SHL 2018/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av pulverapa »

Håller helt med. Kör vi med svängdörrar mellan HA och SHL kan det få stora, negativa konsekvenser för svensk hockey.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Donkels-2.0 »

Vi ska absolut inte förenkla för dom Allsvenska lagen att gå upp utan kval det är direkt förkastligt och om JK:s ordförande har yttrat sig positivt till detta så kan han dra åt helvete att vi dessutom skulle ha en gemensam organisation med korpföreningar som tex. pajasbajen är också helt rubbat
Senast redigerad av Donkels-2.0 den 2018-10-19 08:55:45, redigerad totalt 1 gånger.
Ceterum censeo Solna esse delendam
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Skidlöparn »

Tycker det är helt rätt att öppna upp systemet mer än idag. Som det ser ut nu kan en i grunden stor organisation med gedigen supporterbas ha en dålig ledning ett par år och sen åka ut utan tillräckligt god chans att komma tillbaka när organisationen funkar igen. Det är därför vi har lag som Växjö och Örebro som egentligen inte har någon förankring men med hjälp av ett turår och ekonomisk doping kommit upp i SHL och sedan hankat sig kvar trots att övriga hockeysverige istället skulle vilja se Leksand, MODO, råtta, Björklöven och Södertälje komma ut med sin fulla potential. Nu ligger de kvar där nere i träsket eftersom det alltid är något kommundopat lag som chansar nåt år eftersom det är enda chansen att gå upp.

Förvirrande text kanske, men ni fattar.
DIFLuWi
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av DIFLuWi »

Skidlöparn skrev:Tycker det är helt rätt att öppna upp systemet mer än idag. Som det ser ut nu kan en i grunden stor organisation med gedigen supporterbas ha en dålig ledning ett par år och sen åka ut utan tillräckligt god chans att komma tillbaka när organisationen funkar igen. Det är därför vi har lag som Växjö och Örebro som egentligen inte har någon förankring men med hjälp av ett turår och ekonomisk doping kommit upp i SHL och sedan hankat sig kvar trots att övriga hockeysverige istället skulle vilja se Leksand, MODO, råtta, Björklöven och Södertälje komma ut med sin fulla potential. Nu ligger de kvar där nere i träsket eftersom det alltid är något kommundopat lag som chansar nåt år eftersom det är enda chansen att gå upp.

Förvirrande text kanske, men ni fattar.
Visst är det så.
Men du säger ju emot dig själv en smula här, du vill alltså att det skall vara svårt för lag att gå upp från Allsvenskan till SHL, samtidigt som du vill att vissa lag ska ta sig upp...?
Nu förstår jag absolut vad du menar, men blir lite paradoxalt hehe.

Håller väl med vad de flesta skriver, blir ju lite pajasartat när småklubbar ska gå upp, köra sin ekonomi i botten pga krav osv, gråta ut i Aftonbladet, för att sen åka ut.
Nånstans måste ju svensk hockey bestämma vilken nivå vi ska ligga på. Ska vi vara världens tredje bästa liga blir det ju ganska parodiskt om tex lag som Tingsryd eller Oskarshamn spelar i högsta ligan.
2-3000 på läktaren i en lada, korv och kaffe osv.
Där är ju kravet på arenakapacitet ett måste. Kanske inte riktigt så hårt som det är idag, men nån lägstanivå måste ju krävas när man ska spela i högsta ligan i svensk hockey.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

DIFLuWi skrev: Nånstans måste ju svensk hockey bestämma vilken nivå vi ska ligga på. Ska vi vara världens tredje bästa liga blir det ju ganska parodiskt om tex lag som Tingsryd eller Oskarshamn spelar i högsta ligan.
2-3000 på läktaren i en lada, korv och kaffe osv.
Där är ju kravet på arenakapacitet ett måste. Kanske inte riktigt så hårt som det är idag, men nån lägstanivå måste ju krävas när man ska spela i högsta ligan i svensk hockey.
Ska vi börja resonera på det sättet (och det kanske vi ska) så är ju stadslagen de som skall premieras. Typ Vita Hästen, Almtuna, Västerås, SSK, Björklöven och kanske till och med lag som Halmstad Hammers och Borås mfl. För att inte tala om Stockholm som borde ha 3-4 lag i högsta serien.
Men där det haltar är om det inte finns sportsliga eller långsiktiga ekonomiska grunder.
Det är inte en enkel fråga men jag tror att det på längre sikt inte är hållbart med ladugårdsklubbar i högsta serien.
Jag tror dock att det hela måste lösas längre ner i systemet.

