järnkaminerna!

Inlägg av Millwall »

När vi byter tillbaka till Blue Saints ska jag åter bli medlem.
Skriv svar