Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av android »

En trea nu på lördag så får man ju ändå vara mer än nöjd över poängskörden första tredjedelen. Sedan är det väl landslagsuppehåll? Då kanske Lauritzen kan vara tillbaka.

Hoppas på att få se en tät och lugn Tellqvist på lördag också.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av mforce »

Stabil slutspelsplats efter en tredjedel. Det trodde jag inte när serien startade. Har vi bara lite mer tur på hälsofronten så ser det här riktigt ljust ut.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Säsongen 14/15

Inlägg av JohanPez »

mforce skrev:Stabil slutspelsplats efter en tredjedel. Det trodde jag inte när serien startade. Har vi bara lite mer tur på hälsofronten så ser det här riktigt ljust ut.
... Och att grabbarna i vårt nuvarande lag inte är bekanta med vår annalkande plumpmånad.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Vikas »

Mantas skänker bort 3 poäng och Modo vänder 0-3 mot HV. Kul kväll att gå in uppehållet på.

Håhåjaja...man får väl hoppas att vi inte lyckas ha ännu fler skadade vid nästa match.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av minalman »

Man får väl hoppas leksand och färjestad får stryk i kväll trots att vår slutspelsplats blir mer osäker. De skall parkeras sist.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Mattias_87 »

Wennerholm rankar Sveriges tio bästa arenor. Telenor arena rankad sjua, tragiskt att inte Stockholm har en arena som platsar i topp tio.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av sm910 »

Tragiskt? Vem fan vill ha en arena som möter Wennerholms preferenser..
Manijock
Inlägg: 7796
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Manijock »

sm910 skrev:Tragiskt? Vem fan vill ha en arena som möter Wennerholms preferenser..
Faktiskt lite så... Vilken arena som har snabbaste vägen till Popcorn-ståndet, eller vilken som har snabbaste clapperutdelningen ger jag fan i. Hovet är en fantastisk hockeyarena för en vanlig supporter. Det enda som svider är avståndet till isen, där är Globen så sjukt mycket skönare. Men Hovet är den klart häftigaste arenaupplevelse jag varit på, och jag har varit på ganska många.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Henke_F »

Eftersom det klagades på PP-snack i sillytråden så försöker jag styra in det här.
bastis7 skrev:Vi kanske borde testa två backar på blå! Arne och Högström i första och Nordlund och Deilert i andra!
Är det verkligen hur vi ställer upp i offensivzon som är problemet? Har inte analyserat PP-spelet precis men är det inte mer uppspel/inspelen för att få in pucken och kunna ställa upp som är felet? Nu har jag säkeligen inte sett alla PP-minuter vi haft men visst är det för sällan där vi ställer upp i anfallszon av gångerna vi har powerplay?

Tycker att vår tränarstab lättare borde se vad som är felet och försöka ändra taktik eller ja "träna" bort det.
Annars kan vi väl bara rulla på med vanliga kedjorna och inbilla oss att det fortfarande är 5 mot 5 så vi inte iaf börjar spela sämre.

En sak som jag sett själv är att vi håller pucken den där sekunden förlänge istället för att ta ett snabbt beslut. Vilket kanske håller på lägre nivå men biter en i baken oftare i högstaligan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9447
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

Tror det tränas PP nästan varje dag för att fixa det. Är nog bara en fråga om självförtroende och individuell skicklighet. Det förstnämnda kommer med det sistnämnda. Det sitter i huvudet nu. En toppcenter som kan styra och ställa behövs. Höjer även övriga spelare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev:Tror det tränas PP nästan varje dag för att fixa det. Är nog bara en fråga om självförtroende och individuell skicklighet. Det förstnämnda kommer med det sistnämnda. Det sitter i huvudet nu. En toppcenter som kan styra och ställa behövs. Höjer även övriga spelare.
Innan igår hade powerplayet verkligen blivit bättre jämfört med början på säsongen. Samme var saknad igår!
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Henke_F »

mb81 skrev:
Jim Morrison skrev:Tror det tränas PP nästan varje dag för att fixa det. Är nog bara en fråga om självförtroende och individuell skicklighet. Det förstnämnda kommer med det sistnämnda. Det sitter i huvudet nu. En toppcenter som kan styra och ställa behövs. Höjer även övriga spelare.
Innan igår hade powerplayet verkligen blivit bättre jämfört med början på säsongen. Samme var saknad igår!

Man kan ju hoppas att det läggs vikt på det. Men jag tror dom måste slipa på det taktiska, måste ju finnas en "Plan-B" om tex Samuelsson inte är spelbar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17513
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Tänkte göra en enkel utvärdering av nyförvärven efter 20 omgångar.

0 - Dunderflopp
1 - Misslyckad
2 - Godkänd
3 - Bra
4 - Mycket bra
5 - Dundersuccé

Mikael Tellqvist - 4
Bar oss till ovärderliga poäng i början. Har bara svikit rejält i någon enstaka match. Gillar fortfarande inte att vi slängde upp 3 år till honom på en gång. Men det är irrelevant här. Har levt upp till förväntningarna och till och med överträffat dom.

Mantas Armalis - 2
Har överträffat mina förväntningar lite. Trodde vi skulle få köra stenhårt på Tellqvist med tanke på hur mycket skott vi släppte till i början. Men Mantas har visat sig klara det bra och har en fin räddningsprocent även om han såklart är ung och oslipad.

Daniel Fernholm - 2
Bara tio matcher att gå på. Men ingen favorit hos mig. Varit lite bättre än jag väntat mig och har förmodligen en viktigare roll utanför planen än på den. Hade förväntat mig att han skulle bidra lite mer offensivt som han gjorde förr om åren nu när han skulle få en stor roll. Men han har ju inte heller fått chansen i PP.

Markus Nordlund - 3
Skiter helt i CHL och säger att Nordlund har varit BRA hittills. Hållit jämnast nivå av våra backar under säsongen och är den som hanterat spelet i alla zonerna bäst. Bra med pucken vilket jag värderar högt. Får gärna använda sin stor kropp lite oftare.

Alexander Deilert - 0
Jättedålig. Kom hit för att vara en uppgradering från Nils och visade väldigt snabbt att han inte har något på den här nivån att göra. Kan inte spela i 5 mot 5 och i PP är han mer än sällan bara ett negativt inslag. Lär återfinnas i Allsvenskan när skadorna på backsidan börjar lätta.

Mikael Samuelsson - 3
Började bra, hade en svagare period ett tag men har visat klass senaste matcherna. Tar sig till väldigt mycket avslut vilket jag gillar. Såklart ett litet minus att han dragit på sig så många utvisningar, i princip alla kan tillskrivas kontot med "onödiga utvisningar" också.

Vyacheslav Trukhno - 1
Inget fan. Blixtrar till någon gång då och då. Men överlag en spelare vi hade kunnat strunta i att värva. Fyller ingen funktion och skapar mest en "log jam" för våra juniorer. Jag hoppas han försvinner när en ny center kommer in, även om han höjt sig.

David Rundqvist - 3
Funderade ett tag mellan en tvåa eller en trea. Ska man se till vad han uträttat blir det väl en tvåa. Men ser man till värvningen så vill jag ge den en trea. Borde varit ordinarie hela säsongen. Han är snabb och bra med puck. Kan spela både winger och center. Det händer saker när han är inne.

Alexander Fällström - 3
Positivt överraskad hittills. Såg trög och kantig ut första 2-3 matcherna men höjt sig efter det. Han är bra på att använda kroppen och skapar avslutslägen framåt. En bra bottom six spelare. Hade dock gärna struntat i den värvningen fortfarande då andra behov är mer akuta.

Robin Alvarez - 1
Har aldrig slagit mig som en allsvensk spelare som "borde ta steget" upp till högsta ligan. Och har väl inte fått någon anledning att ändra mig. Han är stor och rör sig bra och ska ha ett bra skott men får inte ut något av det. Lex Mattias Carlsson 11/12 typ. Platsar inte bland 13 forwards. Kan någon allsvensk klubb ta över honom så tar jag den chansen gärna.

Sebastian Lauritzen - 1
Inte särskilt imponerad av det jag sett när han väl spelat. Skapar inte särskilt mycket lägen och skjuter för sällan. Skadehistoriken har inte visat sig vara någon historik heller då han varit borta i två vändor redan. Svårt att sätta någon annan stämpel på den här värvningen än att den är misslyckad.

Erik Nyström orkar jag inte ens kommentera.
Expert.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:Tänkte göra en enkel utvärdering av nyförvärven efter 20 omgångar.

0 - Dunderflopp
1 - Misslyckad
2 - Godkänd
3 - Bra
4 - Mycket bra
5 - Dundersuccé

Mikael Tellqvist - 4
Bar oss till ovärderliga poäng i början. Har bara svikit rejält i någon enstaka match. Gillar fortfarande inte att vi slängde upp 3 år till honom på en gång. Men det är irrelevant här. Har levt upp till förväntningarna och till och med överträffat dom.

Mantas Armalis - 2
Har överträffat mina förväntningar lite. Trodde vi skulle få köra stenhårt på Tellqvist med tanke på hur mycket skott vi släppte till i början. Men Mantas har visat sig klara det bra och har en fin räddningsprocent även om han såklart är ung och oslipad.

Daniel Fernholm - 2
Bara tio matcher att gå på. Men ingen favorit hos mig. Varit lite bättre än jag väntat mig och har förmodligen en viktigare roll utanför planen än på den. Hade förväntat mig att han skulle bidra lite mer offensivt som han gjorde förr om åren nu när han skulle få en stor roll. Men han har ju inte heller fått chansen i PP.

Markus Nordlund - 3
Skiter helt i CHL och säger att Nordlund har varit BRA hittills. Hållit jämnast nivå av våra backar under säsongen och är den som hanterat spelet i alla zonerna bäst. Bra med pucken vilket jag värderar högt. Får gärna använda sin stor kropp lite oftare.

Alexander Deilert - 0
Jättedålig. Kom hit för att vara en uppgradering från Nils och visade väldigt snabbt att han inte har något på den här nivån att göra. Kan inte spela i 5 mot 5 och i PP är han mer än sällan bara ett negativt inslag. Lär återfinnas i Allsvenskan när skadorna på backsidan börjar lätta.

Mikael Samuelsson - 3
Började bra, hade en svagare period ett tag men har visat klass senaste matcherna. Tar sig till väldigt mycket avslut vilket jag gillar. Såklart ett litet minus att han dragit på sig så många utvisningar, i princip alla kan tillskrivas kontot med "onödiga utvisningar" också.

Vyacheslav Trukhno - 1
Inget fan. Blixtrar till någon gång då och då. Men överlag en spelare vi hade kunnat strunta i att värva. Fyller ingen funktion och skapar mest en "log jam" för våra juniorer. Jag hoppas han försvinner när en ny center kommer in, även om han höjt sig.

David Rundqvist - 3
Funderade ett tag mellan en tvåa eller en trea. Ska man se till vad han uträttat blir det väl en tvåa. Men ser man till värvningen så vill jag ge den en trea. Borde varit ordinarie hela säsongen. Han är snabb och bra med puck. Kan spela både winger och center. Det händer saker när han är inne.

Alexander Fällström - 3
Positivt överraskad hittills. Såg trög och kantig ut första 2-3 matcherna men höjt sig efter det. Han är bra på att använda kroppen och skapar avslutslägen framåt. En bra bottom six spelare. Hade dock gärna struntat i den värvningen fortfarande då andra behov är mer akuta.

Robin Alvarez - 1
Har aldrig slagit mig som en allsvensk spelare som "borde ta steget" upp till högsta ligan. Och har väl inte fått någon anledning att ändra mig. Han är stor och rör sig bra och ska ha ett bra skott men får inte ut något av det. Lex Mattias Carlsson 11/12 typ. Platsar inte bland 13 forwards. Kan någon allsvensk klubb ta över honom så tar jag den chansen gärna.

Sebastian Lauritzen - 1
Inte särskilt imponerad av det jag sett när han väl spelat. Skapar inte särskilt mycket lägen och skjuter för sällan. Skadehistoriken har inte visat sig vara någon historik heller då han varit borta i två vändor redan. Svårt att sätta någon annan stämpel på den här värvningen än att den är misslyckad.

Erik Nyström orkar jag inte ens kommentera.
Mycket bra och håller med om det mesta. Fast du har bara betygsatt spelarna efter hur bra de är inte i förhållande till lön, förväntningar osv va?

Tex Mantas och Runken har ju varit typ en tvåa-trea i betyg men rent värvningsmässigt då de är billiga och utvecklingsbara mycket bra värvningar. Tvärtom vad gäller Fernholm tex. Inte så lyckad värvning(även innan Forsbergs idiotgrej) om man som jag tar för givet att han är vår dyraste back.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av diftobbe89 »

Tycker du snålat lite med Mantas och Rundqvist, ett snäpp upp på båda sen ser det bra ut.

Rundqvist gillar jag bara mer och mer, tycker han varit mycket bra, vet inte hur kontraktslängden ser ut för honom men vi bör säkra upp honom några säsonger framåt!
Spela fult
Låst