SHL 2018/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:
Mattias_87 skrev:Att utöka antalet lag i SHL är intressant. Men det skulle bli för mycket matcher med fler lag enligt mig.
Jag är inte helt övertygad. När vi utökade från 12 till 14 fick vi en större splittring i serien. Har visserligen ingen statistik på detta, men känslan är att serien idag har fler lag som med nöd och näppe får ihop en duglig trupp och sedan kämpar med tråkhockey år efter år bara för att överleva.

Sen ser jag hellre ett extra möte per säsong mot tex Frölunda, Färjestad, Hv71 och Luleå än att få in 4-5 matcher mot Karlskrona och Almtuna.
Fler lag tycker jag är givet på sikt. Men inte fler matcher utan kanske snarare något färre.
Det stora bekymret är att det inte är lönsamt att ha stora hockeyarenor som står tomma större delen av tiden. Multisportarenor är säkerligen något mer gångbara men Ishockey är en rätt knepig arenamässig lösning i och med isen och vi är mycket långt ifrån en verklighet där huvuddelen av lagen kan bära sina egna anläggningar och då måste det vara andra lösningar (som kommunal regi eller privata bolag som tex Globen).

Det är lite här som jag ser problemen med arenakrav. Även ett bra Allsvenskt lag från en hygglig tätort kommer inte ha råd att bygga en arena som tar 5k åskådare och då börjar vi ramla in i kommundopningsterritorium igen.
Om din ort/ditt lag inte har större kapacitet än att dra 2000 i snitt till en arena som tar 3500 så har du ju inte heller kapaciteten att driva en elitklubb. Då bör du varken dopas av kommun eller få höga TV-bidrag för att konkurera med de större klubbarna. Med tydligare (och fullt rimliga) krav på klubbarna skulle en sån klubb stabilisera sig i Allsvenskan där den hör hemma.

Man ska komma ihåg att de klubbar som har mindre fanbase lokalt ofta har ännu mindre fans ute i landet. Khk tex har inte många fans utanför Karlskrona och både på hemma och bortais har de generellt dåliga publiksiffror. Jämför det med Leksand, Brynäs, Frölunda och DIF som har fans över hela landet och drar publik både hemma och borta. Dessa lag är dessutom lag som väcker känslor. Det är mycket lättare att sälja biljetter till Djurgården - Luleå än Djurgården - Karlskrona.

Tycker ständigt det är gnäll på att det är tråkigt att möta Storhammar, Tappara, Karlskrona, Dalkurd och Trelleborg (vilket det är) men samtidigt vill man för allt i världen bygga på det nuvarande systemet där stora klubbar som fostrar spelare och drar publik ska få sämre förutsättningar och små klubbar som varken har publik eller ungdomsverksamhet ska få det glassigare. Det går inte både ha kakan och äta den.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 845
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Örebroarn »

Fantastiskt att Filip Berglund får böta för filmningen igår. Synd bara att domarna går på det gång på gång med Skellefteå.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-filmning
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Manijock »

Inte enig. Skulle allting baseras på 100% rättvisa hade straffar varit slopade för längesedan. Jag gillar att allt kan hända. Jag älskar framgångssagor såsom våran när vi gick upp mot alla odds. Skulle allting vara rättvist så hade ett SHL-lag åkt ut mot ett HA-lag kanske 1/10. Alldeles för låg chans enligt mig. Måste ner på 1/4 chans åtminstone.

Står fast, ge mig Kvalserien igen.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Manijock skrev:Inte enig. Skulle allting baseras på 100% rättvisa hade straffar varit slopade för längesedan. Jag gillar att allt kan hända.
Fast straffar finns enbart under säsong. De används inte i slutspel eller kval där mycket mer står på spel.
Jag älskar framgångssagor såsom våran när vi gick upp mot alla odds.
Jag med. Samma när Leksand lyckades slå Modo i bäst av 7 trots att de var utspelade till stor del. Det är även häftigt när småklubbar som Karlskrona och Växjö lyckas ta sig upp. Men om man ser det i ett längre perspektiv så är det inte lika roligt att ha fyra möten om året mot Karlskrona som spelar antihockey. Konsekvensen av att få dessa "mot alla odds"-sagor från småklubbar är att vi måste dras med tråkiga matcher och usla publiksiffror i högstaligan i flera år.

