Nya grepp för att få mer folk till våra hemmamatcher!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Tysken
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-06-22

Nya grepp för att få mer folk till våra hemmamatcher!

Inlägg av Tysken »

1. Barnvänligt
En lekpark (med fiskdam, sätta svans på järnkaminen, sportquiz med fotbollsspelarna osv) för barn (2-10 år) där de kan leka med järnkaninen. Denna avdelning skall öppnas två till tre timmar innan match. Ge massa gratisbiljetter till dagis/skolar. Sposorer får ställa upp med varmkorvar, läska och små Djurgårdstrjöjor. Låter kanske lite töntigt men kanske kan leda till fler åskådare på lång sikt.

2. Uppdelade säsongskort.
Ett var tredjematchskort. 25 omgångar är för många matcher för en del. Ge dem chansen tillsammans med kompisarna att köpa säsongbiljetter för var tredje omgång. Antingen;

1. Match 2,5,8,11,....,23
2. Match 3,6,9,12,....24
3.Match 4,7,10,13,....,25

Erbjudandet gäller förbestämda platser (till och börja med 1.000 platser?). Dvs att de som köper erbjudande 1 har samma platser som de som köper 2 och 3. Bara att det är deras stol vid olika matcher. Utöver detta ges alla tredjedelsinnehavare biljett till första matchen, men då inte samma plats som resten av säsongen. Detta för att haussa första matchen.

Det jag hoppas att man kan uppnå med detta är att man för många av kritikerna till 25 hemmamatcher tillsammans med sina Djurgårdskompisar att gå på åtminstone 9 av hemmamatcherna. Jag känner många som tycker att 25 matcher är för många som dock saknar att träffa polarna för en öl innan match, se andra välkända ansikten i Globen/ på Hovet och helt enkelt saknar Djurgårdsfamiljen under vintern. Priserna <b>skall</b> inte vara en tredjedel av de fulla säsongskorten! Pris exempel kunde för klacken kunde vara 995,- och för sittplats 1,295.

För att detta koncept skall lyckas måste dock DIF hitta de personerna som får med de andra i sin grupp och få med dessa "beslutsfattare" på konceptet. Jag tror stenhårt på den här iden om den genomförs på ett bra sätt.

Självfallet skall inte fulla årskort tas bort, utan ett tredjedelskort är för en annan målgrupp. Dvs Djurgårdare som inte vill/kan ha ett fullt årskort.
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Tysken>

Lägg till att skadade spelare ska vara vid ”lekparken” för att skriva autografer/prata med barnen och kanske även fotas? Då är det en riktigt bra idé.

Jag tycker fortfarande att ett klippkort med valfria matcher är en lika bra idé som förutbestämde matcher. Jag förstår din tanke fullt ut, och det är en mycket bra idé.
Men problemet, som jag ser det, är att om just dom redan förutbestämda matcherna krockar med fotboll, eller annat som, som folk prioriterar före hockeyn så kommer folk inte gå. Säg DIF-Brynäs, omgång 24 efter att DIF förlorat 2 raka mot skitgäng samtidigt som det är toppmatch i Champions league. Vad väljer folk? Och vad är meningen om du kanske bara ser 6-7 matcher?
Och just uppdelningen gör att olika ”kompisgäng” bara träffar varandra internt, och inte andra ”kompisgäng”, som man känner, men inte direkt umgås med. SSC, Askew med flera, och så vidare...

Kanske skulle det vara bättre om alla gick på ungefär samma matcher? Tror dom flesta skulle tycka det var roligare?
Sen förstår jag också tanken att har man olika paket kanske man blir lockad att gå andra matcher också.

Men tanken med klippkort, med valfria matcher, är att dom flesta välja ungefär samma matcher. Antagligen toppmatcherna, matcherna mot FBK eller matcher på Hovet.
Dessa matcher blir mer hypade vilket förhoppningsvis gör att fler som inte har säsongskort och kanske inte är så intresserade av hockey blir lockade att gå. Kan bli hyfsat drag dom matcherna då.
Och det jag hoppas på är att i förlängningen så gör det att folk som inte har klippkort köper det till nästa år, och dom som kanske har klippkort köper ett vanligt årskort, om det ändå inte skiljer för mycket i pris.

Men som sagt, idén med ”tredjedelskort är bra, hur det än utformas i slutändan.
Sevebo
Inlägg: 14
Blev medlem: 2005-06-09
Säsongskort: Ja
Ort: Lidingö, Stockholm

Inlägg av Sevebo »

Tycker det här är lysande, bra förslag Tysken :D
Användarvisningsbild
Gårdare
Inlägg: 117
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Nacka

Inlägg av Gårdare »

Mina faktorer:

1. Brytningen med klcken, dvs gamla Blue Saints. Där tappade hockeyn sin klack. Att locka fotbolls-fansen borde vara en stor prioritet. Jag köper inte att ALLA bara går på fotboll

2. Arena, den ständiga frågan. Om man nu spelar i Globen. Varför inte försöka fylla etage 3?
Tomas
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Tomas »

Japp, bra idéer och jag måste säga att det där med Etage 3 är fullkomligt lysande....varför inte satsa på det för att få det lite tajtare? :)
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Angående att fylla etage 3 först, och sedan uppåt är något jag velat länge. Och DIF säger själva att dom vill det, men inte direkt kan.

Det största problemet är att det inte blir ekonomiskt lönsamt, utan tvärtom. Det skiljer för mycket i pris på dom olika sektionerna. Säsongskorten som säljs (inte JK/specialerbjudande) ligger på på väldigt olika nivåer. Billigast är 1500/2500 som är kortsidorna, mittenalternativet är 3900/4900 som är långsida på etage 4 och det dyraste 5300/6600 som är etage 3 långsida. Även på lösbiljetterna skiljer det väldigt mycket i pris.

Personligen skulle jag aldrig sitta på långsidan på etage 3, eller knappt 4 då det för mig är alldeles för dyrt. Tycker helt enkelt inte det är värt det. Och då ser jag mig ändå som ganska trogen.
Och frågan är om man ska locka nytt folk om dom tycker det är värt det?

Om man tittar på publiken som sitter på de dyraste platserna, etage 3 där alla Djurgårdare borde sitta, så ser man att det är relativt många bortasupportrar. DIF har sin trogna sittplats där nere, men få Djurgårdare som köper lösbiljetter köper dom dyraste. Oftast är det bortasupportrar, som också är ute i god tid, som hamnar där. Och det är bland annat det som gör att sittplats inte får till någon stämning. Det är inte så lätt när det sitter bortasupportrar brevid.

Om jag minns rätt så har DIF har vid tidigare tillfälle sagt att dom förlorar väldigt mycket pengar på att ta bort det system som dom har idag.

Ska lägga till att jag inte är helt hundra på alla fakta, så om någon vet bättre får han/hon gärna rätta mig.
Tomas
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Tomas »

Jo, men det måste ju likaledes alltid finnas brytgränser där mer folk ändå väger upp saker, d v s man kanske kan ladda på Etage 3 med någon form av enhetspris och få fler folk och större bredd?

Jo, DIF har säkert starka argument som fungerar men någon gång i framtiden så måste åtgärder vidtas då det ju inte är en stigande trend direkt just nu.

Egen arena eller fler folk i Globen är väl väldigt viktigt inför framtiden om man skall tro experter m fl.
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Självklart finns det en brytpunkt, men jag tror inte den brytpunkten är direkt nära i dagens läge. Ungefär som att hävda att med bättre spelare kommer det mer publik vilket höjer inkomsterna. Eller att med ett bättre lag så spelar vi i toppen och då kommer det mer publik. Eller att med ett bra lag går vi långt i slutspelet alltså får vi in mycket mer pengar.

Dom argumenten är för mig iofs sanning, och jag tror på dom, men bara på längre sikt. Precis som det visat sig, med förra årets stjärnor, så stämmer det inte kortsiktigt. Men jag är övertygad om att det gör det långsiktigt. Och så måste DIF satsa på längre sikt, men inte förrän vi har en stabil ekonomi att kunna börja en sådan satsning.

Samma sak gäller med att få ner alla Djurgårdare till etage 3. Det är naivt att tro att bara för att man sänker priserna så kommer det mer folk. Vet inte direkt vilka mängder som plötsligt skulle börja gå på hockey bara därför? Självklart några, och det är viktigt. Och några skulle kanske byta plats till etage 3 igen. Men inte så många så att det ens närmar sig brytpunkten, det är i alla fall vad jag tror. Och ekonomin är tyvärr det viktigaste just nu.
Men jag håller med dig, när brytpunkten närmar sig, om den någonsin gör det, måste DIF göra det!

Sen förstår jag att du inte vill genomföra en sådan förändring just nu, utan i framtiden. Så antagligen är vi överens?

Men jag måste också lägga till att det borde vara en skillnad på pris beroende på var man sitter i Globen. Tanken är inte fel i grunden, men när den skrämmer bort ganska många DJurgårdare från etage 3 slår den fel.
Tomas
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Tomas »

Jag har egentligen inte tänkt så noga utan kastar bara ur mig tankar då jag misstänker att situationen kan vara allvarligare än vad vi får veta. Visst, att DIF skulle kastas ut och vara historia om en säsong eller två tror jag inte men att inte ta lärdom av hur det har gått för AIK kan vara oerhört dumt. Skulle dessutom fotbollsgrabbarna lyckas riktigt bra denna säsong så kan det vara en halvt om halvt dödsstöt för hockeyn.

Situtationen som den är vad det gäller det ekonomiska i och runt Globen just nu är ohållbar och om inget görs så kan det, i stort sett, bara gå på ett sätt. :cry:

Som sagt, eget ägande av Hovet eller egen arena på annat ställe blir nog till slut det enda som hjälper för inte kan de, efter massor av säsonger av försök, liksom trolla fram en formel som helt plötsligt fyller Globen.
Skriv svar