Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Precis tvärtom var det väl?

Vi värvade dåliga forwards i Carlsson och Almtorp som ingen trodde på. Alla insåg vilket misstag det var att re-signa Tjärnqvist och förlita sig på gamla goda Ölvestad-Otto-Nilson kedjan och en Zibanejad som bara hade gjort en handfull matcher i ES.

Defensiven var ju dock, enligt de flesta, bäst i serien. En hemvändande Wesslau som var grym och fruktansvärt meriterad backsida där vi tog in "En för många" efter att det löste sig med Tjärnqvist sent under sommaren när backsidan egentligen var full.
Jag sa inte att den backbesättningen var bra. Jag kallade den för felbyggd utan like.

Och inte hade vi några bra centrar heller.

Det skall dock sägas att Carlsson och Almtorp var urusla signingar vilket vissa var inne på redan under den sommaren innan serien startade till och med.

Att vi rök berodde ju dock inte på forwardsspelarna enligt mig utan på just uselt svaga defensiva backar, inga bra centrar samt en målvakt som inte direkt gjorde sin livs bästa säsong.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:
SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Precis tvärtom var det väl?

Vi värvade dåliga forwards i Carlsson och Almtorp som ingen trodde på. Alla insåg vilket misstag det var att re-signa Tjärnqvist och förlita sig på gamla goda Ölvestad-Otto-Nilson kedjan och en Zibanejad som bara hade gjort en handfull matcher i ES.

Defensiven var ju dock, enligt de flesta, bäst i serien. En hemvändande Wesslau som var grym och fruktansvärt meriterad backsida där vi tog in "En för många" efter att det löste sig med Tjärnqvist sent under sommaren när backsidan egentligen var full.
Jag sa inte att den backbesättningen var bra. Jag kallade den för felbyggd utan like.

Och inte hade vi några bra centrar heller.

Det skall dock sägas att Carlsson och Almtorp var urusla signingar vilket vissa var inne på redan under den sommaren innan serien startade till och med.

Att vi rök berodde ju dock inte på forwardsspelarna enligt mig utan på just uselt svaga defensiva backar, inga bra centrar samt en målvakt som inte direkt gjorde sin livs bästa säsong.
Då tycker jag du minns säsongen 11/12 på ett väldigt märkligt sätt. Speciellt med den där sista meningen.
Expert.
Användarvisningsbild
Högdalen
Inlägg: 220
Blev medlem: 2011-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Söderort

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Högdalen »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:
SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Precis tvärtom var det väl?

Vi värvade dåliga forwards i Carlsson och Almtorp som ingen trodde på. Alla insåg vilket misstag det var att re-signa Tjärnqvist och förlita sig på gamla goda Ölvestad-Otto-Nilson kedjan och en Zibanejad som bara hade gjort en handfull matcher i ES.

Defensiven var ju dock, enligt de flesta, bäst i serien. En hemvändande Wesslau som var grym och fruktansvärt meriterad backsida där vi tog in "En för många" efter att det löste sig med Tjärnqvist sent under sommaren när backsidan egentligen var full.
Jag sa inte att den backbesättningen var bra. Jag kallade den för felbyggd utan like.

Och inte hade vi några bra centrar heller.

Det skall dock sägas att Carlsson och Almtorp var urusla signingar vilket vissa var inne på redan under den sommaren innan serien startade till och med.

Att vi rök berodde ju dock inte på forwardsspelarna enligt mig utan på just uselt svaga defensiva backar, inga bra centrar samt en målvakt som inte direkt gjorde sin livs bästa säsong.
Då tycker jag du minns säsongen 11/12 på ett väldigt märkligt sätt. Speciellt med den där sista meningen.
Mitt minne säger mig att Wesslau var en av en handfull som presterade. I KS var det väl Wesslan Otto och Nilson som gjorde nåt.
Sämsta minnet var när DT lojt hasade sig hemåt och tillät bajen få friläget och säkra vinsten. Fyfan, sämsta minnet jag har någonsin. Aldrig varit så förbannad och spytt galla över någon..skulle vara bombom då..
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Djurgårn »

Jag skulle vilja påstå att ett stort problem var övertron på våra forwards den säsongen vi åkte ut. Tittar man på den uppställningen idag så är det inte så jättekonstigt att vi åkte ur egentligen. Nilson, Otto och Ölve presterade ungefär vad man kunde förvänta sig av de men sen var det djävulskt tunt bakom. Våra unga spelare fick ta för stora roller enligt mig. Kempe gjorde det visserligen bra under kvalserien men han är en väldigt överskattad spelare. Dessutom var ju nyförvärven Almtorp och Carlsson helt fantastiskt dåliga. Järlan gjorde verkligen ett uselt jobb det året tyvärr.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

Man kan lugnt säga att det här kommer att bli en intressant säsong, vare sig om det blir bra eller dåligt. Den mest intressanta på länge en ny upplevelse att vara nykomling i högsta divisionen och se hur de hanterar situationen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
ALLTID DIF
Inlägg: 485
Blev medlem: 2014-07-17

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ALLTID DIF »

Tilläggas inför kommande SHL bör ju tas i beräkning att många lag försämras mot förra !

jag tror att några av våra unga killar kommer att tok-utvecklas i år !!!
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Vikas »

Och där blev Lauritzen klar. Officiellt mitt under fotbollsmatchen.
Användarvisningsbild
Celes
Inlägg: 290
Blev medlem: 2012-12-03

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Celes »

Lauritzen klar alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.. Är det 1 plats (forward) kvar nu eller hur är det?
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av Morwin »

Celes skrev:Lauritzen klar alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.. Är det 1 plats (forward) kvar nu eller hur är det?
Japp skulle ju vara en till.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Viktig värvning, truppen börjar faktiskt se riktigt intressant ut, har en bra känsla för vad som komma skall.
Spela fult
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Mattias_87 »

Känns positivt. Om det nu skulle vara så att Samuelsson och Lauritzen presterar som dom kan och att Tellqvist spikar igen så tror jag vi kan gå ganska bra i höst. Men då måste detta klicka och dom hålla sig skadefria.
Avskaffa tre mot tre.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Förblir han frisk så känns det bra! Samma med Samme
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Djurgårn »

En skadefri Lauritzen är en stor tillgång för oss. En riktigt duktig spelare som håller hög nivå.
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Manijock »

Antar att spelartruppen är spikad nu? Det blir lite av en lottdragning detta, precis som det brukar vara när man är nykomling. Gäller på högre makter att Samuelssons och Lauritzens kroppar håller. Att våra yngre killar får en stadig utvecklingskurva. Ett par spelare måste bli ledande redan i år. Att de allsvenska stjärnorna såsom Sörensen, Ljungh, Högström och Guter kliver fram även på SHL-nivå. Att Tellan har mer att ge. Att Fernholm spelar som när han var här senast.

Mycket mycket frågor, där snudd på alla måste falla väl ut för att detta ska bli en rolig återkomst.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av ciirree »

Manijock skrev:Antar att spelartruppen är spikad nu?
Enligt intervjuven med Challe som postats här på forumet, så känns det som om en forward till ska in.

Lyssna själva.
Jag tycker det låter glasklart "Lauritzen tränar redan med oss", "Så då blir det Samuelsson som presenteras ikväll?" sen EFTER det så pratar han ju om en plats till.

http://www.tv4.se/sport/klipp/berglund- ... id-2810695
Låst