Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SHL?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Vad blir Djurgårdens slutplacering i tabellen i SHL 14/15?

1
5
4%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
1%
5
2
2%
6
3
2%
7
8
6%
8
9
7%
9
24
19%
10
34
27%
11
15
12%
12
26
20%
 
Antal röster: 127

Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Omöjligt att göra en bra gissning, vi kan komma 2:a eller sist. Tror dock inte laget är redo mentalt för att dominera och ligga 1:a under en längre tid.
Ja, det är det största problemet... hehe :P
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av sensei »

Haha, men det är ju typ omöligt då en så stor del av framgången ges av lagets kemi, ledarskap och individuella framsteg.

Återigen, vem trodde innan första träningsmatchen på stora mossen 2009 att vi skulle spela en tokjämn SM-final?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Inlägg: 775
Blev medlem: 2011-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Från Ön

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Lidingö DIF »

Jag förlängde säsongsplåten med hjärtat (dvs slutspelstillägg), men tror stenhårt på 15:e plats (12 minus 3 extra jumboplaceringar för allt kompanistryk vi kommer få i Kvalserien)
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Jepe »

Lidingö DIF skrev:Jag förlängde säsongsplåten med hjärtat (dvs slutspelstillägg), men tror stenhårt på 15:e plats (12 minus 3 extra jumboplaceringar för allt kompanistryk vi kommer få i Kvalserien)
1. Skönt att kvalserien inte finns längre då.
2. Är ju garanterande vidare spel på ett eller annat sätt. Så dina biljetter kommer kunna användas oavsett.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Inlägg: 775
Blev medlem: 2011-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Från Ön

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Lidingö DIF »

Jepe skrev:
Lidingö DIF skrev:Jag förlängde säsongsplåten med hjärtat (dvs slutspelstillägg), men tror stenhårt på 15:e plats (12 minus 3 extra jumboplaceringar för allt kompanistryk vi kommer få i Kvalserien)
1. Skönt att kvalserien inte finns längre då.
2. Är ju garanterande vidare spel på ett eller annat sätt. Så dina biljetter kommer kunna användas oavsett.
Jag må ha missuppfattat det senaste ADHD-upplägget av kvalutformningen, men min uppfattning var att lag 11 & 12 spelar Kvalserie mot lagen i AS. Om man nu har Aspberger så kallas det playoff istället och är i annan utformning. Kontentan är dock densamma. Kan väl lägga ett hopp till utökningen av lag från 12 till 14, men det får mig ändå inte att korka upp rosén på Tvillingarnas.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Användarvisningsbild
JackHeart
Inlägg: 48
Blev medlem: 2012-07-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Åkersberga

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av JackHeart »

Lidingö DIF skrev:Jag må ha missuppfattat det senaste ADHD-upplägget av kvalutformningen, men min uppfattning var att lag 11 & 12 spelar Kvalserie mot lagen i AS. Om man nu har Aspberger så kallas det playoff istället och är i annan utformning. Kontentan är dock densamma. Kan väl lägga ett hopp till utökningen av lag från 12 till 14, men det får mig ändå inte att korka upp rosén på Tvillingarnas.
Ett och tvåan i Hockeyallsvenskan kommer att spela en direkt final om en plats i SHL
Lag 3-8 i Hockeyallsvenskan spelar en kort matchserie (enkelmöten) så kallad slutspelsserier.

Sedan avgörs dom sista tre platserna med direkt avgörande matcher (bäst av sju):
Ettan i slutspelsserien får möta förloraren i direkt finalen om en plats i SHL
Tvåan får möte lag 12 från SHL om en plats i SHL
Trean får möta lag 11 från SHL om en plats i SHL

Inte så komplicerat som det kan se ut.

Djurgården får alltså om vi kommer på en kvalplats, möta en av lagen som placerade sig 3-8 i Hockeyallsvenskani en matchserie bäst av sju, där vi kommer ha hemmafördel.
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Inlägg: 775
Blev medlem: 2011-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Från Ön

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Lidingö DIF »

JackHeart skrev:
Lidingö DIF skrev:Jag må ha missuppfattat det senaste ADHD-upplägget av kvalutformningen, men min uppfattning var att lag 11 & 12 spelar Kvalserie mot lagen i AS. Om man nu har Aspberger så kallas det playoff istället och är i annan utformning. Kontentan är dock densamma. Kan väl lägga ett hopp till utökningen av lag från 12 till 14, men det får mig ändå inte att korka upp rosén på Tvillingarnas.
Ett och tvåan i Hockeyallsvenskan kommer att spela en direkt final om en plats i SHL
Lag 3-8 i Hockeyallsvenskan spelar en kort matchserie (enkelmöten) så kallad slutspelsserier.

Sedan avgörs dom sista tre platserna med direkt avgörande matcher (bäst av sju):
Ettan i slutspelsserien får möta förloraren i direkt finalen om en plats i SHL
Tvåan får möte lag 12 från SHL om en plats i SHL
Trean får möta lag 11 från SHL om en plats i SHL

Inte så komplicerat som det kan se ut.

Djurgården får alltså om vi kommer på en kvalplats, möta en av lagen som placerade sig 3-8 i Hockeyallsvenskani en matchserie bäst av sju, där vi kommer ha hemmafördel.
Strålande! Då kan jag ju lugnt luta mig tillbaka, eller?

Nu är förstås all denna semantik kring SHLs egna gärdsgårdsserie totalt ointressant då mitt första inlägg endast skulle utläsas som en oro över Djurgårdens poänghälsa våren 2015. Varken mer eller mindre. Q.E.D.

Tack, dock för klarläggandet.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Sista pusselbitarna i lagbygget faller snart på plats, det som redan i maj månad kändes oroväckande tydligt står nu klart som en sanning.
Ingen, precis ingen kommer tro på oss kommande säsong.
Kanske det som är tanken?

Detta blir en transportsträcka till Bäst av 7-mötena med allsvenskt motstånd.
Men....skulle nån gett mig det alternativet för ett år sedan ställt mot att harva vidare i obygden skulle jag tagit det direkt, utan en sekunds betänketid.

Rätt så skönt utgångsläge detta, om man ska försöka sig på att utöva den ädla konsten optimism.
Man kan egentligen bara bli positivt överraskad säsongen 14-15.
Blir det kval, vilket det med 98% sannolikhet blir så är det bara enligt plan.
DIF ska försöka etablera sig i högsta ligan och om detta sker på ett sansat vettigt sätt kan det ta några år innan vi återigen får nöjet att vältra oss i Slutspelsångest (Obs! inte att förväxla med Kvalserieångest = livshotande)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Highwind »

Det känns givetvis inte bra att vi med största sannolikhet kommer att kvala om att spela kvar i vår. Det man får ta med sig är att hela organisationen. Coacher, spelare och fans är inställda på detta. Om det nu blir så att vi blir avhängda efter ~30 omgångar så är det något organisationen har förberett sig för och spelarna behöver inte känna sig helt knäckta och paralyserade som de gjorde säsongen 11/12 när allt föll ihop som ett korthus. Med Säckens lugn och entusiasm tror jag att detta lag klarar sig kvar i SHL. På något sätt. Inför säsongen 15/16 får vi 7 miljoner extra i budget och kan sikta på slutspel..
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Rocky3000 »

En klar 7-placering med detta lag, sen blir det guld! 8)
Bild
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av Túrin Turambar »

Alltså jag förstår mig inte på alla dessa hyperoptimister! Faktum är att spelare för spelare är vi så svaga att Säcken ska få bragdguldet om vi slipper kvala oss kvar. Att säga att vi blir nia är liksom inte resultatet av en deppig inställning som vissa har påstått. Det är en glädjekalkyl i stil med att Doktor Alban skulle dra 10,000 betalande åskådare på det där svenska statsbesöket i Sydafrika för typ 15 år sedan.

Det kom tre pers, bara så att ni vet...
DIFtorped
Inlägg: 142
Blev medlem: 2012-03-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av DIFtorped »

Túrin Turambar skrev:Alltså jag förstår mig inte på alla dessa hyperoptimister! Faktum är att spelare för spelare är vi så svaga att Säcken ska få bragdguldet om vi slipper kvala oss kvar. Att säga att vi blir nia är liksom inte resultatet av en deppig inställning som vissa har påstått. Det är en glädjekalkyl i stil med att Doktor Alban skulle dra 10,000 betalande åskådare på det där svenska statsbesöket i Sydafrika för typ 15 år sedan.

Det kom tre pers, bara så att ni vet...
Var inte många som trodde vi skulle ta klivet upp i år inkl. mig själv, så omöjligt att slippa kvalspel är det INTE! Jag tippar med hjärtat, vi kommer tia och av bara farten så når vi slutspelet efter slagit ut lif.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka i SH

Inlägg av ciirree »

Med SHL's nya skitsystem där lag 10 har chans att vinna SM Guld så kan man inte direkt säga att det är omöjligt med slutspel, även med vårat lag.

Som många här inne är inne på så kommer vi vara underdogs varenda match.
Det laget gjorde bra i vintras var ju att verkligen trötta ut motståndaren varje minut. Använder laget den tyngd och fart vi hade då, så kan det bära till en tionde plats och då skiter jag fullständigt i om vi sedan förlorar båda matcherna i PO med 5-6 mål, bara vi slipper kval så är jag supernöjd.
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: Sv: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka

Inlägg av sparwen »

Túrin Turambar skrev:Alltså jag förstår mig inte på alla dessa hyperoptimister! Faktum är att spelare för spelare är vi så svaga att Säcken ska få bragdguldet om vi slipper kvala oss kvar. Att säga att vi blir nia är liksom inte resultatet av en deppig inställning som vissa har påstått. Det är en glädjekalkyl i stil med att Doktor Alban skulle dra 10,000 betalande åskådare på det där svenska statsbesöket i Sydafrika för typ 15 år sedan.

Det kom tre pers, bara så att ni vet...
Jag förstår mig inte på alla dessa superpessimister ;)
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Omröstning: Hur klarar sig DIF första året tillbaka

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sparwen skrev:
Túrin Turambar skrev:Alltså jag förstår mig inte på alla dessa hyperoptimister! Faktum är att spelare för spelare är vi så svaga att Säcken ska få bragdguldet om vi slipper kvala oss kvar. Att säga att vi blir nia är liksom inte resultatet av en deppig inställning som vissa har påstått. Det är en glädjekalkyl i stil med att Doktor Alban skulle dra 10,000 betalande åskådare på det där svenska statsbesöket i Sydafrika för typ 15 år sedan.

Det kom tre pers, bara så att ni vet...
Jag förstår mig inte på alla dessa superpessimister ;)
Glöm inte bort oss få realister. :wink: Vi blir 12:a och får kvala.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar