SHL 2018/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

En intressant förändring som jag missat är att DN-straff med påföljande böter (dock ej filmning som är fast belopp) i år skall vara procent av lönen. Även om den exakta procentsatsen inte är offentlig så kommer det förmodligen gå att klura ut vad individuella spelare tjänar (förutsatt att de blir dömda av DN).

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... -ersatter/
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av gaspo »

Praetori skrev:En intressant förändring som jag missat är att DN-straff med påföljande böter (dock ej filmning som är fast belopp) i år skall vara procent av lönen. Även om den exakta procentsatsen inte är offentlig så kommer det förmodligen gå att klura ut vad individuella spelare tjänar (förutsatt att de blir dömda av DN).

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... -ersatter/
Tyvärr vet du ju inte hur mycket varje spelare avsätter i kapitalförsäkringar och pensionslösningar. Så det blir lite knixigt att räkna ut lön. Eftersom böter räknas på rena cash.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av förevigtdjurgården »

Någon annan som upplever stora problem med SHL Plays egen tjänst? En ruggig majoritet, då snackar jag typ 80-85% av klippen, startar inte överhuvudtaget. Sitter på trådat nätverk och har 260 ner, så lär inte vara något problem som härstammar därifrån..
Vila i Frid, DIF Hockey.
Erik af Sibirien
Inlägg: 280
Blev medlem: 2007-08-21

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Erik af Sibirien »

förevigtdjurgården skrev:Någon annan som upplever stora problem med SHL Plays egen tjänst? En ruggig majoritet, då snackar jag typ 80-85% av klippen, startar inte överhuvudtaget. Sitter på trådat nätverk och har 260 ner, så lär inte vara något problem som härstammar därifrån..
Jag har samma problem. Samma när jag skall kolla matchklippet länkat från denna sida. Underligt nog gick det att se senaste matchklippet då det länkades från hockey.expressen.se
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

Erik af Sibirien skrev:
förevigtdjurgården skrev:Någon annan som upplever stora problem med SHL Plays egen tjänst? En ruggig majoritet, då snackar jag typ 80-85% av klippen, startar inte överhuvudtaget. Sitter på trådat nätverk och har 260 ner, så lär inte vara något problem som härstammar därifrån..
Jag har samma problem. Samma när jag skall kolla matchklippet länkat från denna sida. Underligt nog gick det att se senaste matchklippet då det länkades från hockey.expressen.se
Funkar finfint för mig (Chrome). Testa rensa era cookies i webbläsaren.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Mattias_87 »

Läste precis Daniel Nannskogs krönika om att det är bra för svensk fotboll att storstadslagen dominerar i Allsvenskan. Tror ni att det vore bra för SHL och svensk hockey om det hade varit likadant?

Anledningen till storstadsdominansen sägs vara dessa:
- Samma anbud från ett storstadslag och ett ort-lag gör att man väljer staden p.g.a utbildning för familjemedlemmar och övriga aktiviteter
- Roligare att spela inför stor publik
- Högre medial bevakning

I hockeyn känns det nästan tvärtom även fast det har börjat vända för oss sista året.
Avskaffa tre mot tre.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av mb81 »

Frölunda släpper fram Lucas Raymond ikväll. Kan vara kul att se då han och Holtz är väl ungefär lika långt fram i utvecklingen. Givetvis inget facit hur Holtz skulle klara sig men en måttstock för oss alla som tjatar om att släppa fram honom.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Puckey »

Man undrar lite vad fan som händer i Ängelholm. Nu är man alltså på väg att skeppa Lucas Elvenes efter konflikt med Cam. En egenfostrad stortalang ger man inte upp så lättvindigt.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2018/19

Inlägg av gaspo »

Jisses vi kom åker på så mycket pisk mot Skellefteå. Jävla mörker vårat spel dom senaste matcherna.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

gaspo skrev:Jisses vi kom åker på så mycket pisk mot Skellefteå. Jävla mörker vårat spel dom senaste matcherna.
Ja SAIK verkar vara på väg ur sin svacka medan vi har flera spelare som inte har självförtroendet på topp. Plus Ante och Dick borta.

Antingen studsar vi tillbaka efter CHL-uttåget med revanchlusta och vi höjer oss som lag (som förra året med mycket kämpande uppoffrande spel) alternativt att det släpper på individuell nivå. Eller så blir vi överkörda som i Semin och hamnar i höstsvacka ala mörka november.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Mattias_87 »

SHLs och Hockeyallsvenskans 28 supportergrupper har idag ställt fem krav som AB publicerar idag.

- Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan
Håller med fullständigt. Vinnaren ska upp direkt en serie och sista laget ska flyttas ner en division.

- Låt endast sportsliga kriterier avgöra vilka som får chansen att gå upp i seriesystemet
Nja. Någon form av ekonomiska krav tror jag på. Men definitivt inte så hårda som SHL kommer att ha inom några år. Då blir det en stängd liga, tro mig.

- Riv upp alla krav på arenakapacitet för att få spela i respektive serie
Jag håller helt med. Krav ska vara på säkerhet och rimlig standard istället.

- Utred en ihopslagning av SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan till en enda organisation som kan arbeta för hela svensk elitishockey istället för bara sina egna klubbar
Nja. Men vissa saker kan man ju ha större samarbeten om helt klart.

- Ge landets hockeysupportrar mer konkret insyn och inflytande i svensk ishockey
Håller helt med. Men inflytande över vadå? Som dom punkter ovan?
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:SHLs och Hockeyallsvenskans 28 supportergrupper har idag ställt fem krav som AB publicerar idag.

- Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan
Håller med fullständigt. Vinnaren ska upp direkt en serie och sista laget ska flyttas ner en division.

- Låt endast sportsliga kriterier avgöra vilka som får chansen att gå upp i seriesystemet
Nja. Någon form av ekonomiska krav tror jag på. Men definitivt inte så hårda som SHL kommer att ha inom några år. Då blir det en stängd liga, tro mig.

- Riv upp alla krav på arenakapacitet för att få spela i respektive serie
Jag håller helt med. Krav ska vara på säkerhet och rimlig standard istället.

- Utred en ihopslagning av SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan till en enda organisation som kan arbeta för hela svensk elitishockey istället för bara sina egna klubbar
Nja. Men vissa saker kan man ju ha större samarbeten om helt klart.

- Ge landets hockeysupportrar mer konkret insyn och inflytande i svensk ishockey
Håller helt med. Men inflytande över vadå? Som dom punkter ovan?
Jag är helt för en ihopslagning av organisationerna. Det betyder ju dock inte att man INTE kan ha separata ligor. Svensk hockey mår bra av likriktning mellan ligorna och det ger klara fördelar för både förhandlingar av sponsoravtal och TV-pengar samt att distributionen kan göras mer rättvis.

Upp och ner måste fortfarande till någon form av kval men inte en längre kvalserie som kan bli betydelselös för de lag som hamnar på efterkälken eller blir "klara". Det kan inte vara svängdörrar så länge de ekonomiska verkligheterna är så stora mellan ligorna. Risken är att det blir ännu mer Leksand/Rögle/Mora-klubbar som åker upp och ner vart och vartannat år.
Jag skulle tycka det var intressant om ettan och tvåan i Allsvenskan får möta sista två SHL-lagen i en fyrlags direkt-turnering med dubbel hemmaplansfördel för 1 i AS och lag 13 ur SHL sa,t 1poäng i startpott.

Inflytande för supporters finns ju redan i de respektive föreningarna. Känns som det skulle bli extremt urvattnat och risk för högludda minoriteter med driv kontra föreningsverksamheternas eldsjälar.
Möjligen skulle man kunna ha medhörning/supporter-representanter för varje förening som krav från ligan. Dvs något som varje förening måste skicka på något säsongsmöte eller två.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Oerhört besviken och förvånad att någon från DIFs supporterled gått med på dessa absurda krav.

-Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan.
Vansinnigt förslag. Det är redan på tok för enkelt att gå upp till SHL och för lätt att åka ur. Är folk helt blinda för vad som händer i svensk hockey? Vi står med klubbar som Karlskrona, Växjö, Örebro, Mora etc i högsta serien. Klubbar som inte har någon historia och varken fostrar spelare eller drar publik till matcherna. Hockeyn kommer dö om det fortsätter såhär.

Tror någon på allvar att hockeyn skulle må bättre av en liga som bestod av Mora, Växjö, Örebro, Karlskrona, Vita Hästen, Mariestad, Linköping, Pantern, Oskarshamn, Västervik, Timrå och Asplöven och snittade 2-3000 åskådare per match? Samtidigt som Modo, Frölunda, Brynäs, Färjestad, DIF med flera sakta förfaller i div1 och Allsvenskan?

- Låt endast sportsliga kriterier avgöra vilka som får chansen att gå upp i seriesystemet
Det bör absolut finnas krav på att driva en elitförening. Att din kommun köpt ihop ett superlag betyder inte att du kvalificerar dig för att vara en maktfaktor i svensk hockey om du inte fostrat en enda spelare och bara drar 2000 åskådare till din ishall.

- Riv upp alla krav på arenakapacitet för att få spela i respektive serie
Varför? En viss standard måste finnas om man ska ha en seriös och hållbar högstaliga. Drar man inte en SHL-mässig publik så bör man heller inte ha ekonomin att kunna spela i högsta serien, då är det något som inte stämmer. Högre krav på klubbarna, tack.

- Utred en ihopslagning av SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan till en enda organisation som kan arbeta för hela svensk elitishockey istället för bara sina egna klubbar
Någon form av sammarbete skadar kanske inte, men ett bottenlag i hockeyettan som drar ett par hundra åskådare till en förfallen ishall har väldigt lite gemensamt med en elitförening som slåss om SM-guld och utvecklar NHL-spelare och landslagsstjärnor. Känns som att hela syftet med detta är att småklubbarna ska få förstöra högstaligan ännu mer och få större chans att nå SHL.

- Ge landets hockeysupportrar mer konkret insyn och inflytande i svensk ishockey
Hur? och för vad? Ovanstående krav visar ju klart och tydligt att fansen bara ser till sin egen klubbs bästa och varken förstår eller bryr sig om svensk hockey som helhet.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Mattias_87 »

B.I.B.A skrev:Oerhört besviken och förvånad att någon från DIFs supporterled gått med på dessa absurda krav.

-Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan.
Vansinnigt förslag. Det är redan på tok för enkelt att gå upp till SHL och för lätt att åka ur. Är folk helt blinda för vad som händer i svensk hockey? Vi står med klubbar som Karlskrona, Växjö, Örebro, Mora etc i högsta serien. Klubbar som inte har någon historia och varken fostrar spelare eller drar publik till matcherna. Hockeyn kommer dö om det fortsätter såhär.

Tror någon på allvar att hockeyn skulle må bättre av en liga som bestod av Mora, Växjö, Örebro, Karlskrona, Vita Hästen, Mariestad, Linköping, Pantern, Oskarshamn, Västervik, Timrå och Asplöven och snittade 2-3000 åskådare per match? Samtidigt som Modo, Frölunda, Brynäs, Färjestad, DIF med flera sakta förfaller i div1 och Allsvenskan?.
Problemet med dagens tröghet i systemet är att lag som Karlskrona, Växjö och Örebro aldrig kommer att åka ur. Vi blir aldrig av med skiten. Nu kan vi inte hitta på anledningar att kasta ut dom heller.
Avskaffa tre mot tre.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL 2018/19

Inlägg av B.I.B.A »

Mattias_87 skrev: Problemet med dagens tröghet i systemet är att lag som Karlskrona, Växjö och Örebro aldrig kommer att åka ur. Vi blir aldrig av med skiten. Nu kan vi inte hitta på anledningar att kasta ut dom heller.
Det håller jag helt med om, men systemet är ju inte trögare idag än för 10 år sen. Det brukar bli ett lag per år som åker ur och ett som går upp. Om vi öppnar serien ännu mer i hopp om att få upp tex Leksand och Modo i utbyte mot Växjö och Örebro så är risken att vi istället förlorar Hv71 och Brynäs och får dras med Oskarshamn och Karlskoga istället. Det vore ännu värre.
Avgå Jocke.
Skriv svar