Slå ihop organisationerna från Div1-SHL men ha separata serier. Elitlicens bör krävas för att få spela i AS och Elitserien och där skall kraven vara rimliga men lite framåtlutande vad gäller ekonomi och arena. Lag som just nu spelar i AS eller SHL men som inte uppfyller kraven på publikkapacitet/publiksnitt kan få vara kvar men att man sätter ett datum (säg om 10 år) då kraven skall vara införda överallt. Det är Sverige vi talar om så det behövs ju inte 10k överallt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Donkels-2.0 »

Jag är motståndare till att i dagsläget slå ihop ettan med SHL i en organisation ( Allsvenskan är dock OK) därför att det finns för många skräplag likt Bajen som vi inte har några beröringspunkter med överhuvudtaget. För att överväga samarbete med ettan så måste denna serie slimmas dvs skräplag som Bajen etc. måste bort från serien därefter kan samarbete övervägas. Det säger sig självt att elitföreningar inte kan interagera med korpföreningar
Ceterum censeo Solna esse delendam
DIFLuWi
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av DIFLuWi »

Praetori skrev:
DIFLuWi skrev: Nånstans måste ju svensk hockey bestämma vilken nivå vi ska ligga på. Ska vi vara världens tredje bästa liga blir det ju ganska parodiskt om tex lag som Tingsryd eller Oskarshamn spelar i högsta ligan.
2-3000 på läktaren i en lada, korv och kaffe osv.
Där är ju kravet på arenakapacitet ett måste. Kanske inte riktigt så hårt som det är idag, men nån lägstanivå måste ju krävas när man ska spela i högsta ligan i svensk hockey.
Ska vi börja resonera på det sättet (och det kanske vi ska) så är ju stadslagen de som skall premieras. Typ Vita Hästen, Almtuna, Västerås, SSK, Björklöven och kanske till och med lag som Halmstad Hammers och Borås mfl. För att inte tala om Stockholm som borde ha 3-4 lag i högsta serien.
Men där det haltar är om det inte finns sportsliga eller långsiktiga ekonomiska grunder.
Det är inte en enkel fråga men jag tror att det på längre sikt inte är hållbart med ladugårdsklubbar i högsta serien.
Jag tror dock att det hela måste lösas längre ner i systemet.

Slå ihop organisationerna från Div1-SHL men ha separata serier. Elitlicens bör krävas för att få spela i AS och Elitserien och där skall kraven vara rimliga men lite framåtlutande vad gäller ekonomi och arena. Lag som just nu spelar i AS eller SHL men som inte uppfyller kraven på publikkapacitet/publiksnitt kan få vara kvar men att man sätter ett datum (säg om 10 år) då kraven skall vara införda överallt. Det är Sverige vi talar om så det behövs ju inte 10k överallt.
Mja, det vet jag inte. Fbk, HV, Leksand tex drar ju folk utan att vara "stadslag" i den meningen.
När vi dessutom ser motsaten, sveriges största resp fjärde största stad lyckas ju knappast att fylla sina arenor (aik o almtuna. Nu vet jag iof inte almtunas kapacitet, de har säkert bra procentsnitt, men rent siffermässigt är det väl inget att skryta med...)
Jag håller ju helt med om att ladugårdsklubbar kanske inte riktigt har i SHL att göra.

Det är ju en delikat fråga, kan ju känna att jag gärna skulle vilja att det bara är det sportsliga som ska spela roll, men problemet ligger ju i att det på sikt kan dra ner hela svensk hockey i skiten, samt sätta mindre klubbar i konkurs.

Du har ju en sjukt bra poäng i att kanske börja ställe något högre krav, något längre ner i seriesystemet. Steget upp blir ju en lägre tröskel, och klubbarna får in en vana att skötas mer professionellt. Med risk för att vissa klubbar kan falla på det...

Som sagt, en väldigt delikat fråga som alltid kommer vara en vattendelare i svensk hockey.
DIFLuWi
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av DIFLuWi »

Donkels-2.0 skrev:Jag är motståndare till att i dagsläget slå ihop ettan med SHL i en organisation ( Allsvenskan är dock OK) därför att det finns för många skräplag likt Bajen som vi inte har några beröringspunkter med överhuvudtaget. För att överväga samarbete med ettan så måste denna serie slimmas dvs skräplag som Bajen etc. måste bort från serien därefter kan samarbete övervägas. Det säger sig självt att elitföreningar inte kan interagera med korpföreningar
Helt rätt!
En elitförening med avsikt att avancera högre än div 2 måste skötas som en elitförening.
Svensk hockey måste kunna skilja på lek och allvar! (menar jag givetvis lekfullt med fullaste allvar)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vinnaren i Allsvenska finalen går upp. De lag som slutar 13-14 i SHL spelar ett negativt kval där förloraren åker ur.
En av platserna till allsvenska finalen kan vara via ett playoff, så att lag 3-6 också har något att spela för.

Möjligen att vi ska utöka till 16 lag i SHL, så att det då blir lag 15-16 som kvalar negativt.
Den dag vi stänger dörrarna för det sportsliga så dör den svenska modellen. Jag tycker vi ska vårda den ömt.

Öppna upp spjällen för upp- och nedflyttning lite till. Är man sämst i SHL kan man behöva en sportslig nystart. Vet man sedan att det räcker att vara bäst i AS för att gå upp igen så ökar motivationen. Nu är det långtifrån säkert att det räcker att vara bäst i andraligan, en klart dålig morot.
4 segrar kvar
Manijock
Inlägg: 7794
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Manijock »

Enkelt. Ta tillbaka kvalserien. Mordet började redan där. Kvalserien är det bästa vi hade i svensk ishockey. Så fort DIF spelat klart så var det den serien man följde. Inte SM-slutspelet.

Klart det är ångest att vara där, men det får man fan ta. Den bästa underhållningen som finns är när man kokar ihop ångest, förhoppning, mörker och glädjerus.

Älskar kvalserien. Länge leve kvalserien!
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Manijock skrev:Enkelt. Ta tillbaka kvalserien. Mordet började redan där. Kvalserien är det bästa vi hade i svensk ishockey. Så fort DIF spelat klart så var det den serien man följde. Inte SM-slutspelet.

Klart det är ångest att vara där, men det får man fan ta. Den bästa underhållningen som finns är när man kokar ihop ångest, förhoppning, mörker och glädjerus.

Älskar kvalserien. Länge leve kvalserien!
Kvalserien var otroligt underhållande, men inte alltid sportsligt rättvis. Tex när vi gick upp var det mycket pga att vi kunde köra över ett avsågat Västerås i sista matchen och höja vår målskillnad. Där hade även gnaget kunnat vara osportsliga och lägga sig mot Rögle för att förstöra för oss.

Då är ju en bäst-av-7-serie mellan två lag betydligt mer rättvis. Tycker även Leksand vs Modo-serien och Timrå vs Khk-serien var väldigt spännande och underhållande.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Mattias_87 »

Kvalserien ska absolut inte tillbaka. Som ovan skrev så kan det ofta vara sportsligt orättvis.

Däremot så håller jag med om att ett lag borde gå upp direkt. Jag gillar inte HA finalen utan tycker att lag 1 i HA ska belönas och lag 14 i SHL ska straffas.

Att utöka antalet lag i SHL är intressant. Men det skulle bli för mycket matcher med fler lag enligt mig. Då måste vi nog införa två grupper i SHL och kanske även se över TV-Avtalet. Att vi har så stora namn som Aik, Modo och Leksand i SHL är riktigt jävla illa. Föreningar som producerar egna spelare måste premieras mer än vad dom gör idag. Kanske en bonus från TV-avtalet beroende på hur bra vidare man tar fram till landslaget eller NHL?
Avskaffa tre mot tre.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Mattias_87 skrev:Då måste vi nog införa två grupper i SHL och kanske även se över TV-Avtalet. Att vi har så stora namn som Aik, Modo och Leksand i SHL är riktigt jävla illa. Föreningar som producerar egna spelare måste premieras mer än vad dom gör idag. Kanske en bonus från TV-avtalet beroende på hur bra vidare man tar fram till landslaget eller NHL?
Två saker som jag absolut tycker bör diskuteras är:
-Tv-avtal där klubbar som drar mycket publik och säljer cmore-abonnemang premieras ordentligt.
-Krav på att ett visst antal spelare ska komma från egna juniorleden.

Bör även diskuteras någon sorts lönebegränsning för spelare under en viss ålder, för att undvika att lag som Växjö börjar "köpa" juniorer från andra lag för att uppfylla krav nr 2.
Mattias_87 skrev:Att utöka antalet lag i SHL är intressant. Men det skulle bli för mycket matcher med fler lag enligt mig.
Jag är inte helt övertygad. När vi utökade från 12 till 14 fick vi en större splittring i serien. Har visserligen ingen statistik på detta, men känslan är att serien idag har fler lag som med nöd och näppe får ihop en duglig trupp och sedan kämpar med tråkhockey år efter år bara för att överleva.

Sen ser jag hellre ett extra möte per säsong mot tex Frölunda, Färjestad, Hv71 och Luleå än att få in 4-5 matcher mot Karlskrona och Almtuna.
Avgå Jocke.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Skidlöparn »

DIFLuWi skrev:
Skidlöparn skrev:Tycker det är helt rätt att öppna upp systemet mer än idag. Som det ser ut nu kan en i grunden stor organisation med gedigen supporterbas ha en dålig ledning ett par år och sen åka ut utan tillräckligt god chans att komma tillbaka när organisationen funkar igen. Det är därför vi har lag som Växjö och Örebro som egentligen inte har någon förankring men med hjälp av ett turår och ekonomisk doping kommit upp i SHL och sedan hankat sig kvar trots att övriga hockeysverige istället skulle vilja se Leksand, MODO, råtta, Björklöven och Södertälje komma ut med sin fulla potential. Nu ligger de kvar där nere i träsket eftersom det alltid är något kommundopat lag som chansar nåt år eftersom det är enda chansen att gå upp.

Förvirrande text kanske, men ni fattar.
Visst är det så.
Men du säger ju emot dig själv en smula här, du vill alltså att det skall vara svårt för lag att gå upp från Allsvenskan till SHL, samtidigt som du vill att vissa lag ska ta sig upp...?
Nu förstår jag absolut vad du menar, men blir lite paradoxalt hehe.

Håller väl med vad de flesta skriver, blir ju lite pajasartat när småklubbar ska gå upp, köra sin ekonomi i botten pga krav osv, gråta ut i Aftonbladet, för att sen åka ut.
Nånstans måste ju svensk hockey bestämma vilken nivå vi ska ligga på. Ska vi vara världens tredje bästa liga blir det ju ganska parodiskt om tex lag som Tingsryd eller Oskarshamn spelar i högsta ligan.
2-3000 på läktaren i en lada, korv och kaffe osv.
Där är ju kravet på arenakapacitet ett måste. Kanske inte riktigt så hårt som det är idag, men nån lägstanivå måste ju krävas när man ska spela i högsta ligan i svensk hockey.
Håller med om att det låter paradoxalt, och min text var ganska snabbt ihoprafsad. Men det jag vill få fram är att lag med i grunden gedigen stomme över tid kommer vara gynnas mer av en öppnare upp-/nedflyttning. Det eller en totalt stängd liga där lagen med bäst kapacitet hamnar, men det känns avlägset och går dessutom i stå med svensk idrottsfilosofi. Detta halvstängda system ger bara en upp-/nedflyttningshets som trasar sönder föreningar.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev:
Mattias_87 skrev:Att utöka antalet lag i SHL är intressant. Men det skulle bli för mycket matcher med fler lag enligt mig.
Jag är inte helt övertygad. När vi utökade från 12 till 14 fick vi en större splittring i serien. Har visserligen ingen statistik på detta, men känslan är att serien idag har fler lag som med nöd och näppe får ihop en duglig trupp och sedan kämpar med tråkhockey år efter år bara för att överleva.

Sen ser jag hellre ett extra möte per säsong mot tex Frölunda, Färjestad, Hv71 och Luleå än att få in 4-5 matcher mot Karlskrona och Almtuna.
Fler lag tycker jag är givet på sikt. Men inte fler matcher utan kanske snarare något färre.
Det stora bekymret är att det inte är lönsamt att ha stora hockeyarenor som står tomma större delen av tiden. Multisportarenor är säkerligen något mer gångbara men Ishockey är en rätt knepig arenamässig lösning i och med isen och vi är mycket långt ifrån en verklighet där huvuddelen av lagen kan bära sina egna anläggningar och då måste det vara andra lösningar (som kommunal regi eller privata bolag som tex Globen).

Det är lite här som jag ser problemen med arenakrav. Även ett bra Allsvenskt lag från en hygglig tätort kommer inte ha råd att bygga en arena som tar 5k åskådare och då börjar vi ramla in i kommundopningsterritorium igen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar