SM-Slutspelet 2019

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

crike skrev:Kollade lite igår, första matchen mellan lagen jag sett, Luleå gav verkligen Fisk öppna spjäll i försvaret (redan när det fortfarande match). Så har man inte sett dom på hela året.
Fisk känns små, inte kollat datan men det är mer speed än smälla på. Skulle bli helt andra motståndare än FBK att möta. Inte alls samma gröt o stök. Tror det funkar för oss.
Tycker jag med.

Av alla lag som gick vidare ser Fisk mest överkomligt ut.
Slår vi ut Kaffe har vi en rejäl chans.

Som jag sagt tidigare, Fisk är en något sämre version av Kaffe.
Kaffe är tyvärr starkt rakt igenom och att vi har matchbollar mot dem vittnar om att vi gjort det jävligt bra.
4 segrar kvar
BIX
Inlägg: 753
Blev medlem: 2017-02-05
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av BIX »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
crike skrev:Kollade lite igår, första matchen mellan lagen jag sett, Luleå gav verkligen Fisk öppna spjäll i försvaret (redan när det fortfarande match). Så har man inte sett dom på hela året.
Fisk känns små, inte kollat datan men det är mer speed än smälla på. Skulle bli helt andra motståndare än FBK att möta. Inte alls samma gröt o stök. Tror det funkar för oss.
Tycker jag med.

Av alla lag som gick vidare ser Fisk mest överkomligt ut.
Slår vi ut Kaffe har vi en rejäl chans.

Som jag sagt tidigare, Fisk är en något sämre version av Kaffe.
Kaffe är tyvärr starkt rakt igenom och att vi har matchbollar mot dem vittnar om att vi gjort det jävligt bra.
Ja vinner vi ikväll och får iordning på skavanker inklusive Jonte
Så har jag en magkänsla på något STORT
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BIX skrev: Ja vinner vi ikväll och får iordning på skavanker inklusive Jonte
Så har jag en magkänsla på något STORT
Ja, efter en tids förstoppning...så kan ju -Att göra Stort kännas som en seger
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av klintan85 »

Det är ingen idé att spela den 7:e matchen de kommer ju bara skämma ut sig ännu mer. Jag har knappt sett någon som har blivit så utspelade i en sm-semifinal två matcher i rad som de här. Det är extra sorgligt att spela så här på hemmaplan.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av gaspo »

Ingen av spelarna är värdiga att spela med skölden på bröstet sista matchen. Jävla skam för Djurgårdens IF!
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Puckey »

Det är inte över först den feta damen sjunger (står vi där med ett SM-guld i slutändan bryr sig inte en sate om att vi skämt ut oss två matcher i rad). Tar vi oss till final och står upp på ett bra sätt är allt förlåtet, men avslutar vi säsongen på det här viset finns det inte mycket stolthet kvar över att vi tagit oss till semin.
EspenK
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av EspenK »

Mental kollaps. Kollektiv sådan. Vi orkar inte. Två matcher i rad faller vi ihop som korthus. Visst vi får en rad skitmål emot oss som studsar maximalt fel i båda matcherna men att bli så stressade när det sker i första halvan av matchen och börja toklira och släppa alla vanor vi lärt in under 52 omgångar är bara ett sjukt svaghetstecken för hur ledningen jobbat med den mentala träningen.
Nu gäller att skapa nån sorts tro på detta. Visa klipp på när vi spelat bra för att ge målbild. Det är 90% mentalt nu. Enskilda sittningar med ledande spelare i laget så de hjälper till attvisa väg. Gör nåt annat än träna imorgon så att energin kommer tillbaka.

Tvivlar inte på att Nyman och Robban kan utveckla spelare. Men Robban har en del att lära av Pennerborn och Roger + andra ledare när det gäller att få laget att vända när det tar emot. Matchcoaching och mental coaching... där har vi rejäla brister den här säsongen. Ex: Första kedjan har kört fast sedan omgång 30 men får fortsätta trots att de inte lyckas. Vi har kört fast totalt i pp som är extremt viktigt i slutspel. Det har inte funkat ok på hur länge som helst. Ändå lirar vi samma personer gång på gång. Varför inte låta dicks kedja som är hur heta som helst vara första pp. Josef hotar ingenting längre. I början av säsongen knäppte han upp ett par i krysset men det alternativet är heldött nu.

Frustrationen flödar som ni märker skulle kunna skriva en avhandling idag.
EspenK
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av EspenK »

Dessutom:
Om det stämmer att Adam inte är tillgänglig på torsdag heller föreslår jag attvi hellre har junismålvakten i mål. Om adam hade haft 67% i räddningsprocent hade jag inte ställt honom heller.

Med Adam har vi 20% chans att vinna. Med Robin skulle jag tro att chansen är nånstans runt 0%.
Ingentin mot Robin men har gjort en bra match på hela säsongen. Håller inte.

Eller så skickar vi hela j20. Svårt att se att det blir värre än senaste två matcherna...fbk kommer ju sluta lira vid 10-0...
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2328
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Buford »

Ganska tydligt att Robban inte har grabbarna med sig, för så här dåliga är inte DIF! De har visat sin lägstanivå i två superviktiga matcher i följd, det är nåt som inte stämmer! Jag säger inte att det ligger någon osämja bakom, men ingen verkar tro på detta längre och serien är ju faktiskt inte ens avgjord än. Coachningen lämnar också en del att önska... Dessutom, hur kan ett lag som leder med 3-1 i matcher plötsligt falla ihop som ett korthus och tappa allt så snabbt, ingenting funkar ju nu!
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Buford skrev:Ganska tydligt att Robban inte har grabbarna med sig, för så här dåliga är inte DIF! De har visat sin lägstanivå i två superviktiga matcher i följd, det är nåt som inte stämmer! Jag säger inte att det ligger någon osämja bakom, men ingen verkar tro på detta längre och serien är ju faktiskt inte ens avgjord än. Coachningen lämnar också en del att önska... Dessutom, hur kan ett lag som leder med 3-1 i matcher plötsligt falla ihop som ett korthus och tappa allt så snabbt, ingenting funkar ju nu!
Ett stort problem verkar ju vara just en nervositet som slog in med full kraft när vi bara var en match ifrån att spela final. Här är det ju viktigt att de äldre mer rutinerade spelarna kliver fram och håller sig kalla och lugnar ner spelet. Räcker ju att några stycken är nervösa varje byte och det påverkar hela femman. Tror en spelare som Hank hade varit grymt bra att ha med nu som förmodligen skulle skita i allt och bara köra på ännu mer taggad.
Erik af Sibirien
Inlägg: 280
Blev medlem: 2007-08-21

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Erik af Sibirien »

EspenK skrev:............... Men Robban har en del att lära av Pennerborn och Roger + andra ledare när det gäller att få laget att vända när det tar emot................
Det alla trodde var "fel focus" när Penneborn gnällde på domsluten, verkar ha fått effekten "vi mot resten av världen" hos FBK och de har svetsats samman i stället.
rikkard
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2007-01-26

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av rikkard »

Vi har så svårt att få ihop alla delarna. Ofta kärvar försvarsspelet, då satsar man på det till nästa match, men då havererar det offensiva spelet. Ena dagen är vi för aggressiva, försöker att ändra det till nästa och då blir vi istället för passiva. Det här krängandet fram och tillbaka är smärtsamt att titta på.

Hoppas på enklare försvarspel i sista matchen. Sarg ut i mittzon, lyftningar när man är under press, slå en stenhård icing när inga andra alternativ erbjuds. CHANSSPELA inte i egen zon!
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av Donkels-2.0 »

rikkard skrev:Vi har så svårt att få ihop alla delarna. Ofta kärvar försvarsspelet, då satsar man på det till nästa match, men då havererar det offensiva spelet. Ena dagen är vi för aggressiva, försöker att ändra det till nästa och då blir vi istället för passiva. Det här krängandet fram och tillbaka är smärtsamt att titta på.

Hoppas på enklare försvarspel i sista matchen. Sarg ut i mittzon, lyftningar när man är under press, slå en stenhård icing när inga andra alternativ erbjuds. CHANSSPELA inte i egen zon!
Det får vi inte göra enligt Mahatma Nyman hellre försöka hitta en spelare som inte finns och vips mål i arslet
Ceterum censeo Solna esse delendam
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av JiWe »

Jag vet, är optimistiskt lagd, men tycker ändå vi ska ha en hygglig chans att bärga en finalplats. Nu förväntar sig alla att Färjestad ska cruisa till final och smyger det sig in lite av det hos dem så ökar chanserna.

Dock så är det ju ett par nycklar som måste sitta oavsett. För en gångs skull disciplin och noggrannhet i allt vi gör. Har inga problem med att exempelvis använda egna slottet för uppspel då det ofta är både effektivt och ledigt. Men det förutsätter ju också att man inte sätter varann i skiten med dåliga pass eller på markerad spelare osv. Tar vi på oss massa tvåor blir det tufft så skärpning där!

Tror vi får se två spelare leverera stort. Att bli förälder ÄR oerhört stort för er som inte upplevt det och jag tror Adam kommer spela inspirerat. Sen så kommer ju Dicken fullkomligt älska att sänka dem på deras hemmabana!
Användarvisningsbild
cCat
Inlägg: 300
Blev medlem: 2007-05-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Slutspelet 2019

Inlägg av cCat »

Lycka!!!
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Skriv svar