Sen tror jag det hade varit betydligt mer intressant att följa en småklubb som tagit sig upp till SHL om det var lite mer sällsynt. Hade det varit bara ett lag som lyckades med detta på flera decennium så hade såklart hela hockeysverige följt dem, men nu står vi med Växjö, Örebro och Mora i SHL på samma gång. Och de har inte ens byggt sin framgång på långsiktig föreningskultur där man fostrar spelare utan på att kommunen gått in med en fet plånbok och köpt ihop ett lag. Det är ingen bra story och det är helt ointressant för övriga hockeysverige att följa.

Det är min åsikt i alla fall.
Skulle allting vara rättvist så hade ett SHL-lag åkt ut mot ett HA-lag kanske 1/10. Alldeles för låg chans enligt mig. Måste ner på 1/4 chans åtminstone.

Står fast, ge mig Kvalserien igen.
Vet inte riktigt vad du menar med dina odds, men om du tittar historiskt så har inte det nya kvalsystemet förändrat särskilt mycket. Oftast har det varit ett lag som åkt ur och ett som gått upp. Både under kvalserien och nuvarande system så har det varit max 2 lag som kan gå upp och 2 som kan åka ur.

17/18 Timrå över KHK
16/17 Mora över Leksand
15/16 Leksand över Modo
14/15 KHK, Malmö & Rögle upp, Leksand ner (Utökad liga)
13/14 DIF upp, Gnaget ner
12/13 Örebro & Leksand upp, Rögle & Timrå ner
11/12 Rögle upp, DIF ner
10/11 Växjö upp, Södertälje ner
09/10 Gnaget upp, Rögle ner
08/09
07/08 Rögle upp, Mora ner
06/07 Södertälje upp, Malmö ner
05/06 Skellefteå & Malmö upp, Södertälje & Leksand ner
04/05 Leksand upp, Malmö ner
03/04 Mora upp, Leksand ner
02/03
01/02 Leksand upp, Gnaget ner
Avgå Jocke.
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Manijock »

Men är det bara jag som tycker kvalsystemet vi har nu blir långtråkigt? Fruktansvärt segt. Älskar när alla möter alla. Sen är det mer rättvist som vi har nu, det kan man ju knappast ifrågasätta.

Helt sinnessjukt så har det ju gått upp några lag ändå som du säger. Leksand mot Mora kändes dock väntat med tanke på Bajen Blås förlorarmentalitet. Att Karlskrona åkte ur var en gåva från högre makt, även om Timrå knappast är nått att hänga i granen. På förhand känns det oerhört svårt för ett HA-lag att slå ett SHL-dito i bäst av 7. Skiljer för mycket i spelarmaterial.

Mitt förespråkande grundar sig dock enbart på underhållningsvärde.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Puckey »

Manijock skrev:Att Karlskrona åkte ur var en gåva från högre makt, även om Timrå knappast är nått att hänga i granen.
Timrå är ju ett av våra mer klassiska lag, och har spelat en betydligt roligare hockey än KHK trots liknande budget. Absolut ett nytillskott att hänga i granen tycker jag!
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Manijock »

Njaa klassiska för 00-talister kanske. Ser hellre Ssk, Modo, Björklöven eller Västerås. De är betydligt mer klassiska. Sen lyfter jag på hatten åt Timrås ungdomssatsning helt klart. Men naturligtvis kommer man sluta i en bottenstrid till slut, trots deras rivstart. Precis som de flesta nykomlingar.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

Tycker nästan detta ämne förtjänar en egen tråd men det får väl Mod lyfta ur isf.

Personligen skulle jag gärna se en betydligt större liga men med medel fördelade från tv-pengar baserat på faktorer som är mer rättvisa sett till hur många som tittar.
Optimalt är 24 lag eller kanske fler indelat på regioner. Huvuddelen av matcherna skulle då innebära kortare resor och det blir inte 4 möten mot klubbar i Småland eller skoteråkare utan matcher mot lag som SSK, Västerås, Kolsäckarna, Almtuna mfl med förhoppningsvis mer derbykänsla och därmed betydligt större chans att fylla arenorna hjälpt av de kortare resvägarna.

Någon månad eller klump av omgångar skulle kunna vara "road trip" för olika lag där man möter mer avlägset belägna lag från andra regioner. Antalet omgångar skulle kunna vara oförändrat eller till och med lägre men antalet matcher totalt för ligan blir större och därmed exponeringen för sponsorer och reklampengar för TV.

Jag tycker det är synd och skam att det skall spelas fyra matcher mellan många SHL-lag med bristande publik när det finns lokala konkurrenter som kan bjuda upp i Allsvenskan. Är det tex bara 2 möten lokalt så blir det mycket mer drag kring matcherna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Puckey »

Manijock skrev:Njaa klassiska för 00-talister kanske. Ser hellre Ssk, Modo, Björklöven eller Västerås. De är betydligt mer klassiska. Sen lyfter jag på hatten åt Timrås ungdomssatsning helt klart. Men naturligtvis kommer man sluta i en bottenstrid till slut, trots deras rivstart. Precis som de flesta nykomlingar.
Att Modo m.fl. har ännu större tradition förändrar inte att vi bytt ut ett skräplag mot en hederlig gammal hockeyförening byggd på ett genuint intresse i hemstaden. När vi dessutom ser kommundopade monstrositeter som Växjö få ett allt stadigare grepp om ligan, då tycker jag att Timrå är ett riktigt fint tillskott.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av förevigtdjurgården »

Strökollade både Miffo-Cluben och Skeå-Fisk och måste säga att jag är inte särskilt imponerad av någondera ändå.

Miffo bra på att stänga ner och spela fysiskt hårt, som alltid - Cluben har väldigt bra utdelning av det jag sett.

Skeå-Fisk var väl den mer sprakande tillställningen, mycket till följd av att båda lagen verkade släppa defensiven helt i händerna till respektive keeper.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Mattias_87 »

Jävligt snygga straffar mellan Malmö och LHC däremot. Mål på 5 / 6 är inte ofta man ser i SHL. Fler spelare borde lära sig lägga straffar.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

förevigtdjurgården skrev:Strökollade både Miffo-Cluben och Skeå-Fisk och måste säga att jag är inte särskilt imponerad av någondera ändå.

Miffo bra på att stänga ner och spela fysiskt hårt, som alltid - Cluben har väldigt bra utdelning av det jag sett.
.
Tänkte precis tvärt om, av det jag såg.
Lhc spelar på bortais mot ett fysikt starkt malmö men har betydligt mer spel i anfallszon än DIF hade på sin Danmarks-Turné

Lhc har varit grymt effektiva hittills och kanske kommer mattas av lite efterhand.
Men det finns ändå en imponerande självklarhet i deras offensiv och en individuell skicklighet, lägg till en riktigt bra 1:a keeper så lutar det mot topp 4 iaf för SärKöping
(btw, det var deras 2:a keeper som bjöd Malmö på poäng igår vid 2-2 målet)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av förevigtdjurgården »

Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Strökollade både Miffo-Cluben och Skeå-Fisk och måste säga att jag är inte särskilt imponerad av någondera ändå.

Miffo bra på att stänga ner och spela fysiskt hårt, som alltid - Cluben har väldigt bra utdelning av det jag sett.
.
Tänkte precis tvärt om, av det jag såg.
Lhc spelar på bortais mot ett fysikt starkt malmö men har betydligt mer spel i anfallszon än DIF hade på sin Danmarks-Turné

Lhc har varit grymt effektiva hittills och kanske kommer mattas av lite efterhand.
Men det finns ändå en imponerande självklarhet i deras offensiv och en individuell skicklighet, lägg till en riktigt bra 1:a keeper så lutar det mot topp 4 iaf för SärKöping
(btw, det var deras 2:a keeper som bjöd Malmö på poäng igår vid 2-2 målet)
Snackar varken bort LHCs spade eller dem som topp 4, mne det jag såg var varken särskilt spännande eller skräckinjagande. Såg delar av andra perioden och starten av tredje och tyckte de såg, i det skedet, ut som en svagare replika av oss där puckarna är på rätt ställen men spelarna inte når/orkar dit. Min känsla av matchen just i det skedet var mer att Malmö är starka & styrde matchtempot.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

förevigtdjurgården skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Strökollade både Miffo-Cluben och Skeå-Fisk och måste säga att jag är inte särskilt imponerad av någondera ändå.

Miffo bra på att stänga ner och spela fysiskt hårt, som alltid - Cluben har väldigt bra utdelning av det jag sett.
.
Tänkte precis tvärt om, av det jag såg.
Lhc spelar på bortais mot ett fysikt starkt malmö men har betydligt mer spel i anfallszon än DIF hade på sin Danmarks-Turné

Lhc har varit grymt effektiva hittills och kanske kommer mattas av lite efterhand.
Men det finns ändå en imponerande självklarhet i deras offensiv och en individuell skicklighet, lägg till en riktigt bra 1:a keeper så lutar det mot topp 4 iaf för SärKöping
(btw, det var deras 2:a keeper som bjöd Malmö på poäng igår vid 2-2 målet)
Snackar varken bort LHCs spade eller dem som topp 4, mne det jag såg var varken särskilt spännande eller skräckinjagande. Såg delar av andra perioden och starten av tredje och tyckte de såg, i det skedet, ut som en svagare replika av oss där puckarna är på rätt ställen men spelarna inte når/orkar dit. Min känsla av matchen just i det skedet var mer att Malmö är starka & styrde matchtempot.
Helt enig, om starten av 3:e, då Plopp HC skulle "stänga ner" matchen, deras styrka ligger i offensiven.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Strökollade både Miffo-Cluben och Skeå-Fisk och måste säga att jag är inte särskilt imponerad av någondera ändå.

Miffo bra på att stänga ner och spela fysiskt hårt, som alltid - Cluben har väldigt bra utdelning av det jag sett.
.
Tänkte precis tvärt om, av det jag såg.
Lhc spelar på bortais mot ett fysikt starkt malmö men har betydligt mer spel i anfallszon än DIF hade på sin Danmarks-Turné

Lhc har varit grymt effektiva hittills och kanske kommer mattas av lite efterhand.
Men det finns ändå en imponerande självklarhet i deras offensiv och en individuell skicklighet, lägg till en riktigt bra 1:a keeper så lutar det mot topp 4 iaf för SärKöping
(btw, det var deras 2:a keeper som bjöd Malmö på poäng igår vid 2-2 målet)
Snackar varken bort LHCs spade eller dem som topp 4, mne det jag såg var varken särskilt spännande eller skräckinjagande. Såg delar av andra perioden och starten av tredje och tyckte de såg, i det skedet, ut som en svagare replika av oss där puckarna är på rätt ställen men spelarna inte når/orkar dit. Min känsla av matchen just i det skedet var mer att Malmö är starka & styrde matchtempot.
Helt enig, om starten av 3:e, då Plopp HC skulle "stänga ner" matchen, deras styrka ligger i offensiven.
Jag tycker deras styrka ligger i en gedigen och noggrann defensiv ('ven om de inte spelar köttmur direkt) och att de är rappa och effektiva i att utnyttja sina chanser. Det senare lär de dock tappa på efter hand för den effektiviteten kan inte hålla i sig jämfört med corsi.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar