Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Fagerudd som jag som en potential värvning när jag trodde namn som Hultström var orealistiskt är klar för Ilves. Har tydligen varit klar för dom sen december.
Expert.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

SirDIFalot skrev:Fagerudd som jag som en potential värvning när jag trodde namn som Hultström var orealistiskt är klar för Ilves. Har tydligen varit klar för dom sen december.
På den tiden du inte trodde att man skulle orka stänga tex Lash? Tur att man kan ha fel ibland.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DRC skrev:
SirDIFalot skrev:Fagerudd som jag som en potential värvning när jag trodde namn som Hultström var orealistiskt är klar för Ilves. Har tydligen varit klar för dom sen december.
På den tiden du inte trodde att man skulle orka stänga tex Lash? Tur att man kan ha fel ibland.
Orka vadå?
Expert.
#10
Inlägg: 13631
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av #10 »

Vikas skrev:Thoresen klar för Karlskrona.
Fan :x
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Vikas »

SKA vinner måste-matchen, så vi får vänta ett tag till innan Thoresen blir klar för Frölunda.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

ciirree skrev:
Kall-El skrev:Holm bästa back?

Mycket skall man ju behöva höra.

Gysbers, Arnesson, Falk, Fernholm ( fram tills han blev skadad ) vara i alla fall enligt mig samtliga bättre än Holm.

Kul att Fernholm kan cykla nu. Dock är steget jävligt långt från att kunna cykla till att kunna spela back, inte minst med tanke på vilket spelsätt Killen har. Jag har tyvärr fortsatt svårt att se han komma tillbaka till ishockeyn.
Över hela banan? Ja. Sett till de som spelade hela säsongen. Gysbers gjorde det bäst av alla, helt klart. Men jag räknar inte in honom här. Fernholm samma där, spelade bara 10 matcher. Och dessutom var han väl ingen SUCCÉ heller, utan helt okej, under de matcherna.
Holm är stark och trygg med pucken, misstag kommer vi få se av alla backar. Men jag håller Holm högst av våra sett till över hela isen. Arnesson bäst om man bara räknar defensivt, det kan jag hålla med om.
Skulle Holm vara stark?

Tycker ett av hans absolut största problem är just när han skall spela rejält och hålla rent framför mål. Att han har en god puckbehandling kan jag köpa, men för min del är grunden att en bra back måste kunna försvara och i det kravet lägger jag placeringsförmåga och styrka/balans nog att kunna skapa fri sikt / vinna lösa puckar framför egna buren.

Och ja en back kan vara sämre på dessa bitar om han är en nyckel i PP.

Enligt mig måste en back som inte är uttalad PP-back kunna hantera vissa grunder och jag är inte säker på att fixar dem.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker Holms storhet blir mest uppenbar när man ser honom live. Tar oerhört kloka och snabba beslut med pucken i egen zon. Mycket viktig del i försvarsspelet.
Expert.
#10
Inlägg: 13631
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av #10 »

SirDIFalot skrev:Jag tycker Holms storhet blir mest uppenbar när man ser honom live. Tar oerhört kloka och snabba beslut med pucken i egen zon. Mycket viktig del i försvarsspelet.
Tycker oxå att han är bra.
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av bastis7 »

Har Zabel återanställts än?
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

alright nu börjar jag förstå vissa härinne. Ni bedömer alltså backar efter deras förmåga att sätta igång spelet, inte efter deras förmåga att försvara det egna målet från påhälsning. Personligen ser jag den förmågan som en bonus och något som kan göra en pålitlig försvarsspelare till en bättre försvarsspelare, men jag kommer aldrig överge grundprincipen vilket för mig är att en backs huvudsakliga uppgift är att försvara målet från påhälsning.

Sedan kan vissa hävda att bra uppspel kan minska antalet målchanser som skapas mot laget, men vad sjutton hjälper det om man har backar som inte kan försvara då våra motståndare alltid kommer skapa chanser även på egen hand.

Dessutom menar nog jag att har man tillräckligt bra centrar så bör en backs skicklighet med puck inte spela lika stor roll.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Holm är helt ok.

Tycker fortfarande han är ganska ojämn, dags att bli en stabil och viktig kugge snart, känns som han har gjort typ 10 säsonger här, ingen back jag känner mig direkt trygg med, skulle önska han var liiite rejälare i allt han gör då han ändå väger uppemot 90 pannor, det märks inte, men gillar hur han transportera puck och han är bra på grillorna.

Falk däremot, där såg man tydlig utveckling, hoppas det håller i sig och han tar ytterligare kliv nästa säsong.
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:alright nu börjar jag förstå vissa härinne. Ni bedömer alltså backar efter deras förmåga att sätta igång spelet, inte efter deras förmåga att försvara det egna målet från påhälsning. Personligen ser jag den förmågan som en bonus och något som kan göra en pålitlig försvarsspelare till en bättre försvarsspelare, men jag kommer aldrig överge grundprincipen vilket för mig är att en backs huvudsakliga uppgift är att försvara målet från påhälsning.

Sedan kan vissa hävda att bra uppspel kan minska antalet målchanser som skapas mot laget, men vad sjutton hjälper det om man har backar som inte kan försvara då våra motståndare alltid kommer skapa chanser även på egen hand.

Dessutom menar nog jag att har man tillräckligt bra centrar så bör en backs skicklighet med puck inte spela lika stor roll.
Jag tycker du stirrar dig blind på en av många detaljer i försvarsspelet, en detalj som för mig inte är särskilt högprioriterad nej. Tycker du den detaljen är grundprincipen får det stå för dig. Börjar dock bli lite trött på att du konstant hävdar att backar som Holm "inte kan försvara" bara för att han inte behärskar en detalj i spelet fullt ut. Ingen kan ju hävda att försvarsspel uteslutande handlar om att "freda målet från påhälsning". Ärligt talat, hur ofta av all tid som spenderas i egen zon pågår ens en sån situation? 5-10%?
Expert.
KYLERKYLER
Inlägg: 216
Blev medlem: 2012-07-12
Säsongskort: Ja
Ort: Haninge

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av KYLERKYLER »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:alright nu börjar jag förstå vissa härinne. Ni bedömer alltså backar efter deras förmåga att sätta igång spelet, inte efter deras förmåga att försvara det egna målet från påhälsning. Personligen ser jag den förmågan som en bonus och något som kan göra en pålitlig försvarsspelare till en bättre försvarsspelare, men jag kommer aldrig överge grundprincipen vilket för mig är att en backs huvudsakliga uppgift är att försvara målet från påhälsning.

Sedan kan vissa hävda att bra uppspel kan minska antalet målchanser som skapas mot laget, men vad sjutton hjälper det om man har backar som inte kan försvara då våra motståndare alltid kommer skapa chanser även på egen hand.

Dessutom menar nog jag att har man tillräckligt bra centrar så bör en backs skicklighet med puck inte spela lika stor roll.
Jag tycker du stirrar dig blind på en av många detaljer i försvarsspelet, en detalj som för mig inte är särskilt högprioriterad nej. Tycker du den detaljen är grundprincipen får det stå för dig. Börjar dock bli lite trött på att du konstant hävdar att backar som Holm "inte kan försvara" bara för att han inte behärskar en detalj i spelet fullt ut. Ingen kan ju hävda att försvarsspel uteslutande handlar om att "freda målet från påhälsning". Ärligt talat, hur ofta av all tid som spenderas i egen zon pågår ens en sån situation? 5-10%?
Nu tycker jag Holm är helt ok i DIF:s backuppsättning. Men att hålla rent framför mål är en jävligt viktig detalj i försvarsspelet. Det borde alla här på forumet veta att det är en grundregel. Varför tror du att ALLA tränare och ALLA spelare som söker skott vill ha in spelare framför mål? "Vi måste få in fler gubbar framför mål", hört den förut? Att en situation uppstår med en eller flera motpelare framför mål på mellan 3-6 sekunder per back på ett anfall om en minut är ett önsketänkande. Försvarande fem gubbar skall naturligtvis bevaka sin gubbe och se till att hålla motspelare borta från sin målvakts ansikte och skottlinje. Allt för att målvakt skall se pucken och då ha lite lättare att rädda skottet från motståndare. Det kanske inte är så många mål som kommer till för att målvakt är skymd eller motståndare petar in en retur :?

Du vill inte ha tacklingar i egen zon för att återvinna puck och tycker inte det är prioriterat att hålla motståndarna borta från mål. Låter lite märkligt för mig som fd back och fd tränare. Eller har jag missförstått dig helt :?:

Glad påsk på er alla. Nu blir det semester :D
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

KYLERKYLER skrev:
SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:alright nu börjar jag förstå vissa härinne. Ni bedömer alltså backar efter deras förmåga att sätta igång spelet, inte efter deras förmåga att försvara det egna målet från påhälsning. Personligen ser jag den förmågan som en bonus och något som kan göra en pålitlig försvarsspelare till en bättre försvarsspelare, men jag kommer aldrig överge grundprincipen vilket för mig är att en backs huvudsakliga uppgift är att försvara målet från påhälsning.

Sedan kan vissa hävda att bra uppspel kan minska antalet målchanser som skapas mot laget, men vad sjutton hjälper det om man har backar som inte kan försvara då våra motståndare alltid kommer skapa chanser även på egen hand.

Dessutom menar nog jag att har man tillräckligt bra centrar så bör en backs skicklighet med puck inte spela lika stor roll.
Jag tycker du stirrar dig blind på en av många detaljer i försvarsspelet, en detalj som för mig inte är särskilt högprioriterad nej. Tycker du den detaljen är grundprincipen får det stå för dig. Börjar dock bli lite trött på att du konstant hävdar att backar som Holm "inte kan försvara" bara för att han inte behärskar en detalj i spelet fullt ut. Ingen kan ju hävda att försvarsspel uteslutande handlar om att "freda målet från påhälsning". Ärligt talat, hur ofta av all tid som spenderas i egen zon pågår ens en sån situation? 5-10%?
Nu tycker jag Holm är helt ok i DIF:s backuppsättning. Men att hålla rent framför mål är en jävligt viktig detalj i försvarsspelet. Det borde alla här på forumet veta att det är en grundregel. Varför tror du att ALLA tränare och ALLA spelare som söker skott vill ha in spelare framför mål? "Vi måste få in fler gubbar framför mål", hört den förut? Att en situation uppstår med en eller flera motpelare framför mål på mellan 3-6 sekunder per back på ett anfall om en minut är ett önsketänkande. Försvarande fem gubbar skall naturligtvis bevaka sin gubbe och se till att hålla motspelare borta från sin målvakts ansikte och skottlinje. Allt för att målvakt skall se pucken och då ha lite lättare att rädda skottet från motståndare. Det kanske inte är så många mål som kommer till för att målvakt är skymd eller motståndare petar in en retur :?

Du vill inte ha tacklingar i egen zon för att återvinna puck och tycker inte det är prioriterat att hålla motståndarna borta från mål. Låter lite märkligt för mig som fd back och fd tränare. Eller har jag missförstått dig helt :?:

Glad påsk på er alla. Nu blir det semester :D
Det är ungefär det jag menar också.

Ibland får jag uppfattningen att de som vill ha backar med "fler verktyg i lådan" tenderar att stirra lite för mycket på de saker som "syns" dvs om man är skicklig med puck eller kan slå bra passningar, medan de samtidigt underskattar vikten av att kunna hantera klassikt försvars abc.
Användarvisningsbild
ALLTID DIF
Inlägg: 485
Blev medlem: 2014-07-17

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ALLTID DIF »

#10 skrev:
Vikas skrev:Thoresen klar för Karlskrona.
Fan :x

APRIL APRIL !!!
Låst