Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Donkels-2.0 »

Guter ska inte spela i en förstalina - nu får det vara slut med detta misslyckade experiment
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Donkels-2.0 skrev:Guter ska inte spela i en förstalina - nu får det vara slut med detta misslyckade experiment
Dags att bänka Josef och Berglund med samma argument.
Ingen är bättre än sin senaste match. Eller var det fotboll?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8661
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Guter är en bra spelare på SHL-nivå. Kanske inte förstakedematerial just nu om man ser till hans senaste säsong.
Men han har inte heller fått speltid som en förstakedjespelare. Han spelar inte PP eller BP. Det har bara att göra hur man komponerar kedjorna och ska man vara ärlig har väl inte heller Josefson eller Berglund fungerat superbra heller.
Sen om man ska ge det tid och låta de spela ihop sig eller försöka leta spelare som fungerar bra ihop vet jag inte. Känns som Robban vill att Josef och Berglund ska spela ihop och bära laget med tunga minuter. Är inte de bra så blir det svårt för tredjelänken också.
Hur kommer fjärdekedjan som fungerat så bra funka om man flyttar på Ågren?
Guter var riktigt bra(framförallt i slutspelet) i en fjärdekedja hos oss ifjol men har spetsegenskaper som funkar även i en högre hierarki.

Svårt med hur man formerar kedjorna i början av säsongen men det brukar ge med sig efter ett tag när man sett vilka som funkar med vilka. Sen planerade man med Bemström i en förstakedja och där vet vi inte hur det blir än.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17528
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

Varför sån extrem fokus på vem som är i "förstakedjan" ? Är ni blinda för hur vi spelat senaste åren?

Under flera år har vi jobbat efter modellen att ha fyra bra kedjor. Det är ju bara titta på istiden i spel 5 mot 5 över senaste åren och se hur lite det skiljer mellan forward tre och typ tio. Fem mot fem spelar vi typ alla forwards lika mycket, undantag en eller två toppspelare.

Och Guter... Han är självklart en SHL-spelare, att påstå annat är direkt trams, ursäkta men så är det. I en drömvärld är han någonstans mellan din fjärde och nionde bästa forward. Perfekt som komplement, allt bra med högerskytt och dessutom duktig i tvåvägsspelet.

Snittar man 0.5 poäng per match så hör man såklart hemma i ligan, och man kommer självklart ha längre perioder med skralare mängd poäng och sedan någon hetare period lite senare.

Att göra Guter till hackkyckling är bara ett resultat av att vi inte har några dåliga forwards i laget just nu men vi måste ju hitta någon att hacka på.
Expert.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:Varför sån extrem fokus på vem som är i "förstakedjan" ? Är ni blinda för hur vi spelat senaste åren?

Under flera år har vi jobbat efter modellen att ha fyra bra kedjor. Det är ju bara titta på istiden i spel 5 mot 5 över senaste åren och se hur lite det skiljer mellan forward tre och typ tio. Fem mot fem spelar vi typ alla forwards lika mycket, undantag en eller två toppspelare.

Och Guter... Han är självklart en SHL-spelare, att påstå annat är direkt trams, ursäkta men så är det. I en drömvärld är han någonstans mellan din fjärde och nionde bästa forward. Perfekt som komplement, allt bra med högerskytt och dessutom duktig i tvåvägsspelet.

Snittar man 0.5 poäng per match så hör man såklart hemma i ligan, och man kommer självklart ha längre perioder med skralare mängd poäng och sedan någon hetare period lite senare.

Att göra Guter till hackkyckling är bara ett resultat av att vi inte har några dåliga forwards i laget just nu men vi måste ju hitta någon att hacka på.
Helt enig. Däremot kan jag förstå att man diskuterar förstakedjan eftersom det är den formation som fungerat sämst nu i inledningen.

Gällande hackkycklingar är det inte bara Guter folk stör sig på och det tycks bara delvis kopplat till hur dessa presterar och inte till vilka roller de fyller. Han tillhör mellan-generationen DIF-juniorer (tillsammans med Arnesson, Deilert, Hank, Fällström, A.Falk, Lennhammer, Svedberg, Möller, Urbom, Oscar Eklund mfl) som kom precis efter och innan våra mer meriterade NHL-karriärister och som dessutom klev fram och upp i den större generationsväxling som skedde kring degraderingen och spelet i Allsvenskan.

