Två år med Säcken

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

android skrev:Det jobbiga med att DIF vinner ishockeymatcher är att LHO inte orkar ta sig in på forumet.
:wink:

Det slår sällan fel.
När jag är bortrest/har annat för mig/eller bara är allmänt välförtjänt lycklig på annan plats......Jaa då tar DIF alltid 3p.

Så det är lite mer det, än att jag bara skriver när vi förlorar....även om det är så också :)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

android skrev: Är inte helt med på vad du menar. Jag förstår att du inte gillar orden "framåtlutad ishockey" men det är ju bara ord. Vad är det du ogillar? Vi släpper ju in ungefär lika många mål per match som förra året trots ett rejält mycket sämre målvaktspar (~2,6 mot ~2,8). Det stora problemet är att vi gör ~1,9 mål i år jämfört med förra årets ~2,8.

Vi släpper till mindre antal skott från skottsektorn ~16,96 jämfört med förra årets ~19,36, men vi skjuter också mindre från skottsektorn själva ~16,46 mot ~18,99.
Sedan blir vi otroligt hårt straffade av motståndarnas spelvändningar i år jämfört med förra året. Jag tror inte att det är SÅ många fler än i år.

Hur ska "mera cyniska" få oss att göra fler mål?

Vi MÅSTE få ordning på PP. Att ligga på 12% funkar inte. Det har ingenting med "framåtlutad ishockey" att göra. Tellan måste fortsätta sitt spel som han har haft senaste matcherna och vi behöver få lite medstuds några matcher.

Sedan är jag också öppen för att testa något nytt. Ibland kör man bara fast och det kan behövas en ny röst. Samtidigt så tror jag inte att Robban är felet.

Kan tillägga att det är pisstråkigt att titta på DIF för tillfället. I princip bara tråkiga matcher. FBK borta och någon hemmamatch undantaget.
Har absolut ingen statistik att luta mig mot, bara en äcklig känsla

Vi har svårt att komma in på mål, men vi gillar att ha mycket puck, går lätt bort oss och släpper till många 2-1/3-2-lägen (jag tror det är fler denna säsong, dvs inte att alla motståndare blivit effektivare).
Så, ”mer cyniska” kan vara att försöka spela lite mer förståndigt efter materialet.
Sedan måste vi givetvis sätta fler av de lägen vi skapar …och förbättra PP
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: När jag är bortrest/har annat för mig/eller bara är allmänt välförtjänt lycklig på annan plats......Jaa då tar DIF alltid 3p.
Du tänker baklänges, det är klart att du blir välförtjänt lycklig när DIF tar 3 pinnar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Två år med Säcken

Inlägg av DRC »

SirDIFalot skrev:Ja, det är jag som måste släppa något snart....
"Synd att inte Säcken är så bra på att vara hockeycoach" eller hur var det du sa?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Två år med Säcken

Inlägg av SirDIFalot »

DRC skrev:
SirDIFalot skrev:Ja, det är jag som måste släppa något snart....
"Synd att inte Säcken är så bra på att vara hockeycoach" eller hur var det du sa?
Ja, jag tycker han är grovt överskattat i supporterled.
Expert.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Två år med Säcken

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Seriöst släpp den här tråden nu, finns en anledning att säcken inte tränar topplag. Vi hade förmodligen kommit längre med en annan tränare föregående säsong med den truppen vi hade. Vi hade flera offensiva vapen samt två av shls bästa offensiva backar och ändå fick vi kämpa. Han använde även spelare fel som t ex Holm och vägrade ge juniorer chansen bara för att det inte varit med från början. Säcken funkar bra för lag som vill köra det säkra före det osäkra. Jocke och gänget strävar uppåt och inte i sidled, därför valde man att avsluta samarbetet med Säcken.

Edit: Med säcken vid rodret hade vi spelat skit tråkig hockey ala Örebro och förmodligen legat på nedre halvan samt klagomålen hade haglat friskt här på forumet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2012-03-01

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Ohddan »

Foppa/Näslund strävade också uppåt.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Två år med Säcken

Inlägg av minalman »

Benjamin L. Willard skrev:Seriöst släpp den här tråden nu, finns en anledning att säcken inte tränar topplag. Vi hade förmodligen kommit längre med en annan tränare föregående säsong med den truppen vi hade. Vi hade flera offensiva vapen samt två av shls bästa offensiva backar och ändå fick vi kämpa. Han använde även spelare fel som t ex Holm och vägrade ge juniorer chansen bara för att det inte varit med från början. Säcken funkar bra för lag som vill köra det säkra före det osäkra. Jocke och gänget strävar uppåt och inte i sidled, därför valde man att avsluta samarbetet med Säcken.

Edit: Med säcken vid rodret hade vi spelat skit tråkig hockey ala Örebro och förmodligen legat på nedre halvan samt klagomålen hade haglat friskt här på forumet
Säcken fick aldrig ut maximalt av alla individers individuella egenskaper, men han fick ut precis det som krävdes för att få ihop ett lag som spelar enligt hans filosofi, dvs hellre poäng än skönspel.

Idag har vi tränare och sportchefer som inte klarar av att få ut det som behövs ur individerna för att få till det spel de satt upp som mål för laget. De har fel spelare för sin spelidé, men kan inte acceptera det. Vi har inte förmågan att spela ut lag som backar hem, men kan vinna en match av tre mot spelande lag som frölunda.

Jag är av filosofin att man måste spela med de kort man har på handen. Att bluffa sig till en stege när man sitter med tre kort i rad funkar inte.
Att säga innan korten delats ut (läs: före säsongsstart) att man ska lira på ett "framåtlutat sätt" och sedan stå fast vid det utan att ha kort som håller är ren idioti. Man blir snart pank.

Säcken visste hur man tar poäng med ett lag. Säcken tog det säkra före det osäkra. Att satsa uppåt när man inte har material är idioti.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Två år med Säcken

Inlägg av minalman »

Garpenlöv var i alla fall brutalt ärlig i intervjun i säsongskortsbaren inför JK-matchen mot cluben. "Det är lätt att göra förändringar när man sitter vid skrivbordet". Att ta bort Säcken utan att ha säkrat material för en ny spelmodell är en klockren skrivbordsprodukt av team Tjomme/Jocke. Jippi! Vi har fått tag på frölundas andretränare. Nu avslutar vi med Hasse och blir ledande i Europa!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Garpenlöv var i alla fall brutalt ärlig i intervjun i säsongskortsbaren inför JK-matchen mot cluben. "Det är lätt att göra förändringar när man sitter vid skrivbordet". Att ta bort Säcken utan att ha säkrat material för en ny spelmodell är en klockren skrivbordsprodukt av team Tjomme/Jocke. Jippi! Vi har fått tag på frölundas andretränare. Nu avslutar vi med Hasse och blir ledande i Europa!
Vi skulle tagit in Robban men haft kvar Säcken. Sen kunde Robban fått jobba sig in i det över säsongen och varit redo för 2017.

Gällande spelsystemet så ogillar jag det statiska tänket som man försöker köra in i kaklet. De lag som presterar bäst ute i den stora världen kan byta taktik och spelsystem även mitt under match. Styrspel om motståndaren växlar upp för att sedan brutalt tempoväxla till att mosa på i motståndarens zon. Om motståndarna bildar köttmur i mittzon och längs sargerna får man köra på lite zonspel och torpedhockey osv. Man behöver inte ha hela registret men åtminstone ett par varianter som verktyg i lådan som man kan förbereda kedjorna på innan byte om man behöver förändra en matchbild.

Märker man som mot LHC att det helt enkelt inte lossnar så måste det finnas alternativ. Att gå ner på folk hjälper inte när motståndarna har full koll på själva taktiken. Det kan vara så enkelt som att träna in backvarianter med forwards och säga åt backarna att gå djupt, det tenderar att ställa motståndarna och skapa ytor tillfälligt. Sen skall man inte göra det jämnt och ständigt men det måste finnas lite lurighet att ta till när vi ligger under och inte kommer framåt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar