Säsongen 15/16

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Hittade ingen tråd för denna säsong så startar en. Ispremiären har ju ändå varit. Igår ställde vi upp såhär:

Holm-Högström
Falk-Hultström
Norell-AOM
Westlund-Bernhardt

Sörensen-Sallinen-Fällström
Lundberg-Anderson-Brodin
Alvarez-Ljungh-Heinerö
Hank-Runken-Ahlén
Bernhardt

Känns som vi börjar säsongen typ såhär. Thoresen istället för Lundberg. Sen ska kanske Englund och Press in nånstans. De slåss väl om de sista backplatserna med Westlund och AOM. Sen hoppas jag att Bernhardt dä och Vejdemo får chansen.
Senast redigerad av mb81 den 2015-08-05 13:30:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ALLTID DIF
Inlägg: 485
Blev medlem: 2014-07-17

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av ALLTID DIF »

mb81 skrev:Hittade ingen tråd för denna säsong så startar en. Ispremiären har ju ändå varit. Igår ställde vi upp såhär:

Holm-Högström
Falk-Högström
Norell-AOM
Westlund-Bernhardt

Sörensen-Sallinen-Fällström
Lundberg-Anderson-Brodin
Alvarez-Ljungh-Heinerö
Hank-Runken-Ahlén
Bernhardt

Känns som vi börjar säsongen typ såhär. Thoresen istället för Lundberg. Sen ska kanske Englund och Press in nånstans. De slåss väl om de sista backplatserna med Westlund och AOM. Sen hoppas jag att Bernhardt dä och Vejdemo får chansen.
och då hoppas jag på att Lundberg flyttar bort Heinerö till utlåning
Alltså Thoresen in där Lundberg spelade och Lundberg ner på Nicklas plats !
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1251
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Henkos »

Högström på två ställen, lirade Hultström med Falken?
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Henkos skrev:Högström på två ställen, lirade Hultström med Falken?
Hultström med Falk skulle det givetvis vara. Om man tar bort Heinerö vill jag hellre få in Bernhardt. Men hoppas det experimenteras en del på försäsongen. Framförallt tredje kedjan känns det som det finns många som kan ta plats.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4471
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av captcash »

Heinerö ska spela imho, han verkar i toppskick och kommer vara säsongens utropstecken! Det är trots allt hans sista chans för släpper det inte nu så ryker han nog!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Kall-El »

Skall man få ut så mycket som möjligt av Alvarez och Ljungh tror jag att de behöver en trixig spelare bredvid sig och det är Heinerö.

Däremot kanske det kan diskuteras om Alvarez skall gå före Lundberg. Den förstnämnde visade inte mycket förra säsongen.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

captcash skrev:Heinerö ska spela imho, han verkar i toppskick och kommer vara säsongens utropstecken! Det är trots allt hans sista chans för släpper det inte nu så ryker han nog!
Hur vet du det? På det lilla på öppna träningen? Jag skulle bli jätteglad om Heinerö verkligen slår igenom i år men är skeptisk.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4471
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av captcash »

mb81 skrev:
captcash skrev:Heinerö ska spela imho, han verkar i toppskick och kommer vara säsongens utropstecken! Det är trots allt hans sista chans för släpper det inte nu så ryker han nog!
Hur vet du det? På det lilla på öppna träningen? Jag skulle bli jätteglad om Heinerö verkligen slår igenom i år men är skeptisk.
Vad man läst i diverse intervjuer osv (från spelare och tränare) så verkar många tro på honom... iallafall det som sades tidigare under "sommaren". Men jag är också smått skeptisk, tror däremot att han har enormt mycket hockey i sig och dessutom ser han ju ut som Bäckis, bara det är ju ett vinnande koncept! :P
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

captcash skrev:
mb81 skrev:
captcash skrev:Heinerö ska spela imho, han verkar i toppskick och kommer vara säsongens utropstecken! Det är trots allt hans sista chans för släpper det inte nu så ryker han nog!
Hur vet du det? På det lilla på öppna träningen? Jag skulle bli jätteglad om Heinerö verkligen slår igenom i år men är skeptisk.
Vad man läst i diverse intervjuer osv (från spelare och tränare) så verkar många tro på honom... iallafall det som sades tidigare under "sommaren". Men jag är också smått skeptisk, tror däremot att han har enormt mycket hockey i sig och dessutom ser han ju ut som Bäckis, bara det är ju ett vinnande koncept! :P
Får hoppas han chillar med allergimedicinen så ska allt gå bra!
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Kalliasson »

