Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av pulverapa »

Om det nu blir så att vi får kvala så tycker jag det här laget är så bra förberedda och så bra byggt man kan förvänta sig. Vi bör vara bättre än våra motståndare i ett kval. Vi slipper möta 1-2 i HA, vi slipper möta det bästa laget från playoff. Då kan vi (tror jag) räkna bort Malmö och Västerås. Har vi tur blir det typ Mora, Vita Hästen eller Karlskrona. Har vi otur blir det Rögle eller Karlskoga. Framförallt så slipper vi möta ett lag som har en vinnande trend. Vi får möta ett lag som vinner ibland och förlorar ibland. Det tror jag är en enorm fördel, samt att vi är tunga att möta på Hovet.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Henke_F »

pulverapa skrev:Om det nu blir så att vi får kvala så tycker jag det här laget är så bra förberedda och så bra byggt man kan förvänta sig. Vi bör vara bättre än våra motståndare i ett kval. Vi slipper möta 1-2 i HA, vi slipper möta det bästa laget från playoff. Då kan vi (tror jag) räkna bort Malmö och Västerås. Har vi tur blir det typ Mora, Vita Hästen eller Karlskrona. Har vi otur blir det Rögle eller Karlskoga. Framförallt så slipper vi möta ett lag som har en vinnande trend. Vi får möta ett lag som vinner ibland och förlorar ibland. Det tror jag är en enorm fördel, samt att vi är tunga att möta på Hovet.
I ett "worst case scenario" så låter det inte omöjligt ändå om vi skulle hamna i det läget.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av pulverapa »

42. Leksands IF - Djurgårdens IF
42. Brynäs IF - HV 71

43. Djurgårdens IF - Luleå HF
43. HV 71 - Leksands IF
43. Linköping HC - Brynäs IF

44. Färjestads BK - Djurgårdens IF
44. Leksands IF - Växjö Lakers HC
44. Brynäs IF - Frölunda HC

45. Djurgårdens IF - MODO Hockey
45. Leksands IF - Färjestads BK
45. Skellefteå AIK - Brynäs IF

46. Frölunda HC - Djurgårdens IF
46. Brynäs IF - Leksands IF

47. Djurgårdens IF - Färjestads BK
47. Leksands IF - Luleå HF
47. Frölunda HC - Brynäs IF

48. HV 71 - Djurgårdens IF
48. Brynäs IF - Linköping HC
48. MODO Hockey - Leksands IF

49. Djurgårdens IF - Växjö Lakers HC
49. Leksands IF - Örebro HK
49. Luleå HF - Brynäs IF

50. Skellefteå AIK - Djurgårdens IF
50. Växjö Lakers HC - Leksands IF
50. Brynäs IF - Färjestads BK

51. Luleå HF - Djurgårdens IF
51. Leksands IF - Skellefteå AIK
51. Brynäs IF - Örebro HK

52. Djurgårdens IF - Leksands IF
52. HV 71 - Brynäs IF

53. Linköping HC - Djurgårdens IF
53. Leksands IF - Frölunda HC
53. Brynäs IF - Växjö Lakers HC

54. Djurgårdens IF - Brynäs IF
54. Leksands IF - HV 71

55. Örebro HK - Djurgårdens IF
55. Brynäs IF - MODO Hockey
55. Linköping HC - Leksands IF
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av pulverapa »

Jag tycker vårt schema ser helt okej ut. Leksand har det bästa schemat men vi har det bästa utgångsläget. De två sista hemmamatcherna kommer avgöra allt.
Användarvisningsbild
TheForsa
Inlägg: 433
Blev medlem: 2012-09-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av TheForsa »

Herregud Brynäs kommer knappt vinna en av dom där matcherna dom möter ju dom starkaste lagen haha.
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av bastis7 »

TheForsa skrev:Herregud Brynäs kommer knappt vinna en av dom där matcherna dom möter ju dom starkaste lagen haha.


Ja Brynäs har sjukt svårt schema, de måste höja sig betydligt annars lär de göra Modo sällskap till kvalet!
Jimpen
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-05-05
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jimpen »

Brynäs möter oss borta precis i slutet och avslutar med den "lättaste" matchen hemma, men dock i sista omgången. Förhoppningsvis är de eller skatteland if redan klara för kval tillsammans med modo.
difaren75
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-01-27

Dags att röra om i grytan ???

Inlägg av difaren75 »

Jag hoppas att ledarstaben rör om i grytan, det har knappast blivit bättre sedan alla så kallade förstärkningar. Snarare tvärtom.

Jag hoppas jag slipper se Nordlund på isen mer i år, han är bedrövlig, är det någon som sett han göra en bra match i år ??

Skickar även en passning till K.G, när han uttalar sig om Putte Chelin att det är en kortsiktig lösning ? Hur tänker han då ??? Är Mackan något framtidslöfte ? Eller tror du Samuelsson följer med ner i Allsvenskan (om det skulle sluta så olyckligt).

Nej! Nu får vi knyta nävarna och ta på oss blåstället, för nu är det KRIG !

Forsa DIF !
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Kalliasson »

Efter att ha sett dagens match mot Leksand så blir man bara sjukt less, framförallt när underhållningsvärdet ligger på noll.
Jag hoppas jag slipper se Nordlund på isen mer i år, han är bedrövlig, är det någon som sett han göra en bra match i år ??
Apropå Nordlund så tycker jag att han har varit en av våra bättre backar tillsammans med Arnesson, Falk och Höglund. Framförallt så drar han inte på sig särskilt mycket utvisningar och spelar bra defensivt. Offensivt kan han väl däremot förbättras.
Någon som har varit en stor besvikelse är väl ändå Robin Norell, tycker han gör alldeles för mycket misstag, framförallt defensivt.

Något som jag tycker borde förändras är offensiven då kedjorna inte klaffar alls.

Har inte så jävla bra koll på vem som passar höger och vem som passar vänster men så här skulle jag ställa upp (tar endast upp forwards då det inte är backparen som är problemet):
1a:
Sörensen - Eriksson - Samuelsson
2a:
Fleury - Ljungh - Nilson
3e:
Eriksson - Holmqvist - Ahlén
4e:
Saviano - Rundqvist - Heinerö

Hage som extraforward.

Detta är då spelarna som var i laguppställningen från dagens match mot Leksand, då varken Lauritzen eller Fällström var närvarande.

Bara för det måste jag göra en andra laguppställning då alla är skadefria.

1a:
Sörensen - Eriksson - Fällström/Nilson
2a:
Fleury - Ljungh - Samuelsson
3e:
Eriksson - Holmqvist - Ahlén
4e:
Lauritzen - Rundqvist - Nilson/Fällström

Heinerö som extraforward.

Kunde inte bestämma mig angående Nilson och Fällström, tror nog man skulle kunna använda båda på de positionerna.
Har tänkt på det här hela dagen så var tvungen att få ut det på ett eller annat sätt.
Ber om ursäkt ifall det var usla kedjor. Texten kanske blev lite luddig, sorry för det.

EDIT: Nu när jag har tänkt till lite så kanske Heinerö skulle kunna platsa i fjärdelinan i Lauritzens ställe, som då får vara extraforward. Saviano däremot tycker jag brister alldeles för mycket i det fyisiska spelet så i en skadefri trupp anser jag att han borde hänvisas till läktaren.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Praetori »

Kalliasson skrev: Apropå Nordlund så tycker jag att han har varit en av våra bättre backar
Han passar inte alls i det spelet som förs just nu dock. Sista gubbe på motståndarens blå i näst intill stillastående situationer med liten yta är att be om trubbel. I ett böljande anfallsspel där motståndaren är på väg djupare i egen zon och backarna fyller på så är han klockren men de situationerna inträffar allt för sällan med vårat sätt att spela eftersom vi inte har material för att överbelasta med forwards och håller ut från sargen och därmed kan tvinga ner motståndet framför kassen. Nordlund behöver ett par meter och framförallt slippa jobba mot mötande trafik eftersom han verkar ruskigt dålig på de första 3-4 skären och därmed alltid hamnar på efterkälken om en forwardstyp i stil med Ryno går utan puck för pass. Detsamma kan sägas om Högström och vissa av våra centrar som tex Jocke (varför det blir en dubbelt dålig kombo att spela dessa i samma "femma" som sker ibland).

I början av säsongen så levde vårat hemjobb på stenhård backchecking och det var en hörnsten i förmågan att kunna styra ut motståndarnas anfall mot rundeln så att vi kunde etablera det defensiva zonspel som negerade bristerna hos våra unga backar och samtidigt utnyttjade Tellans rutin att ta i princip ALLT som kom utifrån i oskymda lägen. Nu hamnar vi allt oftare i karusellen där en ensam Nordlund, Norell eller Englund tvingas gå ut och försöka stänga längs sargen mot forwards som jobbar med avlastning och det blir då enorma ytor mellan dålig backchecking och backar för motståndarna att utnyttja. Håller alla sina zoner stenhårt och tar över så fort motståndaren går utanför räckvidden hos avlämnande så blir det jävligt svårt för alla utom de mest rutinerade SHL-profilerna att freda sig och hitta kreativa lösningar i vår zon vilket tvingar till fler avslut utifrån och möjlighet för Tellan att effektivt ingripa. Tekningar är vi bra på så blockeringar är inget vi skall vara rädda för.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Rix »

Sett den här åsikten i ganska många olika trådar, men undrar om någon (gärna någon som har skrivit det) kan förklara varför man vill lira Mackan som center? Jag kanske har missat något men jag tycker han gör det bättre ute på en kant. Ser hellre att vi tar upp Ljungh i en förstakedja med Sörenssen och någon till.

Sörenssen - Ljungh - Mackan/Fällström ser jag gärna som första kedja då kemin mellan Fleury och Sören inte verkar finnas alls.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev:
Kalliasson skrev: Apropå Nordlund så tycker jag att han har varit en av våra bättre backar
Han passar inte alls i det spelet som förs just nu dock. Sista gubbe på motståndarens blå i näst intill stillastående situationer med liten yta är att be om trubbel. I ett böljande anfallsspel där motståndaren är på väg djupare i egen zon och backarna fyller på så är han klockren men de situationerna inträffar allt för sällan med vårat sätt att spela eftersom vi inte har material för att överbelasta med forwards och håller ut från sargen och därmed kan tvinga ner motståndet framför kassen. Nordlund behöver ett par meter och framförallt slippa jobba mot mötande trafik eftersom han verkar ruskigt dålig på de första 3-4 skären och därmed alltid hamnar på efterkälken om en forwardstyp i stil med Ryno går utan puck för pass. Detsamma kan sägas om Högström och vissa av våra centrar som tex Jocke (varför det blir en dubbelt dålig kombo att spela dessa i samma "femma" som sker ibland).

I början av säsongen så levde vårat hemjobb på stenhård backchecking och det var en hörnsten i förmågan att kunna styra ut motståndarnas anfall mot rundeln så att vi kunde etablera det defensiva zonspel som negerade bristerna hos våra unga backar och samtidigt utnyttjade Tellans rutin att ta i princip ALLT som kom utifrån i oskymda lägen. Nu hamnar vi allt oftare i karusellen där en ensam Nordlund, Norell eller Englund tvingas gå ut och försöka stänga längs sargen mot forwards som jobbar med avlastning och det blir då enorma ytor mellan dålig backchecking och backar för motståndarna att utnyttja. Håller alla sina zoner stenhårt och tar över så fort motståndaren går utanför räckvidden hos avlämnande så blir det jävligt svårt för alla utom de mest rutinerade SHL-profilerna att freda sig och hitta kreativa lösningar i vår zon vilket tvingar till fler avslut utifrån och möjlighet för Tellan att effektivt ingripa. Tekningar är vi bra på så blockeringar är inget vi skall vara rädda för.
Praetori är en som vet vad han talar om, mycket klokt överlag.

Frågan är varför man övergett spelet som var så framgångsrikt? Är det någon tanke att det måste till något mer i ett ev slutspel?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

– Vi har den trupp vi har. I normala fall kanske inte jag skulle vara förstecenter i ett SHL-lag. Men vi får jobba med de medel vi har och jobba som ett lag. Det är det vi försöker göra och ha en bra säsong och förhoppningsvis kunna vidare för framtiden, säger Eriksson.

Brutalt ärlig Jocke Erikssson.
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... a-svackan/
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9445
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... a-svackan/

Jocke har bra självinsikt åtminstone.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... a-svackan/

Jocke har bra självinsikt åtminstone.
Jag postade den sju sekunder före. Sopa.
Expert.
Låst