Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Frasse »

Hans Abrahamsson på Sportbladet tippar säsongen 2018/19

Sorry att det blir en massa text, men spoilerfunktioen verkar inte funka..

Hur bra blir Djurgården?

Ja, mycket handlar om knopp och kropp håller för Andreas Engqvist och Jacob Josefsson

Då kan det räcka ända fram till SM-guld.


KOMMENTAR:
Tvåa i SHL-tabellen, sedan semifinal med hugg på SM-final. Lägg därtill att varken Andreas Engqvist och René Bourque fanns med i det lag som först slog ut Linköping och sedan pressade Skellefteå i semifinalen.

Förra säsongen var en succé för Djurgården, åtminstone sett till förväntningarna.

Robert Ohlssons ledarstil fick fotfäste under år två och en handfull unga spelare hade en snudd på hysterisk utveckling.

Ett enklare och rakare spelsystem gjorde också att Djurgården kunde utnyttja sin fart. Åtminstone stundtals var det utan tvekan på Hovet som den intressantaste, mest underhållande hockeyn spelades.

Då gick Djurgården in i säsongen med stor kontinuitet, i stort sett samma trupp som avslutade den förra. Nu är det återigen ganska stor rotation i truppen.

Jag tippar ändå Djurgården högt och tror att stockholmarna är ett topplag även den här säsongen.

Men vill man leta frågetecken behöver man inte gå speciellt långt.

Håller Andreas Engqvist kropp – och framför allt knopp? Stjärnförvärvet Jacob Josefson har också han en ganska omfattande skadehistorik.

Hur påverkas truppen av Dick Axelssons inträde?

Upprepar Adam Reideborn sitt spel nu när han redan från start är uttalade etta?

Och det är inga dåliga namn som av olika anledningar har försvunnit. Jag räknar till åtminstone sju namn som hade nyckelroller förra säsongen.

Ändå tippar jag att Djurgården är med i toppen även den här säsongen.

Känslan är att klubben har hittat sitt sätt att jobba och vet vart man är på väg.


Adam Reideborn.
FOTO: BILDBYRÅN
Adam Reideborn.
MÅLVAKTER
+++
Adam Reideborn klev in i förra säsongen som en ifrågasatt andremålvakt bakom nyförvärvet Joacim Eriksson. Han klev ur samma säsong som grundseriens bästa målvakt och går nu in i den här säsongen som odiskutabel etta.

Med en (på den här nivån) helt oprövad andremålvakt bakom sig.

Helt nya förutsättningar jämfört med för ett år sedan, med andra ord.

Frågan är hur det kommer att påverka den i sin tur relativt oprövade 26-åringen?

Positionen som den på förhand givna ettan har Reideborn i alla fall aldrig tidigare haft på SHL-nivå. Han fick känna på det under slutspelet då Joacim Eriksson visserligen satt med på bänken men var för skadad för att kunna spela. Och Reideborn kom inte upp som Djurgården hade behövt i semifinalen mot Skellefteå, men det var också säsongens enda plump.

Bakom Reideborn finns den i de här sammanhangen helt oprövade Robin Jensen, 22, som efter först ett år i Kallinge (division 1) och senast i Pantern nu har återvänt till klubben som han fostrades i. Jensen gjorde det bra i Pantern, men det här är trots allt ett rejält kliv uppåt.

Spelar Reideborn som förra säsongen skingras snabbt orosmolnen, men jag sätter ändå ett litet frågetecken för hur Djurgården har byggt sin målvaktssida.

Olle Alsing, ny från Leksand.
FOTO: PELLE BÖRJESSON / IDROTTSFOTO
Olle Alsing, ny från Leksand.
BACKAR

En sak har jag lärt mig sedan Djurgården kom tillbaka till SHL: hur risigt det än ser ut på pappret – döm inte ut lagets backsida.

En stor del måste tillskrivas backtränaren Stefan Nyman som år efter år gör, om inte guld – så åtminstone riktigt bra SHL-klass – av en backuppsättning som på förhand påminner om gråsten.

Årets upplaga är egentligen inget större undantag, men med tanke på Djurpårdens relativt enkla spel ut ur egen zon blir det säkert bra även den här säsongen.

Marcus Högström lämnar givetvis ett enormt tomrum efter sig och Djurgården har inte ens försökt att ersätta honom rakt av.

Klubben hade samtal med OS-backen Jonas Ahnelöv men det slutade med att hemvändaren Robin Norell skrev på efter två AHL-säsonger.

Det är en betydligt billigare lösning, men också en klar nedgradering i kvalitet.

I Norell får Djurgården ytterligare en gedigen back med en begränsad offensiv förmåga. Men Norells status och form är högst osäker efter två säsonger i Chicagos Blackhawks kylskåp.

Värvningarna av Olle Alsing och Bobo Peterson är inga namn som direkt skapar skrämselhicka bland motståndarnas forwards.

Tom Nilsson finns sedan tidigare i laget och här finns det betydligt mer att plocka ut. Hans skadebild på senare år är dock ett stort frågetecken.

Dick Axelsson.
FOTO: BILDBYRÅN
Dick Axelsson.
FORWARDS

Engqvist, Bourque och Lundh bildade en av ligans bästa förstakedjor så länge de två förstnämnda kunde spela. Nu är Bourque och Lundh borta, men Djurgården har verkligen sett till att ersätta dem.

Att plocka hem Jacob Josefson från NHL och Dick Axelsson från Färjestad är inte kattskit med tanke på hur marknaden ser ut.

Jag vill hävda att Djurgården har två av ligans tre bästa centrar, bara Färjestads Johan Ryno som eventuellt slår sig in där.

Nyförvärvet Jakob Lilja?

Ja, jag har väntat på att han ska skjuta 20 mål i SHL, men det kanske aldrig blir så.

Eller lyckas Djurgården lösa upp den knuten?

Succékedjan med Marcus och Jonathan Davidsson samt Jonsson Fjällby är upplöst, men kan återförenas. De två sistnämnda har åkt till Nordamerika för att försöka ta en plats i sina respektive NHL-lag. Daniel Widing, 36, hämtades, lite oväntat, in som en korttidslösning.

Om Dick Axelsson kan man skriva en bok. Jag nöjer mig med att konstatera att övergången var minst sagt kontroversiell, inte minst bland djurgårdsfansen.

En profil som, när han får spela på sina villkor, har få övermän i den här ligan. Problemet är att Axelssons villkor inte alltid är synonymt med vad som är effektivast för laget.

Är det smart eller idiotiskt av sportchef Eriksson att plocka in Axelsson i ett redan väl fungerande kollektiv?

Många tycker givetvis det sistnämnda.

Jag är inte fullt lika fördömande.

Axelsson kommer att synas rejält av djurgårdsfansen och efter sin flört med AIK han har inte direkt valt den enkla vägen. Det sistnämnda tror jag talar för att det blir ett helt okej äktenskap. Axelsson behöver en blåslampa i ryggen och både ledning och fans kommer att ha en tydlig kravbild vad som förväntas.

Men om Djurgården ska vara med och slåss om guldet krävs nog en Andreas Engqvist på isen. Hel och frisk är han kanske hela ligans bästa spelare, men hjärnskakningarna på senare år är ett stort frågetecken.

VÄRVNINGSBETYG SÅ HÄR LÅNGT
+++

Målvakts- och backsidan känns något svagare. Trots flera tunga forwardstapp rankar jag forwardsidan som något starkare.

DET BEHÖVS
En rejäl tvåvägsback med en offensiv uppsida.

Till sist...
Genombrottet: Kan det vara dags för 16-årige Alexander Holtz redan den här säsongen…?

Flopprisken: Fågel eller fisk med Dick Axelsson.

Poängkungen: En frisk Andreas Engqvist.

Slutplacering i SHL: Trea.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9444
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Jim Morrison »

Abris verka köra hårt på sin Dick-flopp-agenda. Säga vad man vill om hans vara eller icke-vara i DIF men har han någonsin inte levererat poängmässigt? Trams att sätta en flopprisk på honom med pga någon "spelstil" eller "personlighet".
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Skidlöparn »

Jim Morrison skrev:Abris verka köra hårt på sin Dick-flopp-agenda. Säga vad man vill om hans vara eller icke-vara i DIF men har han någonsin inte levererat poängmässigt? Trams att sätta en flopprisk på honom med pga någon "spelstil" eller "personlighet".
Och han kör verkligen på helgardering. Det kan floppa men det kan också bli bra. Som alltid bara för att efter säsongens slut kunna referera tillbaka att, ”ni ser, jag sa ju att han skulle floppa”.
Användarvisningsbild
Glory1
Inlägg: 2243
Blev medlem: 2011-03-10

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Glory1 »

Vi blir inte bättre än 5-7 i år. Bra centersida men forwards- och backsidan ser rätt medioker ut. Norell är för mig en obegriplig värvning om han inte utvecklats enormt sedan hans senaste sejour hos oss
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Donkels-2.0 »

Vinner vi inte guld i år så jävlar!!!
Ceterum censeo Solna esse delendam
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Djurgårn »

Jag är inte alls lika säker som många journalister på att vi verkligen är ett topplag. Det känns som att det finns lite för många frågetecken inför i år som gör att jag inte tror att vi hamnar bättre än 5-6 i tabellen.

Centersidan är grymt stark och kanske klart bäst i serien. Stora frågan är om Engqvist håller.

På forwardssidan har vi bra bredd men tyvärr saknar vi spets här bortsett från Dicken då som är i sina bästa stunder larvigt bra. Får vi tillbaka Jonte och AJF så ser det dock bättre ut.

Backsidan är jag mer bekymrad över. Det ser onekligen klent ut. Tappet av Högström kommer såklart kännas rejält och värvningarna av Bobbo och Norell ställer jag mig väldigt frågande till. Bredden är bra men spetsen? Nja, här krävs det att någon eller några kliver fram ordentligt.

Även målvaktssidan är jag lite skeptisk till. Håller Reideborn samma höga nivå även i år? Det måste han om vi överhuvudtaget ska ta oss långt. Jensen är inte på något sätt redo att utmana upplever jag.
EspenK
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av EspenK »

10 dagar kvar till premiär.

Tokladdad redan.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jag skrev några ifrågasättanden om Adam inför slutspelet ifjol. Känner likadant i år. Duger nog till grundserien.
4 segrar kvar
Detblir3poäng
Inlägg: 2189
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Detblir3poäng »

Ahnelöv klar för rögle, ifall det var någon kvar som hoppades på honom.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Skidlöparn »

Detblir3poäng skrev:Ahnelöv klar för rögle, ifall det var någon kvar som hoppades på honom.
Jäklar vilket spännande fönster Rögle gör... De kommer absolut har möjlighet till topp 6, eller åtminstone hemmaplansfördel i en åttondel.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 845
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Örebroarn »

https://hockeynews.se/articles/3895/

Lite slöserier med att ha en spelare av Bergfors kaliber i fjärdekedjan.
Detblir3poäng
Inlägg: 2189
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Detblir3poäng »

Örebroarn skrev:https://hockeynews.se/articles/3895/

Lite slöserier med att ha en spelare av Bergfors kaliber i fjärdekedjan.
Verkligen, tycker att när han och hank spelar i samma lina så funkar det inte alls bra, hoppas att strandberg kan servera bättre till bergfors, som jag förövrigt tycker blir lite konstigt placerad hos oss.... tycker han ser bättre ut än både lilja och possler, även om possler sett väldigt pigg ut också!
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av gaspo »

Fullständigt galet att peta ner bergfors till 4,e kedjan. Possler har långt ifrån dom skills bergfors besitter. Visst har Possler sett pigg ut. Men han har tyvärr långt kvar till o bli en spetsspelare. Bergfors har ett sinnessjukt mycket bättre skott,läser spelet bra mycket bättre,besitter finess. Nä va Dan hände där Robban?
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Manijock »

Stackars fan kommer aldrig ifrån Hank. Slöseri på resurs. Hoppas han kommer på andra tankar!
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Frankie »

Manijock skrev:Stackars fan kommer aldrig ifrån Hank. Slöseri på resurs. Hoppas han kommer på andra tankar!
Borde väl kunna matchas med Davidsson som center? Fjällby och Davidsson äldre kommer väl inte tillbaka?
Skriv svar