Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
adamvest
Inlägg: 22
Blev medlem: 2014-04-09

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av adamvest »

jag tror nyförvärv kommer dröja ett tag, VD:n har själv gått ut i media och sagt att de behöver externt tillskott. vilket jag också tror kommer ske.

Det är så otroligt viktigt att etablera sig iår för att inte riskera att åka ner, för sen blir ligan mer eller mindre stängd. Därför kommmer vi få se mer externt kapital. helt övertygad.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Mattias_87 »

Du har nog helt rätt. Sen är det väl fortfarande osäkert ifall vi ska betala Aiks fallskärm eller inte? För dom pengarna kan man få två stjärnspelare.
Avskaffa tre mot tre.
skinza
Inlägg: 176
Blev medlem: 2012-05-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av skinza »

Har vi fått veta vad spelarbudgeten landar på för det kommande året?
Det skulle vara intressant att se en budget av nästa års beräknade publikintäkter kontra det år som gått. Bara höjningen av säsongskortspriserna borde ge ett x antal miljoner.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av ciirree »

adamvest skrev:jag tror nyförvärv kommer dröja ett tag, VD:n har själv gått ut i media och sagt att de behöver externt tillskott. vilket jag också tror kommer ske.

Det är så otroligt viktigt att etablera sig iår för att inte riskera att åka ner, för sen blir ligan mer eller mindre stängd. Därför kommmer vi få se mer externt kapital. helt övertygad.
Dem kan inte vänta hur länge som helst. Finns kanske flera lag som är ute efter samma spelare.
Bara idiotiskt att sitta och "vänta in" externa pengar.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

adamvest skrev:jag tror nyförvärv kommer dröja ett tag, VD:n har själv gått ut i media och sagt att de behöver externt tillskott. vilket jag också tror kommer ske.

Det är så otroligt viktigt att etablera sig iår för att inte riskera att åka ner, för sen blir ligan mer eller mindre stängd. Därför kommmer vi få se mer externt kapital. helt övertygad.
Vart har du läst detta?
Bild
KS - Hemmamatch 5
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-04-14
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av KS - Hemmamatch 5 »

Jag har creepat det här forumet i några år nu. Men har tagit tag i saken och tänkte vara med och bidra.

Till att börja med kan jag säga att när jag tittade på Trophy-matcherna på försäsongen att jag var övertygad om att detta lag skulle gå hela vägen, men den tron sviktade strax innan Zabel fick säga adjö. Det Säcken fick till är helt otroligt. Men jag är övertygad om att det psykologiska med gruppkänsla väger tyngre än spelarkvalité och finska miljonvärvningar, sett till nästa års lag vore det förträffligt att satsa på att få ihop ett lag med samma känsla som årets upplaga av DIF. Den mentaliteten och den psykiska styrka som våra spelare visade denna säsong är otrolig.

Ni får ha överseende med att jag säkert upprepar något som redan skrivits här ett antal gånger, men första posten är första posten.

Nästa säsong:

Ahlén - Honk - Hank / Checkingline / Brunkarkedja / Energikedja

Behåll denna kedja och ge dom det dom vill ha, för mig har denna kedja varit genomgående stabil genom hela säsongen, dom har levererat det dom ska och mer därtill. Här har vi chansen att få till dom nya legendarerna, även om Honk börjar bli till åren tror jag han har mer att ge.

Sören - Ljungh - Jakobs/Saviano / Tredjelinan, +/- 0, till viss del poängproducerande

Sören skall definitivt få chansen i SHL, även om jag får lite Cehlin / Kempe vibbar av honom, med det menar jag att han är briljant i ena stunden för att sedan vara osynlig under en längre tid. Men får han chansen i SHL tror jag han tar den.

Ljungh skall också få chansen, han har visat en smartness och en kyla, även fast han kanske inte är bäst när det gäller så sjunker han inte lägre än sin lägstanivå, som jag denna säsong tycker har varit väldigt hög, att han trycker dit en och annan balja, där vissa är matchavgörande är bara en bonus. Ljung skall centra våran tredjelina nästa säsong.

Det är 50 / 50 på Jakobs och Saviano, jag tror att vi får en jämnare prestation sett till hela säsong om vi satsar på Saviano. Jakobs levererade när det gällde, men vi får inte glömma att nästa säsong kommer bli ett maratonlopp där vi först och främst måste satsa på att få till en jämn nivå på hela laget sett till hela säsong. Vågen väger över till Savianos fördel.

Guter - NY - Johner / Andralinan, poängproducerande

Guter har speed, målsinne och energi, sen ska vi ha in en ny center här. Något i stil med Enqvist / Ottosson. En lugn tvåvägscenter som kan leverera fina mackor till Guter och Johner. Johner har varit i Sverige i fyra säsonger och kontinuerligt producerat i Allsvenskan, jag tror att det är en sådan spelar som skulle leverar i SHL också, titta på en sån kille som Raffl, som gick från Allsvenskan till NHL, inga problem. Det är inte samma parametrar på dessa två herrar. Men jag tror på Johner.

Ny - Ny - Ny

Jag är övertygad om att vi måste få in en ny leadingline, i stil med Ölve - Otto - Nilsson under finalåret.

Spelar under kontrakt / juniorer som finns med i truppen nästa säsong antar jag hamnar på utlåning / extraspelar / ersätter skador. Har mest hopp gällande Heinerö då han i slutet på säsongen visade upp ett riktigt fint spelsinne kombinerat med en härlig halhet.

Sen har vi våra unge extraordinära backar.

Norell och Englund skall bara vara kvar, inget snack. Holm är absolut duglig på SHL-nivå även fast han har haft en tuff säsong. Högström är kylan själv och jag tror absolut han kan växa in i rollen som ledande PP-back i SHL. Arnesson ska vi slåss med näbb och klor för att ha kvar.

Sen ska vi ha in två backar, det har pratats om Ahnelöv och Fernholm, dessa två köper jag rätt av. Sjunde back vigs åt AOM. Skulle även kunda tänka mig att ta in en ny back i stil med Bobbo som lirade med oss under säsongen.

Högström - Fernholm
Englund - Ahnelöv
Norell - Holm
AOM / NY

Bort med resten, Timmy kapten lägger väl skridskorna på hyllan. Jag vill inte ha Nils Andersson kvar i laget, han är vad man kallar "prone to injury" och det förvånar mig inte alls att han skadat sig så mycket som han har gjort. Han visar på mycket offensiv kvalité, visst. Men det defensiva spelat och det slarv han uppvisar får mig att tvivla starkt på en Nisse i SHL.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

KS - Hemmamatch 5 skrev:Text

Jag vill inte ha kvar Ahlén, han är för dålig för SHL.

Sörensen ska inte spela i tredjekedjan han ska lira topp-6 så är det bara! Guter går rakt in i tredje tillsammans med Ljungh och Saviano förhoppningsvis.

Sen behöver vi 5 st topp-6 spelare enligt mig.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av sensei »

Sjöwall skrev:
KS - Hemmamatch 5 skrev:Text

Jag vill inte ha kvar Ahlén, han är för dålig för SHL.

Sörensen ska inte spela i tredjekedjan han ska lira topp-6 så är det bara! Guter går rakt in i tredje tillsammans med Ljungh och Saviano förhoppningsvis.
Ahlén-Honken-Hank var genomgående bästa / mest stabila formation i KS mot just SHL-motstånd, så ditt resonemang känns lite ologiskt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
adamvest
Inlägg: 22
Blev medlem: 2014-04-09

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av adamvest »

-daniel- skrev:
adamvest skrev:jag tror nyförvärv kommer dröja ett tag, VD:n har själv gått ut i media och sagt att de behöver externt tillskott. vilket jag också tror kommer ske.

Det är så otroligt viktigt att etablera sig iår för att inte riskera att åka ner, för sen blir ligan mer eller mindre stängd. Därför kommmer vi få se mer externt kapital. helt övertygad.
Vart har du läst detta?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8687582.ab

här har du :)
mb81
Inlägg: 8664
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:
Sjöwall skrev:
KS - Hemmamatch 5 skrev:Text

Jag vill inte ha kvar Ahlén, han är för dålig för SHL.

Sörensen ska inte spela i tredjekedjan han ska lira topp-6 så är det bara! Guter går rakt in i tredje tillsammans med Ljungh och Saviano förhoppningsvis.
Ahlén-Honken-Hank var genomgående bästa / mest stabila formation i KS mot just SHL-motstånd, så ditt resonemang känns lite ologiskt.
Håller med för en gångs skull Sensei! :shock:

Den kedjan kommer såklart inte producera men kommer vara viktig. Dessutom onödigt att lägga extrapengar på checkinglinen.
Spara krutet till topp 6 värvningar. Ska man ha in en Brodin eller liknande. Vet inte vem du vill ha in istället Sjöwall så kostar det dubbelt minst. Men då går det ut över dina 5 topp6spelare som du vill ha.
KS - Hemmamatch 5
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-04-14
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av KS - Hemmamatch 5 »

mb81 skrev:
sensei skrev:
Sjöwall skrev:
KS - Hemmamatch 5 skrev:Text

Jag vill inte ha kvar Ahlén, han är för dålig för SHL.

Sörensen ska inte spela i tredjekedjan han ska lira topp-6 så är det bara! Guter går rakt in i tredje tillsammans med Ljungh och Saviano förhoppningsvis.
Ahlén-Honken-Hank var genomgående bästa / mest stabila formation i KS mot just SHL-motstånd, så ditt resonemang känns lite ologiskt.
Håller med för en gångs skull Sensei! :shock:

Den kedjan kommer såklart inte producera men kommer vara viktig. Dessutom onödigt att lägga extrapengar på checkinglinen.
Spara krutet till topp 6 värvningar. Ska man ha in en Brodin eller liknande. Vet inte vem du vill ha in istället Sjöwall så kostar det dubbelt minst. Men då går det ut över dina 5 topp6spelare som du vill ha.
Ahlén kan åka skridskor (någorlunda), Ahlén kan passa en puck, Ahlén kan tacklas och Ahlén kan skjuta... Han gör inget av det ovan nämnda särskilt bra, möjligen tacklas. Men Ahlén har en egenskap som jag vill att Djurgården ska besitta under våran SHL-säsong. Han besitter en mentalitet som jag vill att varenda jävel i DIF anno 14/15 skall besitta.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av ciirree »

adamvest skrev:
-daniel- skrev:
adamvest skrev:jag tror nyförvärv kommer dröja ett tag, VD:n har själv gått ut i media och sagt att de behöver externt tillskott. vilket jag också tror kommer ske.

Det är så otroligt viktigt att etablera sig iår för att inte riskera att åka ner, för sen blir ligan mer eller mindre stängd. Därför kommmer vi få se mer externt kapital. helt övertygad.
Vart har du läst detta?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8687582.ab

här har du :)
Här står det att dem gärna vill ha ekonomiskt stöd och verkligen behöver det, ja. Men det står inget om att avvakta värvningar. Jag tror inget lag skulle avvakta oavsett budget, då försvinner alla spelare.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

Hank - Honk - Ahlén är inte så jävla bra som ni tror. Denna kedja är så fruktansvärt tvärusla i mittzon så det är inte sant. Man hamnar allt för ofta under press i egen zon. Om man lyckas få ut pucken så är det bara en dump ner i motståndarnas zon för att sedan ta ett byte som gäller. Visst, kedjan kan sätta en jävla press i offensiven när man väl är där men det händer sällan.

Det jag stör mig på med denna kedja är att man dumpar ner pucken gång på gång på gång utan någon som helst tanke, man ger alltså bort pucken till motståndarna och hamnar i defensiv zon allt för ofta. Kedjan hade behövt en Sörensen eller Saviano som kan ta in pucken med kontroll i offensiven för att vara en bra kedja i SHL och då är det tyvärr Ahlén som inte håller.

Ahlén bra skridskoåkning? Jo tjena...
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av seppuko »

Sjöwall skrev:Hank - Honk - Ahlén är inte så jävla bra som ni tror. Denna kedja är så fruktansvärt tvärusla i mittzon så det är inte sant. Man hamnar allt för ofta under press i egen zon. Om man lyckas få ut pucken så är det bara en dump ner i motståndarnas zon för att sedan ta ett byte som gäller. Visst, kedjan kan sätta en jävla press i offensiven när man väl är där men det händer sällan.

Det jag stör mig på med denna kedja är att man dumpar ner pucken gång på gång på gång utan någon som helst tanke, man ger alltså bort pucken till motståndarna och hamnar i defensiv zon allt för ofta. Kedjan hade behövt en Sörensen eller Saviano som kan ta in pucken med kontroll i offensiven för att vara en bra kedja i SHL och då är det tyvärr Ahlén som inte håller.

Ahlén bra skridskoåkning? Jo tjena...
Gillar att gnabbas lite med dig :)
Men, här ser du en aspekt ur spelet och den aspekten retar dig. Antagligen håller jag med dig när det väl händer, men en brunkarkedja som dessutom ett tag låg i topp i vårat lag på gjorda mål i 5 mot 5 (Henrik Eriksson toppade) så var det i HockeyAllsvenskan en kedja som dels "mördade" sina motståndare och dessutom gjorde mål. Deras jobb är inte att konstant producera, deras jobb är att neutralisera motståndarnas bästa kedjor i både 5 mot 5 och i BP vilket de gjorde helt galant.

Micke Ahlén höjde sig extremt mycket under säsongen, men att anklaga han för en god skridskoåkare är väl inte helt vänligt. Men den kedjan kommer göra gott ifrån sig i SHL också, bara kika på andra lags brunkarkedjor.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Finns det en kedja man absolut inte bör lägga pengar på så är det brunkarkedjan.

Finns två lösningar: den ena heter Henrik Nyberg, som redan är kontrakterad. Den andra heter Micke Ahlén. Jag gillar Ahlén.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Låst