Om man får hobbypsykoanalysera så misstänker jag att det där satt spår hos många och det spelar ingen roll att Guter&Co var med och spelade upp oss i SHL igen utan det var happy-days med Ölve, Otto, Fimpen, Falken, Linkan mfl och lovande juniorer som Bengan, Landeskog, Krüger, Josefson mfl (som lämnade). Sen gick laget genom totalt mörker och stålbad och det som kom ut på andra sidan var något annat och Guter, Hank, Falk, Arnesson, Adam mfl fick alltid klä skott för det. Spelare som däremot inte var med när hela havet stormade i Allsvenskan som Brodin, Ante, Cillen, Norman mfl eller framgångsrika juniorer som kom efter (Sören, Zibanejad, Åberg, Wennberg osv) verkar ha klarat sig bättre. Jag tror folk stör sig på den allsvenska auran mer än spelarna i sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7819
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Njaa personligen älskar jag Ljungh, Arnesson och gänget. Till och med Guter! Men vi har nu samma problem som när vi envisades med att spela Hank ihop med Bergfors och Strandberg. En spelare som helt enkelt inte klarar av att veta var man ska vara. Guter är en energispelare. Han ska pressa och vara jobbig. Inte vara en del av ett etablerat anfallsspel. Han blir en felande länk då de andra två är på ett helt annat plan. Det ligger utanför hans kunnande. Det är inte hans fel, det är bara så det är.

Sen föreslår jag att vi ska splitta den kedjan helt. Det vill säga sära på Josef och Berglund också.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Manijock skrev:Njaa personligen älskar jag Ljungh, Arnesson och gänget. Till och med Guter! Men vi har nu samma problem som när vi envisades med att spela Hank ihop med Bergfors och Strandberg. En spelare som helt enkelt inte klarar av att veta var man ska vara. Guter är en energispelare. Han ska pressa och vara jobbig. Inte vara en del av ett etablerat anfallsspel. Han blir en felande länk då de andra två är på ett helt annat plan. Det ligger utanför hans kunnande. Det är inte hans fel, det är bara så det är.

Sen föreslår jag att vi ska splitta den kedjan helt. Det vill säga sära på Josef och Berglund också.
Just så.

Men jag fattar hur Robban tänker.
Holtz är 17 år och ska inte få pressen av förstakedja från start.
Berglund kommer från ett lååååååååångt uppehåll och då är det bra att få starta utmed vår bästa center.
Tids nog lär väl Berglund bära en lina och Josef en annan.
Holtz eller Bemström tar Guters plats i förstalinan.

Det fanns en öppning och man ville helt enkelt ge Guter chansen att producera.
Han tillför inget i spelet i en förstakedja utan ska precis som Manijock skriver vara en jobbig jävel som åker skridskor och checkar, typ fjärdelina. På point i pp platsar han inte i ett topplag.

Nja, dags att stänka dit en puck snart, annars kan Guter få det jobbigt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
williams
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2014-09-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av williams »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Manijock skrev:Njaa personligen älskar jag Ljungh, Arnesson och gänget. Till och med Guter! Men vi har nu samma problem som när vi envisades med att spela Hank ihop med Bergfors och Strandberg. En spelare som helt enkelt inte klarar av att veta var man ska vara. Guter är en energispelare. Han ska pressa och vara jobbig. Inte vara en del av ett etablerat anfallsspel. Han blir en felande länk då de andra två är på ett helt annat plan. Det ligger utanför hans kunnande. Det är inte hans fel, det är bara så det är.

Sen föreslår jag att vi ska splitta den kedjan helt. Det vill säga sära på Josef och Berglund också.
Just så.

Men jag fattar hur Robban tänker.
Holtz är 17 år och ska inte få pressen av förstakedja från start.
Berglund kommer från ett lååååååååångt uppehåll och då är det bra att få starta utmed vår bästa center.
Tids nog lär väl Berglund bära en lina och Josef en annan.
Holtz eller Bemström tar Guters plats i förstalinan.

Det fanns en öppning och man ville helt enkelt ge Guter chansen att producera.
Han tillför inget i spelet i en förstakedja utan ska precis som Manijock skriver vara en jobbig jävel som åker skridskor och checkar, typ fjärdelina. På point i pp platsar han inte i ett topplag.

Nja, dags att stänka dit en puck snart, annars kan Guter få det jobbigt.
Precis vad jag tänker också. Han tar tyvärr avslut i helt fel lägen i dålig vinkel från kanten allt som oftast när han kommer in i zon så man blir galen. Hoppas att han hittar målet snart.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17528
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

Håller med om att Berglund och Josefson borde leda varsin kedja, vi bör landa där innan säsongen är slut. Både Josefson och Berglund vill också allra helst spela center. Berglund mycket mer lämpad för att spela där.
Expert.
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Stavhoppet »

Måste säga att gårdagen gjorde mig lite lugnare i hur Svedberg agerar dock är det för mig helt oförståeligt hur vi inte kan lyckas komma till mer avslut igår?

10 skott på hemmaplan efter 3 perioder?

Då ska fan effektiviteten var på topp om vi ska vinna matcher i längden.

Jag hoppas att det nu blir så att Svedberg står absolut mest nu och inte att vi ska variera med 2 matcher var osv. Tyvärr så har Jensen givit ett allt annat än stabilt intryck även iår.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Shinnimin klarar sig undan en anmälan. Oskar Nilsson ligger med misstänkt hjärnblödning, och enligt vissa uppgifter pajade revben och kanske en kollapsad lunga.
Nog för att jag är FÖR att spelare skall skydda sig själva (dvs mottagaren av en tackling har också ett ansvar) men Shinnimin trycker till extra i en tackling där han inte behövde göra mer än att peta omkull honom. Respektlöst i tacklingsögonblicket men är det bra eller bajs att det inte tas upp till DN?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
DIFLuWi
Inlägg: 2517
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av DIFLuWi »

Praetori skrev:Shinnimin klarar sig undan en anmälan. Oskar Nilsson ligger med misstänkt hjärnblödning, och enligt vissa uppgifter pajade revben och kanske en kollapsad lunga.
Nog för att jag är FÖR att spelare skall skydda sig själva (dvs mottagaren av en tackling har också ett ansvar) men Shinnimin trycker till extra i en tackling där han inte behövde göra mer än att peta omkull honom. Respektlöst i tacklingsögonblicket men är det bra eller bajs att det inte tas upp till DN?
Första gången jag såg den såg det mest ut som att Nilsson tappade skäret i tacklingsögonblicket. Sen har ju naturligtvis folk mer åsikter pga rejäl skada.

Är väl som med de flesta andra sådana här fall, spelarna behärskar inte den höga farten. Tacklingar och närkamper ser ut som för 10 år sedan, men spelet har genomgått stora förändringar. Publiken vill ha fart, men rejäla smällar.
Kan bli svårt att förena dessa. Tror vi kommer se mindre och mindre av rena tacklingar och mer screeningar där man slutar i kramkalas i sargen.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

DIFLuWi skrev:
Praetori skrev:Shinnimin klarar sig undan en anmälan. Oskar Nilsson ligger med misstänkt hjärnblödning, och enligt vissa uppgifter pajade revben och kanske en kollapsad lunga.
Nog för att jag är FÖR att spelare skall skydda sig själva (dvs mottagaren av en tackling har också ett ansvar) men Shinnimin trycker till extra i en tackling där han inte behövde göra mer än att peta omkull honom. Respektlöst i tacklingsögonblicket men är det bra eller bajs att det inte tas upp till DN?
Första gången jag såg den såg det mest ut som att Nilsson tappade skäret i tacklingsögonblicket. Sen har ju naturligtvis folk mer åsikter pga rejäl skada.

Är väl som med de flesta andra sådana här fall, spelarna behärskar inte den höga farten. Tacklingar och närkamper ser ut som för 10 år sedan, men spelet har genomgått stora förändringar. Publiken vill ha fart, men rejäla smällar.
Kan bli svårt att förena dessa. Tror vi kommer se mindre och mindre av rena tacklingar och mer screeningar där man slutar i kramkalas i sargen.
Problemet är ju dels att Nilsson spelar pucken i högre grad än han skyddar sig. Shinnimin kommer ju aningen från blind-side och som tacklande spelare i ett sådant läge måste man fundera lite på om motståndaren sett en eller ej och väga in (även om jag tror Nilsson var medveten om Shinnimin i det läget så kan Shinnimin inte veta det).
Sen är det faktumet att Nilsson befinner sig i en utsatt situation sett i avstånd till sargen vilket en respektfull tacklande spelare också bör ta i beaktande.
En ytterligare omständighet är att Nilsson redan spelat pucken när Shinnimin sätter tacklingen (tacklingen uppfyller därmed inget omedelbart konstruktivt utan är bara en body-check för matchens skull och psykologin snarare än ett spelmoment).

Men allt det där är finlir (jag tycker inte momenten upp till det ögonblicket är något att kritisera utan det är sånt som händer i sporten). Den detalj som däremot stör mig är att Shinnimin istället för att följa med upp i sargen och sätta en frimärkstackling puttar Nilsson i förstaläget. Jag lägger delvis ansvaret på Shinnimin men även på det av SHL anammade internationella regelverket om late-hits. Nu vet jag inte om det tankesättet satt sig hos spelarna till den graden så det är spekulativt vad som rörde sig i hans huvud. Men om Shinnimin väntat lite för att fullfölja på ett "säkert" sätt mot sargen så hade det kunna renderat i en late-hit utvisning. Nu är han forcerad att fullfölja en redan påbörjad tackling och på grund av det jag nämnde tidigare slutar det olyckligt. Jag tycker fortfarande att "putten" är respektlös (bättre då att fullfölja lite senare i sargen) men att Shinnimin möjligen kan slippa DN-straff på grund av att han inte får fullfölja på något annat sätt utan att riskera en late-hit.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
#10
Inlägg: 13634
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av #10 »

1 mille bor i Sthlm och vi har 5-6 tusen på matcherna, nog fan borde vi som ledande klubb i stan kunna locka mer publik.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Mattias_87 »

#10 skrev:1 mille bor i Sthlm och vi har 5-6 tusen på matcherna, nog fan borde vi som ledande klubb i stan kunna locka mer publik.
Speciellt med den historia vi har och att vi varit sportsligt bra senaste två säsongerna.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar