SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av Praetori »

Kall-El skrev: Bra inlägg med ett undantag, du övervärderar Ölvestads kvalité som hockeyspelare gigantiskt. Killen hade ungefär samma kvalitéer som Hank fast med den bonus att han var betydligt snabbare på rören. Spelmässigt torde båda spelarna höra hemma i lina 3-4 samt eventuellt stå framför mål i PP. Och ja båda hade varit gjutna i BP också.
Ja lite haltande uttryckt, jämförelsen var inte Ölve som den 33åring som lämnade oss utan i jämförelse med honom som 25-åring precis som Hank (det skiljer 10år och 2månader mellan dem). Han hade kvalitetsmässigt en mängd fina egenskaper som dock, precis som Hank, fick stå tillbaka för det hårda jobbet. Det var just förmågan till rollväxling som man fick se till och från som jag var (och är) imponerad över. Jag inser ju nu att det ser lite knasigt ut där jag nämnde honom bredvid Joel Lundkvist (som just nu gör sitt livs säsong) men det var i rollspels rollen jag åsyftade.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av Caveman »

Kall-El skrev:
Praetori skrev:
SirDIFalot skrev:Hank har tyvärr haft en riktigt svag säsong. Verkar ha negativ effekt på den kedjan han spelar med. Rätt märkligt att han fått chansen att flytta upp i toppkedjorna några gånger.
Hank är en rollspelare först och främst. Alla i ett hockeylag kan inte vara mål eller assistkungar som lirar fritt kring sina positioner (även om han inte direkt är helt befriad från förmågan) utan man måste ha disciplinerade grovjobbare också som styr tempot, dumpar pucken, stör uppspelen för motståndarna varje gång, jagar och sätter hård fysisk press. Helt enkelt enablers som dessutom agerar spelförstörande för motståndarna i varje byte. Han har aldrig snittat på mycket bättre än sådär 15p på en hel säsong och brukar vara som bäst när det är slitigt och tight men det är inte på grund av bristande förmåga till annat.

Det man måste tänka på är att han absolut inte saknar den tekniska förmågan att agera assistent eller skytt MEN han har andra lagspelar-kvalitéer som värderas så mycket högre i jobb som han ständigt tilldelas. Förmågan att spela disciplinerat i en roll han fyller (i match efter match) gör att han i princip alltid väljer att jaga pucken i kortsargen eller ta den säkra dumpningen, eftersom det är det som är det slitjobb han blivit tilldelad. Världens otacksammaste puckar att åka på men han gör det, varenda gång. Det är knepigt att vara en poängmaskin när din arbetsuppgift inte är att ta chansningar på blå, att hela tiden ligga nära motståndarna oftare än du skall söka den fria ytan och prioritera backcheckingen direkt efter den stenhårda tacklingen i offensiv zon. Lägger du 35sek av 40 varje byte på att göra "jobbet" så blir det inte mycket över till annat.

Skulle du ta en spelare som Sören, Vejdemo eller Linkan och tilldela dem samma jobb så skulle de producera betydligt mindre och ruttna på jobbet efter en halv säsong det vill jag lova. Playmakers och måltjyvar måste få ta kreativa chanstagningar medan det är precis tvärtom för en grovjobbare som alltid skall sträva efter att välja det säkra (tråkiga) alternativet, det kräver lojalitet och disciplin vilket både Hank och Ahlén har.

Det enda jag har att invända är att de ibland hänger de där extra sekunderna ute på plan för mycket (dumdristigt uppoffrande) vilket gör att de kan hamna fel i spelvändningarna mot nyss inbytta pigga ben.

Inte för att vi snackar om Jimmie Ölvestad eller någon Joel Lundqvist som axlar alla rollerna men som fjärde-line spelare så tycker jag att både Hank och Ahlén är ordentligt nyttiga för laget.
Bra inlägg med ett undantag, du övervärderar Ölvestads kvalité som hockeyspelare gigantiskt. Killen hade ungefär samma kvalitéer som Hank fast med den bonus att han var betydligt snabbare på rören. Spelmässigt torde båda spelarna höra hemma i lina 3-4 samt eventuellt stå framför mål i PP. Och ja båda hade varit gjutna i BP också.
Klasskillnad på Hank, Ahlen och Ölvestad, Ölvestad var inte i närheten av att vara så begränsad som hockeyspelare som Hank & Ahlén. Ölvestad kunde spela i en 1:a lina alla dagar i veckan.

Han var en bättre kulturbärare också, Ölvestad var DIF.
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av Donkels »

Att jämföra Hank med Ölvestad är totalt missvisande.
Ölvestad: NHL 111 matcher, Landslaget 33 matcher, 2 SM guld
Hank NHL 0 matcher, Landslaget 0 matcher, 0 SM guld
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av diftobbe89 »

Den som är mest lik Jimmie i nuvarande trupp är Brodin, även om Jimmie var leftare :P
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av SirDIFalot »

Praetori skrev:
SirDIFalot skrev:Hank har tyvärr haft en riktigt svag säsong. Verkar ha negativ effekt på den kedjan han spelar med. Rätt märkligt att han fått chansen att flytta upp i toppkedjorna några gånger.
Hank är en rollspelare först och främst. Alla i ett hockeylag kan inte vara mål eller assistkungar som lirar fritt kring sina positioner (även om han inte direkt är helt befriad från förmågan) utan man måste ha disciplinerade grovjobbare också som styr tempot, dumpar pucken, stör uppspelen för motståndarna varje gång, jagar och sätter hård fysisk press. Helt enkelt enablers som dessutom agerar spelförstörande för motståndarna i varje byte. Han har aldrig snittat på mycket bättre än sådär 15p på en hel säsong och brukar vara som bäst när det är slitigt och tight men det är inte på grund av bristande förmåga till annat.

Det man måste tänka på är att han absolut inte saknar den tekniska förmågan att agera assistent eller skytt MEN han har andra lagspelar-kvalitéer som värderas så mycket högre i jobb som han ständigt tilldelas. Förmågan att spela disciplinerat i en roll han fyller (i match efter match) gör att han i princip alltid väljer att jaga pucken i kortsargen eller ta den säkra dumpningen, eftersom det är det som är det slitjobb han blivit tilldelad. Världens otacksammaste puckar att åka på men han gör det, varenda gång. Det är knepigt att vara en poängmaskin när din arbetsuppgift inte är att ta chansningar på blå, att hela tiden ligga nära motståndarna oftare än du skall söka den fria ytan och prioritera backcheckingen direkt efter den stenhårda tacklingen i offensiv zon. Lägger du 35sek av 40 varje byte på att göra "jobbet" så blir det inte mycket över till annat.

Skulle du ta en spelare som Sören, Vejdemo eller Linkan och tilldela dem samma jobb så skulle de producera betydligt mindre och ruttna på jobbet efter en halv säsong det vill jag lova. Playmakers och måltjyvar måste få ta kreativa chanstagningar medan det är precis tvärtom för en grovjobbare som alltid skall sträva efter att välja det säkra (tråkiga) alternativet, det kräver lojalitet och disciplin vilket både Hank och Ahlén har.

Det enda jag har att invända är att de ibland hänger de där extra sekunderna ute på plan för mycket (dumdristigt uppoffrande) vilket gör att de kan hamna fel i spelvändningarna mot nyss inbytta pigga ben.

Inte för att vi snackar om Jimmie Ölvestad eller någon Joel Lundqvist som axlar alla rollerna men som fjärde-line spelare så tycker jag att både Hank och Ahlén är ordentligt nyttiga för laget.
Faktum kvarstår väl fortfarande att Hank inte varit särskilt lyckad i sin roll i år? Bara för att man har "den rollen" är man ju inte automatiskt bra hela tiden. Dom har också bättre och sämre perioder.
Expert.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av kaminor »

Nä, det är uppenbart att Hank inte varit bra i år. Snittar över femton minuter per match. Har 0+0 i poäng. Hank får hålla sig i fjärde med Ahlén och Hage, och snitta 10-12 minuter per match istället för femton.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:Faktum kvarstår väl fortfarande att Hank inte varit särskilt lyckad i sin roll i år? Bara för att man har "den rollen" är man ju inte automatiskt bra hela tiden. Dom har också bättre och sämre perioder.
Visst ligger det en sanning i det, han har varit bättre, men dår är plus/minus mer talande än poäng, men börjar man resonera kring såna banor måste man även titta på special-teams också.
Jag tycker fortfarande att kritiken mot Hank och Ahlén är något obefogad, det är inte direkt spelare som peakati ålder eller utveckling heller.

Jag vet uppriktigt inte vad folk förväntar sig. Det gnälls på backarna när det blir mål fastän vi i samma lägen har kvalitetsforwards som inte nätar eller missar i backcheckingen eller synligheten och sätter backarna i svårigheter, det gnälls trots att vi har bland de tightaste och bästa försvaren i hela ligan (och statistik som backar upp det). Det gnälls på spelare i fjärdekedjor som dödar mer tid under motståndarnas tempohöjningar än våra topplinor. Det gnälls till och med på tränare och coacher när killar som Sören, Sallinen och Thoresen inte kan pricka mål.

Visst fan finns det folk som underpresterat i förhållande till bedömd förmåga och visst finns det saker att förbättra men rent generellt så ger killar som Hank och Ahlén 100% i varje match och även om de inte har fått chansen att glänsa så har de lirat på toppen av sin dagsform varje gång vilket inte direkt kan sägas om alla andra i laget alla gånger. I arbetsmoral så finns det ingenting att anmärka på och kvalitetsmässigt är de mer än tillräckligt bra för att platsa i fjärdekedjan så jag begriper inte varför fokus hamnar just där när det är dåligt flyt eller missar i andra lagdelar som gör att vi förlorat matcher.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av sensei »

Det är ju en helhet som skall vinna. Har vi inga fysiska spelare med tacklingsvilja som kan sätta press på motståndarna, så kan de fokusera helt på sin uppgift att vinna över oss, och elegant spela pucken likt Erik Karlsson mellan varandra i lugn och ro..

Som det är nu så skall det vara Ahléns och Hanks primära uppgift och jag tycker det har gått lite sådär, känns inte riktigt som att speeden finns för att komma till lägen i det fysiska spelet. Att poängen på individbasis uteblir skiter jag dock i, 0-0 är grundmålsättningen för dessa herrar.

Dagens mest meningslösa inlägg :lol:
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av sensei »

diftobbe89 skrev:Den som är mest lik Jimmie i nuvarande trupp är Brodin, även om Jimmie var leftare :P
Så fort Jimmies namn tas upp mår jag dåligt och måste köra lite youtubeklipp. Saknaden är fortfarande stor inte bara för honom som person utan även vad en spelare som honom ger laget och fansen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Luleå 26/11 2015

Inlägg av DRC »

sensei skrev:
diftobbe89 skrev:Den som är mest lik Jimmie i nuvarande trupp är Brodin, även om Jimmie var leftare :P
Så fort Jimmies namn tas upp mår jag dåligt och måste köra lite youtubeklipp. Saknaden är fortfarande stor inte bara för honom som person utan även vad en spelare som honom ger laget och fansen.
Boka terapi: http://olvestad.bokadirekt.se
Skriv svar