Apple

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Apple

Inlägg av JohanPez »

Heaty skrev:
JohanPez skrev:
Mattias_87 skrev:Kan man inte köpa låtar på Spotify längre? Inte denna låt iallafall. För jag verkligen avskyr allt som har med Apple att göra.
Antar att du sitter med en GUI-lös, diskettbestyckad dator utan mus, lyssnar på musik från, såväl som installerar alla dina program från optisk media.

Oavsett om du ogillar Apples produkter har du dem mycket att tacka. De har inte uppfunnit allt men tvingat fram utveckling inom datorer, telefoni och digital nöjesmedia vars frukter du nu skördar. Ditt uttalande kan jämföras med en hårdrockare som proklamerar sitt hat för blues - superkorkat.


Sent from my iPad using Tapatalk
Förolämpad fanboy? "Sent from my iPad" ;)
Man kan tycka vad man vill om deras produkter, men jag förstår definitivt folk som ogillar företaget och därmed försöker bojkotta deras produkter och mjukvaror så gott det går.

EDIT: Sen tycker jag inte att något företag eller person kan ensam anses bära utvecklingen av ett samhälle. Med eller utan Apple så hade utvecklingen lett till var vi är idag, och antagligen under en ungefärlig likadan tidsram. Finns mycket intressant läsning ang. sånt om du skulle vara intresserad. Nu ska jag sluta vara OT.
Fanboy? Njae, förut kanske.
Förolämpad? Absolut. Blir provocerad av "hat" som nästan alltid är baserat på förutfattade meningar.

Jag håller verkligen inte heller med dig om att utveckligen hade varit där den är idag utan Apples inblandning, det är ett skrattretande påstående.

Om vi tar digital musik som exempel där man i åratal stred dels mot livrädda skivbolag som inte vågade sälja sin musik utan DRM-skydd och mot den breda massan som var van att betala för fysisk media och att digital musik var gratis (napster, kazaa osv)
Man samlade skivbolagen och vaggade in offentligheten i föreställningen om att betala för digital musik vilket banade väg hos både konsument som skivbolag för tjänster som tex Spotify.

Det finns givetvis fler exempel, tar gärna ett par till när jag inte skriver från min ruttna iPhone 4 som sjunger på sista versen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Apple

Inlägg av -daniel- »

Apple under ledning av Steve Jobs är utan tvekan ett av de mest innovativa IT-bolagen som funnits, även fast vissa strategiska beslut som fattats under årens lopp varit tämligen obegripliga.

Tror förövrigt att bolaget på sikt kommer få svårt att hävda sig när "den stora ledaren" inte finns med oss längre, men det är en annan femma.

Det som jag, och många med mig, stör sig på är enkelspårigheten från så gott som samtliga hjärntvättade Apple-fantaster som sväljer allt bolaget lanserar med hull & hår. Ifall man så skulle sälja en skithög med en Apple-loga på (iHög?) skulle det vara kö på gatorna... Vidare så blir jag galen på människor som hävdar att "det är ju alltid så lätt allting med Apple, allt bara fungerar". Jaha, det var något brutalt jävla nytt. Ta alla deras skräpserier med försök till persondatorer, iMac (MacMini, iMac osv osv som är SKRÄMMANDE taffligt byggda). Eller deras briljanta idé med IOS7 på gammal hårdvara.

Apple har enligt mig gjort två serier riktigt imponerande datorer och det är MacbookPro samt MacPro modeller i olika årgångar. Där pratar vi klass rakt igenom, deras försök till "design-går-före-praktisk-nytta" är i min värld rätt märkligt. Och ja, jag har jobbat tämligen mycket med Mac på olika nivåer och har garanterat petat på varenda modell sen sent 90-tal. Har klämt på alla telefoner sen de första iPhones' modellerna som vart lanserade och där & då var man imponerad. Not so much längre när den innovativa utvecklingen inte gått så värst framåt på de här 7 åren.

Sen att vi alla har personliga preferenser om hur saker och ting skall fungera är ju mer en fråga om smak och tycke. Vissa köper ju den här "design"-grejen fullt ut och skiter i resten, medan andra har andra behov.

Dessutom undrar jag Johan hur man inte kan få avsky bolaget Apple men ändå uppskatta vad de faktiskt lyckats med under åren..? Jag har samma inställning till Microsoft; fruktansvärt taffligt bolag när det gäller vissa moment medan de har lyckats med vissa saker väldigt bra. Kan inte påstå jag tycker min "avsky" för MS är så mycket mindre än densamma gentemot Apple.
Bild
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av sensei »

Det största problemet med apple är att det saknas höger musknapp. Obegripligt, det går inte ens att beställa en höger musknapp som extra tillval, man är dömd till evig ineffektivitet med apple macs. Synd på så fin hårdvara i övrigt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
bjorn.stendahl
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-12-10
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av bjorn.stendahl »

sensei vadå klickar man med två fingrar eller i på höger sida så har du ju högerklick.. :) om man absolut måste ha en :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Apple

Inlägg av JohanPez »

sensei skrev:Det största problemet med apple är att det saknas höger musknapp. Obegripligt, det går inte ens att beställa en höger musknapp som extra tillval, man är dömd till evig ineffektivitet med apple macs. Synd på så fin hårdvara i övrigt.
Haha, larvpelle. Alla Apples externa möss har högerklick men går på sensor snarare än knapp. Är det inte nog kan du ju koppla in en dylik från logitech, Microsoft (de gör i min mening riktigt bra) eller vad som helst.

Daniel, svarar dig sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av seppuko »

För de som vill veta mer om vad apple men främst Jobs gjort för allt vi konsumerar och har i våra händer om dagarna så bör ni läsa biografin som kom för något år sedan.

I förordet står det att Jobs uttryckligen bad författaren att skriva exakt det han får reda på, inte smickra eller försköna. Det är en väldigt äkta biografi och de landvinningar Jobs ordnade är helt sjuka.

Sen får man såklart ha åsikter om deras hantering av vad användaren får ut i sina enheter, men så är det.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av sensei »

bjorn.stendahl skrev:sensei vadå klickar man med två fingrar eller i på höger sida så har du ju högerklick.. :) om man absolut måste ha en :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Just det. Apple uppfinner ett krångligt secret handshake för något så enkelt som att högerklicka. Prova förresten att göra höger-drag&drop med denna manöver..

Det är inget snack om att det finns eleganta finesser i MacOS, men om jag skulle generalisera mycket grovt så skulle jag säga att apple gör perfekta enheter för att konsumera content med handgester som förvisso känns lite fåniga i min värld, medan microsoft mer riktar sig mot producenter av nämnda innehåll.

Let the war begin..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Apple

Inlägg av JohanPez »

-daniel- skrev: Det som jag, och många med mig, stör sig på är enkelspårigheten från så gott som samtliga hjärntvättade Apple-fantaster som sväljer allt bolaget lanserar med hull & hår.
Absolut, det gör jag också. Precis som jag stör mig på alla andra företeelser där fanatism får råda. Det är enligt mig inget som har med själva företaget eller deras prylar att göra. Jag stör mig dock lika mycket på visorna man fått höra så länge jag kan minnas där ungefär 20% av argumenten håller.
-daniel- skrev: Dessutom undrar jag Johan hur man inte kan få avsky bolaget Apple men ändå uppskatta vad de faktiskt lyckats med under åren..?
Klart man får, jag hatar dem också ibland, kanske i synnerhet då det är mitt jobb att ta hand om allt eventuellt mischief som uppstår.
Här handlade det om "hat mot allt som har med Apple att göra".
Med andra ord allt de står för, innoverat och åstadkommit från start till nu. Det är vad jag anser ett orättvist uttalande oavsett om man är en användare eller PC-nisse2k med tidigare nämnd förklaring att de ofta stått i full motvind och tagit skiten för utvecklingens skull (varpå övriga som tidigare skrattat sig hesa sakta apar efter)

Vill tillägga i förebyggande syfte att när det gäller tex iOS har det dock stagnerat en del senaste åren och i dagsläget känns Android mer nyskapande.
-daniel- skrev: Ta alla deras skräpserier med försök till persondatorer, iMac (MacMini, iMac osv osv som är SKRÄMMANDE taffligt byggda).
Här håller jag inte med alls, tycker det är klockrent med Mac mini som headless server, bra kontorsdator för en billig peng eller kopplad till TV:n med Plex. Byggkvalitén överlag har ju givetvis försämrats sedan 90-talet men vill inte påstå att de modeller du nämner går sönder oftare tex MacBook Pro:n.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av sensei »

JohanPez skrev: Här håller jag inte med alls, tycker det är klockrent med Mac mini som headless server, bra kontorsdator för en billig peng eller kopplad till TV:n med Plex. Byggkvalitén överlag har ju givetvis försämrats sedan 90-talet men vill inte påstå att de modeller du nämner går sönder oftare tex MacBook Pro:n.
Ouch. Den enda Mac minin jag hittar med ssd, vilket självklart är ett måste i HTPC-sammanhang pg a ljud och vibrationer, går loss på 11k ex moms.

Avd: Det går bra nu.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Apple

Inlägg av seppuko »

Eller så har man en samsung smart tv där Plex redan finns som app. Fullfjädrad mediaserver för 0 kronor. Det är galant :)
(får ju inte räkna in priset på tv:n, för det gör man inte när man pratar om andra mediaserverlösningar heller)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Apple

Inlägg av JohanPez »

sensei skrev:
JohanPez skrev: Här håller jag inte med alls, tycker det är klockrent med Mac mini som headless server, bra kontorsdator för en billig peng eller kopplad till TV:n med Plex. Byggkvalitén överlag har ju givetvis försämrats sedan 90-talet men vill inte påstå att de modeller du nämner går sönder oftare tex MacBook Pro:n.
Ouch. Den enda Mac minin jag hittar med ssd, vilket självklart är ett måste i HTPC-sammanhang pg a ljud och vibrationer, går loss på 11k ex moms.

Avd: Det går bra nu.
Du köper den billigaste och en SSD för en dryg tusenlapp och stoppar i själv på max en timme.
Jag hade min gamla så med en extern FW-disk samtidigt som den agerade VPN-server, datadump och backupserver. Inte så farligt med vad den kan göra i min mening.


@seppuko: Absolut, jag har lånat ut Apple tvn och kör bara på min tv:s inbyggda funktioner. Det enda jag kan klaga på är att GUI:t är lite för släpigt för min smak.


Sent from my iPad using Tapatalk
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Apple

Inlägg av 1962FenderStrat »

sensei skrev:Det största problemet med apple är att det saknas höger musknapp. Obegripligt, det går inte ens att beställa en höger musknapp som extra tillval, man är dömd till evig ineffektivitet med apple macs. Synd på så fin hårdvara i övrigt.

Du kan koppla en vanlig "PC-mus" till Apple, bara så du vet ;)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Apple

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Prylnördar köper Apple, tekniknördar väljer andra lösningar.

Eller som en f.d. kollega till mig uttryckte sig, inte så politiskt korrekt kanske, men iaf.
-Det är mest tjejer och bögar som köper iPhone
:wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: Sv: Apple

Inlägg av 4.9.5 »

Lee Harvey Oswald skrev:Prylnördar köper Apple, tekniknördar väljer andra lösningar.

Eller som en f.d. kollega till mig uttryckte sig, inte så politiskt korrekt kanske, men iaf.
-Det är mest tjejer och bögar som köper iPhone
:wink:
går och lägga till ännu en grupp i den kategorin som är än mindre pk att prata om

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
Rebban
Inlägg: 32
Blev medlem: 2013-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Apple

Inlägg av Rebban »

Lee Harvey Oswald skrev:Prylnördar köper Apple, tekniknördar väljer andra lösningar.

Eller som en f.d. kollega till mig uttryckte sig, inte så politiskt korrekt kanske, men iaf.
-Det är mest tjejer och bögar som köper iPhone
:wink:
Haha!

+1
Skriv svar