Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker det här med utförlig statistik i idrott är intressant, men till viss del liknar det som bland investerare kallas teknisk analys; man studerar kurvor, trender, siffror, tidigare dippar samt toppar. Trots idogt studerande förarbete går det i de allra flesta av fallen inte som statistiken (analysen) pekar på. Finns liksom så mycket annat som spelar in som inte ryms i analyser av liknande slag eftersom inte allt är mätbart.
Bild
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jepe »

Innan matchen "Inspirerande att möta Frölunda"
Efter matchen "Får en lektion i hur man spelar hockey"

Verkligen nya tider i Djurgården Hockey nu. Kommer ihåg när man totalt sket i vilka man mötte. De skulle jaga oss inte tvärtom, "vår hemmaplan våra regler". Hoppas på ordentlig uppryckning redan på fredag och sen att vi totalt kör över Luleå på lördag, på VÅR hemmaplan.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av pulverapa »

Grejen är att man behöver inte läsa på hur vi spelar. Det räcker med hög press, då får man spela sitt eget spel mot oss. Det har alla lag gjort hittills den här säsongen, inkl Leksand första 30.
rikkard
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2007-01-26

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av rikkard »

Intressant att se hur HV spelade under gårdagens match mot SAIK. Deras försvarsspel påminner väldigt mycket om vårat, d.v.s att man låter motståndarna ha mycket puck, men håller dem på utsidan. Den stora skillnaden är hur de lyckas ställa om till snabba spelomvändningar. Två pass sedan friläge. Vårt stora problem är vi saknar en tydlig övergång från försvar till anfall. När motståndare pressar på öppnar sig luckor bakåt. Det verkar dock inte som att vi vet vad vi ska göra i läget för att skapa snabba kontringar. I HV:s fall fanns det en mycket tydligare plan. De sköt f.ö. 16 skott och gjorde 4 mål. Försvar med snabba omställningar är det enda tänkbara sättet som jag ser att vi kan spela på.
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Donkels »

rikkard skrev:Intressant att se hur HV spelade under gårdagens match mot SAIK. Deras försvarsspel påminner väldigt mycket om vårat, d.v.s att man låter motståndarna ha mycket puck, men håller dem på utsidan. Den stora skillnaden är hur de lyckas ställa om till snabba spelomvändningar. Två pass sedan friläge. Vårt stora problem är vi saknar en tydlig övergång från försvar till anfall. När motståndare pressar på öppnar sig luckor bakåt. Det verkar dock inte som att vi vet vad vi ska göra i läget för att skapa snabba kontringar. I HV:s fall fanns det en mycket tydligare plan. De sköt f.ö. 16 skott och gjorde 4 mål. Försvar med snabba omställningar är det enda tänkbara sättet som jag ser att vi kan spela på.
Och då behöver man passningskickligare spelare än Alexander Falk som blir oerhört stressad så fort han har en motståndare inom en tvåmetersradie
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

rikkard skrev:Intressant att se hur HV spelade under gårdagens match mot SAIK. Deras försvarsspel påminner väldigt mycket om vårat, d.v.s att man låter motståndarna ha mycket puck, men håller dem på utsidan. Den stora skillnaden är hur de lyckas ställa om till snabba spelomvändningar. Två pass sedan friläge. Vårt stora problem är vi saknar en tydlig övergång från försvar till anfall. När motståndare pressar på öppnar sig luckor bakåt. Det verkar dock inte som att vi vet vad vi ska göra i läget för att skapa snabba kontringar. I HV:s fall fanns det en mycket tydligare plan. De sköt f.ö. 16 skott och gjorde 4 mål. Försvar med snabba omställningar är det enda tänkbara sättet som jag ser att vi kan spela på.
Som vi spelade idag då :D
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av förevigtdjurgården »

BigJ skrev:
rikkard skrev:Intressant att se hur HV spelade under gårdagens match mot SAIK. Deras försvarsspel påminner väldigt mycket om vårat, d.v.s att man låter motståndarna ha mycket puck, men håller dem på utsidan. Den stora skillnaden är hur de lyckas ställa om till snabba spelomvändningar. Två pass sedan friläge. Vårt stora problem är vi saknar en tydlig övergång från försvar till anfall. När motståndare pressar på öppnar sig luckor bakåt. Det verkar dock inte som att vi vet vad vi ska göra i läget för att skapa snabba kontringar. I HV:s fall fanns det en mycket tydligare plan. De sköt f.ö. 16 skott och gjorde 4 mål. Försvar med snabba omställningar är det enda tänkbara sättet som jag ser att vi kan spela på.
Som vi spelade idag då :D
Nejnej, idag hade vi tur. Du har missförstått nåt ;)
Vila i Frid, DIF Hockey.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

förevigtdjurgården skrev:
BigJ skrev:
rikkard skrev:Intressant att se hur HV spelade under gårdagens match mot SAIK. Deras försvarsspel påminner väldigt mycket om vårat, d.v.s att man låter motståndarna ha mycket puck, men håller dem på utsidan. Den stora skillnaden är hur de lyckas ställa om till snabba spelomvändningar. Två pass sedan friläge. Vårt stora problem är vi saknar en tydlig övergång från försvar till anfall. När motståndare pressar på öppnar sig luckor bakåt. Det verkar dock inte som att vi vet vad vi ska göra i läget för att skapa snabba kontringar. I HV:s fall fanns det en mycket tydligare plan. De sköt f.ö. 16 skott och gjorde 4 mål. Försvar med snabba omställningar är det enda tänkbara sättet som jag ser att vi kan spela på.
Som vi spelade idag då :D
Nejnej, idag hade vi tur. Du har missförstått nåt ;)
Javisst ja, självklart!
Vi har sån jäkla tur så vi kan gå upp på 5:e plats vid vinst imorgon, det kan bara vara tur efter snart 1/3 av serien....
Senast redigerad av BigJ den 2014-10-24 21:58:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9447
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

Skillnaden är att Hv71 har det bästa power-playet i serien på 25%, näst mest gjorda mål och ligger 1a.

Men hey...
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev:Skillnaden är att Hv71 har det bästa power-playet i serien på 25%, näst mest gjorda mål och ligger 1a.

Men hey...
Men då är det ju enkelt, bara att fortsätta bättra på vårt pp, som är på rätt väg, så kommer vi 1:a! :D
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9447
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev:
Jim Morrison skrev:Skillnaden är att Hv71 har det bästa power-playet i serien på 25%, näst mest gjorda mål och ligger 1a.

Men hey...
Men då är det ju enkelt, bara att fortsätta bättra på vårt pp, som är på rätt väg, så kommer vi 1:a! :D
"Nä grabbar, nu är det fan dags att köra PP på träningarna"
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev:
BigJ skrev:
Jim Morrison skrev:Skillnaden är att Hv71 har det bästa power-playet i serien på 25%, näst mest gjorda mål och ligger 1a.

Men hey...
Men då är det ju enkelt, bara att fortsätta bättra på vårt pp, som är på rätt väg, så kommer vi 1:a! :D
"Nä grabbar, nu är det fan dags att köra PP på träningarna"
Som sagt, det är på rätt väg nu. Från att ha sett riktigt dåligt ut med ständiga missar så har vi i de senaste två matcherna haft ett mycket varierat spel där jag är säker på att puckarna snart börjar hitta rätt. Skulle gärna se Deilert lite mer i pp, känns som han är på gång.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9447
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

Trukhno har 3 poäng på 4 matcher sedan han gjorde mål. Jag räknar bort Frölunda-matchen för då spelade fan ingen egentligen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev:Trukhno har 3 poäng på 4 matcher sedan han gjorde mål. Jag räknar bort Frölunda-matchen för då spelade fan ingen egentligen.
Problemet är att han känns jävligt vek, tror mycket av hans problem på den här nivån härstammar därifrån. Han har i övrigt många ingredienser som krävs men väger för lätt och vågar inte ta för sig.
Bild
Användarvisningsbild
Mattebo
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2012-01-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Mattebo »

-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:Trukhno har 3 poäng på 4 matcher sedan han gjorde mål. Jag räknar bort Frölunda-matchen för då spelade fan ingen egentligen.
Problemet är att han känns jävligt vek, tror mycket av hans problem på den här nivån härstammar därifrån. Han har i övrigt många ingredienser som krävs men väger för lätt och vågar inte ta för sig.
Jo, han ser ut lite som Johner gjorde i spel fem mot fem tycker jag. Men Trucken har alltid bra fart på skridskorna och sliter mycket. Slår inte bort många puckar heller. Hoppas på att han fortsätter bra med Runken. Tror att han trivs bättre som vinge istället för center.
Låst