SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
#10
Inlägg: 13634
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av #10 »

Praetori skrev:Frölunda kan fan inte fortsätta vinna på hemmaplan i all evinnerlighet. Ju fler matcher som går så ökar sannolikheten för att de skall torska. Det, tillsammans med vår märkliga förmåga att studsa tillbaka och hitta oväntade vägar att vinna, är nog det som talar för att det finns en chans.
Kommer gubbarna upp till 100%-ig förmåga tror jag nog vi är bättre än Frölunda även i Göteborg.
Men jag piskar vidare på min gamla floskel till käpphäst och säger "dagsform avgör".
Bara vi vinner sista matchen för säsongen :wink:
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Skidlöparn »

Inget talar för att vi ska vinna på tisdag. Fisk får mer och mer momentum för varje match som går i denna finalserien. Just det faktumet är väl det som talar för att vi ska vinna! Som andra är inne på har vi haft en helt sinnessjuk förmåga att komma tillbaka från till synes omöjliga underlägen detta slutspel vilket ger sken av ett riktigt mästarlag.

Förövrigt - Vi får gärna ta det till förlängning där domarna har en tendens att ta mycket färre utvisningar. Vi har sämre förutsättningar i både PP (ett mål fram och ett bak) och BP jämfört med 5v5-spelet, så ser helst att vi lirar utan både Djurgårdare och fiskar i utvisningsbåset.
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Johanneshov »

Skidlöparn skrev:Inget talar för att vi ska vinna på tisdag. Fisk får mer och mer momentum för varje match som går i denna finalserien. Just det faktumet är väl det som talar för att vi ska vinna! Som andra är inne på har vi haft en helt sinnessjuk förmåga att komma tillbaka från till synes omöjliga underlägen detta slutspel vilket ger sken av ett riktigt mästarlag.

Förövrigt - Vi får gärna ta det till förlängning där domarna har en tendens att ta mycket färre utvisningar. Vi har sämre förutsättningar i både PP (ett mål fram och ett bak) och BP jämfört med 5v5-spelet, så ser helst att vi lirar utan både Djurgårdare och fiskar i utvisningsbåset.
Sedan är frågan om grabbarna klarar en förlängning. Den som lever får se!
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av crike »

Varför i hela helvete är det inte match idag för?
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Johanneshov »

crike skrev:Varför i hela helvete är det inte match idag för?
För att en ev match 7 ska spelas på en lördag.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av crike »

Johanneshov skrev:
crike skrev:Varför i hela helvete är det inte match idag för?
För att en ev match 7 ska spelas på en lördag.
Verkar smartare att ha två dagars vila inför den i sådant fall och inte inför match 5...
rossi
Inlägg: 16
Blev medlem: 2019-04-16
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av rossi »

Spela fysiskt på deras backar och försök komma bakom dem, uppspel på BLADET extra viktigt då vi oftast kör med centrala dylika, undvik botbåset samt åk grillor som satan.
Sedan måste man ha lite flyt oxå, men det har ju bra lag. Kanske kanske så man får uppleva #17 helst hemma då. Jag har hela tiden trott på sju matcher men har gärna fel där om det vi som terminerar finalserien efter sex matcher, Kämpa!

Helt otroligt att vi spelar final igen, så jävla stark gjort av föreningen, fem år efter avancemanget till SHL! Kommer ihåg Antes ribbträff i finalserien mot HIV, vill minnas att det var i Globen och besvikelsen över silvret samt Livs ödmjukhet gentemot oss, det värmde i sorgearbetet!
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Praetori »

crike skrev:
Johanneshov skrev:
crike skrev:Varför i hela helvete är det inte match idag för?
För att en ev match 7 ska spelas på en lördag.
Verkar smartare att ha två dagars vila inför den i sådant fall och inte inför match 5...
Klart som korvspad att man vill lägga matchen på Valborg (då folk är lediga dagen efter) för att maximera publik (oavsett vilka lag de teoretiskt kunde handlat om när det bestämdes). Visst kunde man lagt Måndag (som dock är uselt ur publikperspektiv och dessutom krockar med Göteborg-AIK med allt strul det skulle innebära för konstaplarna i Götet) men då skulle det bli uppehåll till Torsdag ändå (i och med 1a Maj som tar polisresurser, kommunikationer och dylikt i anspråk).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av crike »

Praetori skrev:
crike skrev:
Johanneshov skrev:
crike skrev:Varför i hela helvete är det inte match idag för?
För att en ev match 7 ska spelas på en lördag.
Verkar smartare att ha två dagars vila inför den i sådant fall och inte inför match 5...
Klart som korvspad att man vill lägga matchen på Valborg (då folk är lediga dagen efter) för att maximera publik (oavsett vilka lag de teoretiskt kunde handlat om när det bestämdes). Visst kunde man lagt Måndag (som dock är uselt ur publikperspektiv och dessutom krockar med Göteborg-AIK med allt strul det skulle innebära för konstaplarna i Götet) men då skulle det bli uppehåll till Torsdag ändå (i och med 1a Maj som tar polisresurser, kommunikationer och dylikt i anspråk).

Dagen är ju satt för längesedan och har inget med någon fotbollsmatch att göra, väl?
Tror man inte man kan få publik till en match 5 så har man andra issues. Näe jag anser att extra vila kunde ha varit mellan match 6 o 7.

Skit samma, nu är det match imorgon och man får hålla sig till tåls
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:Tror precis tvärtom, en game 7 i en finalserie spelar inte så stor roll om man har hemma eller borta. Riktigt jävla svettigt oavsett.

I övrigt tror jag mycket mindre på seger i game 5 jämfört med vad jag trodde inför game 3, med sedvanlig logik vinner vi således imorgon.

Nu är det nere till bäst av tre. Gäller att vinna två av säsongens tre sista matcher. Knepigt javisst, omöjligt? Knappast.
Känner exakt lika.

Jag var riktigt optimistisk inför game 3. Nu känns det som om vi i bästa fall får hoppas att få marginalerna på vår sida. De har ägt spelet i sista två. Nu gäller det att stjäla en match i Götet.

En sak, om det på något märkligt, undermedvetet sätt, fanns en gnutta övertro på den egna kapaciteten efter Globenmatchen så är då det bortsopat nu.
Nu borde alla spelare fatta att Fisk är ett riktigt vasst lag där vi måste vara på den absoluta toppen av vår egna förmåga för att kunna besegra.

Att vi gjort klart mer mål än dem i 5-5 får inte låta oss luras. Precis som att vi inte är så brutaldåliga i bp som siffrorna visar. Deras alla jävla slagskott som letat sig in via klubbor och stolpar kommer sig inte endast av ett överjävligt bra skytte.
Det som oroat mig är hur de tryckt ned oss i 5-5 spelet och också på ett effektivt sätt stängt ned oss i samma spelform.

…..eller kan vi vända tillbaka detta precis som vi gjorde match 7 mot kaffe?

Recept:
1. Vinn första tekningen. Ta momentumet.
2. Vinn dina kamper, varenda en.
Kan sedan Adam göra sin bästa finalmatch ökar vi vinstchanserna rejält.

Kämpa DIF
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Praetori »

crike skrev: Dagen är ju satt för längesedan och har inget med någon fotbollsmatch att göra, väl?
Tror man inte man kan få publik till en match 5 så har man andra issues. Näe jag anser att extra vila kunde ha varit mellan match 6 o 7.

Skit samma, nu är det match imorgon och man får hålla sig till tåls
Datumen är satta sedan länge ja. Men man sneglar mellan sporterna för att se om det kan finnas konflikter i möjligt publikvärde (både på live och tv-sidan) och fotbollen har ju ledigt över Valborg och inledningen på Maj vilket lämnar bästa tillfället på Tisdag-Torsdag för både fyllda arenor och TV-bolagen (som grinar mest över krockar). Sen kan de ju flytta matcher också och jag kan tänka mig att det inte en skulle lockat Frölunda att köra idag Måndag med tanke på IFK-AIK.

Men som du säger. Varför gråta över spilld mjölk. Nu får folk skita i majbrasor och kjoltyg på Valborg och titta på hockey istället. 8)
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jervill
Inlägg: 347
Blev medlem: 2019-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Jervill »

Fy jag är redan riktigt nervös. Det var ett bättre lag som vi slog sist och frågan är om vi kan fortsätta såhär. Någon gång måste det även ta slut för dem när de inte får greppet av denna serien. Och ju närmare slutet vi närmar oss ju mer nerver såklart. Skulle vi mot förmodan lyckas vinna i morgon har vi straffspark hemma och de vet de..Blir ett toktaggat Fisk vi får se i morgon och håller alla tummar, fingrar och tår att vi ger dem en riktig match och drar längsta strået..

en annan sak: inte sett något om avstängning för huvudtacklingen från Joel..Konstigt :roll:

KÄMPA NU!!
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av sensei »

Misstäner att detta har stöts till döds redan (läste inte matchtråden) men någon "huvudtackling" kan jag inte riktigt se där inte, snarare en kollision.

Med det sagt så får gärna någon nita Joel ändå, skulle vara grymt om han behövde se sig om över axeln han också.

Vid det här laget så har man ju lärt sig att det är omöjligt att tippa matchen. Upplevde dessvärre frölunda som betydligt rejälare i närkamperna senast och det är oroväckande.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jervill
Inlägg: 347
Blev medlem: 2019-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Jervill »

Visst var det en tackling och det säger han själv..

https://www.expressen.se/gt/sport/hocke ... -for-alla/
Användarvisningsbild
Jervill
Inlägg: 347
Blev medlem: 2019-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 5 : Frölunda - Djurgårdens IF 30/4-2019

Inlägg av Jervill »

Men jag kan inte med honom så det är kanske lite färgat..
Skriv svar