Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av gaspo »

Andspe skrev: 2021-04-18 19:52:11
gaspo skrev: 2021-04-18 19:43:14 Vidriga Brynäs och Berglund 🤮
Känner likadant! Samtidigt har de kört Brynäs ekonomi i botten och de lär ha det svårt att hävda sig de närmsta åren
Äh kommunen kommer skjuta till och Swish kommer gå varmt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

gaspo skrev: 2021-04-18 00:06:09 Så trött på ego Sanny.
Och nu gråter han och Galenhöken ut i sin podd om hur hemskt det här kvalet var.

Vafan har hänt med (nästan) alla? Det ska tyckas synd om Hv. Så här var det inte när Timrå åkte ur. Minns inte att det grinades så här i media när vi åkte ur.
Ok, tråkigt för Hv, men det är ju detta sporten handlar om. Vem vill se en stängd liga?
Det tävlas just nu i att vara medlidande och ömkande. Jag skäms för hockeysverige idag. Verkligen skäms.
Ta uttåget som en man.

Så här hade det aldrig låtit om Oskarshamn åkt ur.
Var väl lika hemskt att åka ur när kvalserien fanns.

Låt sista laget åka ur nästa år då om alla hockeymänniskor är så blödiga.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81
Inlägg: 8659
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 07:32:12
gaspo skrev: 2021-04-18 00:06:09 Så trött på ego Sanny.
Och nu gråter han och Galenhöken ut i sin podd om hur hemskt det här kvalet var.

Vafan har hänt med (nästan) alla? Det ska tyckas synd om Hv. Så här var det inte när Timrå åkte ur. Minns inte att det grinades så här i media när vi åkte ur.
Ok, tråkigt för Hv, men det är ju detta sporten handlar om. Vem vill se en stängd liga?
Det tävlas just nu i att vara medlidande och ömkande. Jag skäms för hockeysverige idag. Verkligen skäms.
Ta uttåget som en man.

Så här hade det aldrig låtit om Oskarshamn åkt ur.
Var väl lika hemskt att åka ur när kvalserien fanns.

Låt sista laget åka ur nästa år då om alla hockeymänniskor är så blödiga.
De är så jävla oroliga att uppröra lyssnare och även spelare och ledare i lagen de pratar om.

För alla oss andra var det såklart fantastiskt kul att HV och Brynäs fick visa upp sin uselhet tyvärr blev det inte en längre serie.

Nej ta verkligen inte bort kvalet. Det har varit mycket bättre än tidigare kval. Gillar också slutspelet i allsvenskan mycket!
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av crike »

mb81 skrev: 2021-04-19 09:34:43 De är så jävla oroliga att uppröra lyssnare och även spelare och ledare i lagen de pratar om.

För alla oss andra var det såklart fantastiskt kul att HV och Brynäs fick visa upp sin uselhet tyvärr blev det inte en längre serie.

Nej ta verkligen inte bort kvalet. Det har varit mycket bättre än tidigare kval. Gillar också slutspelet i allsvenskan mycket!

Jag säger inte detta som försvar för kappvändande experter och journalister för dom har ändå gjort sina val men...jag tror dom får massivt med skit från alla möjliga håll när dom säger bu eller bä. Det är så oerhört få supportrar som kan se nyktert på saker och ting. Att faktiskt säga sin ärliga och raka åsikt innebär ju fler mordhot än vad det trillar in till POTUS på en mandatperiod, typ.

Hade jag fått frågan om att delta i ett forum som SannySvensson-podden hade jag nog avstått, för mina åsikter hade inte landat väl hos många. Även i våra led är majoriteten lättkränkta och kan inte lyfta blicken och tänka "om det inte hade varit DIF...". Yupp, jag placerar mig på en piedestal här.

Har man gjort det så dåligt som HV och Brynäs i år då förtjänar man att riskera att åka ut, för det systemet har vi. Som någon skrev hade det inte alls varit samma sak om OIK hade åkt ut "för dom har ju ändå en allsvensk kostym" enligt Sanny och Svensson. Jag vill minnas att vi fick mest "rätt åt oss" när vi åkte ut, för man tyckte att vi inte gjort vad vi kunnat. I ärlighetens namn har dock HV också fått en del sådant nu där det sägs att man haft skygglapparna på ändå in i kvalspelet.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Säsongen 20/21

Inlägg av sensei »

Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sensei skrev: 2021-04-19 13:22:22 Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Fast senaste 30 åren är det väl bara Oskarshamn och Karlskrona som varit uppe som "smålag". Gissar att Oik spelar på övertid och Karlskrona var ett gästspel.
Nästa år kommer ett klassiskt lag upp, ett mindre klassiskt lag åkte ur.
(Ja, för mig är Timrå och Löven mer klassiska än Hv1971).

Vad är alternativet? En stängd liga?
Tror det om något vore nådastöten för svensk idrott, och ishockey/fotboll i synnerhet.

Gissar däremot att en utökning kan bli aktuell efter detta "tragiska" som hänt hv.
Det finns utan tvekan plats för 2 lag till. Och då skulle chanserna att undvika kval öka rejält.
Blir man då 15-16 i serien får man helt enkelt acceptera läget och kvala.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Säsongen 20/21

Inlägg av Puckey »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 13:43:30
sensei skrev: 2021-04-19 13:22:22 Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Det finns utan tvekan plats för 2 lag till. Och då skulle chanserna att undvika kval öka rejält.
Blir man då 15-16 i serien får man helt enkelt acceptera läget och kvala.
Tar vi in ytterligare två starka varumärken från hockeyallsvenskan finns det knappt förutsättningar kvar för ligan att existera. Frågan är om den ens behöver göra det? Jag har allt mer svårt att se logiken i att ha en liga där hälften av lagen saknar förutsättningar att ta tillvara på en eventuell ligavinst. Det blir liksom lite "grattis Tingsryd, ni ska upp i SHL med erat publiksnitt på 1400".

Jag är inne på samma logik som du, men i större skala. Gör utrymme för alla lag som har förutsättningar att vara konkurrenskraftiga i högstaligan, många lag skulle få en rejäl intresseinjektion genom att få tillbaka sina rivaler. SSK och AIK för oss, Björklöven för Skellefteå, Mora för Leksand etc. Säg 20-22 lag i SHL. Lägg ner allsvenskan och öka statusen på division 1 istället. Upp/nedflyttning direkt mellan SHL och division 1 utan Hockeyallsvenskan som limbo.

Då skulle vi dessutom slippa larva oss med fyra möten mellan lagen varje säsong och kan gå över till en match hemma och en match borta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Puckey skrev: 2021-04-19 14:19:38
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 13:43:30
sensei skrev: 2021-04-19 13:22:22 Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Det finns utan tvekan plats för 2 lag till. Och då skulle chanserna att undvika kval öka rejält.
Blir man då 15-16 i serien får man helt enkelt acceptera läget och kvala.
Tar vi in ytterligare två starka varumärken från hockeyallsvenskan finns det knappt förutsättningar kvar för ligan att existera. Frågan är om den ens behöver göra det? Jag har allt mer svårt att se logiken i att ha en liga där hälften av lagen saknar förutsättningar att ta tillvara på en eventuell ligavinst. Det blir liksom lite "grattis Tingsryd, ni ska upp i SHL med erat publiksnitt på 1400".

Jag är inne på samma logik som du, men i större skala. Gör utrymme för alla lag som har förutsättningar att vara konkurrenskraftiga i högstaligan, många lag skulle få en rejäl intresseinjektion genom att få tillbaka sina rivaler. SSK och AIK för oss, Björklöven för Skellefteå, Mora för Leksand etc. Säg 20-22 lag i SHL. Lägg ner allsvenskan och öka statusen på division 1 istället. Upp/nedflyttning direkt mellan SHL och division 1 utan Hockeyallsvenskan som limbo.

Då skulle vi dessutom slippa larva oss med fyra möten mellan lagen varje säsong och kan gå över till en match hemma och en match borta.
Spännande tanke. Säg 42 matcher i serien. Ett möte hemma och borta. Sedan för att få upp antalet matcher köra slutspel med 8-delar för topp 16. Ett rakt slutspel i bäst av 7.
Lag 21-22 kvalar ut. Sedan kvalfinal uppåt för lagen under oss.

Självklart kommer det slinka med ett och annat skitlag upp ibland, och något storlag ner, men det är sådant som händer.

Jag tycker vi slipar på förslaget , sedan bokar du och jag in ett möte med SHL. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Säsongen 20/21

Inlägg av Puckey »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 15:35:48
Puckey skrev: 2021-04-19 14:19:38
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 13:43:30
sensei skrev: 2021-04-19 13:22:22 Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Det finns utan tvekan plats för 2 lag till. Och då skulle chanserna att undvika kval öka rejält.
Blir man då 15-16 i serien får man helt enkelt acceptera läget och kvala.
Tar vi in ytterligare två starka varumärken från hockeyallsvenskan finns det knappt förutsättningar kvar för ligan att existera. Frågan är om den ens behöver göra det? Jag har allt mer svårt att se logiken i att ha en liga där hälften av lagen saknar förutsättningar att ta tillvara på en eventuell ligavinst. Det blir liksom lite "grattis Tingsryd, ni ska upp i SHL med erat publiksnitt på 1400".

Jag är inne på samma logik som du, men i större skala. Gör utrymme för alla lag som har förutsättningar att vara konkurrenskraftiga i högstaligan, många lag skulle få en rejäl intresseinjektion genom att få tillbaka sina rivaler. SSK och AIK för oss, Björklöven för Skellefteå, Mora för Leksand etc. Säg 20-22 lag i SHL. Lägg ner allsvenskan och öka statusen på division 1 istället. Upp/nedflyttning direkt mellan SHL och division 1 utan Hockeyallsvenskan som limbo.

Då skulle vi dessutom slippa larva oss med fyra möten mellan lagen varje säsong och kan gå över till en match hemma och en match borta.
Spännande tanke. Säg 42 matcher i serien. Ett möte hemma och borta. Sedan för att få upp antalet matcher köra slutspel med 8-delar för topp 16. Ett rakt slutspel i bäst av 7.
Lag 21-22 kvalar ut. Sedan kvalfinal uppåt för lagen under oss.

Självklart kommer det slinka med ett och annat skitlag upp ibland, och något storlag ner, men det är sådant som händer.

Jag tycker vi slipar på förslaget , sedan bokar du och jag in ett möte med SHL. :D
Spikat! :wink:
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 20/21

Inlägg av m0ng00se »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 13:43:30
sensei skrev: 2021-04-19 13:22:22 Risken är rätt stor eftersom ett lag måste åka ut. Att ett lag anses "dåligt" av en del har med andra ord ingen som helst betydelse. Även om alla lag under en säsong är skitbra så måste ett lag åka ur.

Ett galet system, i slutändan är det hockeyn själv som blir lidande. Visst kan en enskild kvalmatch vara lite spännande, men med ett lite längre perspektiv än 2.5h så urvattnas rivaliteten när kända klassiska föreningar ska sparkas ut. Ingen vill se Tingsryd. Publiken stannar hemma istället. Det är som att elda upp pengar för några "spännande" ångestmatcher.
Fast senaste 30 åren är det väl bara Oskarshamn och Karlskrona som varit uppe som "smålag". Gissar att Oik spelar på övertid och Karlskrona var ett gästspel.
Nästa år kommer ett klassiskt lag upp, ett mindre klassiskt lag åkte ur.
(Ja, för mig är Timrå och Löven mer klassiska än Hv1971).

Vad är alternativet? En stängd liga?
Tror det om något vore nådastöten för svensk idrott, och ishockey/fotboll i synnerhet.

Gissar däremot att en utökning kan bli aktuell efter detta "tragiska" som hänt hv.
Det finns utan tvekan plats för 2 lag till. Och då skulle chanserna att undvika kval öka rejält.
Blir man då 15-16 i serien får man helt enkelt acceptera läget och kvala.
Vad är definitionen av "smålag" ?

Mora kan väl säkert kategoriseras in i det facket.

Leksand? gammal klubb men Leksand/samhälle som stad är ju väldigt liten så då kanske dom är ett "smålag"?
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev: 2021-04-21 08:09:21
Vad är definitionen av "smålag" ?

Mora kan väl säkert kategoriseras in i det facket.

Leksand? gammal klubb men Leksand/samhälle som stad är ju väldigt liten så då kanske dom är ett "smålag"?
Smålag kontra storklubbar tycker jag är ganska enkelt. Smålag har små fotavtryck på resten av hockeysverige. Hockeygymnasium, framträdande spelare, tränare som producerats under längre tid är vad som skiljer storklubbarna från "smålag". Förbundskaptener, flera NHL-stjärnor som förknippas med klubben samt ett stort engagemang (mycket supportrar och tillhörande exponering) är en faktor.

Lag som Oskarshamn, Karlskrona mfl skulle säkert kunna skrälla sig till ett SM-guld sett över tid men lämnar inget större avtryck på Svensk hockey som helhet i dagsläget (och därmed kvittar det lite hur det går för dem i seriesystemet sett utanför deras egen supporterskara). Mora (och Leksand) har funnits med så pass länge i "produktionsleden" att de ändå satt avtryck som håller än.

Men visst kan saker och ting förändras. Går man långt tillbaka i tiden var det IK Göta, DIF, Hammarby, AIK, SSK och Gävle Godtemplare (innan Brynäs, Leksand och VF började skjuta upp). Djurgården, SSK och Brynäs är troligen de mest anrika föreningarna som fortfarande håller till på elitnivå. Sen har det tillkommit andra längs vägen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Säsongen 20/21

Inlägg av Buford »

Växjö Lejkärs är verkligen ett vidrigt ihopkok av plast och Solna-pack! Hoppas att Örebro slår ut dom.
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

Buford skrev: 2021-04-22 21:00:55 Växjö Lejkärs är verkligen ett vidrigt ihopkok av plast och Solna-pack! Hoppas att Örebro slår ut dom.
Örebro skulle jag kunna hålla på. Om Kåberg kört tacklingar istället för slipen och de INTE haft gnagare i laget även de.

Solna AIK skulle förmodligen kunnat kvala sig till SHL om inte alla deras "bra" spelare lirat i andra lag (typ Växjö och Örebro).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 20/21

Inlägg av BigJ »

Kul ändå att se bra hockey, illa dock som sagt att det är en massa aik:are i lagen och att det står örebro och växjö på dräkterna, ngt är fel...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2021-04-22 21:05:19
Buford skrev: 2021-04-22 21:00:55 Växjö Lejkärs är verkligen ett vidrigt ihopkok av plast och Solna-pack! Hoppas att Örebro slår ut dom.
Örebro skulle jag kunna hålla på. Om Kåberg kört tacklingar istället för slipen och de INTE haft gnagare i laget även de.

Solna AIK skulle förmodligen kunnat kvala sig till SHL om inte alla deras "bra" spelare lirat i andra lag (typ Växjö och Örebro).
Och DIF hade kunnat utmana om guldet om inte våra bra spelare lirat i andra lag. :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar