Tröjor i taket

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

Det här är ett intressant ämne. Jag undrar varför inte "Knivsta" Sandberg inte hänger i taket. Visst han har ju många sm Guld i fotboll men ännu fler i hockey och blev också framröstad till mr Djurgår'n 1991.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Tröjor i taket

Inlägg av Philly Flu »

klintan85 skrev: 2023-01-12 16:01:30 Det här är ett intressant ämne. Jag undrar varför inte "Knivsta" Sandberg inte hänger i taket. Visst han har ju många sm Guld i fotboll men ännu fler i hockey och blev också framröstad till mr Djurgår'n 1991.
Jag har för mig att kriterierna för tröja i taket är SM-guld med Djurgården samt även internationella guld (VM/OS) med Tre Kronor. Vet inte om Knivsta har det?
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Tröjor i taket

Inlägg av mb81 »

Är väl knappt nån spelare som kan bli aktuell för taket på evigheter? Kanske nånsin igen om vi inte reviderar kriterierna. Linkan skulle väl kunna vara aktuell för poängkung men knappt vunnit nåt varken för oss eller landslaget. Otto är väl närmast med 2 sm-guld, tvåa i antalet matcher och trea i antalet poäng men känns ändå fattigt meritmässigt mot de flesta i taket. Otto är nog den enda som kan åka upp de närmaste 15-20 åren.

Spelarna från 50-60 talet är uppe de som ska vara. Tror knappast man letar fler där.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

Philly Flu skrev: 2023-01-12 22:13:43
klintan85 skrev: 2023-01-12 16:01:30 Det här är ett intressant ämne. Jag undrar varför inte "Knivsta" Sandberg inte hänger i taket. Visst han har ju många sm Guld i fotboll men ännu fler i hockey och blev också framröstad till mr Djurgår'n 1991.
Jag har för mig att kriterierna för tröja i taket är SM-guld med Djurgården samt även internationella guld (VM/OS) med Tre Kronor. Vet inte om Knivsta har det?
Nej visst men är man mr Djurgår´n så borde de räcka men det är väl för att han är mycket förknippad med fotbollen också. Men 10 sm guld i DIF 6 i hockeyn och 4 i fotbollen och komma före legender som Tumba i omröstningen måste ju betyda något. Och ända som har gjort landskamper i både Bandy, Hockey och Fotboll på elitnivå.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Dauber
Inlägg: 133
Blev medlem: 2022-03-31

Tröjor i taket

Inlägg av Dauber »

Tror vi i framtiden kommer behöva ändra lite uppfattning om vad som krävs för att bli en legendar och hyllas, men klart borde väl vara att nästa är #7 Ottosson
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

"Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
daaviid
Inlägg: 4177
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av daaviid »

klintan85 skrev: 2023-07-09 18:13:46 "Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
Ottosson går före Linkan alla dagar i veckan. Han är den som står på tur.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Tröjor i taket

Inlägg av mb81 »

klintan85 skrev: 2023-07-09 18:13:46 "Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
Jag tycker nog också det. För att bli hissad nu tycker jag poängrekord alternativt flest matcher ska vara de enda förutom flertalet sm-guld och ledande i de likt de som redan är hissade. Därför tycker jag Linkan ändå borde bli hissad. På det viset kan man hissa spelare som inte spelar under en storhetstid men ändå gör det bra. Kommer typ ändå aldrig hända att nån slår Linkan eller Falk i dagens hockey.

Ottosson med 2 guld är ett gränsfall. En sån som Janne Viktorsson borde väl kanske hissats om en sån som Ottosson ska hissas. Det får inte bli urvattnat och ska vara riktigt höga krav. Om man inte slår rekord för flest matcher(Falk) eller poängrekord(Linkan) så borde 3 sm-guld vara minimum och dessutom spela i DIF under i princip hela sin karriär och gärna lite internationella framgångar. Så ser dt ut med de som är hissade nu. Sen innebär det nog att det inte kommer bli någon hissad på decennier kanske men då får det vara så.
Manijock
Inlägg: 7746
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Tröjor i taket

Inlägg av Manijock »

Förundrats länge över att Linkan inte hissats. Man måste ju ha låst sig på avsaknaden av SM-guld, men vafan han höll oss ensam kvar i högsta serien under flertalet år och han har hela seriens poängrekord.

No brainer i min värld. Ottosson är en slamkrypare men räcker inte riktigt fram i min bok. 9an har dessutom använts sen han slutade noterar jag(Schilling). 23an kommer jag inte på någon?
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Tröjor i taket

Inlägg av Philly Flu »

Jag kan tänka mig att Linkan blir invald i DIF Hall of Fame, i sinom tid. Han jobbar ju fortfarande i föreningen. Tveksam till att tröjan hissas.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Tröjor i taket

Inlägg av bbjs »

Manijock skrev: 2023-07-11 11:31:25 Förundrats länge över att Linkan inte hissats. Man måste ju ha låst sig på avsaknaden av SM-guld, men vafan han höll oss ensam kvar i högsta serien under flertalet år och han har hela seriens poängrekord.
Om nu ribban för formella meriter lagts högt (med all rätt) så kanske det borde finnas en passus typ "extraordinära insatser för klubbens framgång och överlevnad"... då är ju Linkan given i min bok.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

daaviid skrev: 2023-07-09 21:03:02
klintan85 skrev: 2023-07-09 18:13:46 "Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
Ottosson går före Linkan alla dagar i veckan. Han är den som står på tur.
Nej det tycker jag verkligen inte det finns en del jag skulle kunna tänka mig före Ottosson.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

Manijock skrev: 2023-07-11 11:31:25 Förundrats länge över att Linkan inte hissats. Man måste ju ha låst sig på avsaknaden av SM-guld, men vafan han höll oss ensam kvar i högsta serien under flertalet år och han har hela seriens poängrekord.

No brainer i min värld. Ottosson är en slamkrypare men räcker inte riktigt fram i min bok. 9an har dessutom använts sen han slutade noterar jag(Schilling). 23an kommer jag inte på någon?
Om de går efter sm-guld och så, så borde ju spelare som "Knivsta" Sandberg varit upphissad med sm-guld både i fotboll och hockey och har blivit mr DIF. Spelat landslagsspel i 3 sporter. Och 6 sm-guld i DIF. Så jag vet inte riktigt vad de går efter.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
daaviid
Inlägg: 4177
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av daaviid »

klintan85 skrev: 2023-07-15 18:46:23
daaviid skrev: 2023-07-09 21:03:02
klintan85 skrev: 2023-07-09 18:13:46 "Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
Ottosson går före Linkan alla dagar i veckan. Han är den som står på tur.
Nej det tycker jag verkligen inte det finns en del jag skulle kunna tänka mig före Ottosson.
Det är helt fritt för dig att tycka så. :)
Senast redigerad av daaviid den 2023-07-15 19:18:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2615
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tröjor i taket

Inlägg av klintan85 »

mb81 skrev: 2023-07-10 11:02:56
klintan85 skrev: 2023-07-09 18:13:46 "Linkan" borde få sin tröja hissad. Visst han har inget sm-guld i DIF men han har flest assist och flest poäng i DIFs historia. Och har tredje mest matcher i DIF tröjan. Han är också top 5 när det kommer till mål. Det tycker jag borde räcka.
Jag tycker nog också det. För att bli hissad nu tycker jag poängrekord alternativt flest matcher ska vara de enda förutom flertalet sm-guld och ledande i de likt de som redan är hissade. Därför tycker jag Linkan ändå borde bli hissad. På det viset kan man hissa spelare som inte spelar under en storhetstid men ändå gör det bra. Kommer typ ändå aldrig hända att nån slår Linkan eller Falk i dagens hockey.

Ottosson med 2 guld är ett gränsfall. En sån som Janne Viktorsson borde väl kanske hissats om en sån som Ottosson ska hissas. Det får inte bli urvattnat och ska vara riktigt höga krav. Om man inte slår rekord för flest matcher(Falk) eller poängrekord(Linkan) så borde 3 sm-guld vara minimum och dessutom spela i DIF under i princip hela sin karriär och gärna lite internationella framgångar. Så ser dt ut med de som är hissade nu. Sen innebär det nog att det inte kommer bli någon hissad på decennier kanske men då får det vara så.
Har man en Djurgårdare som har gjort flest poäng i hela svensk hockeyhistoria och också har så pass många matcher i DIF tröjan så förtjänar man att hissas även fast man inte har några sm-guld.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar