SHL 14/15

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

SHL 14/15

Inlägg av Leksand »

Ser ut att bli en helt ny giv där.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... onera-shl/

Man får väl börja med att önska er välkomna tillbaka till högsta serien.

Men vad tycker ni om detta? Det är ju ni och Malmö som berörs mest positivt av det.

Min analys är att SHL är en jävla tråkserie. Visst vill man givetvis spela i högsta serien, och jag sörjer inte att vi gick, men SHL är så jävla sterilt och avskalat att man kommer på sig med att sitta och sakna en bortamatch i trötta Gränbyhallen eller Polarica arena. Man har tagit bort delar av själen ur serien, publiken sviker och det ska man lösa genom att ta bort själen helt. Men jag tror inte att man löser problemet genom att göra en tråkig produkt ännu tråkigare.

Men ni kanske ser det på ett annat sätt, ni som skulle gynnas mer av det?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: SHL 14/15

Inlägg av seppuko »

Jag kan lite hålla med dig, men jag får väl skit för det antagligen. Men mycket av det som gör att jag verkligen gillar denna serie stavas Viasat. Utan deras täckning och nya infallsvinklar i sändningarna hade det inte funnits en känsla, kanske själ och hjärta men ingen känsla.

Skulle Viasat köpa upp hela sändningsavtalet likt Cmore har till SHL skulle HockeyAllsvenskan utklassa, och kanske är det någonstans där som SHL fruktar inför. Det finns dock fortfarande en del lag i denna serie som är så fruktansvärt trist att kika på, men det finns flera lag som skapat en känsla av rivalitet redan, efter bara två säsonger.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: SHL 14/15

Inlägg av 1962FenderStrat »

Oavsett utgång av förslaget så tvivlar jag på att något lag kommer "flyttas upp" redan nästa säsong. Personligen är jag för delar av förslaget. Tycker att det ska finnas vissa grundkrav för att få spela i SHL:

*Arenan - måste kunna svälja x antal människor
*Ekonomi - Ska ha en bra ekonomi (högst godtyckligt dock. vad är bra ekonomi?)

Hela förslaget osar väldigt mycket PRO-Djurgården därför att skulle Djurgården flyttas upp skulle intäkterna till SHL öka dramtiskt.
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: SHL 14/15

Inlägg av Leksand »

1962FenderStrat skrev:Oavsett utgång av förslaget så tvivlar jag på att något lag kommer "flyttas upp" redan nästa säsong. Personligen är jag för delar av förslaget. Tycker att det ska finnas vissa grundkrav för att få spela i SHL:

*Arenan - måste kunna svälja x antal människor
*Ekonomi - Ska ha en bra ekonomi (högst godtyckligt dock. vad är bra ekonomi?)

Hela förslaget osar väldigt mycket PRO-Djurgården därför att skulle Djurgården flyttas upp skulle intäkterna till SHL öka dramtiskt.
Visst är det pro-Djurgården och pro-Malmö, och säkert har det spelat in att före detta storlag som HV och FBK har haft det tufft i år och vill skydda sina intressen, ifall de inte skulle prestera.

Tror dock inte att det är lönsamt i längden för SHL. Man tar ju nerven ur serien på många sätt. Bara att kolla på hur het Kvalserien är. Antagligen svensk hockeys bästa produkt alla kategorier. Där finns det nerv och spänning på riktigt, och den lever under hela säsongen via SHL. Hur jävla intressant är egentligen TOPPEN i SHL just nu? Det är bottenstriden det snackas om, om FBK, HV och LHC som kanske inte har ena foten i Avgrunden än, men deras tassande kring den är tillräckligt för att skapa intresse. Det är ju krislagen det skrivs om i media och som folk är intresserade av att läsa om, och det har att göra med den högst reella risken att åka ur.

Bedrövligt för svensk hockey också. Är en enorm tillgång att ha en så pass bra andraserie som vi har idag, där juniorer kan få istid och utvecklas i en bra miljö, även om det inte håller för högsta ligan. Vart ska de ta vägen om det inte finns en bra andraliga och de inte platsar i SHL? Lär bli betydligt mer collegehockey, där våra stjärnor kommer vara anonyma för den breda allmänheten.

Det SHL inte fattar, är att intresset för SHL inte sitter i hur bra serien är. Räcker med att jämföra AIK och DIF för att se det. Ni drar 6 000 i AS och de 4 000 i SHL. För gemene supporter handlar det om att se sitt lag vinna matcher. Helt ointressant om det görs av och mot spelare som håller NHL-klass eller av spelare som håller Superisligaen-klass.

(Därmed inte sagt att ni inte hör hemma i SHL, för det är klart att ni gör det.)
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: SHL 14/15

Inlägg av Leksand »

Han får till det ibland, Fimpen.

"Hur mycket jag än vill att Dif ska till SHL så tycker jag att wildcards till ligan känns lika välkommet som en candycrush-inbjudan på Facebook."
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: SHL 14/15

Inlägg av 1962FenderStrat »

Leksand skrev: (Därmed inte sagt att ni inte hör hemma i SHL, för det är klart att ni gör det.)

Fan Leksand, det finns nog lite Djurgårdare i dig trots allt? ;)
Känns som att nu när vi spelar i Grisligan så är det många supporters från mindre lag som ska tycka synd om en och peppa en. "Klart ni går upp", "nu vänder det upp för er". Jag vill envist tro att Djurgården är väldigt uppskattat bland supportrar från andra klubbar på vischan, men jag kan va helt ute och cykla.
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: SHL 14/15

Inlägg av Leksand »

1962FenderStrat skrev:
Leksand skrev: (Därmed inte sagt att ni inte hör hemma i SHL, för det är klart att ni gör det.)

Fan Leksand, det finns nog lite Djurgårdare i dig trots allt? ;)
Känns som att nu när vi spelar i Grisligan så är det många supporters från mindre lag som ska tycka synd om en och peppa en. "Klart ni går upp", "nu vänder det upp för er". Jag vill envist tro att Djurgården är väldigt uppskattat bland supportrar från andra klubbar på vischan, men jag kan va helt ute och cykla.
Som alltid med andra lag så handlar det om att välja mellan pest och kolera, men eftersom både pest och kolera redan är upptaget i Sthlm så blir blir väl DIF typ TWAR. Ungefär så mycket djurgårdare är jag. :wink:
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 14/15

Inlägg av förevigtdjurgården »

seppuko skrev:Jag kan lite hålla med dig, men jag får väl skit för det antagligen. Men mycket av det som gör att jag verkligen gillar denna serie stavas Viasat. Utan deras täckning och nya infallsvinklar i sändningarna hade det inte funnits en känsla, kanske själ och hjärta men ingen känsla.

Skulle Viasat köpa upp hela sändningsavtalet likt Cmore har till SHL skulle HockeyAllsvenskan utklassa, och kanske är det någonstans där som SHL fruktar inför. Det finns dock fortfarande en del lag i denna serie som är så fruktansvärt trist att kika på, men det finns flera lag som skapat en känsla av rivalitet redan, efter bara två säsonger.
Håller med om att Viasat är överlägset bäst.

För övrigt: DIF i SHL som inte baseras på sportsliga grunder spyr jag på. Jag tycker det är för jävligt och sympatiserar hellre med BIK Karlskoga, Västerås IK och Karlskrona HK som faktiskt spelar till sig möjligheten att gå upp och samtidigt minskar gapet år efter år. (Jag blir exempelvis inte förvånad om Karlskoga skulle ta klivet upp inom 2-3 år och de hade känts klart rimligare som en nutida SHL-förening än Örebro.)

Jag tycker det är plast och skit, men blir det valmöjligheten att spela i en omorganiserad SHL eller att inte spela i SHL någon gång alls (jag tror att de nu lägger grunden för att stänga ligan och vi kommer se ett NHL-liknande SHL) så blir valet tyvärr relativt enkelt.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL 14/15

Inlägg av minalman »

Första året om vi blir inbjudna är väl moraliskt tveksamt. Men från och med år två är det väl lika för alla och sportsligt bästa laget vinner. Eller?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: SHL 14/15

Inlägg av Leksand »

minalman skrev:Första året om vi blir inbjudna är väl moraliskt tveksamt. Men från och med år två är det väl lika för alla och sportsligt bästa laget vinner. Eller?
Nej, de snackar ju om att man ska kunna ansöka om medlemskap.

Det skönaste av allt var att man tänkte införa det direkt och behålla nuvarande lag plus två "wildcards", d v s er och Malmö. Kul för lagen från AS som tar sig till KS. "Grattis grabbar, bra gjort, men vi tänker inte skicka några lag från SHL i år eftersom de riskerar att åka ur. Ha en rolig kvalserie!"

Låt Svenska hockeyförbundet ta hand om högsta serien. De ser till svensk hockeys bästa, till skillnad från kartellen SHL som bara är ute efter att gynna egna intressen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 14/15

Inlägg av Zephyrox »

Vänta nu.. är det någon som helt allvarligt tror att efter dessa ändringar är genomförda så kommer fler personer gå och se på hockey?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 14/15

Inlägg av Zephyrox »

SHL:s kommentarer kring de föreslagna ändringarna:
http://www.shl.se/artikel/46352/

Det här blir bara märkligare:
För första gången på många år såg vi en vikande trend på arenapubliken under förra säsongen.
OK så ETT år utan tillväxt räcker för att man måste omorganisera allt. Jag blir förvånad för i div. intervjuer har det låtit som detta varit ett problem i många år och att SHL är på väg rakt ner i backen. Verkar ju inte riktigt stämma..

Förklaringarna till detta är naturligtvis flera, dock ser vi att det kräver mer och mer av oss för att attrahera publiken till arenorna.
Det är ju högst subjektivt vad man tror attraherar publik men ingen kan väl argumentera mot att den sportsliga framgången/motgången får mindre betydelse. Då är ju frågan, tror man att mindre fokus på sportsliga resultat lockar fler?

Klubbarna har gått från att vara ideella föreningar till medelstora företag med allt vad det innebär. Att i det läget inte ha full kontroll och påverkan över sin egen produkt är förödande.
Vad är det dom inte har full kontroll över och inte kan påverka? Är det risken att man kan åka ner som klassas som brist på kontroll? I så fall är vi ju tillbaka till att de vill ha en stängd serie likt förbannat! Men att klä den så det ser ut som den inte är det.
Självklart måste det vara nervöst att driva företag med vetskapen att nästa år kanske man får en bråkdel av intäkterna men det här är SPORT I FÖRSTA HAND!! Eller ska vi skapa förutsättningar för bra business och sen se om vi kan får med lite sport också?

Det luktar så mycket dumgirighet om det här!
Man har bara kort ställt sig frågan "hur kan vi tjäna mer pengar?" istället för "hur kan vi göra vår produkt mer intressant så vi kan tjäna mer pengar?"
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: SHL 14/15

Inlägg av JohanPez »

Finns det någon bransch där man som enskilt bolag från ena året till det andra är helt skyddad mot vikande underlag?

Kör på fallskärmen och låt vinnaren i AS gå upp direkt så drabbar det (förmodligen) endast den degraderade föreningen tillfälligt, och i och med fallskärmen inte så drastiskt som i dagsläget.
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: SHL 14/15

Inlägg av Boharta »

SHL känner sig säkert tvingade att agera, bl.a med tanke på KHL. Det skulle dock förvåna mig om man lyckas få igenom detta eftersom distrikten verkar vara emot förslagen. Möjligen landar man i någon marginell förändring i slutändan. Men OM det ändå skulle gå så långt att vi får ett wildcard blir det omöjigt att säga nej.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 14/15

Inlägg av sensei »

De som skriker ut sin galla över detta måste först inse vad konsekvenserna av att mala på i samma spår innebär. Vi tappar ju för fan mot omvärlden för varje sekund vi kör på med det nuvarande upplägget.

Jag hade förstått om svensk hockey var på uppgång, men det mesta pekar i nuläget nedåt, och andra länder drar alltmer ifrån. Något måste alltså göras.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar