Om pyro

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Om pyro

Inlägg av pulverapa »

Det råder av naturliga skäl maskeringsförbud på arenan. Maskering kan väl inte vara befogat för att man gör någonting olagligt (att bränna bengaler)?? Det finns faktiskt viss grund i att det är olagligt, det är farligt bl.a. på grund av brandrisk och skaderisk. Jag tycker man ska ta en dialog istället. JK och andra supportergrupper borde sluta upp med bränningen och istället satsa på läckra tifoarrangemang med tillstånd. Det måste gå att ordna tillstånd! :)
Senast redigerad av pulverapa den 2014-05-22 15:17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Om pyro

Inlägg av Skidlöparn »

Pyro är fantastiskt under rätt former, däremot kan man visa hänsyn mot oss med astma (som Pulver säger) och strunta i att bränna av ett par fjösare någon gång lite hela tiden. Det är inte alls lika mäktigt som ett ordnat tifopyro och ger mest negativa konsekvenser som dåligt rykte utåt. (Media älskar att gotta sig i våra olagligheter)
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Om pyro

Inlägg av medu82 »

Ja det råder maskeringsförbud på arenan och ja det är förbjudet med bengaler(som håller på att ändras om jag förstått det rätt)...

Men iaf jag tycker det är rätt att det bränns till det blir godkänt...
För slutar de brännas så kommer de aldrig godkännas...

O vafan om grekerna, turkarna med mera kan bränna, klart som fan vi kan göra det också!
MEN det är bara vi svenskar som är så rädda för allt sånt!

Visst det finns brandrisk men om jag förstått de rätt så är det till större del helt nyktra personer som utför bränningarna och sedan så står Lena där nere med handske o plåtburk...

Vi är inte som danskarna i Hbg klacken...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Om pyro

Inlägg av seppuko »

Samtidigt som jag kan förstå vad pulver menar så kan även det göras snyggt. Jag tyckte Solnas konstanta bränning på derbyt var vansinnigt vacker. Var 1-2 tända bengaler matchen rakt igenom samtidigt som deras klack hoppade och sjöng konstant. Det var en rejäl jävla visuell upplevelse (spyr lite i munnen just nu).

Men igår var det en från sittplats, ungefär samma ställe som det kastades ifrån som stod helt stilla med en tänd bengal. Där kan jag köpa pulvers argument. Det var bara till för att visa att man kan. Hade den personen hoppat och viftat samtidigt som klacken hade det blivit snyggt. Skillnaden för mig är hårfin.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Om pyro

Inlägg av seppuko »

Sen kudos till arenan Tele2. Tycker den vädrar ut exemplariskt bra jämfört med vad man sett och upplevt på andra arenor som i grunden inte är utomhusarenor.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Om pyro

Inlägg av medu82 »

seppuko skrev:Samtidigt som jag kan förstå vad pulver menar så kan även det göras snyggt. Jag tyckte Solnas konstanta bränning på derbyt var vansinnigt vacker. Var 1-2 tända bengaler matchen rakt igenom samtidigt som deras klack hoppade och sjöng konstant. Det var en rejäl jävla visuell upplevelse (spyr lite i munnen just nu).

Men igår var det en från sittplats, ungefär samma ställe som det kastades ifrån som stod helt stilla med en tänd bengal. Där kan jag köpa pulvers argument. Det var bara till för att visa att man kan. Hade den personen hoppat och viftat samtidigt som klacken hade det blivit snyggt. Skillnaden för mig är hårfin.
Tänker du på den i början av tifot?
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Om pyro

Inlägg av seppuko »

medu82 skrev:
seppuko skrev:Samtidigt som jag kan förstå vad pulver menar så kan även det göras snyggt. Jag tyckte Solnas konstanta bränning på derbyt var vansinnigt vacker. Var 1-2 tända bengaler matchen rakt igenom samtidigt som deras klack hoppade och sjöng konstant. Det var en rejäl jävla visuell upplevelse (spyr lite i munnen just nu).

Men igår var det en från sittplats, ungefär samma ställe som det kastades ifrån som stod helt stilla med en tänd bengal. Där kan jag köpa pulvers argument. Det var bara till för att visa att man kan. Hade den personen hoppat och viftat samtidigt som klacken hade det blivit snyggt. Skillnaden för mig är hårfin.
Tänker du på den i början av tifot?
Nä tror det var en bit efter.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Om pyro

Inlägg av pulverapa »

Om jag inte missminner mig så har det varit godkänt med pyroteknik samt bengaler i tidigare tifoarrangemang... Det är inte där problemet ligger.

Vi har heller inte ens pratat om de höga summor som DIF måste betala i böter för varje bengal. Hur hjälper det DIF om det fortsätter brännas? Vet folk ens om att ekonomin är extremt åtgången och varje krona är viktig?

Det är ett ruskigt dåligt argument att "ju mer vi bränner desto större är chansen att bengaler kommer att tillåtas". Det är neandertalarargument.

Nej, det här handlar om en ond spiral där ingen vill vika ner sig och där det bara finns en förlorare - DIF. Hos vissa är individen större än klubben. Trist.

Sen har 20002001 en poäng i att det inte är huliganism. Nej det är det nog inte helt och hållet. Men maskering och ett hejvilt brännande bör inte gå ostraffat.
Senast redigerad av pulverapa den 2014-05-22 15:40:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Om pyro

Inlägg av seppuko »

Men är det någon som vet hur långt vi är ifrån ett legaliserande av bengalbränning? Brandkåren etc var ju och eldade en hel dag på friends i ett sådant syfte förut?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Om pyro

Inlägg av medu82 »

Detta var de närmsta jag hittade
http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... ik-slopas/


Pulver: o när har det blivit godkända bränningar?
Inget jag har hört talas om iaf...

Jo det är jävligt tråkigt att DIF får böta osv, men snygga tifon/bränningar/stämning med mera... Bidrar till mera folk som kommer... Vet inte om de går jämnt upp(vet inte vad böterna ligger på).

Maskering i sig ser jag inga problem med... Så länge det är bränning... Men är det maskerade som slåss/går in på planen med mera... Ja då ser jag mera problem...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Om pyro

Inlägg av pulverapa »

medu82 skrev:Detta var de närmsta jag hittade
http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... ik-slopas/


Pulver: o när har det blivit godkända bränningar?
Inget jag har hört talas om iaf...

Jo det är jävligt tråkigt att DIF får böta osv, men snygga tifon/bränningar/stämning med mera... Bidrar till mera folk som kommer... Vet inte om de går jämnt upp(vet inte vad böterna ligger på).

Maskering i sig ser jag inga problem med... Så länge det är bränning... Men är det maskerade som slåss/går in på planen med mera... Ja då ser jag mera problem...
Det har förekommit tifon där pyroteknik har varit sanktionerat. Jag har gått på fotboll i 15 års tid och minns flera derbyn där det varit en del av tifot. Googla så får du se.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Sv: Om pyro

Inlägg av medu82 »

pulverapa skrev:
medu82 skrev:Detta var de närmsta jag hittade
http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... ik-slopas/


Pulver: o när har det blivit godkända bränningar?
Inget jag har hört talas om iaf...

Jo det är jävligt tråkigt att DIF får böta osv, men snygga tifon/bränningar/stämning med mera... Bidrar till mera folk som kommer... Vet inte om de går jämnt upp(vet inte vad böterna ligger på).

Maskering i sig ser jag inga problem med... Så länge det är bränning... Men är det maskerade som slåss/går in på planen med mera... Ja då ser jag mera problem...
Det har förekommit tifon där pyroteknik har varit sanktionerat. Jag har gått på fotboll i 15 års tid och minns flera derbyn där det varit en del av tifot. Googla så får du se.
Har googlat.
Så om du är så säker på det kan ju du hitta det.
O du säger ju själv om du minns rätt.
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
baate
Inlägg: 77
Blev medlem: 2012-09-30

Re: Om pyro

Inlägg av baate »

En tanke och en fråga:

- Röken kanske är positiv, man slipper ju se debaclet på planen då, kanske därför spelarna är för också?

- Har jag rätt om jag påstår att pyro har samma effekt på en fotbollspublik som en såpbubbelmaskin har på dagisbarn? Man vill liksom bara hoppa och sjunga.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Om pyro

Inlägg av minalman »

baate skrev:En tanke och en fråga:

- Röken kanske är positiv, man slipper ju se debaclet på planen då, kanske därför spelarna är för också?

- Har jag rätt om jag påstår att pyro har samma effekt på en fotbollspublik som en såpbubbelmaskin har på dagisbarn? Man vill liksom bara hoppa och sjunga.
Dessutom är det i mitt tycke bättre med lite pyro hela tiden än massbränningar. Det är när brandlarmet går och matchen stoppas/försenas det är för djävligt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Om pyro

Inlägg av pulverapa »

medu82 skrev:
pulverapa skrev:
medu82 skrev:Detta var de närmsta jag hittade
http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... ik-slopas/


Pulver: o när har det blivit godkända bränningar?
Inget jag har hört talas om iaf...

Jo det är jävligt tråkigt att DIF får böta osv, men snygga tifon/bränningar/stämning med mera... Bidrar till mera folk som kommer... Vet inte om de går jämnt upp(vet inte vad böterna ligger på).

Maskering i sig ser jag inga problem med... Så länge det är bränning... Men är det maskerade som slåss/går in på planen med mera... Ja då ser jag mera problem...
Det har förekommit tifon där pyroteknik har varit sanktionerat. Jag har gått på fotboll i 15 års tid och minns flera derbyn där det varit en del av tifot. Googla så får du se.
Har googlat.
Så om du är så säker på det kan ju du hitta det.
O du säger ju själv om du minns rätt.
Googlade nu. Sedan den 1 april 2009 har ingen pyroteknik blivit sanktionerad. Jag som var på derbyn under guldåren minns hur tifogrupperna och brandmän samarbetade kring arrangemangen.

Saxat från ett uttalande av UCS:
UCS anser att regelverket och den rådande lagen gällande pyroteknik bör ändras. Vi vill att det återigen ska bli möjligt att söka om dispens för pyroteknik under ordnade former. Tidigare fanns det möjlighet att söka om dispens för pyroteknik hos SvFF. Denna dispensmöjlighet har numera försvunnit från regelverket och föreningarna bötfälls oavsett hur pyrotekniken arrangeras.
Här håller jag med UCS fullkomligt. Väldigt bra uttalande. Däremot är jag inte överens med UCS hur man ska gå tillväga för att få tillbaka dispensen. Jag tror inte ökad användning av pyroteknik är rätt väg att gå.
Skriv svar