Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:Tjommes ”spelidé” var väl MYCKET förenklat att ett lag som har bra Corsi vinner i längden.
Därav anställdes Robban som coachat i flera lag (Frölunda J-landslaget) som spelat en corsi-stark hockey.
Särkijärvi fick lämna osv.
Här spelade Tjomme viktig roll. I omställningen av hela DIF

Att spela på detta sätt rakt spel, hög press/check, driv mot mål är jag övertygad om att vi kommer fortsätta att göra kommande år.

Men ingen ska försöka lura i mig att det är Tjomme som styrt uppspel, spelvändningar, hur vi sätter forecheck, hemgångar etc etc.
Det styr tränarteamet TILL FULLO.

Därav teknisk sportchef framåt får mer fokus på Junior och Ungdom. Behovet av statistikanalys och vrida skutan finns inte längre.

Tjomme vill jobba mer med senior och tycka/tänka.
Rollerna Robban/Jocke redan på plats.
Tjomme lägger sig i för mycket. Lite meningsskiljaktighet.

Tjomme erbjuds den nya rollen med tydligt steg bort från a-lag.

Tackar nej.


Min analys av situationen - ”Något” förenklat.
Säkert nåt åt det hållet. Behovet av statistikanalys finns väl dock alltid. Men det behöver inte just Tjomme göra.
Hade gärna haft Tjomme kvar och tycker det är mycket tråkigt om det blivit nån maktkamp.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

South_Exil skrev: Men ingen ska försöka lura i mig att det är Tjomme som styrt uppspel, spelvändningar, hur vi sätter forecheck, hemgångar etc etc.
Det styr tränarteamet TILL FULLO.
Fel
South_Exil skrev: Därav teknisk sportchef framåt får mer fokus på Junior och Ungdom. Behovet av statistikanalys och vrida skutan finns inte längre.
Varför inte utveckla det ännu mer och få ett ännu större övertag?
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Sjöwall skrev:
South_Exil skrev: Men ingen ska försöka lura i mig att det är Tjomme som styrt uppspel, spelvändningar, hur vi sätter forecheck, hemgångar etc etc.
Det styr tränarteamet TILL FULLO.
Fel
South_Exil skrev: Därav teknisk sportchef framåt får mer fokus på Junior och Ungdom. Behovet av statistikanalys och vrida skutan finns inte längre.
Varför inte utveckla det ännu mer och få ett ännu större övertag?
Se till att Jangler styr upp PP innan han städar ur sin skrubb om han nu är hjärnan bakom ALLT.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

DRC skrev:
Sjöwall skrev:
South_Exil skrev: Men ingen ska försöka lura i mig att det är Tjomme som styrt uppspel, spelvändningar, hur vi sätter forecheck, hemgångar etc etc.
Det styr tränarteamet TILL FULLO.
Fel
South_Exil skrev: Därav teknisk sportchef framåt får mer fokus på Junior och Ungdom. Behovet av statistikanalys och vrida skutan finns inte längre.
Varför inte utveckla det ännu mer och få ett ännu större övertag?
Se till att Jangler styr upp PP innan han städar ur sin skrubb om han nu är hjärnan bakom ALLT.
Jag fullkomligt avgudar din fäbless för Tjomme. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

B.I.B.A skrev:
android skrev: Jocke har ett helt ok facit. Jag tycker inte många av dessa kan kategoriseras som chansningar eller kompisvärvningar heller.

Du får jättegärna redovisa ditt case, då du ofta är ute och svingar. Jag har säkert missat något så det skulle vara intressant att se vad.
Jag rättar gärna ditt optimistiska inlägg.

Värvningar i år:
Ante Engqvist
- Riktigt bra spelare med stort djurgårdshjärta. Knappast här pga Jockes förhandlingsstrategier eller pga att vi erbjuder mest pengar.
Rene Borque
- Dyr chansvärvning som fallit väl ut hittills.
William Lagesson
- Ung och obeprövad back som vi presenterade som värvad trots att Edmonton inte bestämt sig om de skulle låna ut.
Jesper Pettersson
- Ytternligare en ung och obeprövad back. Har varit väldigt bra.
Tom Nilsson
- Meriterad för sin ålder. Otroligt skadebenägen. Har knappt spelat.
Joacim Eriksson
- Duglig i Växjö, Duglig i DIF, men det lär knappast ha varit några större budkrig om honom.
Marcus Fagerudd
- "Offensiv back" som presterade 6 poäng i Finland förra året. Uppknuten över ännu ett år.

Året innan
Linus Johansson
- Har varit riktigt bra. Var antagligen välscoutad.
Gustav Possler
- Väldigt skadebenägen, var skadad i princip hela första året. Har varit helt ok när han hållt sig frisk.
Adam Reideborn
- Ren kompisvärvning. Var seriens kanske sämsta spelare när han värvades. Högt bidragande orsak till att Modo åkte ur och till att DIF var katastrofdåliga stora delar av förra säsongen. Målvaktssidan förra säsongen höll på att kosta oss väldigt mycket. Vi hade behövt ett stabilt komplement till Tellan. Har snart spelat 1,0 bra SHL-säsong när han har spelat bakom ett av seriens bästa lag. Fortfarande mycket att bevisa i motgång och slutspel. Antingen är Jocke ett mastermind som såg att Reideborn hade en nivå som ingen annan i hockeyvärlden kunde se, eller så har han haft otrolig tur. Eller så är en viss del av Adams framgång produkten av att spela i ett väldigt bra lag.
Juuso Ikonen
- Kompisvärvning. Bra spelare som aldrig riktigt fick chansen.
Patrik Lundh
- Bra spelare som levererat över förväntan. Knappast många andra lag som hade värvat honom som en av lagets stjärnor för två år sedan.
Ville Varakas
- Kompisvärvning. En duglig back som stannade ett år och sen drog.
Emil Johansson
- En välscoutad värvning som var väldigt mycket bang for the buck. Användbar under en säsong, men lämnade som väntat direkt och lär inte återvända.
Alexander Urbom
- Ganska bra spelare som vi fick när hans andra SHL-klubb inte ville ha honom längre.
Jeff Tambellini
- Spelare som presenterades som "Kanadensisk målskytt" och stjärna och förmodligen tjänade snormycket pengar trots att han aldrig levererat i SHL. Trots flera försök.
Calle Ridderwall
- Bra värvning som tyvärr inte riktigt levererat som förväntat.
Mikko Kousa
- Flopp.
Marcus Högström
- Mycket bra spelare med stort djurgårdshjärta. Samma som Ante.
Niclas Bergfors
- Bra spelare, förhoppningsvis till ett bra pris.

Tillägg:
Linus Hultström - Bra spelare, stort djurgårdshjärta. Samma som Högström och Ante.
Mikael Håkansson - Ren kompisvärvning. Hans ansvarsområden har varit vårt största problem under varje säsong sen han kom hit, men likväl håller Jocke sin polare om ryggen och förlänger.

Om du kollar igenom ovan så ser du att samlingen till stor del (men inte enbart) består av spelare som antingen floppat, fallit väl ut trots att de är chansningar, eller har kommit hit för att de vill spela i Stockholm/DIF. Denna säsongen föll majoriteten av chansningarna ut, men nästa gång kanske det går sämre. Det ska även tilläggas att många spelare enbart är i DIF som en språngbräda och gärna går till andra SHL-lag när pengarna lockar (som Ljungh och Linus). Finns spelare som Cehlin, Mantas och Arnesson som kunde spelat länge i DIF och säkerligen till ett hyfsat pris men som vi nobbar för chansningar och spelare som ändå kommer dra så fort de får chansen.
Tack!

Dina kategorier av spelarna ligger på lite olika nivåer vilket gör att det är svårt att jämföra dessa:
Floppar
Chansningar
Vill spela i DIF/Stockholm
Kompisvärvningar

Totalt är det 22 spelare och ledare, 23 med Robban O.
Om vi tar flopparna:
Jeff Tambellini
Mikko Kousa
Marcus Fagerudd

Här är vi nog överens.
Jag tror inte att Jeff tjänade snormycket. Han hade dock säkert en bra lön. Kousa och Fagerudd tjänar nog helt ok.

Här får ju Jocke ta all skit, antagligen med rätta.

Min känsla är att du lägger in negativitet i "kompisvärvning" så som att han värvar spelaren för att han är kompis med dessa. Man ska komma ihåg att Jocke kom in direkt från spelarkarriären. Vi tappade många spelare och han skulle fylla på laget. Det är väl inte så konstigt att han då går till sig själv. Där har han ju faktiskt gjort grundlig scouting. Med andra ord tvärtemot det du benämner som chansvärvning.

Dessa chansvärvningar som du nämner är ju i flera fall spelare som varit väldigt lovande i Sverige och som Robban O har sett väldigt mycket. Ta Jesper Pettersson han hade ändå gjort en hel säsongs i LHC plus några slutspelsmatcher (även om istiden gick ner rejält). Om vi inte vill lite på våran scouting så är väl alla värvningar chansvärvningar.

För mig blir det lite snett att Jocke inte får någon kredd för stockholmare/DIFare som lyckas eller oprövade spelare som lyckas men ska hängas för de få floppar vi har haft, spelare som går vidare i sin karriär.

Jocke har lyckats (spelaren presterar bra på isen) med 85-90% av sina värvningar. Är det bra eller dåligt? Jag kikade på några lag som nog ligger hyfsat nära oss i budget. Brynäs, Malmö och LHC. Jävligt svårt att kategorisera deras värvningar när man inte ser laget.

Brynäs - senaste åren enligt EP
Henrik Larsson
-11 och 2 poäng

Aaron Palushaj
- Grym värvning
Christopher Liljewall
- har väl floppat enligt brynäsfans
Linus Fernström
- Statistikt en av seriens sämste målvakter
Drew Miller
- ok?
LOUIE CAPORUSSO
-flopp som skeppats
Juuso Ikonen
Kom in och gjorde det bra

Malmö
Niklas Arell
- Stabil defensiv back
Andy Miele
- Började bra, nu skeppad
Johan Olofsson
- Får väl sägas vara en bra värvning
Daniel Zaar
- Ganska dyr spelare som ryktats bort
Tex Williamsson
- Utlånad
Anton Mylläri
- Också en bra värvning
Max Görtz
- Har nog inte motsvarat förväntningarna
Lars Bryggman
- En ok spelare
Tuukka Mäntylä
- Har petats till och från trots tilltänkt som en av toppbackarna

LHC
Fredrik Karlström
- Tillbaka i gnaget (utlånad)
Tony Mårtensson
- 12 poäng får väl ses som en flopp
Jimmy Andersson
- En rollspelare som alltid gör mål mot DIF, men verkar inte bidra så mycket i övrigt.
Chad Billins
- En bra back.
Jonas MONSTRET Gustavsson
- Har väl blandat och gett. Motsvarar antagligen inte sin lön. Kanske är en slutspelsmålvakt?
Mark Zengerle
- Fick lämna tidigt
Nick Sörensen
- väldigt skadedrabbad
Daniel Olsson Trkulja
- En offensiv spelare som inte fått det att lossna
Derek Roy
- Skulle av B.I.B.A kategoriserats som en dyr chansning som slog väl ut.
Patrik Mullen
- har skeppats
Almen Bibic
- Bidrar nog med något som saknats i LHC. Antagligen ganska billig.

När jag tittar på det här så slås jag av 1) det är mycket färra värvningar, lägre spelaromsättning? 2) Det är minst lika många chansningar, kopplingar till lag/stad och fler floppar.

Över tid hade det såklart varit bra om vi varit rikast i landet och kunde plocka det bästa spelarna från de andra SHL-klubbarna. Där är vi överens.
Född till sportchef.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

android skrev:Min känsla är att du lägger in negativitet i "kompisvärvning" så som att han värvar spelaren för att han är kompis med dessa. Man ska komma ihåg att Jocke kom in direkt från spelarkarriären. Vi tappade många spelare och han skulle fylla på laget. Det är väl inte så konstigt att han då går till sig själv. Där har han ju faktiskt gjort grundlig scouting. Med andra ord tvärtemot det du benämner som chansvärvning.
Att Jocke kommer direkt från spelarkarriären är ingen ursäkt för att ta genvägar. En av anledningarna till att man initialt motsatte sig att ta in en helt grön sportchef var just detta. Att han inte har samma kontaktnät av agenter, tränare, scouter etc som en erfaren tränare/sportchef har. Jag tycker inte det är rimligt att enbart titta på spelare man själv spelat med och benämna det som "grundlig scouting". Snarare ett sätt att göra det enkelt för sig istället för att hitta de bästa alternativen på marknaden.

Sen har vi också soppan med Musse som får förlängt trots upprepade misslyckanden.
android skrev:Dessa chansvärvningar som du nämner är ju i flera fall spelare som varit väldigt lovande i Sverige och som Robban O har sett väldigt mycket. Ta Jesper Pettersson han hade ändå gjort en hel säsongs i LHC plus några slutspelsmatcher (även om istiden gick ner rejält). Om vi inte vill lite på våran scouting så är väl alla värvningar chansvärvningar.
Detta har jag sagt tidigare, men det kanske behöver upprepas. Jag har inget emot värvningarna på backsidan individuellt. Jag gillar dem alla. Det som oroar mig var optimismen över att alla chansningar skulle falla väl ut. Inför säsongen bestod backuppsättningen av Högström, Bernhardt, Falk, Urbom, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd. Endast Högström av dessa var en etablerad spelskicklig back. Falk, Urbom, Bernhardt, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd var alla spelare som ännu inte visat särskilt mycket offensiv uppsida, eller är renodlade defensiva backar. Backar behöver oftast något år längre än forwards att etablera sig, så rädslan att flera av dessa yngre backar inte skulle vara redo var definitivt befogad. Säg att Hultström inte dykt upp och Bernhardt och Jesper inte varit fullt redo att ta större roller än tidigare. Då hade vi suttit i skiten.

Den känslan jag får av Jocke är att han nu ser tillbaka på dessa chansningar och tänker "Det funkade sist, det kommer funka igen" och satsar enbart på billiga och kortsiktiga lösningar.

Värvningen av Linus Johansson var riktigt bra, men nu ryktas det bara om 5-6 nya allsvenska spelare in. Det oroar mig. Det funkade med Linus, men under de åren som jag aktivt följt DIF har jag sett mängder av allsvenska spelare som nämnts som "speciella" men totalt misslyckats i DIF.

Det kan även vara klokt att titta på gnagets senaste besök i SHL. I början plockade man in mindre eftertraktade spelare och lyckades klockrent (Rosén, Fasth, Gynge) men till slut slog man i väggen och åkte ur. Dels pga oerfaren sportchef (Rudslätt) och dels pga chansvärvningar som inte föll väl ut.
android skrev:För mig blir det lite snett att Jocke inte får någon kredd för stockholmare/DIFare som lyckas eller oprövade spelare som lyckas men ska hängas för de få floppar vi har haft, spelare som går vidare i sin karriär.
Det är en komplex fråga, men jag håller till viss del med.

- Engqvist är en fantastisk värvning, helt klart. Samtidigt känner jag att Andreas alltid kommit hem när han vill. Hade han velat stanna i KHL eller Schweiz så hade han gjort det. Nu ville han hem och då hade det krävts en riktigt genomusel sportchef för att sumpa detta.

- Om man tittar på tex Ridderwall så är det en värvning som jag gärna ger honom cred för. Tyvärr är jag lite besviken på Calle, särskilt under förra året, men detta är ändå en bra värvning av Jocke.

- Om man tar Tambellini som exempel så är det en fullkomligt usel värvning. Sättet han presenterades på visar att DIF inte hade någon aning om vad de sysslade med. Att bedöma honom efter en säsongs prestation i AHL och sälja in honom som stjärna när han har flera misslyckanden i SHL bakom sig är inte ok.

- Reideborn är ett annat exempel. Ska Jocke få cred för hans prestationer i år? Vissa kanske säger ja, jag säger nej. Reideborn var, när han värvades, en spelare som aldrig presterat på den här nivån. Jag tror knappast Jocke plockade in Adam för att han såg en framtida supermålvakt i honom, snarare var det en enkel lösning när vi behövde en back-up. Vi behövde en ersättare till Mantas som kunde avlasta Tellan och Adam lyckades inte fylla den rollen förra året. Att Adam har visat sig nyttig detta året hade varit en klen tröst om vi hade åkt ur förra säsongen. Sen ska det tilläggas att Adam förlängts och ska spela med en orutinerad back-up nästa år, trots att han aldrig har levererat när det väl gäller och aldrig levererat i motgång. Återigen, ett riskabelt spel av Jocke.
android skrev:Jocke har lyckats (spelaren presterar bra på isen) med 85-90% av sina värvningar. Är det bra eller dåligt? Jag kikade på några lag som nog ligger hyfsat nära oss i budget. Brynäs, Malmö och LHC. Jävligt svårt att kategorisera deras värvningar när man inte ser laget.
Är en spelare som presterar bra på isen enbart Jockes förtjänst? Med den logiken är det också Jockes fel med en bra värvning som floppar. Det håller inte enligt mig. Jag bedömer Jocke på hur han sammansatt laget och vilka spelare som plockas in. Där fanns det flera orostecken inför förra säsongen, inför denna säsongen och de finns även inför nästa säsong. Förra säsongen gick det mesta åt skogen. Denna säsongen har det mesta gått bra. Nästa säsong kan det gå hur som helst. Och för mig är det ett underbetyg till en sportchef när det varje år ställs en helt ny trupp på isen, med massor av frågetecken och känslan är att det kan gå precis hur som helst.

Respekterar att alla kanske inte håller med mig. Men det är såhär jag ser på saken.
Avgå Jocke.
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av South_Exil »

Sjöwall skrev:
South_Exil skrev: Men ingen ska försöka lura i mig att det är Tjomme som styrt uppspel, spelvändningar, hur vi sätter forecheck, hemgångar etc etc.
Det styr tränarteamet TILL FULLO.
Fel

Nej. Rätt

South_Exil skrev: Därav teknisk sportchef framåt får mer fokus på Junior och Ungdom. Behovet av statistikanalys och vrida skutan finns inte längre.
Varför inte utveckla det ännu mer och få ett ännu större övertag?
Ekonomi/De kanske har tillräckligt med kompetens att göra det själva. Tränarteam (inkl Öhman) och Jocke.

Robban har en mycket stor del i spelidéerna/spelsätt osv som varit i Frölunda och landslagen.

Även resultat i jämförelse
16/17 Robban ny. Tjomme styrde mycket
17/18 tränarna hunnit påverka mer
Blir ganska tydlig.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

B.I.B.A skrev:Att Jocke kommer direkt från spelarkarriären är ingen ursäkt för att ta genvägar. En av anledningarna till att man initialt motsatte sig att ta in en helt grön sportchef var just detta. Att han inte har samma kontaktnät av agenter, tränare, scouter etc som en erfaren tränare/sportchef har. Jag tycker inte det är rimligt att enbart titta på spelare man själv spelat med och benämna det som "grundlig scouting". Snarare ett sätt att göra det enkelt för sig istället för att hitta de bästa alternativen på marknaden.

Sen har vi också soppan med Musse som får förlängt trots upprepade misslyckanden.
Jo jag håller väl med dig. Samtidigt tycker jag fortfarande att man kan vända på det. Att Jocke har möjlighet att plocka in spelare som han har följt på extremt nära håll och vet exakt hur dessa spelare agerar i omklädningsrummet och i alla möjliga situationer kan vara en styrka också.

Vad är det som du stör dig på med Musse nu? Senaste 30 matcherna har vi en PP% en bit över 20%. Det får väl ses som godkänt. Vi har även gjort tredje flest mål. Detta är väl Musses ansvarsområden och det han ska utvärderas på. Men absolut det har ju varit riktigt dåligt tidigare.


B.I.B.A skrev:Detta har jag sagt tidigare, men det kanske behöver upprepas. Jag har inget emot värvningarna på backsidan individuellt. Jag gillar dem alla. Det som oroar mig var optimismen över att alla chansningar skulle falla väl ut. Inför säsongen bestod backuppsättningen av Högström, Bernhardt, Falk, Urbom, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd. Endast Högström av dessa var en etablerad spelskicklig back. Falk, Urbom, Bernhardt, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd var alla spelare som ännu inte visat särskilt mycket offensiv uppsida, eller är renodlade defensiva backar. Backar behöver oftast något år längre än forwards att etablera sig, så rädslan att flera av dessa yngre backar inte skulle vara redo var definitivt befogad. Säg att Hultström inte dykt upp och Bernhardt och Jesper inte varit fullt redo att ta större roller än tidigare. Då hade vi suttit i skiten.

Den känslan jag får av Jocke är att han nu ser tillbaka på dessa chansningar och tänker "Det funkade sist, det kommer funka igen" och satsar enbart på billiga och kortsiktiga lösningar.
Som du kan se i den andra tråden så var jag också orolig för detta inför säsongen. Fortfarande, vi kan benämna det som chansningar. Dock antar jag att dessa spelare är välscoutade. Bara för att du och jag inte har full koll på spelarna så är inte dessa spelare chansningar.
Värvningen av Linus Johansson var riktigt bra, men nu ryktas det bara om 5-6 nya allsvenska spelare in. Det oroar mig. Det funkade med Linus, men under de åren som jag aktivt följt DIF har jag sett mängder av allsvenska spelare som nämnts som "speciella" men totalt misslyckats i DIF.
Vilka är dessa mängder med spelare? Räcker med 4-5 stycken. Jag kan bara komma på en, Stefan Lassen. Kan inte komma ihåg att han sågs som speciell heller. Hinner inte EPa för tillfället.
Det kan även vara klokt att titta på gnagets senaste besök i SHL. I början plockade man in mindre eftertraktade spelare och lyckades klockrent (Rosén, Fasth, Gynge) men till slut slog man i väggen och åkte ur. Dels pga oerfaren sportchef (Rudslätt) och dels pga chansvärvningar som inte föll väl ut.
Gnaget åkte väl främst ut för att man hade lägst spelarbudget i SHL. Sedan var det väl också främst deras topp-spelare som svek och inte deras sk ungdomar.
B.I.B.A skrev:Det är en komplex fråga, men jag håller till viss del med.

- Engqvist är en fantastisk värvning, helt klart. Samtidigt känner jag att Andreas alltid kommit hem när han vill. Hade han velat stanna i KHL eller Schweiz så hade han gjort det. Nu ville han hem och då hade det krävts en riktigt genomusel sportchef för att sumpa detta.

- Om man tittar på tex Ridderwall så är det en värvning som jag gärna ger honom cred för. Tyvärr är jag lite besviken på Calle, särskilt under förra året, men detta är ändå en bra värvning av Jocke.

- Om man tar Tambellini som exempel så är det en fullkomligt usel värvning. Sättet han presenterades på visar att DIF inte hade någon aning om vad de sysslade med. Att bedöma honom efter en säsongs prestation i AHL och sälja in honom som stjärna när han har flera misslyckanden i SHL bakom sig är inte ok.

- Reideborn är ett annat exempel. Ska Jocke få cred för hans prestationer i år? Vissa kanske säger ja, jag säger nej. Reideborn var, när han värvades, en spelare som aldrig presterat på den här nivån. Jag tror knappast Jocke plockade in Adam för att han såg en framtida supermålvakt i honom, snarare var det en enkel lösning när vi behövde en back-up. Vi behövde en ersättare till Mantas som kunde avlasta Tellan och Adam lyckades inte fylla den rollen förra året. Att Adam har visat sig nyttig detta året hade varit en klen tröst om vi hade åkt ur förra säsongen. Sen ska det tilläggas att Adam förlängts och ska spela med en orutinerad back-up nästa år, trots att han aldrig har levererat när det väl gäller och aldrig levererat i motgång. Återigen, ett riskabelt spel av Jocke.
Du har poänger. Jag anser dock fortfarande att det tyvärr var Tellan som inte höll. Jag är inte heller helt bekväm med Adam som etta.

B.I.B.A skrev:Är en spelare som presterar bra på isen enbart Jockes förtjänst? Med den logiken är det också Jockes fel med en bra värvning som floppar. Det håller inte enligt mig. Jag bedömer Jocke på hur han sammansatt laget och vilka spelare som plockas in. Där fanns det flera orostecken inför förra säsongen, inför denna säsongen och de finns även inför nästa säsong. Förra säsongen gick det mesta åt skogen. Denna säsongen har det mesta gått bra. Nästa säsong kan det gå hur som helst. Och för mig är det ett underbetyg till en sportchef när det varje år ställs en helt ny trupp på isen, med massor av frågetecken och känslan är att det kan gå precis hur som helst. .
Självklart inte. Jag tycker ofta att jag framhåller den sportsliga organisationen (sportchef, scouter och tränarteamet). Men om Jocke inte kan hållas ansvarig för hur spelaren presterar på isen så borde han rimligtvis inte heller hållas ansvarig om spelaren inte presterar. Med all respekt så har du, liksom jag, väldigt dålig koll på spelare utanför DIF. Att vi anser att en spelare är en chansning baseras på våran kunskap om spelaren vilket oftast sträcker sig till en EP-profil. Sedan bör man såklart jobba med att minimera riskerna i verksamheten. Ett självklart exempel är våran klassiska onödigt duktiga backsida året som vi åkte ur.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Kompisrekryteringar är bara fel när kompisen inte levererar. Se bar vad som händer 9 fall av 10 när en ny VD tillträder. De tar med sig en gammal säljchef, CFO eller kock. Lägre fallhöjd och snabbare process. Bra modell. Om det inte går åt helvete.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

android skrev:
B.I.B.A skrev:Att Jocke kommer direkt från spelarkarriären är ingen ursäkt för att ta genvägar. En av anledningarna till att man initialt motsatte sig att ta in en helt grön sportchef var just detta. Att han inte har samma kontaktnät av agenter, tränare, scouter etc som en erfaren tränare/sportchef har. Jag tycker inte det är rimligt att enbart titta på spelare man själv spelat med och benämna det som "grundlig scouting". Snarare ett sätt att göra det enkelt för sig istället för att hitta de bästa alternativen på marknaden.

Sen har vi också soppan med Musse som får förlängt trots upprepade misslyckanden.
Jo jag håller väl med dig. Samtidigt tycker jag fortfarande att man kan vända på det. Att Jocke har möjlighet att plocka in spelare som han har följt på extremt nära håll och vet exakt hur dessa spelare agerar i omklädningsrummet och i alla möjliga situationer kan vara en styrka också.

Vad är det som du stör dig på med Musse nu? Senaste 30 matcherna har vi en PP% en bit över 20%. Det får väl ses som godkänt. Vi har även gjort tredje flest mål. Detta är väl Musses ansvarsområden och det han ska utvärderas på. Men absolut det har ju varit riktigt dåligt tidigare.
Så kan det absolut vara. I fallen Varakas och Ikonen har jag inget som helst problem med det. Däremot går det att kritisera att man tar in Adam och Håkansson på tveksamma grunder och ger dem nyckelpositioner trots att de inte bevisat något.

Musse skulle aldrig anställts från början, och nu har hans kontrakt förlängts två gånger(?) trots att han inte presterat ett skit vid båda tillfällena. Det är inte acceptabelt.
android skrev:
B.I.B.A skrev:Detta har jag sagt tidigare, men det kanske behöver upprepas. Jag har inget emot värvningarna på backsidan individuellt. Jag gillar dem alla. Det som oroar mig var optimismen över att alla chansningar skulle falla väl ut. Inför säsongen bestod backuppsättningen av Högström, Bernhardt, Falk, Urbom, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd. Endast Högström av dessa var en etablerad spelskicklig back. Falk, Urbom, Bernhardt, Lagesson, Pettersson, Nilsson och Fagerudd var alla spelare som ännu inte visat särskilt mycket offensiv uppsida, eller är renodlade defensiva backar. Backar behöver oftast något år längre än forwards att etablera sig, så rädslan att flera av dessa yngre backar inte skulle vara redo var definitivt befogad. Säg att Hultström inte dykt upp och Bernhardt och Jesper inte varit fullt redo att ta större roller än tidigare. Då hade vi suttit i skiten.

Den känslan jag får av Jocke är att han nu ser tillbaka på dessa chansningar och tänker "Det funkade sist, det kommer funka igen" och satsar enbart på billiga och kortsiktiga lösningar.
Som du kan se i den andra tråden så var jag också orolig för detta inför säsongen. Fortfarande, vi kan benämna det som chansningar. Dock antar jag att dessa spelare är välscoutade. Bara för att du och jag inte har full koll på spelarna så är inte dessa spelare chansningar.
Samtidigt, om vi har ett scoutingnätverk som är så tillförlitligt att vi vågar gå in i säsonger utan någon som helst erfarenhet i en hel lagdel, varför har vi då kastat pengar på folk som Tambellini, Reideborn och Håkansson? Jag var knappast ensam på forumet om att påpeka att dessa värvningar var fullständigt vansinniga, men likväl tyckte Jocke att de var rimliga. Jag påstår mig absolut inte ha full koll på alla spelare vi värvar, men jag förväntar mig att en sportchef ska ha bättre koll än att tro att Tambellini inte är en stjärna på SHL-nivå. Eller att en helt oerfaren Mikael Håkansson, som bara "råkar" vara polare med Jocke, inte är rätt man att anställa som tränare. Efter sådana beslut är det fullt rimligt att ifrågasätta hans kompetens.
android skrev:
Värvningen av Linus Johansson var riktigt bra, men nu ryktas det bara om 5-6 nya allsvenska spelare in. Det oroar mig. Det funkade med Linus, men under de åren som jag aktivt följt DIF har jag sett mängder av allsvenska spelare som nämnts som "speciella" men totalt misslyckats i DIF.
Vilka är dessa mängder med spelare? Räcker med 4-5 stycken. Jag kan bara komma på en, Stefan Lassen. Kan inte komma ihåg att han sågs som speciell heller. Hinner inte EPa för tillfället.
Dessa var de som jag spontant kom på. Kollade upp åren på EP. Finns säkert flera som stämmer in hyfsat på profilen, typ Heinerö som följde med oss upp från HA.

- Jonas Liwing 05/06 Ung back som skulle ta steget upp. Försvann efter 1,5 säsong.
- Fredrik Ericson 06/07 "Tvågvägsback" från Bofors. Platsade inte, försvann efter 1,5 säsong.
- Niklas Andersson 08/09 Ung back från Växjö som skulle ta klivet upp. Försvann efter drygt en säsong.
- Stefan Lassen 10/11 Diskuterades på detta forumet som "speciell". Skulle inte vara en vanlig Allsvensk flopp som tidigare nämnda. Lämnade efter en säsong.
- Vyacheslav Truchno 14/15. Kom från HA till Luleå där han floppade. Fick en chans till i DIF men lånades ut ganska omgående.
- David Rundqvist 14/15. Ansågs som en talang som stått på tillväxt i HA ett år. Försvann efter drygt en säsong.
- Tobias Hage 14/15. En center som man trodde skulle hålla SHL-klass i framtiden. Fick inte förlängt efter 1,5 år i DIF.
android skrev:
Det kan även vara klokt att titta på gnagets senaste besök i SHL. I början plockade man in mindre eftertraktade spelare och lyckades klockrent (Rosén, Fasth, Gynge) men till slut slog man i väggen och åkte ur. Dels pga oerfaren sportchef (Rudslätt) och dels pga chansvärvningar som inte föll väl ut.
Gnaget åkte väl främst ut för att man hade lägst spelarbudget i SHL. Sedan var det väl också främst deras topp-spelare som svek och inte deras sk ungdomar.
De hade ett budgetlag där de bärande spelarna var chansningar/andrasortering. Vi är inte i exakt samma situation som de var, men det finns ändå lärdomar att ta från deras misstag.
android skrev:Du har poänger. Jag anser dock fortfarande att det tyvärr var Tellan som inte höll. Jag är inte heller helt bekväm med Adam som etta.
Det är såklart lätt för mig att säga nu med facit i hand, men Tellan hade visat ålderstecken redan året innan och tappat förstaspaden till Mantas. Kändes som att nästan samtliga djurgårdare man pratade med höll med om att Adam inte var bra nog att värvas till ett SHL-lag vid den tidpunkten och i det fallet var det helt korrekt. Under en stor del av säsongen såg vi ut att gå mot kval och då tror jag att varken Adam eller Tellan hade räddat oss. Inför den säsongen hade vi behövt en målvakt som var redo att ta över huvudansvaret. Det var inte Adam vid den tidpunkten.
android skrev:
B.I.B.A skrev:Är en spelare som presterar bra på isen enbart Jockes förtjänst? Med den logiken är det också Jockes fel med en bra värvning som floppar. Det håller inte enligt mig. Jag bedömer Jocke på hur han sammansatt laget och vilka spelare som plockas in. Där fanns det flera orostecken inför förra säsongen, inför denna säsongen och de finns även inför nästa säsong. Förra säsongen gick det mesta åt skogen. Denna säsongen har det mesta gått bra. Nästa säsong kan det gå hur som helst. Och för mig är det ett underbetyg till en sportchef när det varje år ställs en helt ny trupp på isen, med massor av frågetecken och känslan är att det kan gå precis hur som helst. .
Självklart inte. Jag tycker ofta att jag framhåller den sportsliga organisationen (sportchef, scouter och tränarteamet). Men om Jocke inte kan hållas ansvarig för hur spelaren presterar på isen så borde han rimligtvis inte heller hållas ansvarig om spelaren inte presterar. Med all respekt så har du, liksom jag, väldigt dålig koll på spelare utanför DIF. Att vi anser att en spelare är en chansning baseras på våran kunskap om spelaren vilket oftast sträcker sig till en EP-profil. Sedan bör man såklart jobba med att minimera riskerna i verksamheten. Ett självklart exempel är våran klassiska onödigt duktiga backsida året som vi åkte ur.
Absolut, jag ska inte påstå att jag har expertkunskap om alla spelare på marknaden. Jag håller inte Jocke till svars för spelare som är fina värvningar på pappret men inte kommer upp i nivå, typ Ikonen och Ridderwall. På samma sätt är jag försiktig när det gäller att ge cred för succévärvningar som Jesper Pettersson och Rene Bourqué. Eller för den delen, hela försvarsuppsättningen denna säsongen. Visst, chansen finns att Jocke scoutat dessa spelare ytterst noggrannt, men då måste man också fråga sig varför man inte scoutade Adam, Fagerudd, Tambellini och Kousa på samma sätt.
Avgå Jocke.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

DRC skrev:Kompisrekryteringar är bara fel när kompisen inte levererar. Se bar vad som händer 9 fall av 10 när en ny VD tillträder. De tar med sig en gammal säljchef, CFO eller kock. Lägre fallhöjd och snabbare process. Bra modell. Om det inte går åt helvete.
I detta fallet är problemet att ingen av dem varit varken VD eller säljchef tidigare. Hade Jocke haft 10 års erfarenhet som sportchef i någon annan SHL-klubb och plockat med sig en erfaren coach därifrån hade det varit annorlunda.
Avgå Jocke.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev:
DRC skrev:Kompisrekryteringar är bara fel när kompisen inte levererar. Se bar vad som händer 9 fall av 10 när en ny VD tillträder. De tar med sig en gammal säljchef, CFO eller kock. Lägre fallhöjd och snabbare process. Bra modell. Om det inte går åt helvete.
I detta fallet är problemet att ingen av dem varit varken VD eller säljchef tidigare. Hade Jocke haft 10 års erfarenhet som sportchef i någon annan SHL-klubb och plockat med sig en erfaren coach därifrån hade det varit annorlunda.
Jag fattar inte diskussionen riktigt. Jämfört med övriga föreningar i SHL har vi väl knappast floppvärvat något större antal eller höga löneposter? Att Växtvärk och ett par till verkar ha sedelpress hemma är ju knappast Jockes fel (och det är typ ingen av de legoknektarna jag skulle vilja ha sett i Djurgården ändå).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:
DRC skrev:Kompisrekryteringar är bara fel när kompisen inte levererar. Se bar vad som händer 9 fall av 10 när en ny VD tillträder. De tar med sig en gammal säljchef, CFO eller kock. Lägre fallhöjd och snabbare process. Bra modell. Om det inte går åt helvete.
I detta fallet är problemet att ingen av dem varit varken VD eller säljchef tidigare. Hade Jocke haft 10 års erfarenhet som sportchef i någon annan SHL-klubb och plockat med sig en erfaren coach därifrån hade det varit annorlunda.
Jag fattar inte diskussionen riktigt. Jämfört med övriga föreningar i SHL har vi väl knappast floppvärvat något större antal eller höga löneposter? Att Växtvärk och ett par till verkar ha sedelpress hemma är ju knappast Jockes fel (och det är typ ingen av de legoknektarna jag skulle vilja ha sett i Djurgården ändå).
Håller till fullo med dig
Ceterum censeo Solna esse delendam
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Hur ser ni Fagerudd som en flopp? Fick 8 matcher hos oss där han gjorde det bra.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Ser inte heller Fagerudd som någon flopp, han har behandlats annorlunda från första början, jag tror fortfarande han hade kunnat bli en skaplig back under Nyman, tycker han känns ok på mesta och kan spela fysiskt om det krävs, han är ju en bättre back än Falk i grunden.
Spela fult
Låst