Säsongen 16/17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Örnen »

Kommer spelare som Ahlén och Hank "alltid" få godkänt bara för att deras ribba är så otroligt låg och så länge dom "driver på, sätter press och kämpar" så har dom gjort sitt jobb?

Det KAN faktiskt vara så ibland att vissa spelare inte är tillräckligt bra för att spela i en fjärdekedja på den här nivån. Oavsett hur mycket man kämpar.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av diftobbe89 »

Örnen skrev:Kommer spelare som Ahlén och Hank "alltid" få godkänt bara för att deras ribba är så otroligt låg och så länge dom "driver på, sätter press och kämpar" så har dom gjort sitt jobb?

Det KAN faktiskt vara så ibland att vissa spelare inte är tillräckligt bra för att spela i en fjärdekedja på den här nivån. Oavsett hur mycket man kämpar.
Tycker Ahlén har visat i år att han faktiskt kan lira, inte bara kämpa och leta tacklingar, han deltar mer i spelet än tidigare och bidrar utan tvekan, till skillnad från Hank så tycker jag att Ahlén sakta men säkert utvecklas, framförallt med klubba/puck, och duger mer än väl i en fjärdekedja, har dessutom på egen hand fixat poäng åt laget med viktiga mål när resten floppar, men jag önskar han vore något snabbare på grillorna.

I Hanks fall så håller jag med dom flesta, kämpar som ett djur vilket uppskattas, men tycker inte han räcker till, redan förra säsongen var ett ordentligt bakslag, knappast till hans fördel heller att han bara blir snällare och snällare för varje säsong som går, tycker och tror dock Hank är viktigare för ''laget'' än exempelvis Tambellini, så man kan väl börja rensa bort på rätt ställe.
Spela fult
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Örnen »

diftobbe89 skrev:
Örnen skrev:Kommer spelare som Ahlén och Hank "alltid" få godkänt bara för att deras ribba är så otroligt låg och så länge dom "driver på, sätter press och kämpar" så har dom gjort sitt jobb?

Det KAN faktiskt vara så ibland att vissa spelare inte är tillräckligt bra för att spela i en fjärdekedja på den här nivån. Oavsett hur mycket man kämpar.
Tycker Ahlén har visat i år att han faktiskt kan lira, inte bara kämpa och leta tacklingar, han deltar mer i spelet än tidigare och bidrar utan tvekan, till skillnad från Hank så tycker jag att Ahlén sakta men säkert utvecklas, framförallt med klubba/puck, och duger mer än väl i en fjärdekedja, har dessutom på egen hand fixat poäng åt laget med viktiga mål när resten floppar, men jag önskar han vore något snabbare på grillorna.

I Hanks fall så håller jag med dom flesta, kämpar som ett djur vilket uppskattas, men tycker inte han räcker till, redan förra säsongen var ett ordentligt bakslag, knappast till hans fördel heller att han bara blir snällare och snällare för varje säsong som går, tycker och tror dock Hank är viktigare för ''laget'' än exempelvis Tambellini, så man kan väl börja rensa bort på rätt ställe.
Håller med om Ahlén. Även om jag skulle föredra att se honom utanför fyra kedjor så har han varit den klart mest användbara av den här duon den här säsongen. Jag vill såklart inte se honom i powerplay. Men han är i alla fall en brunkare som är bra på att brunka. Och till skillnad från Hanks fall så tror jag motståndarna ser sig en extra gång över axeln när han är inne.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av förevigtdjurgården »

Örnen skrev:Kommer spelare som Ahlén och Hank "alltid" få godkänt bara för att deras ribba är så otroligt låg och så länge dom "driver på, sätter press och kämpar" så har dom gjort sitt jobb?

Det KAN faktiskt vara så ibland att vissa spelare inte är tillräckligt bra för att spela i en fjärdekedja på den här nivån. Oavsett hur mycket man kämpar.
Det är klart att du har en poäng i det du säger, men min poäng kvarstår likväl. Fjärdekedjan ska in och gröta, skapa offensiva tekningar och gärna mala ner motståndarlaget.

Jag ber dig återigen vänligen observera fjärdelinans byten, se vad dem gör och vad som kommer av det. Paras de med en offensiv back, ex Emil Johansson, Hultström eller Högström så hamnar pucken på mål, i grötsituationer inte sällan. Titta sen gärna på våra andra linor, där frånsett Brodin, ingen tar sig in på kasse och upplys mig sedan igen om att Hank&Ahlén inte är bra för vårt lag.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av crike »

Ahlén gör det bra i fjärdekedjan. Han fyller sin roll och får godkänt. Inte för att hans målsättning är låg utan för att han levererar enligt sin tilldelade roll.

Hank? Han gör det inte. Främst för att jag tycker mig se att han (eller någon annan) hade kunnat gjort det bättre. Vissa säger att han sätter press m.m. men det tycker inte jag. Hans spel stör inte moståndarna nämndvärt, det är Ahlén och Johansson som ordnar detta för fjärdekedjan, sätt in valfri junior i den kedjan och dom hade som sämst haft samma statistik som dom har idag. Det är rent av enkelt att undkomma Hanks "attacker" och jag tror faktiskt att han på sin höjd är en div1-spelare. Det säger jag för att även på hockeyallsvensk nivå hade hans bristande hockey-sense och teknik lyst igenom. Möjligt att han kan sätta press på en div1-spelare som är för långsam.

Nu är jag elak mot Hank men det får han ta, han har nog insett sina brister själv men njuter gott av att andra inte gjort det.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9444
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Jim Morrison »

Den här myten att en fjärdekedja ska "in och gröta" måste bort. Det är ett förlegat tankesätt och jag ber folk att titta på typ alla andra lags fjärdekedjor och hur dom resonerar. Det är i princip bara vi som har spelare som Hank och Ahlén där och i flera år framöver dessutom. Om man nu prompt vill ha en sådan typ av spelare där håller jag med om att det är Ahlén som ska vara kvar för han har åtminstone något. Kan stänka dit eller styra in ett par mål men han blir ju knappast bättre av att ha en spelare som Hank vid sin sida som varken sätter upp lägen, gör mål eller spelar fysiskt. Jag personligen hade bytt plats på Linus Johansson och Patrik Lundh(som har en intensiv spelstil men inte bra nog för top6) samt plockat in vem som helst annars än Hank.

Vore ju märkligt om någon annan än han försvinner när Possler är tillbaka.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Think if... »

4:e engagerar, det om inte annat visar väl på att dom är viktiga.
Personligen tycker jag att det är påtagligt ofta som jag under denna säsong hittar lite hopp när 4:e är inne, det är då det händer något. Inget alibispel a'la TB, och som sagt det är i stort bara Brodin, Ahlén och Hank som går rakt in på mål eller ser till att stå där och dra energi.
Using Tapatalk
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av förevigtdjurgården »

Jim Morrison skrev:Den här myten att en fjärdekedja ska "in och gröta" måste bort. Det är ett förlegat tankesätt och jag ber folk att titta på typ alla andra lags fjärdekedjor och hur dom resonerar. Det är i princip bara vi som har spelare som Hank och Ahlén där och i flera år framöver dessutom. Om man nu prompt vill ha en sådan typ av spelare där håller jag med om att det är Ahlén som ska vara kvar för han har åtminstone något. Kan stänka dit eller styra in ett par mål men han blir ju knappast bättre av att ha en spelare som Hank vid sin sida som varken sätter upp lägen, gör mål eller spelar fysiskt. Jag personligen hade bytt plats på Linus Johansson och Patrik Lundh(som har en intensiv spelstil men inte bra nog för top6) samt plockat in vem som helst annars än Hank.

Vore ju märkligt om någon annan än han försvinner när Possler är tillbaka.
Vår fjärdekedja blir ju ett resultat av de förutsättningar vi har, egentligen. Frölunda och SAIK har väl juniskedjor som fjärdekedjor, några lirarlag har "lirarlinor" som fjärdekedjor - och sen kommer vi med en brunkislina. Det ska dock sägas att de flesta lag har åtminstone en brunkare i deras fjärdelina.

Klart att jag hellre hade haft en fjärdekedja som (likt andra lag) är i paritet med ett annat lags andra/tredjekedja, men det är bara gilla läget som vi sitter i. Vi kan liksom inte göra så mycket åt det.



Jag tror inte Hank kommer få flytta på sig när/om Possler kommer tillbaka i spel, utan vi kommer väl fortsätta köra någon sorts juniortränar-rotation på spelare för att alla ska ha speltid för att det är kul att spela ishockey. Jonsson-Fjällby lär vid Posslers inträde i matchtruppen få spela enbart juniorhockey och så var det med det.


Något som är rätt skrämmande är ändå att exempelvis Malmö lyckats utveckla HA-spelare till lirare i SHL, men vi lyckas bara nedgradera spelare.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av android »

förevigtdjurgården skrev:
Jim Morrison skrev:Den här myten att en fjärdekedja ska "in och gröta" måste bort. Det är ett förlegat tankesätt och jag ber folk att titta på typ alla andra lags fjärdekedjor och hur dom resonerar. Det är i princip bara vi som har spelare som Hank och Ahlén där och i flera år framöver dessutom. Om man nu prompt vill ha en sådan typ av spelare där håller jag med om att det är Ahlén som ska vara kvar för han har åtminstone något. Kan stänka dit eller styra in ett par mål men han blir ju knappast bättre av att ha en spelare som Hank vid sin sida som varken sätter upp lägen, gör mål eller spelar fysiskt. Jag personligen hade bytt plats på Linus Johansson och Patrik Lundh(som har en intensiv spelstil men inte bra nog för top6) samt plockat in vem som helst annars än Hank.

Vore ju märkligt om någon annan än han försvinner när Possler är tillbaka.
Vår fjärdekedja blir ju ett resultat av de förutsättningar vi har, egentligen. Frölunda och SAIK har väl juniskedjor som fjärdekedjor, några lirarlag har "lirarlinor" som fjärdekedjor - och sen kommer vi med en brunkislina. Det ska dock sägas att de flesta lag har åtminstone en brunkare i deras fjärdelina.

Klart att jag hellre hade haft en fjärdekedja som (likt andra lag) är i paritet med ett annat lags andra/tredjekedja, men det är bara gilla läget som vi sitter i. Vi kan liksom inte göra så mycket åt det.



Jag tror inte Hank kommer få flytta på sig när/om Possler kommer tillbaka i spel, utan vi kommer väl fortsätta köra någon sorts juniortränar-rotation på spelare för att alla ska ha speltid för att det är kul att spela ishockey. Jonsson-Fjällby lär vid Posslers inträde i matchtruppen få spela enbart juniorhockey och så var det med det.


Något som är rätt skrämmande är ändå att exempelvis Malmö lyckats utveckla HA-spelare till lirare i SHL, men vi lyckas bara nedgradera spelare.
Det är väl att en fråga om hur en utveckling sker men vi kan väl i alla fall ta kredd för Högström, Mantas, ljungh, Linus Johansson, alvarez, englund, Falk (nåja) plus alla juniorer som kommer upp.

Sen kan man som sagt alltid diskutera om spelarna redan var utvecklade och att det är scouting det handlar om eller inte.

Kollar man på Malmö så är det väl bara Nils Andersson i deras topp-8 i poängligan som dom tagit från ha till shl. På topp-15 är det väl ytterligare 1-2.

Att gnälla på något som DIF faktiskt är ganska hyfsade på känns märkligt.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av klintan85 »

Hank hade ju aldrig fått vara kvar i något annat lag. Skulle ha lämnat honom i H. Allsvenskan där han hör hemma. Ahlén däremot är en typisk och bra 4:de kedja spelare. Och han har utvecklats och blivit bättre se han kom till DIF som inte Hank har gjort.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 808
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Rojk »

Hank och J.Davidsson -2 idag, Varakas -3. Tellan räddar 19 skott och landar på 86,36%
It's easier to be an asshole to words than to people
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Skidlöparn »

Rojk skrev:Hank och J.Davidsson -2 idag, Varakas -3. Tellan räddar 19 skott och landar på 86,36%
Varakas lirade sjukt mycket i slutet för att försvara ledningen. Tycker han gör det bra. +/- känns som sjukt förlegade siffror. Jeff hade +1, bara tack vare att Lundh och Matt var i samma kedja.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 808
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Rojk »

Skidlöparn skrev:
Rojk skrev:Hank och J.Davidsson -2 idag, Varakas -3. Tellan räddar 19 skott och landar på 86,36%
Varakas lirade sjukt mycket i slutet för att försvara ledningen. Tycker han gör det bra. +/- känns som sjukt förlegade siffror. Jeff hade +1, bara tack vare att Lundh och Matt var i samma kedja.
Mer en passning till Sensei
It's easier to be an asshole to words than to people
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Skidlöparn »

Rojk skrev:
Skidlöparn skrev:
Rojk skrev:Hank och J.Davidsson -2 idag, Varakas -3. Tellan räddar 19 skott och landar på 86,36%
Varakas lirade sjukt mycket i slutet för att försvara ledningen. Tycker han gör det bra. +/- känns som sjukt förlegade siffror. Jeff hade +1, bara tack vare att Lundh och Matt var i samma kedja.
Mer en passning till Sensei
Skönt :lol: Ironi är svårt att genomskåda ibland på nätet...
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av sensei »

Rojk skrev:
Skidlöparn skrev:
Rojk skrev:Hank och J.Davidsson -2 idag, Varakas -3. Tellan räddar 19 skott och landar på 86,36%
Varakas lirade sjukt mycket i slutet för att försvara ledningen. Tycker han gör det bra. +/- känns som sjukt förlegade siffror. Jeff hade +1, bara tack vare att Lundh och Matt var i samma kedja.
Mer en passning till Sensei
Haha, men det är fortfarande bättre att ligga på plus än minus, inte sant?

Lek med tanken om Tambellinis backcheck hade sett lika meningslös ut om han bara hade fått lön varje månad om han låg på plus.

Sen finns det som sagt omständigheter som påverkar statistiken, och en match är väl i minsta laget för att dra några slutsatser.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar