Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Rocky3000 »

jensa öhling skrev:Hoppas vi har utrymme för att försöka få hem John Norman. Det vore en grym värvning.
Bild

In med Norman, skulle vara helt fantastiskt! :D
Bild
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kalliasson »

captcash skrev:
mb81 skrev:
pulverapa skrev:Vi har inte skrivit nytt kontrakt med Marcus Högström. Vill han prova Schweiz eller KHL? Enligt mig är han fullt kapabel att bli toppback i båda dessa ligor.
Ja prio ett av alla som inte förlängt måste vara Högström! En av seriens bästa backar. Verkligen utvecklas till en tvåvägsback i landslagsklass denna säsong(var bra redan förra).
Som jag nämnde i nån annan tråd så snackar Högström med Chicago (longshot för han lär inte platsa där) och två lag från KHL (varav ett är i Moskva)... sannolikheten att han stannar är nog 50% skulle jag säga, helt enkelt pga att han får unge snart så det skulle vara detta som räddar oss.. annars blir det nog KHL för hans del.
Nu är Högström något äldre men hade man inte sagt samma sak om Erik Gustafsson för något år sedan?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

mb81 skrev:
jsson skrev:Backsidan är ingen jättefager syn just nu. Hultström har tagit stora kliv i det defensiva spelet under säsongen dock. Press? Not so much.

Känn lite på stämningen hos Englund (Ottawa) och AOM (Calgary) samt förläng med Holm och Falk snarast!

Högström tror jag redan är förlorad. Tittar man bara på hans klubbhistorik så känns det som att han går dit det finns mest pengar att hämta. Ser absolut inget fel i det.
Tycker Press gjort det riktigt bra senaste tiden. Man ska tänka på att han är ung och kom från allsvenskan.
Vi förlänger säkert med Holm och Falk men det är spelare det inte är omöjligt att ersätta även om det vore tråkigt att förlora dem.
Jag tror inte anledningen till att Högström bytt klubb så mycket är stålar. Han är en late bloomer och nu vill han nog få ett kontrakt som ligger kring hans marknadsvärde och inte en allsvensk lön som han har nu.
För mig har alltid backsidan varit intressantast och viktigare än forwardssidan.

Högström har imponerat sedan han kom till oss (sedan att vissa tycker träningsmatcher är avgörande för bedömningen för stå för dom).
Vore den klart viktigaste förlängningen. Oj vad han bidrar i alla zoner. En klippa.

Holm växer för varje år som går. Kanske inte den mest ögonfallande utvecklingen men en stabil SHL back som fortsatt förbättra det mesta. (Har börjat få en del "skägg" i sitt spel också).

Englund är redan nu en försvargeneral och det vore underbart om han stannade ett år till.

Gillar Falks tuffhet och energi i egen zon. Får gärna stanna men inte högsta prioritet.

Press har gjort en del lovande matcher på slutet, inte minst den mot Modo. Hans offensiva utflykter blir allt oftare lyckade och jag ser en stor potential i killen till nästa år.
Tycker det känns bra att han stannar.

Uppskrivne Hultström har inte riktigt motsvarat de högt ställda förväntningarna men det är ju inte hans fel, snarare otur för honom att många hade för höga förväntningar.
Känns bra att han blir kvar.

OM är klart lovande och jag vill se honom hos oss nästa år.

Norell är den back jag tycker stannat upp och kan behöva en ny miljö för att ta nästa steg. Blir väl inte besviken om han stannar men....tja.....

Summa sumarum, jag är nöjd med de backar vi haft i år. Finns stora utvecklingsmöjligheter hos dem. Högström, Holm, Hultström, Englund skulle jag vilja bygga försvaret kring om jag fick välja.
Sedan är det väl klart att jag önskar att vi hade en bättre ekonomi och hade haft råd med ytterligare en riktig klassback i laget förutom Högström.
4 segrar kvar
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Mycket av det du skriver stämmer, men Falk är tå mig tusan bra mycket viktigare än en spelare som Holm.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Kall-El skrev:Mycket av det du skriver stämmer, men Falk är tå mig tusan bra mycket viktigare än en spelare som Holm.
Kan väl sträcka mig så långt att Falk verkligen vuxit senaste säsongen. Har börjat älska hans fysiska spel. Tycker däremot Holm är bättre på att lösa knepiga situationer i egen zon.
Tycker Falk spelar fast sig/oss oftare.
Men allt sitter ju som bekant i betraktarens ögon. :)
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Tycker Falk tagit ett steg i fel riktning om vi jämför med ifjol.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Tycker Hultström varit betydligt bättre än förväntat, han är ju inne på så sjukt mycket framåt och har ändå blivit klart bättre defensivt än vad man hade fått beskrivet (jag kände inte till honom så väl när han var i LIF). Så vet inte vad du menar för förväntningar där?

Annars håller jag helt med om övriga. Framförallt Högström, han är ju ofattbart bra.
Bild
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av South_Exil »

Brukar mest läsa härinne men nu var det dags för ett premiärinlägg och det passar ju bra i den här tråden.
Tycker man bör göra ett försök att samla ihop 91:orna till en vass line, Norman, Josefson, Cehlin.
Känns som att Josefson behöver få igång karriären och 1-2 år i DIF innan han kan dra vidare ett par år och tjäna pengar för att sen runda av i DIF runt 32 års ålder likt Thore borde kunna vara ett gångbart upplägg. Tycker även Cehlin bevisat vad han går för i Rögle och bör kunna prestera ännu bättre i sin hemmiljö. Tror de tre skulle tilltalas av idén att lira tillsammans i DIF igen, i ett slagkraftigt potentiellt topplag, som det skulle bli om vi hade kedjor likt dessa.. Men visst Norman lär kosta en del.

Thoresen, Sallinen, Sörensen
Norman, Josefson, Cehlin
Lundh, Ljungh, Brodin
Hank, Hage, Vejdemo
Ahlén kan va kvar som polis :)

Jäkligt svårt med Vejdemo som man vill släppa fram och lyfta liksom gärna någon mer junis. Han får helt enkelt bevisa och peta ned någon ovan. Egentligen behövs ju inte Lundh i detta lag men nu verkar ju han vara klar så...

Med ovan tycker jag vi kan släppa Anderson även om han gjort det bra.
Alvarez gillar jag men känns som att Malmö lockar där.
Fjärde är jag lite osäker kring, gäller att ha arbetsmoral och DIF-hjärta samt acceptera rollen. Kanske fungerar den ograverad från iår?


Backsidan svårare.
Prio ett att förlänga med Högström och låta det kosta.
Hultström är kvar.
Förlänga med Holm, Falk, och helst Englund och AOM, annars funkar Westlund som sjunde back.
Norell och Press tycker jag vi kan skeppa, även om det är tråkigt med Norell som är en djurgårdare och bra kille. Men men.
Därmed behövs en ny etablerad topp4 back.. Helst defensivt skicklig eftersom vi kommer köra 4+1 i pp och vi har spets i Högström/Hultström så är fokus på defensiva kvaliteter. Har dock inget klockrent namn på lut just nu..

Det ger (ej ranking utan mer balans)
Högström-Ny def
Hultström-Englund
Holm-Falk
AOM eller Westlund

Målvakterna klara.

Tycker detta känns som ett lag för att konkurrera om topp4 utan att vara monstruöst dyrt.
Dessutom håller vi oss till Stockholms/DIF profilen på spelarna.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Caveman »

Jag förstår inte det här "tjatet" om Josefson?

Nu behöver han få igång karriären också..

Att han är ordinarie i ett NHL lag som slåss om slutspelsplatserna verkar inte vara någon karriär.
Han har sitt bästa år som proffs, coacher som tror på honom, spelar honom i PP. Kan inte begripa varför han skulle spela i DIF nästa säsong, han får vi nog vänta på.
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av South_Exil »

Caveman skrev:Jag förstår inte det här "tjatet" om Josefson?

Nu behöver han få igång karriären också..

Att han är ordinarie i ett NHL lag som slåss om slutspelsplatserna verkar inte vara någon karriär.
Han har sitt bästa år som proffs, coacher som tror på honom, spelar honom i PP. Kan inte begripa varför han skulle spela i DIF nästa säsong, han får vi nog vänta på.
Okej, "my bad" kikade lite på det där tidigt i höstas och då spelade han inte vad jag såg och fick för mig att han satt på utgående kontrakt också. Men kollade upp honom nu och du har helt rätt. 39 matcher, lite poäng och 14-18 min i TOI. Han har fått igång karriären på egen hand så han kan vi glömma.
Då får väl Norman flytta in som center och så får vi lyfta upp Brodin resp. Vejdemo ett pinnhål och fundera lite mer på fjärde..
Ser trots allt bra ut och jag gillar den linje med Stockholms/DIF profil man har. Skulle helst slippa någon oprövad jänkare eller liknade i topp 3 lines.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:Tycker Falk tagit ett steg i fel riktning om vi jämför med ifjol.
Håller med. Skrivit ett tag på ett inlägg som kommer sen. Utvecklar lite där.
BOMBOM BOUCHARD skrev:
mb81 skrev:
jsson skrev:Backsidan är ingen jättefager syn just nu. Hultström har tagit stora kliv i det defensiva spelet under säsongen dock. Press? Not so much.

Känn lite på stämningen hos Englund (Ottawa) och AOM (Calgary) samt förläng med Holm och Falk snarast!

Högström tror jag redan är förlorad. Tittar man bara på hans klubbhistorik så känns det som att han går dit det finns mest pengar att hämta. Ser absolut inget fel i det.
Tycker Press gjort det riktigt bra senaste tiden. Man ska tänka på att han är ung och kom från allsvenskan.
Vi förlänger säkert med Holm och Falk men det är spelare det inte är omöjligt att ersätta även om det vore tråkigt att förlora dem.
Jag tror inte anledningen till att Högström bytt klubb så mycket är stålar. Han är en late bloomer och nu vill han nog få ett kontrakt som ligger kring hans marknadsvärde och inte en allsvensk lön som han har nu.
För mig har alltid backsidan varit intressantast och viktigare än forwardssidan.

Högström har imponerat sedan han kom till oss (sedan att vissa tycker träningsmatcher är avgörande för bedömningen för stå för dom).
Vore den klart viktigaste förlängningen. Oj vad han bidrar i alla zoner. En klippa.

Holm växer för varje år som går. Kanske inte den mest ögonfallande utvecklingen men en stabil SHL back som fortsatt förbättra det mesta. (Har börjat få en del "skägg" i sitt spel också).

Englund är redan nu en försvargeneral och det vore underbart om han stannade ett år till.

Gillar Falks tuffhet och energi i egen zon. Får gärna stanna men inte högsta prioritet.

Press har gjort en del lovande matcher på slutet, inte minst den mot Modo. Hans offensiva utflykter blir allt oftare lyckade och jag ser en stor potential i killen till nästa år.
Tycker det känns bra att han stannar.

Uppskrivne Hultström har inte riktigt motsvarat de högt ställda förväntningarna men det är ju inte hans fel, snarare otur för honom att många hade för höga förväntningar.
Känns bra att han blir kvar.

OM är klart lovande och jag vill se honom hos oss nästa år.

Norell är den back jag tycker stannat upp och kan behöva en ny miljö för att ta nästa steg. Blir väl inte besviken om han stannar men....tja.....

Summa sumarum, jag är nöjd med de backar vi haft i år. Finns stora utvecklingsmöjligheter hos dem. Högström, Holm, Hultström, Englund skulle jag vilja bygga försvaret kring om jag fick välja.
Sedan är det väl klart att jag önskar att vi hade en bättre ekonomi och hade haft råd med ytterligare en riktig klassback i laget förutom Högström.
Bra post. Håller med om det mesta.Kul också att det lär finnas en hel del utveckling kvar i många av dessa också.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Mattebo
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2012-01-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Mattebo »

android skrev:
SirDIFalot skrev:Tycker Falk tagit ett steg i fel riktning om vi jämför med ifjol.
Håller med. Skrivit ett tag på ett inlägg som kommer sen. Utvecklar lite där.
Gör gärna det. Jag funderade och tittade extra på Falk förra säsongen. Har inte funderat på honom så mycket den här säsongen. Kan ju vara talande i för sig. Jag tyckte han tog för sig grymt i närkamperna förra och har kanske slutat tänka på honom för att han inte lyckas på samma sätt denna säsong.
Användarvisningsbild
Davidsson
Inlägg: 429
Blev medlem: 2015-02-01

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Davidsson »

Älskar dessa silly-trådar.

Roligare att följa än att se oss spela matcher. :D :D :D

Tror vi kan glömma Sallinen och Sörensen inför nästa säsong.
Cehlin har väl kvar ett år på kontraktet med Rögle.
Norman kommer vi ha råd med pga av att Sörensen och Sallinen lämnar, om han nu vill "hem".

Hur var det med Andreas Engqvist, har han kritat på för ytterligare år i KHL?
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

Skrivit på det här inlägget i tre fyra omgångar så det kan vara lite rörigt och osammanhängande. Började med att någon inte ville ha med juniorer. I den ålder som juniorerna är i så kan det ske extremt mycket över en sommar också. I och med det tycker jag att man bör hålla minst en plats öppen för en ev junior. Är det ingen som fixar det bör man kunna hitta en spelare för den platsen då det ändå inte ska vara en bärande spelare.

Detta är bara min generella åsikt och har inte med den eventuella värvningen av Peppe att göra.

Jag antar att byggandet av en ny stomme fortsätter. Denna bör rimligtvis i så fall byggas med tanke på den spelide som föreningen vill ha under överskådlig tid. Det som kommuniceras utåt om denna spelide är ju ganska övergripande. Vi vill ha pucken, spela i högt tempo och komma till mycket avslut. Det är det som i alla fall jag har hört än så länge. Så krav ett på en stomspelare är att klara speliden. Det här kravet täcker ju in en hel del gällande träningsflitighet, att kunna prestera på sin position samt attityd.
Krav två är väl rimligheten att behålla spelaren en längre tid. Detta lär väl vara 4-5 säsonger i alla fall. Det innebär att spelaren inte ska vara högvilt för NHL eller KHL eller att man får betala ett överpris pga faktorer som hemlängtan tar över.

Så om jag börjar med backarna så har vi en del som för tillfället inte kan ses som stomspelare pga lockelse från Nordamerika. Dessa är Englund, Ollas, Norell. Däremot kan såklart dessa spelare göra 1-3 år i AHL och sen komma tillbaka och ev bli en sådan spelare.

Kvar är då:
Press
Hultström
Högström
Falk
Holm
Westlund

Press (har kontrakt)
Robin har väl inte gjort någon succe varken poängmässigt eller spelmässigt (även om han ibland får oförtjänt mycket kritik). Personligen tror jag att han stadigt kommer att utvecklas. Jag tycker att han är mer lik Högström än Hultström i sitt spel, alltså ingen stjärna på blå utan bättre på att transportera puck och följa med upp i anfallen. Jag tror att han kommer att kunna vara kvar i flera säsonger med progressiv utveckling över tid.
Krav 1: Ja
Krav 2: Ja

Hultström
Hade hoppats på se fler handledsskott i nättaket i år. Väldigt nyttig i våra spelvändningar. Har väl haft en del ögon på sig från NHL. Jag räknar med att han kommer testa NA inom ett par år.
Krav 1: Ja
Krav 2: Nej
Högström
Känslan är att han vill spela in lite cash nu. Annars självklart ja.
Krav 1: Ja
Krav 2: Nej

Falk
Jag, liksom många andra, gillar Falks attityd. Det är kul att han smäller på och han verkar vara en retsticka på planen vilket kanske kan få motståndarna ur fokus ibland. Däremot tycker jag att han tappat lite av det som gjorde honom rätt bra senaste två åren. Hans förmåga att ligga nära sin motståndare och sitt positionsspel. Jag tycker att han rätt ofta försöker smälla på istället för att följa med. Han hamnar väldigt ofta fel i banan utan puck. Är inne på väldigt mycket mål bakåt och få framåt. -12 är överlägset sämst i laget, ett lag som är rätt stadigt plus totalt sett (+7 i fem mot fem).
Däremot så kan ju alla ha en mellansäsong men jag hade inte med hjärnan signat ett längre kontrakt med Falk.
Krav 1: Nej
Krav 2: Ja

Holm
Jag är ett fan av Holm. Jag tycker att han behärskar i princip alla delar av spelet ok. Bra skridskoåkning, hyfsad speluppfattning och gör väldigt sällan några större misstag. En stabil pjäs.

Krav 1: Ja
Krav 2: Ja

Westlund
Har sett honom för lite. Det lilla jag har sett så är det nog ett ja på båda frågorna. Men i dagsläget vill man nog se mer.
1:?
2:?

Forwards
Thoresen
Sörensen
Sallinen
Brodin
Anderson
Alvarez
Hank
Ahlen
Lundberg
Fällström
Ljungh
Hage
Lundin
Vejdemo
Davidsson
Bernhardt
Löfquist

Precis som med backarna så tror jag att Löfquist, Bernhardt, Vejdemo och Davidsson kommer testa Nordamerika. Inte lika säker på Lundin.

Thoresen
Han har väl sagt att han ska lira i Norge också innan han är helt slut. Samtidigt är han bara 31, har inga större skadebekymmer och lever på sitt spelsinne. Kommer han hem till norge när han är 35 så kan han nog göra 2-3 år där han dominerar den ligan också. Jag tror inte att det är omöjligt att få behålla Patrick ett tag, men det kan bli svårt.
1: Ja
2: Ja


Sörensen
Kommer testa i Nordamerika.
1: ja
2: nej

Sallinen
Det känns som att han kommer gå till Jokerit och lira med brorsan.
1: ja
2: nej

Brodin
Har växt under säsongen tycker jag. Skjuter väl mest /60 i fem mot fem nu. Bra fart och är ofta ganska framgångsrik i sin checking. I en perfekt värld en topp-9 forward men fungerar som komplementsspelare bland topp-6 också.
1: ja
2: ja

Anderson
Bra spelare. Lite gammal för att ingå i en stomme kanske.
1: ja
2: nej

Alvarez
Tror att Malmö lockar lite mycket. Annars skulle det nog varit en bra spelare att ha kvar några år.
1:ja
2:nej

Hank
Osäker här. Hank gör en del bra saker och en del mindre bra saker. Säkert nyttig utanför med sin inställning till träning. Vid en roll (och betalt därefter) i fjärdekedjan så är det nog bra.
1: nja
2: ja

Ahlen
Lite samma sak som Hank.
1: nja
2:ja

Lundberg
Är fortfarande rätt ung, men i min tanke om lagstruktur och liknande passar han inte in. Trots att han på ettan är minst i paritet med Hank och Ahlén. Dock i en annan roll.
1:nja
2:ja

Fällström
För mycket skador tyvärr.

Ljungh
Perfekt stomspelare. Lär ligga på sina 30 poäng per säsong. Verkar omtyckt i gruppen. Tillräckligt bra för att vara en andracenter av hög SHL-nivå. Kan även vikariera som förstacenter under kortare perioder.
1:ja
2:ja
Hage
Har växt tycker jag. Gör inga misstag, är rätt stark och tar många bra beslut. Håller väl 3/4 centernivå i SHL utan problem. Verkar vara bra tränad. Lite oro över hans hjärnskakning nu, har för mig att han haft flera.
1: ja
2: ja
Lundin
Har sett honom för lite på seniornivå. Skulle tro att hans beskrivningen skulle bli lik Hages.

Sen tror jag att Peppe kan vara en sådan spelare också. Känns som ungefär samma profil som Brodin. Två-tre år på honom känns rimligt.

Min stomme baserad på årets lag
Backar
Press (förläng innan jul nästa säsong)
Holm (förläng 2-3 år innan säsongsslut)

Fw
Thoresen (förläng under nästa säsong)
Ljungh (Förläng unger 17/18)
Brodin (Förläng under 17/18)
Hage (Förläng 2-3 år innan säsongsslut)
Hank (förläng på årsbasis)
Ahlen (förläng på årsbasis)
Peppe Lundh (2-3 år)

Detta ger ett lag med 3-4 spelare för topp-6, ytterliggare någon för topp-9 och två för en fjärdekedja.

Kan ju nämna igen att jag inte har något emot en förlängning av typ Anderson, utan ovanstående är bara något av en tankegång runt den så kallade stommen.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av MarcusDaze »

Håller med SouthExil om backsidan. Vore fint om vi kunde lösa den tills nästa säsong.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Låst