Två år med Säcken

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av -daniel- »

Man får vara evigt tacksam att Säcken fanns tillgänglig när vi som mest behövde en stabil och pålitlig ledare. Han är verkligen en förvaltare av rang som folk lyssnar på och ställer sig bakom.

Men jag förstår klubben som vill blicka framåt och ta nästa steg i etableringsprocessen i SHL där man naturligtvis har förhoppning om att bygga en ny positiv era, till detta kanske det behövs en ny röst som vill framåt och som har en del nya idéer och filosofier.

Särkijärvi skall dock hyllas, och det stort.
Bild
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Praetori »

Blårand skrev:Frågan är om laget är moget för att ta nästa steg och bli ett permanent slutspelslag. Säcken har räddat DIF förr, varit med och byggt upp Skellefteå, åstadkommit ett mirakel med ett lag som höll på att bli kvar i allsvenskan, klarade första året utan att behöva kvala och nu kanske tar laget till slutspel. En fantastisk prestation.

Nu kommer det några hungriga visionärer som snabbt vill ta nästa steg. Men är klubben mogen för deras visioner? Med Säcken kvar tiden ut tror jag att laget höjt sig ytterligare ett snäpp. Nu är risken snarare att man är för otålig och river ned ett lovande lagbygge.
Några torskar i september och så kan krisen vara där.
Det återstår att se om Jocke och Thomas har samma fingertoppskänsla som Challe (som ju var kuslig i både värvningar och ommöbleringar sin sista säsong som sportchef).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Två år med Säcken

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev:
Blårand skrev:Frågan är om laget är moget för att ta nästa steg och bli ett permanent slutspelslag. Säcken har räddat DIF förr, varit med och byggt upp Skellefteå, åstadkommit ett mirakel med ett lag som höll på att bli kvar i allsvenskan, klarade första året utan att behöva kvala och nu kanske tar laget till slutspel. En fantastisk prestation.

Nu kommer det några hungriga visionärer som snabbt vill ta nästa steg. Men är klubben mogen för deras visioner? Med Säcken kvar tiden ut tror jag att laget höjt sig ytterligare ett snäpp. Nu är risken snarare att man är för otålig och river ned ett lovande lagbygge.
Några torskar i september och så kan krisen vara där.
Det återstår att se om Jocke och Thomas har samma fingertoppskänsla som Challe (som ju var kuslig i både värvningar och ommöbleringar sin sista säsong som sportchef).
Ja det var han verkligen, Challe var suverän i sportchefsrollen, synd att han valde att gå vidare.

I mina ögon borde de nya sportcheferna gå lite lugnare fram. Ingen kan klaga på resultatet Säcken har fått med laget. Det finns uppenbarligen olika åsikter mellan Säcken och sportcheferna men nog har väl ändå Säcken gjort vad han har blivit ombedd och med ett i mina ögon fullt godkänt resultat så här långt, eller hade någon förväntat sig att vi skulle ligga högre upp vid denna tidpunkt?
Köper inte heller snacket om "ett utökat fokus på anfallsspelet och spelet med puck" som Eriksson säger. Är det någon stor skillnad i år jämfört med förra året så är det väl just detta? Det som saknas i många fall så är det skickligheten med puck, den där Thoresen, Sörensen, Sallinen och Lehtonen har en mycket hög säkerhet i mottagningar och passar medan övriga blandar och ger lite mer (även om det ser bättre och bättre ut). Detta är väl dessvärre sådant som bara pengar kan köpa förutom att några egna juniorer kan komma upp och besitta den talangen, likt Sören, annars är det mångårigt slit för att få sådan puckkontroll och då blir prislappen hög.

Vi har slagit alla topplag och gjort det med bravur, vi har dock haft problem med de sämsta lagen av någon anledning. Jag såg stora möjligheter i ett slutspel med detta lag och med Säcken som tränare men är däremot undrande till hur reaktionen kommer att bli nu när man har gått ut med Säckens avsked. Han borde ha fått vara kvar sitt sista år på kontraktet är min bestämda ståndpunkt.

Hoppas dock självklart att det går bra för den nya tränaren.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: I mina ögon borde de nya sportcheferna gå lite lugnare fram. Ingen kan klaga på resultatet Säcken har fått med laget. Det finns uppenbarligen olika åsikter mellan Säcken och sportcheferna men nog har väl ändå Säcken gjort vad han har blivit ombedd och med ett i mina ögon fullt godkänt resultat så här långt, eller hade någon förväntat sig att vi skulle ligga högre upp vid denna tidpunkt?
Det uttalade målet var ju att sluta topp 6. Jag tror ledningen förväntat sig mer med det spelarmaterial som de värvat. Utan att förringa Säckens insats så är ju förlusterna mot strykgängen i bottentabellen riktigt usla och en stor anledning till att vi inte är med och krigar med Luleå om tredjeplatsen.

Om Thomas och Jocke anser att Säcken inte utnyttjat värvningarna i den spelmodell som de var inhämtade för så kan man kanske förstå ett sådant resonemang även om jag personligen inte hade förväntat mig mer denna säsong (men sen är jag inte sportchef heller, eller ens i närheten av lika hockeybegåvad som Jocke).
BigJ skrev: Köper inte heller snacket om "ett utökat fokus på anfallsspelet och spelet med puck" som Eriksson säger. Är det någon stor skillnad i år jämfört med förra året så är det väl just detta?
Jag skulle tro att Jocke och Thomas sneglat på NHL och femmanna-anfallen där backarna kraschar rakt ner i planket på kortsidan om så behövs. Hos oss finns ju ett tydligt säkerhetsspel i de senaste årens uppträdande med Säcken som coach där backarna inte stöter (med fog är min personliga uppfattning) i tid och otid. Det krävs skridskostarkare backar än vad vi har råd med för att kunna spela ett sånt spel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Två år med Säcken

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

BigJ skrev:
Praetori skrev:
Blårand skrev:Frågan är om laget är moget för att ta nästa steg och bli ett permanent slutspelslag. Säcken har räddat DIF förr, varit med och byggt upp Skellefteå, åstadkommit ett mirakel med ett lag som höll på att bli kvar i allsvenskan, klarade första året utan att behöva kvala och nu kanske tar laget till slutspel. En fantastisk prestation.

Nu kommer det några hungriga visionärer som snabbt vill ta nästa steg. Men är klubben mogen för deras visioner? Med Säcken kvar tiden ut tror jag att laget höjt sig ytterligare ett snäpp. Nu är risken snarare att man är för otålig och river ned ett lovande lagbygge.
Några torskar i september och så kan krisen vara där.
Det återstår att se om Jocke och Thomas har samma fingertoppskänsla som Challe (som ju var kuslig i både värvningar och ommöbleringar sin sista säsong som sportchef).
Ja det var han verkligen, Challe var suverän i sportchefsrollen, synd att han valde att gå vidare.

I mina ögon borde de nya sportcheferna gå lite lugnare fram. Ingen kan klaga på resultatet Säcken har fått med laget. Det finns uppenbarligen olika åsikter mellan Säcken och sportcheferna men nog har väl ändå Säcken gjort vad han har blivit ombedd och med ett i mina ögon fullt godkänt resultat så här långt, eller hade någon förväntat sig att vi skulle ligga högre upp vid denna tidpunkt?
Köper inte heller snacket om "ett utökat fokus på anfallsspelet och spelet med puck" som Eriksson säger. Är det någon stor skillnad i år jämfört med förra året så är det väl just detta? Det som saknas i många fall så är det skickligheten med puck, den där Thoresen, Sörensen, Sallinen och Lehtonen har en mycket hög säkerhet i mottagningar och passar medan övriga blandar och ger lite mer (även om det ser bättre och bättre ut). Detta är väl dessvärre sådant som bara pengar kan köpa förutom att några egna juniorer kan komma upp och besitta den talangen, likt Sören, annars är det mångårigt slit för att få sådan puckkontroll och då blir prislappen hög.


Vi har slagit alla topplag och gjort det med bravur, vi har dock haft problem med de sämsta lagen av någon anledning. Jag såg stora möjligheter i ett slutspel med detta lag och med Säcken som tränare men är däremot undrande till hur reaktionen kommer att bli nu när man har gått ut med Säckens avsked. Han borde ha fått vara kvar sitt sista år på kontraktet är min bestämda ståndpunkt.

Hoppas dock självklart att det går bra för den nya tränaren.
Helt enig.
4 segrar kvar
Erik af Sibirien
Inlägg: 280
Blev medlem: 2007-08-21

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Erik af Sibirien »

Jag antar att den tilltänkte ersättarens kontraktssituation har en del med saken att göra. Fönstret kanske var öppet och man kände sig tvungen att agera.
Blueberry hill
Inlägg: 288
Blev medlem: 2011-01-29
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Blueberry hill »

Ja det kanske var tvunget att agera för att binda upp den nye från frölunda annars tycker jag att säcken vore förtjänt att få fullfölja sitt kontrakt, hade varit reko
Användarvisningsbild
Thunder Bay Bombers
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-02-22

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Thunder Bay Bombers »

Om det beror på kontraktssituationen, vilket känns helt rimligt att anta ändå, så vill jag lyfta på hatten för Jocke och Tjomme. Huruvida deras idé om ett framtida Djurgården är rätt väg att gå återstår att se men det känns skönt att de vågar fatta obekväma beslut utifrån sin strategi. Ett hattande mellan flera spår på grund av känslomässiga skäl vore katastrofalt. Sen att Säcken såklart förtjänar all respekt för uträttat värv är lika sant.
"Wanna go, pretty boy?"
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Highwind »

