Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Roade mig i brist på annat att jämföra nyförvärv med vilka de "ersatt". Klart spelarna inte ersätter andra rakt av. Laget ska fungera osv. Det man får ut av det är väl att som alla andra redan vet kanske att truppen blivit bra mycket bredare. Vi har inte tappat nån och ersatt med sämre iaf men rätt liten skillnad framförallt mellan toppspelarna vi tappa och ersatte med. Räknar Högström som Sams ersättare.
Stora plus tycker jag iaf det är på Tellan istället för Adam, Högström istället för Sam(det vet vi ju redan), Fernholm istället för timmy(även fast jag är orolig för Fernholm så måste han vara klasser bättre än Timmy förra säsongen), Alvarez istället för Krüger, Mantas istället för Mattsson och Rundqvist istället för Sundberg.
De andra är det kanske inte så stor skillnad på. Nordlund istället för Lidström men Nordlund har man ju ingen koll på. Samuelsson mot Jakobs är det ljusår mellan också om Samuelsson kommer i närheten av vad han kan men det känns osäkert som fan.
Det man framförallt märker är väl att spelare som inte platsade hos oss eller var på gränsen i allsvenskan nu har ersatts av toppspelare i allsvenskan.
Vi skulle i princip kunna ställa upp med 5 riktigt bra allsvenska kedjor. Så gott som hela truppen känns jämnbra. Skulle hellre sett några fler toppar.
Slut på rabblande av självklarheter. Se listan nedan så ser ni hur jag jämförde.
Högström Lofquist
Fernholm Pettersson
Nordlund Lidström
Deilert Nils
Tellqvist Reideborn
Trukhno Johner
Rundqvist Sundberg
Samuelsson Jakobs
Mantas Mattsson
Söderström Sandberg
Alvarez Krüger
Nyström Nyberg

Sen Westlund in och Kalin ut men inga på deras positioner att jämföra med.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

mb81 skrev:Roade mig i brist på annat att jämföra nyförvärv med vilka de "ersatt". Klart spelarna inte ersätter andra rakt av. Laget ska fungera osv. Det man får ut av det är väl att som alla andra redan vet kanske att truppen blivit bra mycket bredare. Vi har inte tappat nån och ersatt med sämre iaf men rätt liten skillnad framförallt mellan toppspelarna vi tappa och ersatte med. Räknar Högström som Sams ersättare.
Stora plus tycker jag iaf det är på Tellan istället för Adam, Högström istället för Sam(det vet vi ju redan), Fernholm istället för timmy(även fast jag är orolig för Fernholm så måste han vara klasser bättre än Timmy förra säsongen), Alvarez istället för Krüger, Mantas istället för Mattsson och Rundqvist istället för Sundberg.
De andra är det kanske inte så stor skillnad på. Nordlund istället för Lidström men Nordlund har man ju ingen koll på. Samuelsson mot Jakobs är det ljusår mellan också om Samuelsson kommer i närheten av vad han kan men det känns osäkert som fan.
Det man framförallt märker är väl att spelare som inte platsade hos oss eller var på gränsen i allsvenskan nu har ersatts av toppspelare i allsvenskan.
Vi skulle i princip kunna ställa upp med 5 riktigt bra allsvenska kedjor. Så gott som hela truppen känns jämnbra. Skulle hellre sett några fler toppar.
Slut på rabblande av självklarheter. Se listan nedan så ser ni hur jag jämförde.
Högström Lofquist
Fernholm Pettersson
Nordlund Lidström
Deilert Nils
Tellqvist Reideborn
Trukhno Johner
Rundqvist Sundberg
Samuelsson Jakobs
Mantas Mattsson
Söderström Sandberg
Alvarez Krüger
Nyström Nyberg

Sen Westlund in och Kalin ut men inga på deras positioner att jämföra med.
Du nämner ju vårt stora problem inför kommande säsong.
Fungerar det att ha 4-5 bra allsvenska kedjor i SHL?
Personligen tvivlar jag på detta ordentligt.
Det hade kunnat fungera om man haft en riktigt vass förstalina som verkligen öste in poäng och såg till att laget fick till en ruggigt PP.
Spontant känns det som att vår backbesättning och centrar inte alls räcker till.
Befintliga forwards hade nog gjort det om de backats upp av minst en, helst två, klasscentrar samt två defensiva backar av högklass.
Mest oroad är jag dock över backbesättning.
Nordmark, Högström. Holm, Deilert och Fernholm måste alla hålla SHL-klass och några av dem bra SHL-klass. Tyvärr tror jag att fler ur den skalan kommer floppa än flippa.
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Godnoken »

Sanna mina ord, vi kommer imponera stort i år.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Kall-El skrev:
mb81 skrev:Roade mig i brist på annat att jämföra nyförvärv med vilka de "ersatt". Klart spelarna inte ersätter andra rakt av. Laget ska fungera osv. Det man får ut av det är väl att som alla andra redan vet kanske att truppen blivit bra mycket bredare. Vi har inte tappat nån och ersatt med sämre iaf men rätt liten skillnad framförallt mellan toppspelarna vi tappa och ersatte med. Räknar Högström som Sams ersättare.
Stora plus tycker jag iaf det är på Tellan istället för Adam, Högström istället för Sam(det vet vi ju redan), Fernholm istället för timmy(även fast jag är orolig för Fernholm så måste han vara klasser bättre än Timmy förra säsongen), Alvarez istället för Krüger, Mantas istället för Mattsson och Rundqvist istället för Sundberg.
De andra är det kanske inte så stor skillnad på. Nordlund istället för Lidström men Nordlund har man ju ingen koll på. Samuelsson mot Jakobs är det ljusår mellan också om Samuelsson kommer i närheten av vad han kan men det känns osäkert som fan.
Det man framförallt märker är väl att spelare som inte platsade hos oss eller var på gränsen i allsvenskan nu har ersatts av toppspelare i allsvenskan.
Vi skulle i princip kunna ställa upp med 5 riktigt bra allsvenska kedjor. Så gott som hela truppen känns jämnbra. Skulle hellre sett några fler toppar.
Slut på rabblande av självklarheter. Se listan nedan så ser ni hur jag jämförde.
Högström Lofquist
Fernholm Pettersson
Nordlund Lidström
Deilert Nils
Tellqvist Reideborn
Trukhno Johner
Rundqvist Sundberg
Samuelsson Jakobs
Mantas Mattsson
Söderström Sandberg
Alvarez Krüger
Nyström Nyberg

Sen Westlund in och Kalin ut men inga på deras positioner att jämföra med.
Du nämner ju vårt stora problem inför kommande säsong.
Fungerar det att ha 4-5 bra allsvenska kedjor i SHL?
Personligen tvivlar jag på detta ordentligt.
Det hade kunnat fungera om man haft en riktigt vass förstalina som verkligen öste in poäng och såg till att laget fick till en ruggigt PP.
Spontant känns det som att vår backbesättning och centrar inte alls räcker till.
Befintliga forwards hade nog gjort det om de backats upp av minst en, helst två, klasscentrar samt två defensiva backar av högklass.
Mest oroad är jag dock över backbesättning.
Nordmark, Högström. Holm, Deilert och Fernholm måste alla hålla SHL-klass och några av dem bra SHL-klass. Tyvärr tror jag att fler ur den skalan kommer floppa än flippa.
Jag är mer orolig för forwardsen faktiskt. Vilken kedja ska ligga på 30-35 poäng?
Även fast jag också delar din oro lite kring backarna framförallt Nordlund och Fernholm som ska vara våra toppbackar så tror jag det löser sig bra iaf! Arnesson och Norell tror jag sjukt mycket på innan de drar till nordamerika. Fortsätter Englund utvecklas kan han också vara en man för de 6 första backarna. Tror Högström, Deilert och Holm kommer hålla i shl också. Tror aldrig vi haft en såhär talangfull backbesättning.

Sen får man tänka på att skillnaden mellan shl och hockeyallsvenskan inte är speciellt stor längre och vi är nog enda laget som blivit bättre på pappret inför denna säsong.

Räknar med vi kommer på de två sista platserna men tycker ändå laget ser spännande ut och känns verkligen inte kört på förhand iaf.
AlltidDIF
Inlägg: 392
Blev medlem: 2006-12-08
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av AlltidDIF »

Fyfan vad jag ser fram emot säsongen!! Tror vi kommer överraska!

Är zackrisson ryktet helt avskrivet eller ?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

AlltidDIF skrev:Fyfan vad jag ser fram emot säsongen!! Tror vi kommer överraska!

Är zackrisson ryktet helt avskrivet eller ?
Har det funnits någonting som ens verkat halvseriöst bakom det ryktet förutom en forumit som påstått att "han är klar! presenteras på öppna träningen, presenteras nästa vecka!"
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

mb81 skrev:
Jag är mer orolig för forwardsen faktiskt. Vilken kedja ska ligga på 30-35 poäng?

Även fast jag också delar din oro lite kring backarna framförallt Nordlund och Fernholm som ska vara våra toppbackar så tror jag det löser sig bra iaf! Arnesson och Norell tror jag sjukt mycket på innan de drar till nordamerika. Fortsätter Englund utvecklas kan han också vara en man för de 6 första backarna. Tror Högström, Deilert och Holm kommer hålla i shl också. Tror aldrig vi haft en såhär talangfull backbesättning.

Sen får man tänka på att skillnaden mellan shl och hockeyallsvenskan inte är speciellt stor längre och vi är nog enda laget som blivit bättre på pappret inför denna säsong.

Räknar med vi kommer på de två sista platserna men tycker ändå laget ser spännande ut och känns verkligen inte kört på förhand iaf.
Definitivt. På backsidan har vi hur många som helst som kan ta steget och bör ta steget för att vi inte ska ha några större svagheter där. På forwardssidan har ju INGEN spelare som ens är en garanti på 10 mål. Även om såklart någon kommer göra det.
Expert.
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Djurgårn »

Ryktet om Zackrisson kom väl från någon som var ganska ny här på forumet så jag tar det ryktet med en stor grävskopa salt. Känns föga troligt att han spelar hos oss i vinter.
AlltidDIF
Inlägg: 392
Blev medlem: 2006-12-08
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av AlltidDIF »

SirDIFalot skrev:
AlltidDIF skrev:Fyfan vad jag ser fram emot säsongen!! Tror vi kommer överraska!

Är zackrisson ryktet helt avskrivet eller ?
Har det funnits någonting som ens verkat halvseriöst bakom det ryktet förutom en forumit som påstått att "han är klar! presenteras på öppna träningen, presenteras nästa vecka!"
Tyckte han varit medlem ett tag o postat inlägg länge. Hoppas de stämmer eller att de kommer in en annan klass spelare utöver Lauritzen
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Fricke »

Kul att det är jämnt race om platserna. Det är väl i princip Tellan och Samuelsson som kan vara säkra på en tröja inledningsvis. Och det skulle inte göra ont om t.ex. Englund eller AOM snor Fernholms plats om det inte presteras.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Rocky3000 »

AlltidDIF skrev:
SirDIFalot skrev:
AlltidDIF skrev:Fyfan vad jag ser fram emot säsongen!! Tror vi kommer överraska!

Är zackrisson ryktet helt avskrivet eller ?
Har det funnits någonting som ens verkat halvseriöst bakom det ryktet förutom en forumit som påstått att "han är klar! presenteras på öppna träningen, presenteras nästa vecka!"
Tyckte han varit medlem ett tag o postat inlägg länge. Hoppas de stämmer eller att de kommer in en annan klass spelare utöver Lauritzen
Patrik Zackrisson spelar vidare i KHL, bekräftat här: http://www.corren.se/bloggar/bergstens- ... ry=7097590 Punkt.
Bild
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Inte så troligt att Zackrisson spelar hos oss såklart men det där blogginlägget är över en månad gammalt och han har inte gjort färdigt med nån ny klubb i khl. Linköping har dessutom värvat färdigt. Så de två sakerna talar för oss. Men tippar på Schweiz om det inte blir khl. Annars borde Skellefteå kunna vara intresserade.
Ser det inte som omöjligt men mycket osannolikt. Men att Challe hintade om ett till nyförvärv i den där tv4-intevjun gör ju att det börjar spridas mer rykten igen.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Precis tvärtom var det väl?

Vi värvade dåliga forwards i Carlsson och Almtorp som ingen trodde på. Alla insåg vilket misstag det var att re-signa Tjärnqvist och förlita sig på gamla goda Ölvestad-Otto-Nilson kedjan och en Zibanejad som bara hade gjort en handfull matcher i ES.

Defensiven var ju dock, enligt de flesta, bäst i serien. En hemvändande Wesslau som var grym och fruktansvärt meriterad backsida där vi tog in "En för många" efter att det löste sig med Tjärnqvist sent under sommaren när backsidan egentligen var full.
Expert.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vikten av forwards är ohyggligt överdrivet.

Den säsongen vi åkte ur hade vi en uppsjö av bra forwards, i alla fall på pappret, vad vi däremot inte hade var centrar och backar som kunde försvara.

Har du en gjuten defensiv med en bra målvakt som duktiga tvåvägscentrar klarar du dig bra med hårt arbetandes forwards.

Tyvärr har Challes fetisch för spelskickliga offensiva backar till förmån för pålitliga defensiva gjort att vi antagligen kommer få gigantiska problem i egen zon. Lägg därtill vad jag uppfattar som en tveksam centerbesättning och läget ser inte ljusare ut direkt.
Precis tvärtom var det väl?

Vi värvade dåliga forwards i Carlsson och Almtorp som ingen trodde på. Alla insåg vilket misstag det var att re-signa Tjärnqvist och förlita sig på gamla goda Ölvestad-Otto-Nilson kedjan och en Zibanejad som bara hade gjort en handfull matcher i ES.

Defensiven var ju dock, enligt de flesta, bäst i serien. En hemvändande Wesslau som var grym och fruktansvärt meriterad backsida där vi tog in "En för många" efter att det löste sig med Tjärnqvist sent under sommaren när backsidan egentligen var full.
Vi hade helt enkelt önödigt bra backar ;). Nej truppen i år känns faktiskt långt ifrån bra, målvaktsidan är bra, defensivt saknar vi någon till bra back. Det jag saknar mest är en gjuten första kedja som kan massproducera poäng och dominera i PP. Jag är rätt jävla orolig inför säsongen och allt ovanför kvalplats är i mina ögon en enorm bedrift.
Låst