Istället för Rundqvist kan vi inte bara spela Vejdemo eller Lundin?
Rundqvist kommer ändå sticka till Färjestad när han blir tillräckligt bra
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Kalliasson skrev:Istället för Rundqvist kan vi inte bara spela Vejdemo eller Lundin?
Rundqvist kommer ändå sticka till Färjestad när han blir tillräckligt bra
Bara för hans farsas skull? Han kanske har egna känslor också. Trivs han bra i stan och med lagkompisar tror jag han kan bli kvar om han är tillräckligt bra. Sen om han är tillräckligt bra en säsong så har vi ändå haft användning av honom den bra säsongen.
Sen så hoppas jag ändå väldigt mycket på Vejdemo. Så Vejdemo kanske petar Runken iaf.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
Kalliasson skrev:Istället för Rundqvist kan vi inte bara spela Vejdemo eller Lundin?
Rundqvist kommer ändå sticka till Färjestad när han blir tillräckligt bra
Bara för hans farsas skull? Han kanske har egna känslor också. Trivs han bra i stan och med lagkompisar tror jag han kan bli kvar om han är tillräckligt bra. Sen om han är tillräckligt bra en säsong så har vi ändå haft användning av honom den bra säsongen.
Sen så hoppas jag ändå väldigt mycket på Vejdemo. Så Vejdemo kanske petar Runken iaf.
Visst kan han visa sig vara ett snäppet bättre alternativ än Vejdemo för den här säsongen, men det finns också ett värde i att visa att Djurgården vågar satsa på sina mest framgångsrika juniorer. Vi har 16 forwards under kontrakt, Vejdemo & Bernhardt ska ha gjort superba säsonger i J20 och borde inte behöva peta ett gäng 3-9 år äldre spelare utan anknytning till föreningen innan de får en chans att växa in i SHL-kostymen. Det kan mycket väl ta 20 matcher att komma in i det, men om de hela tiden måste vara mer förtjänta av platserna än seniora spelare rent prestationsmässigt kan det ta tid att få de 20 matcherna.

Självklart ska vi ta in spets utifrån när spelare som Engqvist & co inte känner sig redo att flytta hem, men de lägre formationerna måste kunna rymma våra egna superlöften (för att inte tala om att vi kunde ha sparat in 3x 30-50' i månaden). Inget ont om spelare som Rundqvist, Alvarez och Hage, de har aldrig visat minsta tillstymmelse till annat än en 100% professionell hållning, men jag tror att föreningen på sikt behöver de platserna för tillväxten och deras löneutrymme för att inte behöva förpassa djurgårdshjärtan likt Sillen till Mögle. Tyvärr går det inte heller att vifta bort värvningen av Hage med den skadekris vi drogs med när Almtuna kapsejsade, han skulle ju in till hösten alldeles oavsett enligt KG.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:
mb81 skrev:
Kalliasson skrev:Istället för Rundqvist kan vi inte bara spela Vejdemo eller Lundin?
Rundqvist kommer ändå sticka till Färjestad när han blir tillräckligt bra
Bara för hans farsas skull? Han kanske har egna känslor också. Trivs han bra i stan och med lagkompisar tror jag han kan bli kvar om han är tillräckligt bra. Sen om han är tillräckligt bra en säsong så har vi ändå haft användning av honom den bra säsongen.
Sen så hoppas jag ändå väldigt mycket på Vejdemo. Så Vejdemo kanske petar Runken iaf.
Visst kan han visa sig vara ett snäppet bättre alternativ än Vejdemo för den här säsongen, men det finns också ett värde i att visa att Djurgården vågar satsa på sina mest framgångsrika juniorer. Vi har 16 forwards under kontrakt, Vejdemo & Bernhardt ska ha gjort superba säsonger i J20 och borde inte behöva peta ett gäng 3-9 år äldre spelare utan anknytning till föreningen innan de får en chans att växa in i SHL-kostymen. Det kan mycket väl ta 20 matcher att komma in i det, men om de hela tiden måste vara mer förtjänta av platserna än seniora spelare rent prestationsmässigt kan det ta tid att få de 20 matcherna.

Självklart ska vi ta in spets utifrån när spelare som Engqvist & co inte känner sig redo att flytta hem, men de lägre formationerna måste kunna rymma våra egna superlöften (för att inte tala om att vi kunde ha sparat in 3x 30-50' i månaden). Inget ont om spelare som Rundqvist, Alvarez och Hage, de har aldrig visat minsta tillstymmelse till annat än en 100% professionell hållning, men jag tror att föreningen på sikt behöver de platserna för tillväxten och deras löneutrymme för att inte behöva förpassa djurgårdshjärtan likt Sillen till Mögle. Tyvärr går det inte heller att vifta bort värvningen av Hage med den skadekris vi drogs med när Almtuna kapsejsade, han skulle ju in till hösten alldeles oavsett enligt KG.
Håller verkligen med dig.

Men sen ser jag också framtid i tex Lundberg och Runken. Tror de kan bli riktigt bra spelare på elitserienivå. Men de kommer inte försvinna till NHL så som Vejdemo och Bernhardt.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av ciirree »

Om Anderson är minst lika bra som Ljungh så har vi ju iaf en av seriens bättre centeruppställningar.
Se Luleå ex. De har ju värvat en drös med vingar men har ingen imponerande center i laguppställningen. Såvidare inte Legace gör toksuccé så lär man spela Harju som förstacenter från start.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Ja när hade vi så här bra och bred centerbesättning senast? Thoresen, Sallinen, Anderson, Ljungh, Runken, Hage, Vejdemo.
Skriv svar