SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av Kalliasson »

ciirree skrev:Han hade kunnat sparat en drös med pengar genom att lyfta upp egna juniorer som utfyllnad och värvat bättre spelare. Och dessutom kritiserades värvningarna av exempelvis Alvarez, Deilert och Truhkno redan i somras när vi samtidigt inte förlängde med Jakobs, Johner och Andersson.

Så de flesta är nog överens om att Challe agerade helt fel när det gällde hur man spenderar budgeten.
Leksand ville väl inte släppa Jakobs eller hur det nu var?
Och Andersson kände sig väl inte redo för SHL-spel?
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av BigJ »

Magnutz skrev:Angående fler juniorer samt allt annat om värvningarna (blev rörigt med alla quotes).

Nej. Aldrig att vi hade överlevt med fler 18-20åringar i laget. Aldrig någonsin. Det är totalt vansinne att ens tänka tanken. De saknar rutin och tyngd och allt som krävs för 55 omgångar shl. Inget snack om den saken.

Att kritisera Truhkno, Alvarez och Deilert.. känns så förmätet. Vem vet något om hur de funkar och i det lagbygge som ritats upp?! Det är alltid lätt att vara efterklok och alltid lika sunkigt. "I told you so" är så enkelt att säga.

Johner ville ha mer betalt än klubben var beredd att betala har jag hört. Jakobs, där har jag inget hört, men gissar på löneanspråk. Kan ju vara annat också. Jag hade velat ha dem kvar.

Nej, det gäller att förstå mekaniken här och sluta att vara efterklok. Vi hade inte råd att välja och vraka. Det blev de spelarna som det blev baserat på de analyser som sporten inom DIF Hockey gjorde utifrån de förutsättningarna som gällde. Det är en bra grupp och de jobbar hårt tillsammans. Sen har vi 11 andra lag som alla, SAMTLIGA, har mer pengar och bättre anläggningar än vad vi har. vad förväntar ni er?!

Ok, målet ska vara slutspel. Men ödmjukheten måste finnas där. Annars blir det väl som första året i HA. Vi skulle tillbaka. Allt annat var otänkbart. Sen sket det sig. År 2 var vi mer ödmjuka och fokuserade på att ta match för match. Vinna varje kamp, utan att stirra oss blinda på tabellen etc. Det funkade ju rätt bra.

Jag hoppas fler lyfter blicken och tänker efter lite mer. Det blir så sjukt mycket enklare då.

OCH.. att sitta på både mils och tids avstånd och hävda att Challe gjorde fel med sin budget. Kom igen.

OCH2: Visst gjorde vissa värvningar sent men vad tror ni fanns att köpa in då? För de pengarna vi då hade kvar?

Folk verkar tamejfan tro att vi värvat snett med vilje. Irriterande.
Bravo!!! Håller med till 100%
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av Axel_K »

Kalliasson skrev:
ciirree skrev:Han hade kunnat sparat en drös med pengar genom att lyfta upp egna juniorer som utfyllnad och värvat bättre spelare. Och dessutom kritiserades värvningarna av exempelvis Alvarez, Deilert och Truhkno redan i somras när vi samtidigt inte förlängde med Jakobs, Johner och Andersson.

Så de flesta är nog överens om att Challe agerade helt fel när det gällde hur man spenderar budgeten.
Leksand ville väl inte släppa Jakobs eller hur det nu var?
Och Andersson kände sig väl inte redo för SHL-spel?
Andersson skrev på twitter inatt att han inte hade Säckens förtroende!
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av B.I.B.A »

Ska vara så tydlig jag kan:

-Att man kritiserar just nu behöver inte automatiskt betyda att man är efterklok. Jag och många andra har sagt detta hela tiden. Gå bak i trådarna och läs om ni helt har glömt bort kritiken som kom i samma stund som värvningarna presenterades.

-Att juniorerna inte skulle klara 55 omgångar i SHL håller jag med om, men att de skulle kunna hoppa in och spela några minuter när vi har skador ser jag inget problem med. Tvärtom så tycker jag det är väldigt viktigt i en välskött organisation. Med Säcken-strategin har vi nog ingen vass juniorverksamhet om några år.

-Vi har haft 19 olika forwards i A-laget under säsongen. Ingen junior. Just nu har vi 17 i A-laget även om vi har många skador. Menar ni på allvar att ni hellre har det överflödet än säg 13 forwards där ytterligare två av dem kunde vart spets/ledande spelare?
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:Klart vi har dåligt men pengar men man kan ju ändå ifrågasätta och diskutera hur dom spenderats och vilken strategi man valde.
Självklart kan man diskutera, men utan att få svar. Det man kan konstatera är att vi fortfarande ligger 9:a efter denna omgång vilket alla borde vara överens om att det är jäkligt strongt.
Klart det är det.
Expert.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av Magnutz »

B.I.B.A skrev:Ska vara så tydlig jag kan:

-Att man kritiserar just nu behöver inte automatiskt betyda att man är efterklok. Jag och många andra har sagt detta hela tiden. Gå bak i trådarna och läs om ni helt har glömt bort kritiken som kom i samma stund som värvningarna presenterades.

-Att juniorerna inte skulle klara 55 omgångar i SHL håller jag med om, men att de skulle kunna hoppa in och spela några minuter när vi har skador ser jag inget problem med. Tvärtom så tycker jag det är väldigt viktigt i en välskött organisation. Med Säcken-strategin har vi nog ingen vass juniorverksamhet om några år.

-Vi har haft 19 olika forwards i A-laget under säsongen. Ingen junior. Just nu har vi 17 i A-laget även om vi har många skador. Menar ni på allvar att ni hellre har det överflödet än säg 13 forwards där ytterligare två av dem kunde vart spets/ledande spelare?
De allra flesta har ingen aning om grunderna till värvningarna. Vilka pengar som fanns, vilka kriterier som klubben arbetade efter eller vilka sorters spelare som eftersöktes eller vilka spelare som fanns att tillgå samt om dessa var sugna på att lira med DIF Hockey eller inte.

Några få har varit sakliga men jag tror inte ens ni få har vetat om vad som försiggick bakom kulisserna.

Hade Challe haft mer pengar hade han värvat annorlunda. Dagens hockeyspelare vill ju lira där det lönar sig att lira och där de har chansen att vinna något. Hade vi haft mer pengar kunde vi ha utlovat slutspel etc när vi värvade. Undrar om det var något som diskuterades under kontraktssamtalen...

Hur som helst. Visst. Plocka upp nån junior här och där för att lufta dem och visa att det finns chans att få lira med de stora pojkarna. Det tycker jag är bra. Däremot måste det vara lite trängre runt nålsögat som leder uppåt. Det får inte komma upp vad som helst. När som helst. Tyvärr kanske det finns bättre material i j20 att tillgå än vad klubben har råd att värva in...

Svårt det där.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av minalman »

Den stora och avgörande skillnaden igår var att HV tänkte, efter sin dåliga period i förra veckan; "den här matchen måste vi vinna" samtidigt som vi själva tänkte (efter 1-0) "det är inte den här matchen vi måste vinna".
Kan vi återetablera hemmatrycket på Hovet har vi möjlighet att tillsammans med tränare och ledande profiler i laget (Hank, Sören, Honken, Jocke) att få våra egna lirare att "tänka rätt".
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Erik af Sibirien
Inlägg: 280
Blev medlem: 2007-08-21

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av Erik af Sibirien »

En aspekt på balansen mellan juniorer och "alla breddspelare" är väl att DIFs juniorer är för bra.

Kolla på dom som släppts fram de senaste åren - hur många spelade mer än två säsonger i DIFs A-lag innan dom stack till USA, Göteborg, Karlstad eller Skellefteå?

Breddspelarna är väl folk ledningen ser har potential att bli stomspelare på sikt och behöver speltid för att komma dithän. Man bygger inte laget bara för en säsong, utan måste tänka lite framåt också - extra viktigt när man har en för liten plånbok.

Därmed inte sagt att man inte kan släppa upp en junior när man har den längsta skadelistan i "mannaminne", men jag är inte beredd att avfärda Challes värvningsstrategi.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL Omgång 48: HV71 - Djurgårdens IF 17/2 2015

Inlägg av Henke_F »

Magnutz skrev:Ni, ja de av er som ställer dessa krav, verkar ju tro att vi dissat de BRA spelarna för att ta in Emil Lundberg, Damien Fleury, Alexander Fällström osv. Tror ni verkligen inte att KG m fl har varit ute efter samma spets som alla andra värvande lag varit?! Vi har inte klarat av att ro hem dessa. Pengar och annat funkar inte. Vi ställs mot lag som får ekonomisk kompensation från sina kommuner när de går dåligt. De pengarna t ex kaffe fick för sin usla publiktillströmning under chl-spelet räcker ju till rätt så bra värvningar. Vilket också visat sig. Vi har inte de pengarna. Vi kan inte värva de spelare som vissa av er vill.

varje lag vi möter borde ha en fjärdelina som är lika bra som vår förstalina. Sen har de ju tre linor till som alla är bättre än deras sämsta. Jag fattar inte hur ni resonerar. Om ni ställer upp i ett formel-1-race med en Fiat Punto, förväntar ni er vinst då? (ok, lite skevt exempel) Men.. Om ni styäller upp i samma race (formel 1) fast i en Formel 3000-bil (tror det finns en sub-klass som heter så) förväntar ni er vinst då?

Till och med när vi har 8 spelare borta har ni krav på laget som inte ens är realistiska när alla är friska. Ärligt, hur tänker ni?
Men hallå om vi skall jämföra det med F1 så är det bara att jämföra Ferrari-stallet mot Caterham som svensken körde för. Där har du klasskillnaden (eller pengarskillnaden om man vill det).
Men även om vi har gått ifrån att vara en av "De gamla stora" teamen till ett av brödgängen. Så måste man fan få klaga när vi kör med bakdäcken fram på F1-bilen, för att vi hade alldeles för få framdäck att kunna byta med under just det där förra loppet. Det enbart bara för att vi inte ville testa lagret som vi faktiskt har av nya något oprovade däck som vi kanske hade tänkt använda nästa säsong.

Det måste man faktiskt få idiotförklara stallcheferna för.

Nu i detta race, så hade vi ju några mer ordinarie "framdäck" iaf och gör ju första delen rätt hyfsat tills det rinner oss ur händerna.



Men hur vi än vänder och vrider på bordssilvret så är vi nog:
..ja en gaffel kort = saknar lite spets.
Skriv svar