Försäljningen inne i Globen / Baldakinen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Försäljningen inne i Globen / Baldakinen

Inlägg av Hr1 »

Som alla vet så är försäljningen av mat och dryck m.m. inne på arenan något som inbringar väldigt mycket pengar. Och att det är nästa steg för klubbarna att öka sina inkomster. Flera klubbar har redan den möjligheten, men inte DIF.

Senast på årsmötet sa DIF att det stora problemet med Globen inte var hyran, utan att man inte fick del av all försäljning.

Men nyligen så tog Baldakinen över försäljningen m.m. i Globen/Hovet/Annexet, ett kontrakt som dom fick efter en upphandling där olika företag kunde lämna sitt anbud. Det fanns alltså en chans att få ta över försäljningen!

Som alla vet så är försäljningen av mat och dryck m.m. inne på arenan något som inbringar väldigt mycket pengar. Och att det är nästa steg för klubbarna att öka sina inkomster. Flera klubbar har redan den möjligheten, men inte DIF.

Senast på årsmötet sa DIF att det stora problemet med Globen inte var hyran, utan att man inte fick del av all försäljning.

Men nyligen så tog Baldakinen över försäljningen m.m. i Globen/Hovet/Annexet, ett kontrakt som dom fick efter en upphandling där olika företag kunde lämna sitt anbud. Det fanns alltså en chans att få ta över försäljningen!

Jag förstår delvis om DIF inte, på så kort tid, kunde ställa upp i den matchen då det är ett enormt projekt, och DIF inte har kompetensen inom det området. Och att starta ett sådant bolag från grunden innebär extremt höga kostnader i början vilket inte gör det lönt att lägga in ett anbud då anbudet blir för dåligt.

Men på sikt, när Baldakinens nuvarande kontrakt går ut anser jag att DIF bör vara rustade att ta över. Den visionen anser jag att DIF måste ha.

Jag hade önskat att DIF kunnat göra det redan i år.
Orre
Inlägg: 1
Blev medlem: 2005-06-10
Ort: Kungsholmen

Inlägg av Orre »

Bra fråga!

Upppenbarligen gällde den aktuella upphandlingen inte Söderstadion eftersom Hammarby Fotboll nyligen har fått överta försäljningrättigheterna för kioskerna där, http://www.hammarbyfotboll.se/se/aktuel ... leid=27665
Användarvisningsbild
Original Frasse
Inlägg: 214
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Aktiv Sittplats i hockey, Sektion 106 i fotboll
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Jo men det är väl skillnad på folk å folk, eftersom Sthlm stad är inblandade så favoriseras väl brajen som vanligt. Se bara på nya söderstadion som Billström verkligen arbetar för. Får vi inte snart ta över eller ta stor del av försäljningen tror jag att DIF Hockeys tid i Elitserien är till ända, detta eftersom klubben inte kan konkurera med alla rika landsortslag. Frågan är om det inte vore intressantare att ta över Hovet helt eller tillsammans med ajk.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Original Frasse skrev:Jo men det är väl skillnad på folk å folk, eftersom Sthlm stad är inblandade så favoriseras väl brajen som vanligt. Se bara på nya söderstadion som Billström verkligen arbetar för. Får vi inte snart ta över eller ta stor del av försäljningen tror jag att DIF Hockeys tid i Elitserien är till ända, detta eftersom klubben inte kan konkurera med alla rika landsortslag. Frågan är om det inte vore intressantare att ta över Hovet helt eller tillsammans med ajk.
Jag håller med i allt du skrev. DIF måste på något sätt om inte gå ifatt landsortslagen åtminstone sluta tappa så mycket mot dem. Kan man stabilisera ekonomin och långsamt öka publik och souvenir-intäckterna så bör man i alla fall kunna hålla sig kvar i elitserien tills dess att de politiska vindarna blåser mer i vår favör. En kortsiktig räddning kan vara en utökning av elitserien till 14 lag, det skulle kunna ge oss lite tid att komma över de värsta problemen och att utveckla några av alla talangerna som kommer fram. Problemet med det tankesättet är väl bara att DIF oftast har större problem mot lågbudgetlagen än de rika klubbarna, i alla fall i grundserien..

Men än så finns det ju hopp. Ståplats och insatser för att minska känslan av ödslighet i Globen kan ju hjälpa att få upp stämningen. Får man bara igång en positiv spiral så kan man ju mycket väl få de extra 2-3 tusen åskådarna per match som man så väl behöver. Trots att hockey är ute, stockholmslagens rivalitet och konkurensen i nöjesbranchen (för dit räknas ju sport numera) i Stockholm så finns det ju fortfarande gott om människor i stan som både gillar hockey och har hjärtat på rätt ställe.
Skriv svar