SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Husmusen »

Djurgårdshjälte? Ta inte i så ni spricker nu.
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Staten »

wolsey100 skrev:Kul när Murray kom på jumbotronen. Han blev ju knallröd i ansiktet när alla började applådera, haha.

Ödmjuk kille. Hoppas verkligen vi lyckas signa honom den här säsongen.
...Och han ville sjunka genom jordens yta när morfar började vinka :wink:
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Arkju »

Någon med plus som kan klippa in vad Wennerholm skriver?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... easer=true

För övrigt skulle den som satt på volymspaken för PA:t igår i Globen släpas ut i gränden och kanske inte skjutas men iaf bli ordentligt huligantutad i bägge öronen. Vansinnesvolym och sjukt dålig tajmning på när det spelades musik.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Doyle »

Wennerholm: Tänk om alla hockeymatcher vore så här
13 117 på läktarna, ett våldsamt drag och inte minsta bråk mellan två nästan jämnstora ­klackar.
Då spelar det ingen roll hur själva hockeyn ser ut.
Det handlar bara om känslor.
Dela
Tweeta


Nu var det djurgårdsklacken som stod upp och jublade när de såg sitt lag spela smart, effektivt och till slut vinna med 4–1.
Och de fick ett bestående minne med sig hem efter en grandios uppvisning av NHL-veteranen Mikael Samuelsson i andra perioden. Först när han fintade sig igenom hela leksandsförsvaret och kom fri med Oscar Alsenfelt. Han hakades i sista stund och fick inte iväg något vasst avslut, men själva initiativet, kylan och kroppsfinterna höjde underhållningsvärdet med hundra procent. Och det gav Djurgården spel fem mot tre, där Micke bjöd på en ny suverän uppvisning, då han smekte iväg en backhand till Jocke Eriksson som fick öppet mål och pangade in matchavgörande 2–0 till stockholmarna.
Där visade den 37-årige hemvändaren hur mycket han kommer att betyda för Djurgården i vinter.
Säsongen rekord kan redan vara satt
Och jag skulle gärna betala bara för att se något liknande i nästa omgång. De där ögonblicken som lever kvar i minnet efter match, de där individuella prestationerna som blir allt färre här hemma SHL ju fler stjärnor som försvinner till NHL, KHL eller den schweiziska förstaligan. Den här inramningen kan vi däremot inte räkna med så många gånger till i vinter. Frågan är om inte ­säsongens publikrekord redan är satt med de 13 117 som kom till Globen i går.
Det går inte in fler i någon annan SHL-arena, så de enda som kan slå det är Djurgården själva nästa gång de flyttar in i Globen.
Nu var det här en bottenfinal på papperet. Även om Djurgården har ett härligt medflyt just nu, med fem poäng på två hemmamatcher, så är det inget lag som kommer att spela en SM-final framåt vårkanten.
Men de kan mycket väl undvika kval om de fortsätter att spela så här smart och efter resurserna.
Djurgården har bara gjort två riktigt tunga värvningar inför comebacken i SHL och det är Mikael Samuelsson och målvaktsveteranen Mikael Tellqvist. Men de har redan visat att de kan ­göra hela skillnaden i matcher som står och väger.
Leksand var inte bra i går. De hade tio minuters offensiv i början av andra perioden, då de bet sig fast i Djurgårdens zon. Men efter 0–2 var de ett slaget lag.
Leksand kan bara bli bättre
Dalkarlarna var en överraskning i fjol, då de tog sjundeplatsen och backen Patrik Hersley och målvakten Oscar Alsenfelt bar laget. Men framåt gjorde leksingarna minst mål av alla lag i SHL – totalt 118 mål på 55 matcher. Det är 2,14 mål i snitt. Det skulle bli ändring på det den här säsongen var det tänkt, då Salo la miljontals kronor på ny, offensiv kraft. Resultatet hittills? Bedrövliga tre mål på tre matcher. Samtidigt var spelet framför egen kasse lika bedrövligt som målskyttet i går, då djurgårdarna kunde skicka in tre av sina fyra mål på returer.
Enda trösten är väl att det bara kan bli bättre.
Växjös Tomi Kallio kvitterade med tre sekunder kvar mot Brynäs och sedan vann smålänningarna på straffar. Så små är marginalerna i hockey ibland.
Men det som chockade mig mest från den matchen var publiksiffran – 3 507. Den överlägset sämsta i Gävle sedan den nya arenan byggdes.
Och det redan i andra hemmamatchen.
Tills sist:
Luleå har en ny succékedja i Per Ledin, Lucas Wallmark och Daniel Zaar. De låg bakom två av målen då norrbottningarna slog Örebro med 3-1 borta och målvakten Joel Lassinantti blev hjälte i sin första SHL-match från start.
Och är det är fler än jag som tycker att Per Ledin ser tio år yngre ut på isen?