Tråkigt med Säcken. Redan i början av hösten så hängde Thomas Johansson ut säcken i något webprogram där dom pratade hockey. Han sa att Säcken gjorde stort motstånd och blev tvungen till att ändra sin hockeyfilosofi. Just att han hänger ut Säcken så där offentligt tyder på en irritation hos Thomas vilket får han att agera sådär känslosamt. Jag anar att samarbetet dem emellan inte fungerar bra, att det kan handla om en maktkamp. Synd att något sådant kan hamna i vägen för DIF. Både Säcken och Thomas gör gott för Djurgården. De bästa vore om de satte sig ned och pratade och kom överens. Detta är rena spekulationer så klart.
Användarvisningsbild
Thunder Bay Bombers
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-02-22

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Thunder Bay Bombers »

Highwind skrev:Tråkigt med Säcken. Redan i början av hösten så hängde Thomas Johansson ut säcken i något webprogram där dom pratade hockey. Han sa att Säcken gjorde stort motstånd och blev tvungen till att ändra sin hockeyfilosofi. Just att han hänger ut Säcken så där offentligt tyder på en irritation hos Thomas vilket får han att agera sådär känslosamt. Jag anar att samarbetet dem emellan inte fungerar bra, att det kan handla om en maktkamp. Synd att något sådant kan hamna i vägen för DIF. Både Säcken och Thomas gör gott för Djurgården. De bästa vore om de satte sig ned och pratade och kom överens. Detta är rena spekulationer så klart.
Programmet du syftar till går att se här (11:30 in för diskussionen kring Säcken):

Var och en är fri att tolka som de vill men min syn är att de tycker olika om spelfilosofin och att det inte behöver handla om någon personlighetsmässig friktion.
"Wanna go, pretty boy?"
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Två år med Säcken

Inlägg av gaspo »

50k i månadslön? -:) -:) sämst betalda tränaren i SHL har vi nog inte. Vad han än får så har han varit värd vartenda öre.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Två år med Säcken

Inlägg av DRC »

Håkan Södergren säger i Viasats Podcast att Säcken själv var högst delaktig i beslutet att lämna efter säsongen. Underförstått att det varit slitsamma säsonger och att han (Säck) behöver ett break. Det nämns också att sista året på kontraktet skulle vara ett optionsår men man får inte någon hel klarhet i frågan.

Södergren säger att han som styrelseledamot varit informerad under processen. Att han vet vem nya tränaren är men att han inte kommer säga vem det är.

Om ovan stämmer så blir det ett fint avslut (för den här sejouren) för Hasse Säcken. Hoppas han får lön även nästa säsong. Det är han värd.

Sen ska nog Thomas Jangler Johansson akta sig för att göra sig lustig över underordnade offentligt. Speciellt när, den underordnade, hittills, har åstadkommit bra mycket mer för klubben än vad Jangler själv gjort.
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Staten »

DRC skrev:
Sen ska nog Thomas Jangler Johansson akta sig för att göra sig lustig över underordnade offentligt. Speciellt när, den underordnade, hittills, har åstadkommit bra mycket mer för klubben än vad Jangler själv gjort.
Visst är det underförstådd kritik, men tycker han framför det på ett bra sätt. Inget konstigt.

Tycker det känns bra att ha Thomas i organisationen.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Kalliasson »

Praetori skrev: Det uttalade målet var ju att sluta topp 6. Jag tror ledningen förväntat sig mer med det spelarmaterial som de värvat. Utan att förringa Säckens insats så är ju förlusterna mot strykgängen i bottentabellen riktigt usla och en stor anledning till att vi inte är med och krigar med Luleå om tredjeplatsen.
Jag tror inte Djurgårdens placering har något att göra med Säckens avgång. Skulle inte förvånat mig om han fick lämna efter säsongen även om vi hade haft en högre placering.

Jocke och Tjomme vill implementera den nya "djurgårdsvisionen", vilket inte är optimalt med Säcken bakom rodret.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Två år med Säcken

Inlägg av Praetori »

Kalliasson skrev:Jag tror inte Djurgårdens placering har något att göra med Säckens avgång. Skulle inte förvånat mig om han fick lämna efter säsongen även om vi hade haft en högre placering.

Jocke och Tjomme vill implementera den nya "djurgårdsvisionen", vilket inte är optimalt med Säcken bakom rodret.
Nä kanske inte. Jag menade mest att ledningen kan tycka att det är ett misslyckande att vi inte ligger högre i tabellen.

Av vad som framkommit så var ju år tre en option som man inte diskuterat vidare. Säcken kanske inte vill fortsätta heller när alla förutsättningar förändras och spelsystemet skall ändras.

Byten av både tränare och spelsätt är dock läskiga saker, särskilt när det är så många utgående kontrakt. Sommaren och kommande höst blir otroligt spännande, på gott och ont.
Det är fan inte bra för hälsan att följa det här laget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar