Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Vi tappar Vejdemo och eventuellt Jonte och sen är Ågren kanske borta i början av säsongen. Det kommer behövas ta in minst en ytterforward till nu och lyft upp Grewe och Holtz redan nu under försäsongen!
Martinsteel
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Martinsteel »

Kan konstatera följande:


1. Vår trupp känns helt åt helvete just nu.

2. Vi kan räkna med att Brynäs kommer lägga upp ett väldigt bra förslag åt Dick nu...

3. Ta in Dick oavsett vad alla tycker å det jäkligt fort.

4. Luktar dunder fiasko med nuvarande trupp.

5. Chansa inte med någon transatlant...TA DICK :)
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Martinsteel skrev:Kan konstatera följande:


1. Vår trupp känns helt åt helvete just nu.

2. Vi kan räkna med att Brynäs kommer lägga upp ett väldigt bra förslag åt Dick nu...

3. Ta in Dick oavsett vad alla tycker å det jäkligt fort.

4. Luktar dunder fiasko med nuvarande trupp.

5. Chansa inte med någon transatlant...TA DICK :)
1. Den är i mina ögon bara en vass forward från att se riktigt bra ut, med tanke på vårat utgångsläge. Att vi skrällde till med en andraplats i serien ifjol betyder inte att det är en rimlig kravbild framöver, topp-6 känns som ett rimligare mål. Det är förstås många om och men med Ante/Davidssons.

2 + 3. Dick sa väl för bara någon vecka sen att han inte är intresserad av att pendla till Gävle/Örebro, så varför skulle Palushajs kontrakt påverka vårat truppbygge?

4. Kanske om alla om och men går åt fel håll, men så är det väl lite för de flesta lagen?

5. Jag skulle gärna se typ Bryan Lerg gå in i truppen.
Martinsteel
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Martinsteel »

Håller inte med alls. Vi har tagit in 3 nya (Brodin räknas in här) etablerade spelare men tappat 8-9.

Självklart är det svårt att upprepa förra årets succe men topp 6 är vi inte heller i närheten av med nuvarande trupp.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Martinsteel skrev:Håller inte med alls. Vi har tagit in 3 nya (Brodin räknas in här) etablerade spelare men tappat 8-9.

Självklart är det svårt att upprepa förra årets succe men topp 6 är vi inte heller i närheten av med nuvarande trupp.
Under förutsättning att Ante håller och Dabidssons blir kvar:

X - Ante - Brodin
Högström - Petterson

Lila - Josefson - Bergfors
Hultström - Nilsson

Davidsson - Davidsson - Possler
Bernhardt - Urbom

Tre riktigt bra linor, sen ser fjärdelinan rätt dassig ut efter Ågrens körtelfeber - men att ha en fjärdelina likt fjolårets är en ren utopi. Blir det så att Davidssons sticker och Ante får ytterligare bakslag måste vi förstås värva, men i nuläget ser det lovande ut för att vara ett lag med en medelmåttig budget.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Salas »

Puckey skrev:
Martinsteel skrev:Håller inte med alls. Vi har tagit in 3 nya (Brodin räknas in här) etablerade spelare men tappat 8-9.

Självklart är det svårt att upprepa förra årets succe men topp 6 är vi inte heller i närheten av med nuvarande trupp.
Under förutsättning att Ante håller och Dabidssons blir kvar:

X - Ante - Brodin
Högström - Petterson

Lila - Josefson - Bergfors
Hultström - Nilsson

Davidsson - Davidsson - Possler
Bernhardt - Urbom

Tre riktigt bra linor, sen ser fjärdelinan rätt dassig ut efter Ågrens körtelfeber - men att ha en fjärdelina likt fjolårets är en ren utopi. Blir det så att Davidssons sticker och Ante får ytterligare bakslag måste vi förstås värva, men i nuläget ser det lovande ut för att vara ett lag med en medelmåttig budget.
Du glömmer dock en viktig detalj. Vår trupp är spikad om inte Ante lägger av. En spetsforward kan vi nog glömma, Jocke har planerat för en kamp att undvika kval nedåt, det får vi leva med.

Djurgården måste redovisa hur de nya TV-pengarna fördelas på nästa årsmöte. För vår trupp är inte ett öre dyrare än förra säsongen. De extra miljonerna hade kunnat finansiera 3-4 toppspelare i SHL, men vi har en sämre trupp än ifjol. Händer inget drastiskt kräver jag att Djurgården gör ett plusresultat med 20 miljoner kommande säsong. Annars ska styrelsen ta en allvarlig fundering om de är lämpade för sitt jobb.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Salas skrev:
Puckey skrev:
Martinsteel skrev:Håller inte med alls. Vi har tagit in 3 nya (Brodin räknas in här) etablerade spelare men tappat 8-9.

Självklart är det svårt att upprepa förra årets succe men topp 6 är vi inte heller i närheten av med nuvarande trupp.
Under förutsättning att Ante håller och Dabidssons blir kvar:

X - Ante - Brodin
Högström - Petterson

Lila - Josefson - Bergfors
Hultström - Nilsson

Davidsson - Davidsson - Possler
Bernhardt - Urbom

Tre riktigt bra linor, sen ser fjärdelinan rätt dassig ut efter Ågrens körtelfeber - men att ha en fjärdelina likt fjolårets är en ren utopi. Blir det så att Davidssons sticker och Ante får ytterligare bakslag måste vi förstås värva, men i nuläget ser det lovande ut för att vara ett lag med en medelmåttig budget.
Du glömmer dock en viktig detalj. Vår trupp är spikad om inte Ante lägger av. En spetsforward kan vi nog glömma, Jocke har planerat för en kamp att undvika kval nedåt, det får vi leva med.

Djurgården måste redovisa hur de nya TV-pengarna fördelas på nästa årsmöte. För vår trupp är inte ett öre dyrare än förra säsongen. De extra miljonerna hade kunnat finansiera 3-4 toppspelare i SHL, men vi har en sämre trupp än ifjol. Händer inget drastiskt kräver jag att Djurgården gör ett plusresultat med 20 miljoner kommande säsong. Annars ska styrelsen ta en allvarlig fundering om de är lämpade för sitt jobb.
Det ligger nog en del förhandlingstaktik bakom en del uttalanden, nu har ju dessutom Vejdemo stuckit. Vi är uppenbarligen på Dick, och ska ha hört oss för om den där finnen som aldrig kom till SHL. Räknar med att det kommer un en till, och likt jag skrev i tidigare inlägg så ser det bra ut under förutsättning att en till ska in.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Puckey skrev:
Martinsteel skrev:Håller inte med alls. Vi har tagit in 3 nya (Brodin räknas in här) etablerade spelare men tappat 8-9.

Självklart är det svårt att upprepa förra årets succe men topp 6 är vi inte heller i närheten av med nuvarande trupp.
Under förutsättning att Ante håller och Dabidssons blir kvar:

X - Ante - Brodin
Högström - Petterson

Lila - Josefson - Bergfors
Hultström - Nilsson

Davidsson - Davidsson - Possler
Bernhardt - Urbom

Tre riktigt bra linor, sen ser fjärdelinan rätt dassig ut efter Ågrens körtelfeber - men att ha en fjärdelina likt fjolårets är en ren utopi. Blir det så att Davidssons sticker och Ante får ytterligare bakslag måste vi förstås värva, men i nuläget ser det lovande ut för att vara ett lag med en medelmåttig budget.
Ser ju rätt lovande ut med Ante, kör för fullt med resten av laget så kan nog räkna med han nästa säsong.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Salas »

Puckey skrev:Det ligger nog en del förhandlingstaktik bakom en del uttalanden, nu har ju dessutom Vejdemo stuckit. Vi är uppenbarligen på Dick, och ska ha hört oss för om den där finnen som aldrig kom till SHL. Räknar med att det kommer un en till, och likt jag skrev i tidigare inlägg så ser det bra ut under förutsättning att en till ska in.
Jag skulle gärna ha varit lika optimistisk som dig. Jag ser ett skört lagbygge som balanserar på en väldigt skör tråd. Medan övriga klubbar i SHL kommer att satsa och förbättra sina lagbyggen så är det ett faktum att:

1. Vår målvaktssida är avsevärt sämre kommande säsong. Levererar inte Adam, vilket jag inte ser som en självklarhet, så står vi med SHLs kanske sämsta målvaktspar.
2. Vår backsida är även den sämre. Lagesson ut, Alsing in.
3. Att Ante ska kunna vara den maktfaktor man drömmer om är nog rätt orealistiskt. Att räkna med honom hela säsongen känns naivt med hans historik. Lyckas Davidsson dessutom i Nordamerika är det på gränsen till katastrof.

Jag tror faktiskt inte att Jocke är beredd att lösa någon av Dicks kaliber. Hade vi velat ha honom hade han redan signat. Får vi in någon lär det väl bli ytterligare en medelmåtta från allsvenskan. Det är i princip bara därifrån Jocke värvar. Tragiskt, men sant.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Vilka lagbyggen är bättre än ifjol?
Färjestad möjligen. Har en större bredd än ifjol men tappat Dick och Lindqvist. Men det enda av topp-6 som har en bättre trupp på förhand.
Örebro och Rögle har väl bättre lag men svårt att inte ha det när man sög ifjol.
Brynäs lagbygge ser konstigt ut och man har lassat in massa stålar på defensiva backar för att sen inte ha råd med Palushaj.
Växjö, Frölunda, Skellefteå och Malmö ser sämre ut. HV har tappat mycket och Luleå har väl gjort ett litet uppköp.
LHC har tappat Olimbbröderna och Lilja men fått in Little och har en bra backsida. Ser möjligen lite vassare ut i år men det är marginellt.

Sen ska man som sportchef såklart jobba efter att göra sitt eget lag så bra som möjligt och inte jämföra med andra lag.

Dock behöver vi en ny spelare nu när Vejdemo lämnar. Och jag är rätt säker på att det jobbas på det.
difanda
Inlägg: 91
Blev medlem: 2014-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av difanda »

Salas skrev:
Puckey skrev:Det ligger nog en del förhandlingstaktik bakom en del uttalanden, nu har ju dessutom Vejdemo stuckit. Vi är uppenbarligen på Dick, och ska ha hört oss för om den där finnen som aldrig kom till SHL. Räknar med att det kommer un en till, och likt jag skrev i tidigare inlägg så ser det bra ut under förutsättning att en till ska in.
Jag skulle gärna ha varit lika optimistisk som dig. Jag ser ett skört lagbygge som balanserar på en väldigt skör tråd. Medan övriga klubbar i SHL kommer att satsa och förbättra sina lagbyggen så är det ett faktum att:

1. Vår målvaktssida är avsevärt sämre kommande säsong. Levererar inte Adam, vilket jag inte ser som en självklarhet, så står vi med SHLs kanske sämsta målvaktspar.
2. Vår backsida är även den sämre. Lagesson ut, Alsing in.
3. Att Ante ska kunna vara den maktfaktor man drömmer om är nog rätt orealistiskt. Att räkna med honom hela säsongen känns naivt med hans historik. Lyckas Davidsson dessutom i Nordamerika är det på gränsen till katastrof.

Jag tror faktiskt inte att Jocke är beredd att lösa någon av Dicks kaliber. Hade vi velat ha honom hade han redan signat. Får vi in någon lär det väl bli ytterligare en medelmåtta från allsvenskan. Det är i princip bara därifrån Jocke värvar. Tragiskt, men sant.
Alla får ju tycka vad de vill och alla är olika negativa eller positiva.
Men man kan välja lite själv hur negativt man väljer att tänka.

1. Vad är det som tyder på att Adam skulle floppa nästa säs? Lr att han skulle göra en sämre säsong än förra året? Vad är det som tyder på att Jensen inte kommer utvecklas och bli en bra ersättare till Adam? Finns väl fåtal matcher som Adam underpresterade, i matcherna mot Skellefteå kanske? Men då var även övriga ganska mediokra.

2. Vi har i stort sätt intakt baksida som förra säs. Vi får in Alsing och Johansson. Nyman har gjort underverk varje säs med våra backar. Varför ska han inte lyckas nu? Varför skulle inte typ Bernhardt och övriga utvecklas?

3. I nuläget gör Ante framsteg och ser i nuläget ut att klara säsongen. Och han bevisade ganska bra förra säs att han är bra. Davidsson är i nuläget kvar och kommer ersättas om han drar är fortfarande långt till säsongstart och mycket kan hända. Ante kan gå sönder o Favidsson kanske drar om en vecka. Men tror du helt ärligt att Jocke skulle rycka på axlarna och ”Ehh, vi klarar oss utan de” och inte ta in ersättare? När kom Burken in förra säs?

Och d går ju inte att ta in ersättare nu för spelare som i nuläget är med i laget.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Folk dömde ut vår trupp som var en av de starkaste i hela ligan innan ens försäsongen börjat förra säsongen, kan vi åtminstone vänta med expertisen tills vi vet att truppen är helt färdigbyggd?
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Stänger Jocke Dick så förfogar Robban, om man ser glaset som halvfullt, över:

• Förra säsongens statistiskt bästa målvakt, som visserligen chokade i semin men har en förmåga att komma tillbaka.

• Två av seriens 15 bästa backar i Hultström och Högström och två av seriens mest underskattade i Tom och JP. Plus Urbom som är Jesus, Gud och den heliga anden i en.

• Två av seriens absolut bästa centrar i Ante/Josef och en McD som kommer att få sitt riktiga genombrott.

• En OS spelare och topp 5 LWs i ligan i Dick med samma poängsnitt som Palushaj. Plus en Possler som kanske för en gång får vara hel och har 25 pinnar i sig.

• En jämn RW-sida i Brodin, Bergfors och DubbelDavidsson, som kommer lägga 18 kassar. Och så Bemström då som kanske snor en tröja.

Frågetecken på fjärdelinan som ser smurfvek ut och bytet Alsing för Lage. I övrigt spännande.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men var inte planen att en spelare skulle ansluta innan Vejdemo försvann?

När han nu försvinner borde det inte rimligtvis vara två spelare som skall in?

Detta då också inte minst eftersom Ågren torde bli borta stora delar av säsongen.

Överlag känns vår offensiv väldigt, väldigt tunn. Det blir till att be till högre makter att inga fler av våra unga spelare försvinner i sommar samt inte minst att AJF i slutändan väljer att ta en säsong till hos oss. Jag ser detta som vår enda möjlighet egentligen att ha minsta chans att hamna högre än kampen om "play-in".

Och att inte påstå att backsidan försvagats är för min del fullständigt obegripligt.

Vi har tappat Lagesson och Falk och ersatt dessa spelare med Allsing och Johansson. Två sämre spelare och dessutom spelare som har helt andra styrkor än de spelare som de skall ersätta. Dessutom har vi en Nilsson som har en tendens att vara borta ofta.... och en Bernhard som i alla fall jag menar hissas på väl mycket härinne.

Defensivt sett ser backsidan oroväckande svag ut....
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Frasse »

Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Låst