Fallet P Nilsson

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gårdare
Inlägg: 117
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Nacka

Fallet P Nilsson

Inlägg av Gårdare »

Läste på SVT Text att Hr Englund på förbundet återigen anmäler P Nilsson pga att han spelade i Nordamerika under sin avstängning. Borde man inte tänkt på det tidigare?

" -Elitserien har varit min dröm. Jag
hoppas att förbundet låter mig spela
i Sverige igen, säger Nilson. "

Detta lär nog dröja, tyvärr.
Djurgårdare i USA
Inlägg: 1
Blev medlem: 2005-06-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Lynnwood, WA

Inlägg av Djurgårdare i USA »

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att Patrik bara var avstängd från spel i Europa, så hur kan dom då anmäla honom för att han har spelat här i USA. Och jag håller med Gårdare, om det här var ett problem, varför har dom väntat tills nu med att säga något? Hade det inte vart smartare att ta upp det på en gång, det är ju inte som om förbundet inte har vetat att han har spelat här.
Ola
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av Ola »

Djurgårdare i USA skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att Patrik bara var avstängd från spel i Europa, så hur kan dom då anmäla honom för att han har spelat här i USA. Och jag håller med Gårdare, om det här var ett problem, varför har dom väntat tills nu med att säga något? Hade det inte vart smartare att ta upp det på en gång, det är ju inte som om förbundet inte har vetat att han har spelat här.
Fel. De har inte väntat tills nu med att säga något. Det här meddelades redan när det blev aktuellt att han skulle spela i USA under avstängningen. Men det är som vanligt när det gäller fuskare. De känner inte till reglerna, påstår de.
Josefsson
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Josefsson »

Som jag förstår det fick Patrik Nilson ett tidsbestämt straff, till den 31 december 2004. Vad de nu diskuterar är att ge honom ett nytt straff för samma gärning. Det strider bestämt mot legalitetsgrundsatsen som är stadfäst i svensk grundlag. Allmänna straffrättsprinciper som legalitetsgrundsatsen, in dubio pro reo med flera borde man hedra även i disciplinnämnden.

Hockeyförbundets avstängning har uppenbarligen ingen verkan i USA. Vad man borde göra istället för att korsfästa Patrik Nilson är ta upp samtal om det när man ska sära på benen för NHL i förhandlingarna om ett nytt transferavtal som gör att NHL kan ta kontraktsbundna spelare från svenska klubbar och kasta lite kaffepengar i gengäld. Jag vet att proffsligorna i USA upphåller de andras avstängningar. Alexander Perezhogin fick ett års avstängning för att ha slashat en motståndare i ansiktet i en AHL-match, han hade inte fått spela i Nordamerika om det blivit en säsong förra året. Däremot fick han spela i Ryssland vilket han gjorde. En liten klausul i transferavtalet om att IIHF-ligorna och NHL med anslutna ligor ska hedra varandras avstängningar så är problemet ur världen.
JJ
Inlägg: 144
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Värmdö
Kontakt:

Helt rätt!

Inlägg av JJ »

Josefsson skrev:Som jag förstår det fick Patrik Nilson ett tidsbestämt straff, till den 31 december 2004. Vad de nu diskuterar är att ge honom ett nytt straff för samma gärning. Det strider bestämt mot legalitetsgrundsatsen som är stadfäst i svensk grundlag. Allmänna straffrättsprinciper som legalitetsgrundsatsen, in dubio pro reo med flera borde man hedra även i disciplinnämnden.

Hockeyförbundets avstängning har uppenbarligen ingen verkan i USA. Vad man borde göra istället för att korsfästa Patrik Nilson är ta upp samtal om det när man ska sära på benen för NHL i förhandlingarna om ett nytt transferavtal som gör att NHL kan ta kontraktsbundna spelare från svenska klubbar och kasta lite kaffepengar i gengäld. Jag vet att proffsligorna i USA upphåller de andras avstängningar. Alexander Perezhogin fick ett års avstängning för att ha slashat en motståndare i ansiktet i en AHL-match, han hade inte fått spela i Nordamerika om det blivit en säsong förra året. Däremot fick han spela i Ryssland vilket han gjorde. En liten klausul i transferavtalet om att IIHF-ligorna och NHL med anslutna ligor ska hedra varandras avstängningar så är problemet ur världen.
Josefsson - jag anser att du verkligen slår huvudet på spiken. :!:
Känns som SHF tar ut sin frustration över sin tandlöshet på enskild spelare i stället för att se till att få en bredare ligatäckning av avstängningar. Eftersom att han inte spelat där avstängningen är giltig så har han avtjänat straffet (hur knepigt det än kan vara).
Känns som intelligensnivå guldfisk från förbundets sida! :oops:
_OzzO_
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-06-11
Ort: Skövde

HELT FEL!

Inlägg av _OzzO_ »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 73,00.html

Jag tycker det är förjävligt, kan det bli värre? Han stängdes av för spel i Europa, och sen när tillhör USA Europa? HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!
Ola
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-06-25

Re: HELT FEL!

Inlägg av Ola »

_OzzO_ skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 73,00.html

Jag tycker det är förjävligt, kan det bli värre? Han stängdes av för spel i Europa, och sen när tillhör USA Europa? HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!
Han har smitit från sitt straff genom att spela i USA. Förbundet gör helt rätt. Killen är en fuskare, och jag tror inte han är välkommen till DIF igen.
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Jag hoppas inte att han är välkommen tillbaka till DIF igen i alla fall. Men man vet ju aldrig.
Ola
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-06-25

Ett förtydligande

Inlägg av Ola »

_OzzO_ skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 73,00.html

Jag tycker det är förjävligt, kan det bli värre? Han stängdes av för spel i Europa, och sen när tillhör USA Europa? HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!HELT FEL!
Att han bara stängdes av för spel i Europa är fel. Han stängdes av för nationellt och internationellt spel.
Skriv svar