Mats Wennerholm
18 september 2014 05:57

Dela

Tweeta
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Arkju »

Doyle skrev:text
Tackar!
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Axel_K »

Alltså vad har hänt med vårt försvar?!?!

Jag menar... Det läcker inte? Vi har en stabil målvakt men han behöver inte göra så otroligt mycket (om man ser till motståndarnas puckinnehav dvs), backarna kan hålla motståndarna i schack hela tiden. Skulle vi kunna ha kvar detta försvar nästa och nästnästa säsong men bygga ut anfallssidan litegrann så skulle vi helt seriöst kunna gå rätt så långt. Vårt försvarsspel sitter redan.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av -daniel- »

Länge sen jag såg någon på svensk rink med sådan puckkontroll som Samuelsson; den accelerationen med puck samt det majestätiska sätt han liksom glider fram och fintar sig igenom ett försvar var helt magiskt att beskåda. Tänk om man får se den typen av aktioner mer frekvent på isen i vinter? :shock:

Tellqvist förtjänar högsta beröm.

Annars tyckte jag vi hade en liten läskig tendens av att sjunka tillbaka och ge LIF initiativet i egen zon. Jag är rädd för att det inte hade slutat så värst roligt om de hade fått in kvitteringen där när de var som bäst mot slutet av första eller början av andra perioden.

Skönt med vinst!
Bild
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Sjöwall »

-daniel- skrev:Länge sen jag såg någon på svensk rink med sådan puckkontroll som Samuelsson; den accelerationen med puck samt det majestätiska sätt han liksom glider fram och fintar sig igenom ett försvar var helt magiskt att beskåda. Tänk om man får se den typen av aktioner mer frekvent på isen i vinter? :shock:

Tellqvist förtjänar högsta beröm.

Annars tyckte jag vi hade en liten läskig tendens av att sjunka tillbaka och ge LIF initiativet i egen zon. Jag är rädd för att det inte hade slutat så värst roligt om de hade fått in kvitteringen där när de var som bäst mot slutet av första eller början av andra perioden.

Skönt med vinst!
Score effects

Teams that are up a goal go into a defensive shell; teams that are down a goal play more aggressively and get more shots. Everybody knows that, right? It's standard strategy.

The game score (and the time remaining in the game) has two major impacts on outcomes:

Corsi Percentage vs Game State
Fenwick Percentage and Shooting Percentage vs Game State

Trailing teams outshoot their opponents, while leading teams get outshot. The effect becomes more extreme the closer we get to the end of the game and as the lead gets larger. The most extreme situation is the empty-net end game, which significantly distorts overall results.

Shooting percentage displays some of the same trends, but not all. For most of the game, there isn't much of a connection between the score and a team's shooting percentage. It's only late in the game that trailing teams start allowing a lot more scoring chances per shot while not producing high-quality chances at the other end of the ice themselves.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:Länge sen jag såg någon på svensk rink med sådan puckkontroll som Samuelsson; den accelerationen med puck samt det majestätiska sätt han liksom glider fram och fintar sig igenom ett försvar var helt magiskt att beskåda. Tänk om man får se den typen av aktioner mer frekvent på isen i vinter? :shock:
Johan Esk fick mig att dra på smilbanden i dagens DN angående just Samuelsson.
- När Djurgården spelade fem mot tre, fintade Samuelsson bort stackars Robin Jacobsson så att Missing People fortfarande är ute i kvarteren i Skärmarbrink och letar efter honom.


Vidare så har Samuelsson ett öga för varje situation som en annan inte kommer i närheten av trots fördelen av att se hela banan lite uppifrån. I vissa sekvenser när han tog pucken över egen blå så tänkte jag "varför åker inte karln? sätta fart som Sören eller Steve". Det enkla svaret är för att han inte behövde och han vet om det, varje gång.

Motståndarnas backar är på väg hem och ytan kommer av sig självt, egna backarna är i behov av byte och behöver tid, omställning i det läge vore dåligt så han väntar tills motståndarbackarna registrerar att det inte är Sören eller Heinerö som kommer farande längs sargen, tar två tre kraftskär förbi deras center och är inne i zon med massvis med yta.
Samuelsson sade själv efter matchen: – Var lite trött efter de två första [matcherna]. Ville kanske lite för mycket och jagade över hela isen. Jobbade smartare i dag och lät spelet komma till mig.

Själv sitter man och inser att man i det sammanhanget inte kan något om hockey. :shock:
Senast redigerad av Praetori den 2014-09-18 09:00:41, redigerad totalt 3 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av seppuko »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:Länge sen jag såg någon på svensk rink med sådan puckkontroll som Samuelsson; den accelerationen med puck samt det majestätiska sätt han liksom glider fram och fintar sig igenom ett försvar var helt magiskt att beskåda. Tänk om man får se den typen av aktioner mer frekvent på isen i vinter? :shock:
Johan Esk fick mig att dra på smilbanden i dagens DN angående just Samuelsson.
- När Djurgården spelade fem mot tre, fintade Samuelsson bort stackars Robin Jacobsson så att Missing People fortfarande är ute i kvarteren i Skärmarbrink och letar efter honom.
Hahahahaha. Får mig att tänka på en av mina gamla favoriter, var från han Tobias som var på Cmore men nu är på Viasat. Var en gång Printz gled upp med pucken mot offensiv zon och Tobias sa något i stil med att det knappast lär gå av någon fartkamera när Printz ger sig iväg med pucken.
Det är kul när de får till det :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av BigJ »

Lite roligt, först med alla förståsigpåare både här och i pressen som sade att vårt försvar skulle minsann aldrig hålla i SHL, nu berömmer man det från alla håll....

Likadant så har gissningsvis samma snubbar nu 3 matcher i rad sagt hur våra motståndare underpresterat (se även texten från Wennerholm tidigare i tråden). Det kan ju helt enkelt vara så att våra krigare får motståndarna att underprestera!
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Axel_K »

Nää, alla underpresterar mot DIF! För alla underskattar DIF då vi varken har publik, vinnarkultur eller vinnarmentalitet för den delen!
Låt media tycka att vi är superdåliga, våra spelare verkar ju älska det!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:Länge sen jag såg någon på svensk rink med sådan puckkontroll som Samuelsson; den accelerationen med puck samt det majestätiska sätt han liksom glider fram och fintar sig igenom ett försvar var helt magiskt att beskåda. Tänk om man får se den typen av aktioner mer frekvent på isen i vinter? :shock:
Johan Esk fick mig att dra på smilbanden i dagens DN angående just Samuelsson.
- När Djurgården spelade fem mot tre, fintade Samuelsson bort stackars Robin Jacobsson så att Missing People fortfarande är ute i kvarteren i Skärmarbrink och letar efter honom.


Vidare så har Samuelsson ett öga för varje situation som en annan inte kommer i närheten av trots fördelen av att se hela banan lite uppifrån. I vissa sekvenser när han tog pucken över egen blå så tänkte jag "varför åker inte karln? sätta fart som Sören eller Steve". Det enkla svaret är för att han inte behövde och han vet om det, varje gång.

Motståndarnas backar är på väg hem och ytan kommer av sig självt, egna backarna är i behov av byte och behöver tid, omställning i det läge vore dåligt så han väntar tills motståndarbackarna registrerar att det inte är Sören eller Heinerö som kommer farande längs sargen, tar två tre kraftskär förbi deras center och är inne i zon med massvis med yta.
Samuelsson sade själv efter matchen: – Var lite trött efter de två första [matcherna]. Ville kanske lite för mycket och jagade över hela isen. Jobbade smartare i dag och lät spelet komma till mig.

Själv sitter man och inser att man i det sammanhanget inte kan något om hockey. :shock:
Haha ja, jag vill dock avvakta lite innan mina hyllningar av Samme når astronomiska höjder men det jag såg igår gav definitivt mersmak. Märks att karln hållit en tämligen hög nivå i NHL så sent som för ett par säsonger sedan. Som du skriver har han en blick för spelet som är någon nivå högre än övriga på isen.
Bild
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av android »

Precis som man inte bör rasa efter tre raka torsk i inledning bör man även sitta ner i båten efter fem poäng på tre matcher. Tellans snitt kommer sjunka med ett antal procent sett över säsongen. Det känns som att vi kommer att behöva orka kriga hela säsongen. Kommer spelarna kunna ligga på lika hårt under november?

Sedan ser det rätt bra ut defensivt faktiskt. Men samtidigt har man dom senaste två säsongerna sett lag som typ Troja se sjukt tighta ut i början av säsongen när dom varit på hovet. Senare under säsongen så har vi kunnat köra över dom.

Försiktigt positiv men tycker inte att dessa matcher säger speciellt mycket.
Född till sportchef.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Leksands IF 17/9 2014

Inlägg av Axel_K »

November kommer bli ett helvete som vanligt och det kommer skrikas avgå, sen reser vi oss fr.o.m december!

android, skillnaden mellan Troja i HA och DIF i ES är ändå att vi har några rutinerade spelare som spelat på denna och ännu högre nivåer tidigare plus att majoriteten av spelarna är spelare som vill spela på ännu högre nivåer och som verkligen tar till sig vad spelare som Honken, Jocke osv berättar.
Vi har ett lag som kommer att utvecklas för varje match! Säger inte att det blir slutspel eller så men tror vi slipper 11-12 platsen med tanke på hur Leksand ser ut.
Skriv svar