Stäng ligan innan det är för sent

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

Förstår inte riktigt syftet med att utöka ligan ytterligare. Fler lag som ska dela på pengarna = lägre kvalité på lagen.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Mattias_87 »

Nej vi ska absolut inte utöka ligan, 14 är perfekt. Två hemma och två borta mot varje lag. Däremot upprepar jag: Ingen stängd liga men ett TV-avtal som delar ut pengar efter varumärke.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Puckey »

Folk från Västerås, Umeå och Norrköping betalar inte för att se Dif, Fbk och Hv, de betalar för att se sina lag. Fler lag = fler abonnenter = ökat värde på tv-rättigheterna. Att minska antalet matchrr till 26 (14 lag, en match hemma och en borta) skulle däremot minska värfet på tv-rättigheter och minska publikintäkter..
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Mattias_87 »

Puckey skrev:Folk från Västerås, Umeå och Norrköping betalar inte för att se Dif, Fbk och Hv, de betalar för att se sina lag. Fler lag = fler abonnenter = ökat värde på tv-rättigheterna. Att minska antalet matchrr till 26 (14 lag, en match hemma och en borta) skulle däremot minska värfet på tv-rättigheter och minska publikintäkter..
Men folk från Västerås, Umeå och Norrköping betalar redan för Cmore även fast dom spelar i Hockeyallsvenskan. Men lag som bidrar med 10.000 abonnenter och lag som bidrar med 1000 abonnenter får lika mycket av tv-avtalet. Det är där problemet ligger.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Puckey »

Mattias_87 skrev:
Puckey skrev:Folk från Västerås, Umeå och Norrköping betalar inte för att se Dif, Fbk och Hv, de betalar för att se sina lag. Fler lag = fler abonnenter = ökat värde på tv-rättigheterna. Att minska antalet matchrr till 26 (14 lag, en match hemma och en borta) skulle däremot minska värfet på tv-rättigheter och minska publikintäkter..
Men folk från Västerås, Umeå och Norrköping betalar redan för Cmore även fast dom spelar i Hockeyallsvenskan. Men lag som bidrar med 10.000 abonnenter och lag som bidrar med 1000 abonnenter får lika mycket av tv-avtalet. Det är där problemet ligger.
Det är klart att vi ska fördela pengarna efter vilket lag som drar in abonnenterna, men jag tror stenhårt på att vi skulle ha ett större intresse kring dif om vi också hade AIK, Södertälje och Västerås att möta. Jag tror också att flertalet av de lag som ligger i Hockeyallsvenskan skulle öka intresset kring andra av de nuvarande lagen (för vår del handlar det om AIK, Södertälje och Västerås, för andra föreningar är det helt andra lag som behövs). Jag tror också att en fortsättning av nuvarande utveckling kommer att urholka intresset kring Hockeyallsvenskan inom en nära framtid, där de ekonomiska skillnaderna bara blir allt större och SHL samtidigt ställer arenakrav som inte är hållbara i en andraliga.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av pulverapa »

Om Leksand åker ur nu kommer publiksnittet vara det lägsta på mycket länge nästa säsong. Intresset kommer dala (så fick jag in den också) för svensk ishockey. Så blir det med det här systemet.
Blårand
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-07-24

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Blårand »

Det är som det är

Det finns några grundläggande problem. Tror inte att de löses med en stängd liga eller några andra mirakelmetoder. Enklast är kanske att inse att så här ser verkligheten ut.

• Lagen saknar profiler. Lovande spelare sticker till USA och Kanada med hopp om en NHL-karriär och rikedom.
• SHL blir sämre. De två lag som pekades ut som kvallag blev också kvallag även om det var lite spännande ett tag om DIF skulle kravla sig ur träsket.
• Klubbarna använder inte tv-pengarna för att bygga organisation och framtid. Det långsiktiga får vika för att kortsiktigt värva ett lag. Därmed har alla klubbar hamnat i en lönecirkus med fantasilöner för medelmåttor.
• Det är för många matcher. När börjar egentligen säsongen? Inte i oktober i varje fall. Nu är det vår och slutspelet har knappt börjat. Det känns som om det spelas en massa onödiga matcher för att skapa tv-pengar som sedan slösas bort på i vissa fall mediokra spelare.
• De nya lagen har inte de gamla lagens tradition. Det tar lång tid att bygga och det var lättare förr när lagen hade profiler. Folk i Örnsköldsvik, Gävle, Södertälje, Sundsvall, Leksand, Karlstad kunde slänga käft med sina spelare på stan. Spelarna var också mer tillgängliga för småkillar som skulle bli framtidens publik. Ändå är det märkligt att de gamla hockekyorterna fortfarande har ett sådant starkt grepp. Tord Flodqvists (målvakt i SSK och landslaget) spelar nu kval i sportklubben.
• Den folkliga förankringen. Alla kände till Tumba, Honken, Sterner. Folket bänkade sig framför tv:n för att se Sveriges käraste och mest utskälla landslag. Den klassiska rubriken ”skrota Tre Kronor” engagerade. I dag har sporten tappat den folkliga kontakten. Det började redan när förbundet sålde sig till TV 3. Syns man inte i SvT så finns man inte. Sporten är nu mest en angelägenhet för de verkligt intresserade.
• Hur många ungar har stått på ett par skridskor och hållit i en klubba? Spontanhockeyn har försvunnit. Sporten är organiserad och det kostar pengar. Samhället har förändrats, arbetarklassen är liten. Det var en gång här som sporten växte fram. Hockeyklubbor har en undanskymd plats i sportaffärerna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Mattias_87 »

pulverapa skrev:Om Leksand åker ur nu kommer publiksnittet vara det lägsta på mycket länge nästa säsong. Intresset kommer dala (så fick jag in den också) för svensk ishockey. Så blir det med det här systemet.
Jag är faktiskt orolig för SHL när publiklagen dör ut. Leksand har bäst publiksnitt på bortaplan och det är katastrofalt för SHL medialt och ekonomiskt om dom ersätts med Mora. Leksand tillsammans med oss och Frölunda med några andra förtjänar verkligen mer av TV-avtalet för att kunna överleva.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Hajduk »

fullspeedahead skrev:Ligan med 16 lag:

Djurgårn
Färjestad
Brynäs
Luleå
Frölunda
HV71
MODO
AIK
Skellefteå
Leksand
Södertälje
Timrå
Björklöven
Malmö
Västerås
Örebro/Linköping/Mora/Lakers
Det är klart det finns massa för- och nackdelar med en stängd liga men med tanke på hur det har utvecklat sig de senaste åren så måste det ske någon typ av stabilisering. Alla försök med att utöka och dessa kval med sju matcher istället har ju inte funkat. VIK och SSK håller nu på att åka ur Allsvenskan dessutom. Innan vi själva åkte ur Elitserien (och jag trodde att vi var odödliga) var jag nog helt emot en stängd liga men man har väl rätt att ändra sig? Haha

Jag håller med om alla ovanstående lag men skulle nog ge sista platsen till Linköping. De har lirat ett längre tag i SHL, har en bredare publikmöjlighet i sin region och har en stor hall.

Rögle, Örero, KHK, Växjö, Mora, osv skulle jag tyvärr säga är för "små" i dagsläget för att lira i högsta serien.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av crike »

Nu "hänger" jag inte på något fotbollsforum (vad är föresten adressen till ett relevant för DIF?) men finns det några som helst diskussioner (bland supportrar) om att stänga fotbollsallsvenskan? Om inte, vad är skillnaden mot SHL?
Handlar det enbart om publikintresse? I sådant fall får man ju helt enkelt jobba på bredare front med att göra hockey populärare, för det har de senaste 5 åren funnits och finns en hel del intetsägande lag i fotbollen som är klart mindre intressanta än lag som Mora och Rögle och där rivaliteten med andra lag i serien är helt obefintlig.
DifLars
Inlägg: 53
Blev medlem: 2016-02-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av DifLars »

crike skrev:Nu "hänger" jag inte på något fotbollsforum (vad är föresten adressen till ett relevant för DIF?) men finns det några som helst diskussioner (bland supportrar) om att stänga fotbollsallsvenskan? Om inte, vad är skillnaden mot SHL?
Handlar det enbart om publikintresse? I sådant fall får man ju helt enkelt jobba på bredare front med att göra hockey populärare, för det har de senaste 5 åren funnits och finns en hel del intetsägande lag i fotbollen som är klart mindre intressanta än lag som Mora och Rögle och där rivaliteten med andra lag i serien är helt obefintlig.
Skrivs mycket om Djurgården fotboll på svenskfans.com http://www.svenskafans.com/fotboll/dif/forum.aspx
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7178
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

crike skrev:Nu "hänger" jag inte på något fotbollsforum (vad är föresten adressen till ett relevant för DIF?) men finns det några som helst diskussioner (bland supportrar) om att stänga fotbollsallsvenskan? Om inte, vad är skillnaden mot SHL?
Handlar det enbart om publikintresse? I sådant fall får man ju helt enkelt jobba på bredare front med att göra hockey populärare, för det har de senaste 5 åren funnits och finns en hel del intetsägande lag i fotbollen som är klart mindre intressanta än lag som Mora och Rögle och där rivaliteten med andra lag i serien är helt obefintlig.
+1

Jag tror en stängd liga vore förödande för SHL.
En riktigt plastig idé.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
crike skrev:Nu "hänger" jag inte på något fotbollsforum (vad är föresten adressen till ett relevant för DIF?) men finns det några som helst diskussioner (bland supportrar) om att stänga fotbollsallsvenskan? Om inte, vad är skillnaden mot SHL?
Handlar det enbart om publikintresse? I sådant fall får man ju helt enkelt jobba på bredare front med att göra hockey populärare, för det har de senaste 5 åren funnits och finns en hel del intetsägande lag i fotbollen som är klart mindre intressanta än lag som Mora och Rögle och där rivaliteten med andra lag i serien är helt obefintlig.
+1

Jag tror en stängd liga vore förödande för SHL.
En riktigt plastig idé.
Ganska plastigt att vi har LHC, KHK, VLH, ÖHK och MIK i SHL också. När Gnaget, Modo, Timrå, Björklöven, Leksand och Södertälje finns i lägre divisioner.
Avgå Jocke.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev: Ganska plastigt att vi har LHC, KHK, VLH, ÖHK och MIK i SHL också. När Gnaget, Modo, Timrå, Björklöven, Leksand och Södertälje finns i lägre divisioner.
Flera av de nämnda lagen (Lyxfällan borträknat) har ju dock inte dragit någon jättepublik på bra länge.

Senaste 7 åren ser det ut enligt följande:

Bild

Frölunda, Djurgården, HV och Örebro drar ganska mycket folk. HV, Djurgården och Örebro har mest folk på match i förhållande till kapacitet. Växjö och SAIK har bra med folk på matcherna i förhållande till arenastorlek och även lyxfällan (även om de inte har bäst bortasnitt som så ofta påstås).
Karlskrona och AIK är riktiga sänken och får gärna försvinna från Svensk hockey.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev:
B.I.B.A skrev: Ganska plastigt att vi har LHC, KHK, VLH, ÖHK och MIK i SHL också. När Gnaget, Modo, Timrå, Björklöven, Leksand och Södertälje finns i lägre divisioner.
Flera av de nämnda lagen (Lyxfällan borträknat) har ju dock inte dragit någon jättepublik på bra länge.

Senaste 7 åren ser det ut enligt följande:

Bild

Frölunda, Djurgården, HV och Örebro drar ganska mycket folk. HV, Djurgården och Örebro har mest folk på match i förhållande till kapacitet. Växjö och SAIK har bra med folk på matcherna i förhållande till arenastorlek och även lyxfällan (även om de inte har bäst bortasnitt som så ofta påstås).
Karlskrona och AIK är riktiga sänken och får gärna försvinna från Svensk hockey.
Intresset bör även räknas i publik på bortaplan. Tror jag har sagt det tre gånger tidigare, Växjö är sveriges bästa lag men drar minst publik på bortaplan. Gnaget, Modo, Leksand mfl har fans över hela landet. Kapacitet är ganska irrelevant i flera fall då vissa lag har väldigt små arenor.
Avgå Jocke.
Skriv svar