Stäng ligan innan det är för sent

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av pulverapa »

Visst är det kul med slutspel? Att få se ett klassiskt lag som Växjö Lakers göra upp om de ädla medaljerna tillsammas med de andra lagen. Det är nåt vi alla längtar efter. Synd att inte Karlskrona HK gick till slutspel, det hade varit häftigt. Eller?

Det är ju egentligen mot min rättviseprincip att stänga SHL, men jag ser snart inget annat alternativ om vi ska ha en fungerande och homogen högsta-liga i ishockey. Lag som Växjö Lakers och KHK dödar intresset för ishockey. Jag ska vara ärlig, jag är nära bristningsgränsen. En död högsta-liga i ishockey genererar inga pengar vilket leder till sämre kvalitet på spelare och sämre helhetsprodukt.

Djurgården har ju tydligt sagt att man vill ta "solidariskt ansvar" och vill att klubba ska tävla på jämna villkor. Det har jag varit helt bakom, men kanske måste man revidera den bilden.

Jag är numer för att stänga ligan, utöka serien till 16 lag, flytta bort Växjö Lakers och KHK från SHL. Upp med AIK, Modo, Björklöven och Södertälje.

Med en stängd liga riskerar vi inte klubbars ekonomi på samma sätt som idag. Man behöver inte ligga på absolut gränsen för vad en klubb klarar av ekonomiskt. Vi säkerställer också att intresset hålls uppe då vi har rätt lag i rätt serier.

Vi slipper också dessa kvalspel som aldrig tar slut. 8 lag går till slutspel, 8 lag gör det inte. Punkt.

Det finns farhågor om att Hockeyallsvenskan kan förlora intresse, ja, så är det. Men det skadar inte svensk ishockey. Inte alls faktiskt, varken på kort sikt eller längre sikt. Så länge högsta-ligan är homogen så kommer svensk ishockey att ständigt förbättra sig.

Den sista farhågan är väl att man känner att det är lite väl "plastigt" att stänga ligan. Och ja, det är ju väldigt mycket plast att stänga ligan. Men om alternativet är Växjö Lakers, oändliga kvalspel och tramsiga "bäst av tre", ja då klarar man även av en stängd liga.

Ishockey är inte fotboll. Ishockey är ishockey. Stängda ligor fungerar i väldigt många länder. Kolla på Tyskland till exempel. Trots relativt låg kvalitet på ishockeyn så flockas publiken till arenorna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Mattias_87 »

Jag är ytterst tveksam till en stängd liga men jag är inne på samma spår som dig att lag som Växjö och Karlskrona verkligen förstör SHL. Det finns inget som helst intresse runt dom lagen. Inte undra på att fotbollen i Stockholm är så mycket större.

Lösningen jag tror är intressebaserade TV-avtal. Vilka lag väcker mest intresse DIF eller KHK? Leksand eller Örebro? Vi vet alla svaret. Ge de populära lagen medel att lyckas så att publiklagen går till slutspel vilket gör att lag som faktiskt har många fans går långt. Men självklart inte så pass mycket att vi får en La Liga i fotboll.
Avskaffa tre mot tre.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

Lite blandade tankar på ämnet. Kanske blev lite rörigt.

Det faktum att det finns rivalitet och känslor mellan klubbarna blir ännu viktigare idag när serien är relativt tom på profiler. Minns för 10-15 år sedan när man skulle se hockey. När Färjestad kom så var det med Pelle Prestberg, Jörgen Jönsson och andra spelare man lärt sig hata. När Modo kom på besök var det Svartvardet, Salomonsson, Wernbloom. Frölunda hade Niklas Andersson och Tomi Kallio. Brynäs hade Dackell och Molin, osv. Man visste vad man skulle möta. Verkligheten nu är att halva trupperna byts ut varje säsong.

Idag är Växjö det bästa laget i landet. Trots detta är man ett av seriens sämsta publiklag. På bortalag drar man minst publik av alla lag i serien. Alltså minst. Hur är det rimligt? Varför vill fansen inte se sitt lag mäta sig med de bästa? Jo, just för att det inte finns någon som helst rivalitet mellan klubbarna och inte en enda spelare i motståndarlaget som man faktiskt känner till.

Varför har Växjö så lite fans på hemmaplan då? Jo, för Växjö har endast fans som precis upptäckt hockey eller som "bytte lag" när Lakers gick upp till SHL. Hv71 har länge varit dominanten i regionen och folk i Växjö med omnejd har växt upp med att hålla på Hv71 eller något annat lag. Vad hade hänt om Hv71 hade åkt ur förra året? Då hade vi alltså haft ett allsvenskt lag med jättestor fanbase och ett annat lag i samma område, med knappt några fans, i SHL. Tänk om Karlskoga går upp i år och Färjestad åker ur nästa? Gnaget går upp och vi åker ur? Då står vi med publiklagen, svensk hockeys allra starkaste varumärken, i Allsvenskan. Det vore inte alls bra för svensk hockey. De största klubbarna måste spela i högsta serien.

Jag är säker på att det går att bygga upp rivalitet och känslor med tiden. Men det tar väldigt lång tid. LHC har spelat i SHL i drygt 15 år och har fortfarande relativt usla fans. De har väl viss rivalitet med Hv71 kanske, men annars är det fortfarande ett lag som väcker ganska lite känslor. Ska man bygga en stark produkt på sikt så funkar det inte att det att halva serien byts ut vart tionde år. Ska vi vänta 25 år på att Örebro ska bli ett lag som väcker känslor och sen se dem åka ur efter 16 år och lämna plats för Vita Hästen? Tiden det tar för de ointressanta klubbarna att bli intressanta är ett väldigt högt pris om man tänker på att det finns klubbar som skulle kunna gå in och göra serien mer intressant direkt (Modo, aik, Södertälje osv).

Jag kan leva med att det finns ett lite missanpassat lag i SHL som kommer upp och är charmiga i en serie de egentligen inte är stora nog för, men nu står vi här med Linköping, Örebro, Karlskrona och Växjö. Det är inte roligt längre.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Hajduk »

Ja! Stäng ligan fort! BIK leder över Rögle med 2-0 i detta nu. Även om inte Rögle är något vidare lag så får det bara inte hända att BIK också går upp.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Praetori »

Lag som klarar det sportsliga skall kunna spela i SHL. Sen skiter jag i vad de heter eller om det är klassiska lag förutsatt att man klarar elitlicensens krav på SHL-nivå.

Hur det hela skall gå till är en annan fråga och om elitlicensen skall vara hårdare reglerad i arena och dylikt. Man kanske inte ens får kvala om man inte uppfyller kraven eller så höjer man kraven i allsvenskan.

Ser gärna fler lag i SHL så det blir färre möten mot samma. Det råder inte brist på talangfulla spelare utan det är obalansen i tilldelade pengar (främst tv-avtalen) som ställer till problem och gör att stryklag är just stryklag när de går upp och att det är sådan katastrof att ramla ur.

Stängd liga är vanskligt. Svensk hockey har klarat sig bra tidigare. Det är om man öppnar upp för rena farmarlag i en andraliga som man möjligen kan hålla hockeyn levande men jag är skeptisk.
En stängd liga skulle säkerligen få problem om KHL expanderar.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Örnen »

Alltså alla som vi idag klassar som klassiska lag har ju inte varit det från dag 1. Klart nya föreningar ska ha chansen att ta sig upp. Annars kväver vi hela hockeyintresset.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

Örnen skrev:Alltså alla som vi idag klassar som klassiska lag har ju inte varit det från dag 1. Klart nya föreningar ska ha chansen att ta sig upp. Annars kväver vi hela hockeyintresset.
Gör vi det? Jag tror hockeyintresset kvävs mer av att arenorna i landet står halvtomma när Karlskrona, Växjö och Tingsryd kommer på besök.
Avgå Jocke.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Örnen »

B.I.B.A skrev:
Örnen skrev:Alltså alla som vi idag klassar som klassiska lag har ju inte varit det från dag 1. Klart nya föreningar ska ha chansen att ta sig upp. Annars kväver vi hela hockeyintresset.
Gör vi det? Jag tror hockeyintresset kvävs mer av att arenorna i landet står halvtomma när Karlskrona, Växjö och Tingsryd kommer på besök.
Men vad är det som säger att det alltid kommer vara så? Publiksiffror för hemmalag och motstånd har aldrig varit på exakt samma nivå i flera år. Är det någon som på allvar tycker att ett möte med Linköping är hetare än ett möte med Växjö?

Linköping var förra Växjö. Nu har dom hunnit sätta sig. Vad är problemet med dom?
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av B.I.B.A »

Örnen skrev:
B.I.B.A skrev:
Örnen skrev:Alltså alla som vi idag klassar som klassiska lag har ju inte varit det från dag 1. Klart nya föreningar ska ha chansen att ta sig upp. Annars kväver vi hela hockeyintresset.
Gör vi det? Jag tror hockeyintresset kvävs mer av att arenorna i landet står halvtomma när Karlskrona, Växjö och Tingsryd kommer på besök.
Men vad är det som säger att det alltid kommer vara så? Publiksiffror för hemmalag och motstånd har aldrig varit på exakt samma nivå i flera år. Är det någon som på allvar tycker att ett möte med Linköping är hetare än ett möte med Växjö?

Linköping var förra Växjö. Nu har dom hunnit sätta sig. Vad är problemet med dom?
Problemet är att det är för enkelt att gå upp. LHC har spelat i SHL i ca 15 år och de är fortfarande inget lag som drar publik runt om i landet. Bara Växjö och Karlskrona hade sämre snitt på bortaplan. Örebro hade samma. Det GÅR att skapa rivalitet och klassikermöten, men det tar VÄLDIGT lång tid. Det håller inte när det är som det varit på senare år; att det kommer helt nya okända lag upp till SHL vart tredje år. Ska vi vänta på att skapa känslor kring Karlskrona om 20 år, och sen se dem åka ur efter 14? Tänk om det då är Surahammar som går upp, ska vi börja på en ny nedräkning på 20 år?

Det är väldigt dåligt investerad tid när vi vet att Modo, Södertälje, Gnaget osv finns att tillgå, men harvar i Allsvenskan trots sin stora fanbase över stora delar av landet. Det skadar hockeyn att man inte utnyttjar potentialen i de starkaste varumärkena utan ständigt lägger fokus på att försöka sälja in nya.
Avgå Jocke.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av sensei »

B.I.B.A skrev:
Örnen skrev:
B.I.B.A skrev:
Örnen skrev:Alltså alla som vi idag klassar som klassiska lag har ju inte varit det från dag 1. Klart nya föreningar ska ha chansen att ta sig upp. Annars kväver vi hela hockeyintresset.
Gör vi det? Jag tror hockeyintresset kvävs mer av att arenorna i landet står halvtomma när Karlskrona, Växjö och Tingsryd kommer på besök.
Men vad är det som säger att det alltid kommer vara så? Publiksiffror för hemmalag och motstånd har aldrig varit på exakt samma nivå i flera år. Är det någon som på allvar tycker att ett möte med Linköping är hetare än ett möte med Växjö?

Linköping var förra Växjö. Nu har dom hunnit sätta sig. Vad är problemet med dom?
Problemet är att det är för enkelt att gå upp. LHC har spelat i SHL i ca 15 år och de är fortfarande inget lag som drar publik runt om i landet. Bara Växjö och Karlskrona hade sämre snitt på bortaplan. Örebro hade samma. Det GÅR att skapa rivalitet och klassikermöten, men det tar VÄLDIGT lång tid. Det håller inte när det är som det varit på senare år; att det kommer helt nya okända lag upp till SHL vart tredje år. Ska vi vänta på att skapa känslor kring Karlskrona om 20 år, och sen se dem åka ur efter 14? Tänk om det då är Surahammar som går upp, ska vi börja på en ny nedräkning på 20 år?

Det är väldigt dåligt investerad tid när vi vet att Modo, Södertälje, Gnaget osv finns att tillgå, men harvar i Allsvenskan trots sin stora fanbase över stora delar av landet. Det skadar hockeyn att man inte utnyttjar potentialen i de starkaste varumärkena utan ständigt lägger fokus på att försöka sälja in nya.
Helt rätt. En öppen liga kan omöjligt motiveras på kommersiella grunder, utan bara med känsloargument och åshöjdenromantik i tankarna.

Jag är OK med öppen liga men då måste vi också inse och acceptera att den öppna ligan kontinuerligt kommer tappa jämfört med omvärlden. Den insikten saknas lite när frågan diskuters tyvärr.

Det är också diskutabelt om nedflytningsstreck och ångestmatcher är bra drivkrafter för en sorts hockeyunderhållning som publik är villiga att betala för. Om man bortser från oss närmast sörjande så är nog svaret ganska tydligt nej.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av minalman »

Det funkar med ett par fasta platser för legendarer som Djurgården, brynäs, frölunda och färjestad. Övriga platser i SHL får de kriga om.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Henke_F »

minalman skrev:Det funkar med ett par fasta platser för legendarer som Djurgården, brynäs, frölunda och färjestad. Övriga platser i SHL får de kriga om.
Ja, över 30 säsonger i högstaligen kunde ju ge en "säkrad" plats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maratonta ... ockeyligan
ajk har 29st, haha. ;)
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Örnen »

sensei skrev: Det är också diskutabelt om nedflytningsstreck och ångestmatcher är bra drivkrafter för en sorts hockeyunderhållning som publik är villiga att betala för. Om man bortser från oss närmast sörjande så är nog svaret ganska tydligt nej.
Detta har du hävdat i många år. Varför säger du det? Det stämmer ju inte. Det är ju helt absurt.

Självklart skulle Hovet vara fullsatt i omgång 52 om vi var inne i en streckstrid. Förmodligen inte ens 5000 pers om vi var i sista omgången och var avsågade från slutspel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av Puckey »

Jag tycker liksom flera andra att det är dags att stänga SHL, det är helt enkelt inte ekonomiskt hållbart när skillnaden mellan de två ligorna är så stor som den är idag. Ska svensk ligahockey må bra kan vi inte fortsätta i en riktning som innebär att vi vart och vartannat år slår föreningar i spillror (alternativt tvingar kommuner att kliva in). Inte heller är det för mig ett alternativ att stärka HA på bekostnad av SHL, eftersom vi redan håller på att bli uppätna av KHL/NLA.

När flertalet föreningar i Hockeyallsvenskan dessutom drömmer mardrömmar om att lyckas avancera till SHL, då förstår man att det är en fullkomligt bisarr situation. Vad ska lag som inte har en chans att leva upp till SHL:s ekonomiska och arenamässiga krav göra? Förlora med flit?

Att vi ska kasta ut diverse lag håller jag däremot inte med om. Alla föreningar måste få vara traditionsfattiga till dess att de hunnit bygga en tradition, kan vi spela elithockey i större delen av landet är det toppen. Det jag tycker är intressant att prata om är vilka lag som borde inkluderas snarare än vilka som borde exkluderas. Vissa lag är totalt ointressanta för oss, men skulle lyfta intresset för andra lag. Kan man leva upp till arenakraven och har ett livsdugligt publikunderlag (åtminstone över 4000) går det med rätt förutsättningar att bli en positiv kraft för svensk hockey.

Jag vill se en liga om minst 22 lag, vilket dessutom skulle bespara oss att möta samma lag fyra gånger per år. Ett möte hemma, ett möte borta och eventuellt någon form av hockeyns svenska cupen eller derbykonferenser för att hålla antalet matcher över 50. Utöver dagens 14 lag vill jag se:

* Björklöven, klassisk förening som skulle ge riktiga holmgångar med Skellefteå och Modo.
* Modo, hur kommundopade de än varit på sistone kan de under rätt förutsättningar hitta tillbaks till sin identitet som plantskola.
* Timrå, hade faktiskt fram till året de degraderades ett högre publiksnitt än Skellefteå. Också en klassisk förening.
* Södertälje, klassisk förening som ger light-derbyn till oss och AIK.
* AIK, dessvärre.
* Västerås, klassisk förening. Skulle dra upp intresset för oss, gnaget och Örebro.
* Vita Hästen, hade tills ekonomin började krångla något bra på gång. Representerar en av Sveriges största städer och skulle ge ett kluster av Östergötska/Småländska lag. Hästen/LHC/HV/Växjö lär med tiden utveckla en rivalitet.
* Mora, klassisk förening som har sin rivalitet med Leksand och skulle även ge Brynäs en geografiskt intressant motståndare.

Sen finns det också lag som har potentialen att utvecklas/återuppbyggas om det finns en tydlig plan för ett inträde i elithockeyn. Jag tänker framförallt på Almtuna som representerar vår fjärde största stad och har en ny, toppmodern arena på gång. Lyckas de få med sig Uppsalaborna kan de inom en nära framtid vara redo att ta steget till SHL. Av resterande lag som befinner sig i Hockeyallsvenskan är det bara Karlskoga som ens behöver diskuteras, men jag tror i ärlighetens namn att de skulle ha ännu sämre förutsättningar att bli slagkraftiga än Karlskrona. Däremot har de gjort ett imponerande jobb som med små medel lyckats vara ett topplag i Hockeyallsvenskan år efter år och behöver inte vara helt borta från diskussionen. Övriga lag får återgå till Div. 1, med chansen att vinna en faktisk titel snarare än att försöka avancera i systemet. Det finns inget som helst syfte för lag som Pantern, Västervik, Tingsryd och Oskarshamn att leva med illusionen att de ska avancera till SHL bara för att tvingas tacka nej till chansen om de väl lyckas.

Självklart kommer det här, kortsiktigt, att tunna ut spelarmaterialet, men det finns gott om utländska spelare på marknaden att stärka upp med. Med fler lag i högstaligan och den ekonomiska trygghet en sluten liga innebär skulle vi med tiden få fler högklassiga juniorverksamheter. Barn spelar handboll, bandy eller åker skidor i vissa städer av en anledning - elitidrotten föder intresset. Går kidsen i Västerås återigen på hockeymatcher, ser rafflande slutspel och hör föräldrarna prata om det vid släktmiddagarna blir det också fler som söker sig till hockeyn snarare än fotboll eller andra kvasisporter.

Att värdet på tv-rättigheterna också skulle öka säger sig självt, börjar folk i andra städer att följa hockeyn igen ökar antalet abonnenter. Börjar folk klaga över att de nya lagen inte skulle bidra i lika stor mån som vissa klassiska föreningar (tittar man på lagen ser man att det i huvudsak handlar om lag som kan dra betydligt mer intresse än flertalet av de lag som i dagsläget utgör SHL), kan vi gärna släppa på tyglarna och låta varje förening skörda frukten av de abonnenter man lyckas locka. Det är en enkel sak att låta abonnenterna välja lag att stödja vid tecknandet av abonnemanget, och jag skulle gärna se bönderna försöka mäta sig med oss efter en sån ändring.

Något måste hända med svensk hockey, vi har två ligor som ligger i en mer eller mindre öppen konflikt med varandra. Högstaligan saknar dessutom förtroende från sina supportrar, samtidigt som de har rätt i att den ekonomiska otryggheten inte är rimlig. Istället för att försöka stänga serien i smyg och kväva viktiga delar av Hockeysverige är det läge att börja tänka om.
fullspeedahead
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-05-01

Re: Stäng ligan innan det är för sent

Inlägg av fullspeedahead »

Ligan med 16 lag:

Djurgårn
Färjestad
Brynäs
Luleå
Frölunda
HV71
MODO
AIK
Skellefteå
Leksand
Södertälje
Timrå
Björklöven
Malmö
Västerås
Örebro/Linköping/Mora/Lakers
Skriv svar